Can-Am jarrujen häviäminen
-
- 6WD
- Viestit: 292
- Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
- Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
- Paikkakunta: jyväskylä
Can-Am jarrujen häviäminen
äänestää voit myös molempia kohtia mikäli molemmat ovat kohdallesi osuneet.
nyt puhutaan jo tuolla ongelma osiossa sen verran vakavasta asiasta että tehdäämpä ihan oma topicci ja selvitetäämpäs ongelmaa hiukan tarkemmin.
nyt varmaan puhutaan kahdesta erinlaisesta jarrujen häviämisestä. 1. kohta on ihan tuttua ja normaalia myös autopuolella, levy/palat puhdistuttuaan alkaa pitämään. tätä voidaan pitää ihan normaalina. 2 kohdan jarrujen häviäminen on taas huolestuttavampi asia koska ei korjaannu pelkästään jarrua painamalla vaan vaatii pumppaamista.
1. painat jarrua ja jarrukahva tuntuu normaalilta mutta vehe ei pysähdy ja hetken päästä jarru alkaa pitämään = lunta, jäätä, vettä jarruissa jolloin pala ei pidä
2. painat jarrua ja jarrukahva hulahtaa pohjaan, aivan kuin ei olis jarru nestettä ollenkaan mutta muutaman pumppauksen jälkeen kahva alkaa kovenemaan ja taas jarrut toimii. = jarrunesteen täytyy päästä virtaamaan sylinterin ohi tai sitten jokin pääsee työntämään palat irti levyistä jolloin vaatii muutaman pumppauksen ennenkuin palat palaavat vaaditulle etäisyydelle levystä.
3. jarrut toimivat normaalisti.
kohta 2 säikäytti ainakin itseni kunnolla, onneksi en ollut mettäpätkällä happea ottamassa.
voiskos porukka pistää kommenttia että kummanko tyyppisestä ongelmasta on ollut kyse. jos saataisiin hiukan faktaa ongelmasta ja sen laajuudesta niin voisin välittää viestin BRP:lle ja kuulostella mitä vastaavat. jos jokainen voisi vielä kommentoida tapahtunutta muutamalla lauseella.
LAITTAKAA VIESTIIN MÖNKKÄRIN MALLI JA VUOSIMALLI. niin saadaan tietoa mitä malleja ongelma koskee.
nyt puhutaan jo tuolla ongelma osiossa sen verran vakavasta asiasta että tehdäämpä ihan oma topicci ja selvitetäämpäs ongelmaa hiukan tarkemmin.
nyt varmaan puhutaan kahdesta erinlaisesta jarrujen häviämisestä. 1. kohta on ihan tuttua ja normaalia myös autopuolella, levy/palat puhdistuttuaan alkaa pitämään. tätä voidaan pitää ihan normaalina. 2 kohdan jarrujen häviäminen on taas huolestuttavampi asia koska ei korjaannu pelkästään jarrua painamalla vaan vaatii pumppaamista.
1. painat jarrua ja jarrukahva tuntuu normaalilta mutta vehe ei pysähdy ja hetken päästä jarru alkaa pitämään = lunta, jäätä, vettä jarruissa jolloin pala ei pidä
2. painat jarrua ja jarrukahva hulahtaa pohjaan, aivan kuin ei olis jarru nestettä ollenkaan mutta muutaman pumppauksen jälkeen kahva alkaa kovenemaan ja taas jarrut toimii. = jarrunesteen täytyy päästä virtaamaan sylinterin ohi tai sitten jokin pääsee työntämään palat irti levyistä jolloin vaatii muutaman pumppauksen ennenkuin palat palaavat vaaditulle etäisyydelle levystä.
3. jarrut toimivat normaalisti.
kohta 2 säikäytti ainakin itseni kunnolla, onneksi en ollut mettäpätkällä happea ottamassa.
voiskos porukka pistää kommenttia että kummanko tyyppisestä ongelmasta on ollut kyse. jos saataisiin hiukan faktaa ongelmasta ja sen laajuudesta niin voisin välittää viestin BRP:lle ja kuulostella mitä vastaavat. jos jokainen voisi vielä kommentoida tapahtunutta muutamalla lauseella.
LAITTAKAA VIESTIIN MÖNKKÄRIN MALLI JA VUOSIMALLI. niin saadaan tietoa mitä malleja ongelma koskee.
Viimeksi muokannut mh, 12 Tammi 2010 18:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pistetäämpä hösseliksi.
-
- 6WD
- Viestit: 308
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
- Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Ei mulla ole koskaan jarrut hävinneet. Olisko sillekin hyvä laittaa vaihtoehto, ettei mene pelkästään mollaamiseksi?
- Enska600
- 2WD
- Viestit: 25
- Liittynyt: 19 Joulu 2009 16:53
- Mönkijä:: Kymco UXV 500 tl.
- Paikkakunta: Valkeala
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Toi kohta kaksi on mulle tutumpi ongelma kelkkahommista. Vakiopaloilla ja nesteillä jarruneste kiehahtaa ja nesteessä olevat ilmakuplat aiheuttaa sen että kahva painuu pohjaan. Jäähtyessään taas alkaa toimia (jotenkuten). Paremmissa nesteissä on korkeampi kiehumispiste, joka poistaa ongelmaa, samoin paremmat palat poistavat lämpöä tehokkaammin. Joskus pelkkä jarrunesteen vaihto auttaa, silloin nesteen mukana poistuu myös kondenssivesi, joka laskee jarrunesteen kiehumispistettä.
Muita on helppo neuvoa, mut itte on vaikea tehdä.....
-
- 6WD
- Viestit: 292
- Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
- Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Enska600 kirjoitti:Toi kohta kaksi on mulle tutumpi ongelma kelkkahommista. Vakiopaloilla ja nesteillä jarruneste kiehahtaa ja nesteessä olevat ilmakuplat aiheuttaa sen että kahva painuu pohjaan. Jäähtyessään taas alkaa toimia (jotenkuten). Paremmissa nesteissä on korkeampi kiehumispiste, joka poistaa ongelmaa, samoin paremmat palat poistavat lämpöä tehokkaammin. Joskus pelkkä jarrunesteen vaihto auttaa, silloin nesteen mukana poistuu myös kondenssivesi, joka laskee jarrunesteen kiehumispistettä.
omalla kohadalla ei ainakaan ole kysymys nesteen kiehumisesta. omalla laitteella oli ajettu startin -22 asteen lämmössä noin 8m eteen ja 5m taakse kun tapailin ekan kerran jarrua ja hups kahva on lötkö

pistetäämpä hösseliksi.
-
- 6WD
- Viestit: 292
- Liittynyt: 18 Loka 2007 17:04
- Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
- Paikkakunta: jyväskylä
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
kyseessähän ei ole mollaaminen haluan vain kaivaa esille toteutuneet tapaukset.mkn kirjoitti:Ei mulla ole koskaan jarrut hävinneet. Olisko sillekin hyvä laittaa vaihtoehto, ettei mene pelkästään mollaamiseksi?
pistetäämpä hösseliksi.
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Kohta 1, lunta ja jäätä, käynyt monesti. Koskaan ei ole kohta 2:n mukaista tapausta käynyt. Kone -05 400.
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Ei kertaakaan kohtaa 1 oo sattunu. Kohta 2 lumessa ajellessa ja tiellääkin ajellessa, säikäyttää aikas hyvin,ku huomaat ajelevasi ilman jarruja
, mallihan on 500XT L7e vm.2010

Can-Am Outlander MAX XT 570 T3 ABS
Yamaha (Dresel) Grizzly 450 IRS L7e(ex)
Honda TRX 420 FE (ex)
Can-Am 500XT 2010 L7e (ex)
Yamaha (Dresel) Grizzly 450 IRS L7e(ex)
Honda TRX 420 FE (ex)
Can-Am 500XT 2010 L7e (ex)
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
2010 Renegade, kakkosvaihtoehdon mukainen tilanne on tullut eteen. Kahva kolahti tankoon vailla mitään hidastuvuutta. Tilannetta edelsi muutaman kilometrin vauhdikas ajo aika syvässä pakkaslumessa, ilman jarruun koskemista. Oma veikkaus on että lumi pakkautui levyn ja palan väliin irrottaen ne turhan kauas toisistaan.
