Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
kadet89
6WD
Viestit: 505
Liittynyt: 15 Kesä 2007 23:23

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja kadet89 »

Mitenkäs nelisatkussa nuo moottorin ja laatikon öljyt? Voorumia on kyl selailtu mut en ole kuin noihin 2-pyttisiin löytänyt oikean vastauksen.... :doubt:
Käsikirjasta en saanut selkoa että meneekö niihin eri öljyt vai onko ne samassa?

Ohjeessa seisoo:

moottoriöljy (moottori ja vaihteisto)

SEA 5W30, 4-tahtisen mineraalipohjainen.
API-luokitus SG, SH tai SJ
tai Bombardierin synteettinen öljy 5W40

Ja kyseessä on -05 mallin 400 Outti

Edit: Suur kiitos jeesanneille, =D> tarvittavat tiedot tuli ripeästi. Näin se homma toimii. Kiitos.
Viimeksi muokannut kadet89, 06 Helmi 2009 15:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja mh »

kadet89 kirjoitti:Mitenkäs nelisatkussa nuo moottorin ja laatikon öljyt? Voorumia on kyl selailtu mut en ole kuin noihin 2-pyttisiin löytänyt oikean vastauksen.... :doubt:
Käsikirjasta en saanut selkoa että meneekö niihin eri öljyt vai onko ne samassa?

Ohjeessa seisoo:

moottoriöljy (moottori ja vaihteisto)

SEA 5W30, 4-tahtisen mineraalipohjainen.
API-luokitus SG, SH tai SJ
tai Bombardierin synteettinen öljy 5W40

Ja kyseessä on -05 mallin 400 Outti
pistä YV:llä maili osoite niin laitan sulle outin huoltomanuskan tuleen. :)
pistetäämpä hösseliksi.
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dexta »

kadet89 kirjoitti:Mitenkäs nelisatkussa nuo moottorin ja laatikon öljyt? Voorumia on kyl selailtu mut en ole kuin noihin 2-pyttisiin löytänyt oikean vastauksen.... :doubt:
Käsikirjasta en saanut selkoa että meneekö niihin eri öljyt vai onko ne samassa?

Ohjeessa seisoo:

moottoriöljy (moottori ja vaihteisto)

SEA 5W30, 4-tahtisen mineraalipohjainen.
API-luokitus SG, SH tai SJ
tai Bombardierin synteettinen öljy 5W40

Ja kyseessä on -05 mallin 400 Outti
Sama öljy voitelee molemmat.
Avatar
Dynnis
4WD
Viestit: 211
Liittynyt: 15 Syys 2007 11:41
Mönkijä:: 1000 Mörkö
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Dynnis »

Menee ehkä vähä vierestä mutta kysyn kumminkin onko alkuperäisen tulpan lämpöarvo 7 vai 8 [-o<
Avatar
Dynnis
4WD
Viestit: 211
Liittynyt: 15 Syys 2007 11:41
Mönkijä:: 1000 Mörkö
Paikkakunta: Kouvola

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Dynnis »

juu löysin jo 8 näyttää olevan :D
Avatar
timpuri83
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 12 Loka 2007 20:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
Paikkakunta: Vaasa

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja timpuri83 »

En tiedä onko täällä mainittu, mutta perä- ja laatikkoöljyjen vaihto sujuu jonkin verran vikkelämmin ajolenkin jälkeen. Öljyt on juoksevampaa ja tulee nopeemmin pihalle. Joskus saa oottaa ja oottaa ku valuttaa kylmiä peräöljyjä pihalle.
Avatar
JuppeH
4WD
Viestit: 170
Liittynyt: 20 Marras 2007 21:50
Paikkakunta: Kalapudas

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja JuppeH »

Omistaako joku 400efi outin korjausopasta? Eipä tarvetta oo mut ois mukava saada kaikenvaralle:) Thänks valmiiksi.
linhai 260 4x4/ can-am outlander 400efi
MaKat
2WD
Viestit: 57
Liittynyt: 20 Elo 2007 23:38
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800xt + 400xt

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja MaKat »

Saako noita huolto/korjausmanuaaleja tulostettua jostain?

Ois tarvetta 400 ja 800 outille.
Can-Am Outlander 800 XT tl, Can-am Outlander 400xt tl, Can-Am Outlander 400e.f.i tl, Comanche 200tl
http://www.atv-vuokraus.net
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

http://www.killeratv.com/ATV%20Service%20Manuals.htm

Tuolla on joitaki. Laitoin yv:kin.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
dacool
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:02
Mönkijä:: Can-Am 650 XT TL
Paikkakunta: Helsinki

Re:

Viesti Kirjoittaja dacool »

timpuri83 kirjoitti:Ois mahtavaa jos venojen säädöstä joku tekis jutun tonne mönkijäwikiin. Ite en uskaltais ihan sokkona lähteä säätään. Pari kuvaa ja oikeat välineet ni vois jo ehkä tehä itekki :wink:
Mikäs ton monkijawiki.net:n kohtalo on? Onko se nyt kokonaan kuollu ja kuopattu? ainakin whois tietojen mukaan:
status: hold,expired
created: 2008-05-07 11:26:20 UTC
modified: 2009-05-09 08:14:21 UTC
expires: 2009-05-07 11:26:20 UTC


eli vanhentunu on. Onko se tulossa takas, vai oisko mahdollista sammysatv:n palvelimelle lyödä jotain wiki osiota, että sailyis noi vaivalla tehdyt ohjeet?
Avatar
timpuri83
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 12 Loka 2007 20:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
Paikkakunta: Vaasa

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja timpuri83 »

dacool kirjoitti:Mikäs ton monkijawiki.net:n kohtalo on? Onko se nyt kokonaan kuollu ja kuopattu? ainakin whois tietojen mukaan:
status: hold,expired
created: 2008-05-07 11:26:20 UTC
modified: 2009-05-09 08:14:21 UTC
expires: 2009-05-07 11:26:20 UTC


eli vanhentunu on. Onko se tulossa takas, vai oisko mahdollista sammysatv:n palvelimelle lyödä jotain wiki osiota, että sailyis noi vaivalla tehdyt ohjeet?
Domainin vuosimaksu on taas maksettu :oops: Eli pitäis alkaa toimia kaikilla vuorokauden sisällä, kun nimipalvelimille leviää tieto..
dacool
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:02
Mönkijä:: Can-Am 650 XT TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dacool »

Pitääkö tuo venttiilikopan tiiviste vaihtaa joka kerta, ku käy kopan sisällä jotain räpeltämässä?

Takuut on palanu jo tosta mönkkäristä, ni turhaa sitä enään määräaikaishuoltoon viedä, eli ois tarkotus ite tehdä noi huollot ittekseen. Ja nyt olisi siis vuorossa toi iso 3000km huolto.
Oppilailla alkaa kesäloma, ni saan duunin teknisentyön luokkaan ton mönkijän, ni saa rauhassa ja ajan kanssa tehdä. Ja ei haittaa vaikka menis koko kesä pohtiessa, et mistähän tää ruuvi jäi yli :lol:

Sit ostin biltemasta ton rasvaprässin, ni missä kohti se kardaanissa on se rasvanippa, tiedän vaan että kumman pään noista asennan siihen, sen missä on joustavaletku ja kierteet, vaiko sen metallisen kiinteän. Ja onko noita rasvanippoja kenties muuallaki?

ja jos huollonaikana pitää vaihdella jotain muitaki can-amin juttuja, ni mitähän kaikkea giantista pitäis muistaa ostaa?
Ainaki öljyfiltteri..
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Tulpat, oikeat öljyt jokapaikkaan, öljysuti, ilmasuti. Siinäpä ne melkein on mitä tarvitaan. Vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 3000km välein jos ajaa paljon tiellä. Vk-tiiviste kestää useamman avauskerran, vaihtoon sitten kun alkaa selkeästi hikoilemaan öljyä ulos. Venttiilivälykset imu 0.1mm ja pako 0.15mm, säädetään kylmänä.

