Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Minä ajan ainoastaan maastossa ja aina neliveto päällä. Etulukkoa käytän myös ahkerasti. Miksi pitäisi pelleillä takavedolla? :wink:

nimim. Toivottavasti Jammu hajoaa äkkiä että sais tekosyyn ostaa uus Cana :D
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Älä ny mee rikkomaan hyvää Jammua, siitä saa paljon enenmmän hintaa ehjänä :wink:
Kylätason mönkijäkuski
artoav
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2009 22:36
Paikkakunta: E-P

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja artoav »

Pystyisikö joku antamaan 4WD newbielle vähän rautalankaa viskolukon toimintaan liittyen?

Ajelin Canalla menneenä viikonloppuna enemmänkin hangessa ja tasakaasulla eli periaatteessa lukon ollessa kiinni ja pyörien jauhaessa reilusti tyhjää, etupää alkaa välillä "hakkaamaan". Kun pyöriä katsoo, niin takapyörät jauhavat tasaisesti, mutta molempien etupyörien veto on nykivää. Voiko pehmeä lumi alustana ja pyörien runsas luisto tehdä sen, että lukko ei tasakaasullakaan pysy koko aikaa päällä? Vai onko niin, että viskolukko ei ole missään tilanteessa 100%, vaan luistaa aina vähän ja tämä + etupään tasauspyörästön toiminta tekee tuon nykivän vedon liukkaalla alustalla? Eli onkohan kyseessä ominaisuus, vai pitääkö tuosta huolestua?

Muutassakin ketjussa on puhuttu "oikeiden oljyjen" käyttämisestä etuperässä, mutta ovatko alkuperäiset öljyt sitten väärät, ts. onko alkuperäisten öljyjen vaihtamisella toisenlaisiin saatavilla tähän parannusta lukon toimintaan?
---------------------------
Yamaha BW 200 1985
Manu 67
6WD
Viestit: 317
Liittynyt: 17 Maalis 2007 18:35
Mönkijä:: Ei ole
Paikkakunta: Kotka

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Manu 67 »

Taitaa olla ominaisuus toi hakkaaminen,mun cana tuppaa myös pompottaa,lisää happee koneelle niin loppuu pompottelu.
http://www.kyminkompijat.fi
http://www.mckone.fi

Ex:Polaris 330ATP, Outti 800, Rene 800X,Outti 650 XMR
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Vaikka en kanan ominaisuuksia moisessa tilanteessa tunnekkaan, niin ainakin 450/700 yamaha, 500 polaris ja honda 420 Detroit lukolla ja ilman tekee samaa. Taitaa lyhyen akselivälin omaavan kulkineen ominaisuus.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
mako
6WD
Viestit: 267
Liittynyt: 03 Tammi 2007 15:57
Mönkijä:: Renegade 800
Paikkakunta: Kotka

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja mako »

Olisko iskunvaimennuksella osuutta asiaan. Kun jousien ja vaimentimen ominaisuuden loppuun sitten voi käydä noin. Lisää kierroksia niin se yleensä auttaa.
Voima korvaa ajotaidon.
dexta
6WD
Viestit: 531
Liittynyt: 11 Helmi 2006 18:40
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja dexta »

Viscolla tuskin on tekemistä asian kans. Ennemmikin voimansiirron välykset ja kenties vetarien hienoinen kiertyminen aiheuttaa tuota pompottamista eli paremminkin ominaisuus kuin vika. Ehkä. Luultavasti.
artoav
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2009 22:36
Paikkakunta: E-P

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja artoav »

Eli jos tähän saakka tulleet kommentit jotenkin summaan, niin ei ole vika vaan ominaisuus, lisää kaasua niin helpottaa. Tämä selvä :)
---------------------------
Yamaha BW 200 1985
Rokki
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 04 Maalis 2009 07:10
Mönkijä:: 800 Taxicana
Paikkakunta: Sikako

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Rokki »

artoav kirjoitti:
-mehtäratio- kirjoitti:
Mun täytyy myös sanoa, että mulla on perinteisesti melko vahvoja ennakkoluuloja Pohjois-Amerikasta (erityisesti USA) tulevia kulkupelejä kohtaan.
Eiköhän ne paukuta siellä nuo Hondatkin kasaan, joita nyt on pidetty varsin kestävinä.
Siellähän ne taidetaan tehdä kaikki muutkin muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta. Lähinnä mulla vastenmielisyys koskee Harrikoita ja jenkkiautoja, joiden omistajien fanaattisuus hakee vertaistaan. Jenkeillä kun tuntuu näissä kaikissa vehkeissä olevan erityisen vahva taipumus jättää tekninen kehitys puolitiehen ja korvata tuotteen puutteet markkinoinnilla ja brändinluonnilla. Jonka ne taas toisaalta osaavat hyvin, mitä tuo Amerikkaintoilijoiden merkkifanaattisuuskin todistaa.
Täytyy kyl todeta,et jo 50 luvul Jenkeis oli sellasii varusteita,mitä alko löytyy vast 90 luvun lopussa muista (kaukoitä)autoista.Ja saksan ylihinnoitelluissakin niitä sai vasta japsiauton hinnalla.T:V8,V6 ja 1 pyttyset vehkeet.
artoav
Noppeli
Viestit: 17
Liittynyt: 19 Syys 2009 22:36
Paikkakunta: E-P