Tämä vain etujarrun kanssa, takajarru on aina toiminyt täysin moitteetta, onhan se kyllä suojatummassa paikassakin. Takajarrukahva on tosin muutenkin aina ollut jämäkämpi, etujarrun saa koska tahansa painumaan kiinni tankoon ihan yhden käden (kovalla) puristuksella.
Tämä vain etujarrun kanssa, takajarru on aina toiminyt täysin moitteetta, onhan se kyllä suojatummassa paikassakin. Takajarrukahva on tosin muutenkin aina ollut jämäkämpi, etujarrun saa koska tahansa painumaan kiinni tankoon ihan yhden käden (kovalla) puristuksella.
- timpuri83
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 12 Loka 2007 20:02
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
kohta 1 aina kun levyt pääsee kastumaan, niin kesällä kuin talvellakin. Se aiheuttaa aina samalla voimakasta narinaa jarrutukseen.
kakkonen puolestaan vaan kovalla pakkasella ja runsaalla lumella.
Outlander 800 vuosimallia 2007
kakkonen puolestaan vaan kovalla pakkasella ja runsaalla lumella.
Outlander 800 vuosimallia 2007
Viimeksi muokannut timpuri83, 12 Tammi 2010 19:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Lisäsin kohdan 3, kun pyydettiin.
Ja itse ruksasin kohdan 3.
Mika
Ja itse ruksasin kohdan 3.
Mika
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
1 Vaihtoehto sattuu mulle vetisessä maastossa ajelemisesta ja 2 kohta pakkasella ja lumessa ajellessa. -08 500 mallissa ei käynyt 2 kohdan tavalla koskaan, mutta uutukaisessa 650 kylläkin. Kun kahvan puristamisella ei ole mitään vaikutusta joutuu ajelemaan verrattaen pitkäänkin jarrut "pohjassa" että purevat taas. Tapana onkin vauhdikkaassa ajossa lumella ajaessa ajoittain laahata/testata jarruja, siten välttyy mäntypistiäisen puremalta.
Kuolettavia ominaisuuksia noissa jarruissa jos ei osaa yhtään varautua ja on innostunut testaamaan omia rajojaan jossain kinttupolulla
Kuolettavia ominaisuuksia noissa jarruissa jos ei osaa yhtään varautua ja on innostunut testaamaan omia rajojaan jossain kinttupolulla

- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Ruksi kolmoseen, vaikka joskus tapaus 1 hetkellisesti etenkin vetisissä / puuterilumisissa oloissa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- juhakone
- 6WD
- Viestit: 301
- Liittynyt: 16 Loka 2006 09:23
- Mönkijä:: Arctic cat 650 v2
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Mulla kohta 1 tulee eteen lähes aina, kun ajaa lumessa jonkin aikaa ilman jarrujen painamista. Kohta 2 on tullut tänä talvena jo kahdesti eteen. Minun mielestä se johtuu siitä, kun vanteet oli pakkautuneet aivan täyteen lunta ja jäätä. Jarruja kun en ollut painellut vähään aikaan, niin pakkaantunut lumi työntää jarrusatuloita poispäin levystä. Sama tilanne tuli eteen, kun vetarinsuoja otti kiinni jarrusatulaan renkaat ääriasentoon kääntäessä.. 

Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Kolomonen, pidän jarrut lämpiminä niinkuin tuolla toisaalla taisin ilmoitellakkin.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 4WD
- Viestit: 213
- Liittynyt: 09 Huhti 2009 17:20
- Mönkijä:: Can-am renegade 800R
- Paikkakunta: Vesilahti
Re: Can-Am jarrujen häviäminen
Kohta 2 ilmenee vähän väliä(ei voi oikeesti luottaa etujarruun) ja teki sitä koko kesän ja syksyn, jalkajarru toimii aina ok, mut tosiaan pelkästään etujarrun ongelma mulla, aluksi ajattelin et johtuu siitä kun kone kävi kyljellään et ois ilmaa mut ei voi enää johtua siitä. Kohta yksi nyt jatkuvasti mut johtuu vaan lumesta ja mun mielestä ihan normaalia ja salliittavaa. Ei ole käytetty huollossa. Ajattelin et täytyy vaihtaa jarrukahvat vielä siten että etujarru tulee vasurille(naapuri ajatteli ja tehnytkin) niin ei tartte kaasukädellä koittaa "pumpata" sitä kahvaa.