Tarkkana sitten etuperäöljyn kanssa että saat oikeaa öljyä, muuten ei lukko pelitä kuten pitää.
Kylätason mönkijäkuski
dacool
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:02
Mönkijä:: Can-Am 650 XT TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dacool »

Koheltaja kirjoitti:Tulpat, oikeat öljyt jokapaikkaan, öljysuti, ilmasuti. Siinäpä ne melkein on mitä tarvitaan. Vaihteiston öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 3000km välein jos ajaa paljon tiellä. Vk-tiiviste kestää useamman avauskerran, vaihtoon sitten kun alkaa selkeästi hikoilemaan öljyä ulos. Venttiilivälykset imu 0.1mm ja pako 0.15mm, säädetään kylmänä.

Tarkkana sitten etuperäöljyn kanssa että saat oikeaa öljyä, muuten ei lukko pelitä kuten pitää.
Tulpiksi ajattelin niitä indriumin tulppia, niitä kovasti on kehuttu. Ilmasutin aattelin vaan putsata ja pistää siihen tota motulin air foamfilter oilia.

eli siis giantista ei tartte ku öljyfiltterin ja peräöljyt.

Voisin kattoa josko sais tonne wikiin tehtyä jotain dokumenttia tosta 3000km huollosta.
dacool
4WD
Viestit: 121
Liittynyt: 26 Maalis 2009 17:02
Mönkijä:: Can-Am 650 XT TL
Paikkakunta: Helsinki

Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dacool »

Dodi, nyt on huolto kovaa vauhtia käynnissä.

Venttiileitä on väännelty, ei ne varmaan vielä kohillaan oo, ni ei voi sanoa että ois säädetty.
Ku en oikeen tiedä et mitä venttiileit pitäis säätää sillon, ku on 1 tai sillon ku on 2 siinä anturin reiässä. Eli varmistan siis vielä, että jos on 1, ni voi säätää kummankin pytyn pakopuolen venttiilit, ja ku on 2, ni voi säätää molempien pyttyjen imupuolen?

Moottoriöljy ja vaihteistoöljyt on kummiski nyt valutettu pihalle, nyt pitäis vaan miettiä että mistä kolosta niitä tuupataan sinne takaisin sisään.
Tossa ku pohdin että mistä niitä vaihteistoöljyjä otetaan pois, ni kerkesin funtsimaan et täähän on variaattori peli, ei tässä oo vaihteistoa. No 10min myöhemmin onneks sain neronleimauksen, et onhan siellä toki vaihteet eteen ja taakse :oops:

Nyt tässä ois pohdinnan alla et mistä noi etu ja takaperän öljyt valutetaan pihalle, ja mistä niitä sinne tuupataan takaisin. Eli jos siihen pientä neuvoa sais. Ainaki joku kuuskulmaruuvilla oleva kolo löyty puolestavälistä(reunasta) ja joku torx ruuvi sieltä alhaalta, eli oiskohan ne noi?
Näytti vaan etupäässä olevan hassusti jarrulevyn kohilla noi, ni jos tota kautta.. ni pitää olla varovainen ettei jarrulevy mee rasvaseks, saattaa olla muuten vähän liukasta ajella.

Moottoriöljy varmaan laitetaan mittatikun reiästä? Ja vaihteistoöljy sen poistoventtiilin yläpuolella olevasta muovikorkista? Jos toi öljypohjan pultti enään pitää ees öljyjä sisällä, ku taisin kiristää hippasen liikaa. No toivotaan et ihan kaikki jengat ei menny :cry:

Kaikki rasvanipat tais löytyy, eli kardaanien ristinivelissä 1kpl edessä ja takana, ja etu alatukivarren rasvanipat 2kpl molemmin puolin?

Kävi vartijakin moikkaamassa, vaikka mielestäni hälyttimet aktivoin pois.. tulee siitä varmaan pieni "TI-hallin lisämaksu" =D>
Vastaa Viestiin