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja artoav »

Rokki kirjoitti:Täytyy kyl todeta,et jo 50 luvul Jenkeis oli sellasii varusteita,mitä alko löytyy vast 90 luvun lopussa muista (kaukoitä)autoista.
Ilkeämpi voisi tähän sanoa, että tuonne 50-luvulle Jenkkien ajoneuvotekniikka on sitten jäänytkin. :badgrin:

Vakavasti ehkä kyseessä on jonkinasteinen painotusero, Jenkit ovat panostaneet mukavuusvarusteisiin ja "letkeään" tunnelmaan (isot korit, isot vääntävät koneet, pehmeä jousitus), eurovalmistajat sitten taas enemmän turvallisuuteen, ajettavuuteen ja luotettavuuteen. Ja brändinluonti ja mielikuvamarkkinointi Jenkeillä on tosiaan ollut hanskassa, siitä täytyy antaa tunnustusta.

Mutta Canan lukkoon vielä palatakseni:

Viskolukko ei siis ilmeisesti ole koskaan 100% vaan luistaa aina jonkin verran? Etupyörien "nykivä" veto ainakin viittaisi tähän ja tämä selittää varmaan myös ohjauksen vetelyä kovassa kiihdytyksessä. Eli taas kerran, kyse on kai ominaisuudesta eikä viasta?

Valitan tyhmiä kysymyksiä, mutta tämä Cana on tosiaan eka nelivetolaite jolla koskaan olen ajanut maastossa. :)
---------------------------
Yamaha BW 200 1985
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Se on totta että visco ei koskaan ole 100% lukko vaan antaa hieman luistoa kovissa rasituksissa. Tämä ei kuitenkaan ole pääsääntöinen syy ohjauksen vetelyyn ja pompotukseen, siihen löytyy syyt alusta/ohjausgeometriasta sekä lyhyestä akselivälistä ja laitteen painosta. Kyllä noi kiinteälukkoiset vatkaa ja vetelee ihan samalla tavalla kuin "pehmeälukkoiset" pelit.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Lisätään vielä selvyyden vuoksi että käytännössä lukko on 100%. Rasitus jossa lukko antaa periksi ei tule vastaan normaali käytössä ja esim muutama etuvetoakselin murroskin on antautunut ennen lukkoa, joten ei luista ihan vähällä.
Tuo pehmeys on enemmänkin lukituksen päälle mennessä, eli kytkeytyy pehmeästi.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Janne 450R
Tracks
Viestit: 2832
Liittynyt: 28 Huhti 2005 15:31
Paikkakunta: Haarajoki/Kangasniemi

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Janne 450R »

Koheltaja kirjoitti:Voimansiirron kulumisia en ajattele, käyttöä varten nämä laitteet on tehty ja voimansiirtoon kohdistuvat rasitukset on otettu huomioon jo suunnittelupöydällä, näin ainakin Can-Amissa.
Teillä on hauskat jutut ku kovasti "omaanne" puolustatte, eihän siinä nyt mitään väärä toki ole :!: :lol:
Tämähän oli mm. merkki mikä tuo koneet "valmiina" markkinoille, samalla tavalla näissä kuitenkin vetarit paukkuu ku muillakin :wink:

Kuka tekis mönkivän kansan kommenteista vitsikirjan? Nimi vois olla saviset jutut :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Siitä huolimatta en jaksa ressata voimansiirron kulumisesta/hajoamisesta. Jos se leipasee niin sou not, tuskin menee yäunet :D
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Cana 400, ensivaikutelmat & mietoa kritiikkiä

Viesti Kirjoittaja ATC »

Janne 450R kirjoitti:
Koheltaja kirjoitti:Voimansiirron kulumisia en ajattele, käyttöä varten nämä laitteet on tehty ja voimansiirtoon kohdistuvat rasitukset on otettu huomioon jo suunnittelupöydällä, näin ainakin Can-Amissa.
Teillä on hauskat jutut ku kovasti "omaanne" puolustatte, eihän siinä nyt mitään väärä toki ole :!: :lol:
Tämähän oli mm. merkki mikä tuo koneet "valmiina" markkinoille, samalla tavalla näissä kuitenkin vetarit paukkuu ku muillakin :wink:

Kuka tekis mönkivän kansan kommenteista vitsikirjan? Nimi vois olla saviset jutut :wink:
Käyhän Janne välillä päristelemässä niin kyllä se siittä helpottaa. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin