Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Eli Can-am outlander max 800 mönkijästäni meni oikealta takaa vetoakselin ulompi suojakumi. Ja katsottuna mönkijää siis tottakai takaapäin..
Löysin haulla jonkinlaisia ohjeita suojakumin vaihtoon.. Neuvottiin että otetaan vain rengas ja napa pois, ja otetaan iskereiden alemmat pultit irti jotta swingi pääsee hieman putoamaan.. Näin tein, ja vetoakselia ei silti mahtunut ottamaan pois!
Tämän jälkeen irroitin perämurikan kiinnityksistään neljällä pultilla ajatellen että jos peräämurikan ylöspäin nostaminen tms auttaisi. Ei auttanut!

Mikä voisi olla ongelma, miten tämä tulisi oikeasti tehdä?? Vaikka kuinka yrittää kammeta, niin ei ole lähelläkään..
Takaswingin irroitus vaatii kuulemma can-amin erikoistyökalun..

Pitääkö vetonivel irroittaa perämurikastakin?? Ennenkuin se irroitetaan navan puolelta..?
Kuinka irroitus perämurikasta tapahtuu? Siinä oli jonkinlainen messinkinen rengas ympärillä, jonka kulmaan yritin vähän naputella mutta näytti vain kuin tämä messinkinen rengas olisi vääntynyt.. Vetoakseli oli kuitenkin tullut ehkä millin ulos perämurikasta.. Yritin venkslailla ja naputella mutta ei..

Mikä neuvoksi?? Auttakaa, kova hinku päästä ajamaan ja mönkijän kanssa remontti kesken tallissa.. :(
Kiitos jo etukäteen!!
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja mikli »

Ei oo tarvinnut suojakumia vaihdella, mutta löysäsitkö molempien taiskareiden kiinnitykset, että swingi pääsee laskeutumaan? Tuo swingi irrottamallahan se olis helppo homma, mutta erikoistyökalun vaatii, joka ei maksa paljon.
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Otin molemmilta puolilta takaiskarit kokonaan irti alimmaisista kiinnityksistään..
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja mikli »

Se messinki tms. rengas on vaan kurapelti, joka estää isompien kökköjen pääsyn stefalle. Jos sitä perää pääsis työntämään muutaman sentin vasemmalle, niin lähtisköhän sitten?
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Itseasiassa juuri tulin tallilta ja sain vetarin juuri noin irtoamaankin..! :)
Eli siirsin perää aika reilusti vasemmalle, mikä vaati melko paljon purkua.. Mutta lähtipähän ainakin.

Nyt sitten uutta kumia ostamaan.. Motonetistä saa kuulemma melko hyviä tarvikekumeja mitkä saa leikattua sopiviksi.

Onko normaalia että tuo nivel, mitä siis kumi suojasi, liikkuu akselin suuntaisesti melko paljon, eli tuntuu ns väljältä?
Ehkä helpompi selittää näin: Kuvitellaan että akseli on kiinni perässä ja kokeillaan liikutella tätä ulompaa niveltä mikä on irti navasta.. Ylös alas suunnassa nivelessä ei tunnu väljää, mutta työntäessä ja vetäessä tuo nivel liikkuu aika reilusti.. Normaalia? Toivottavasti selitys oli riittävän selkeä.
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja mikli »

Kyllä se on normaalia ja pakollista. "lepotilassa" vetoakseli(siis nivelineen) on pisimmillään ja kun perää painaa alaspäin, niin vetoakselihan lyhenee. Ei varmaan oo ihan oikeilla termeillä kerrottu, mutta kuitenkin.. :biggrin:
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Voi jum*****a.. Sain laitettua uuden kumin jne, mutta kun aloin laittamaan vetaria takaisin tukivarteen ei hommasta tullutkaan yhtään mitään..!
Vetoakselin pään kun saa ujutettua tukivarressa olevaan "kuppiin" ottaa vetarin pää laakerin reunaan kiinni.. Vaikka perää siirtelee mihin suuntaan tahansa jne..
Täysi mahdottomuus!!

Kyllä nyt näyttää siltä että pakko saada se can-amin oma erikoistyökalu tukivarren irroitukseen..!! Lähteekö tukivarsi erikseen irti, vai onko swingi "yhtenäinen" ??

Mistä tämän erikoistyökalun voisi ehkä saada?

Hermot menee.. :-X Tuskin huomennakaan pääsee vielä ajelemaan..
Avatar
jr
Tracks
Viestit: 1111
Liittynyt: 13 Heinä 2005 22:34
Paikkakunta: Pirkanmaa Mönkijä: Kawa 750

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jr »

Tälläi just vetarinkumeja vaihdelleena, ilman kokemusta Canoista, onkohan se vetari kokonaan paikallaan siellä perän sisässä? Onko vetarissa perän päässä jotain lukkorengasta tms joka kanittaisi eikä uppoaisi paikalleen ilman lievää sievää voiman käyttöä? Löitkö "murroksen" (oikee termi on mikä?) irti kumia vaihtaessa, vastaavasti onko siinä lukkorengasta joka ei ehkä paikalleen olisi kolahtanut kasaan laitettaessa ja vetari olisi tästä syystä hivenen liian pitkä?
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Vetari ei ole liikkunut perämurikasta irti yhtään, eli tuskin sieltä kanittaa..
En irroittanut "murrosta", siihen ei ollut tarvetta sillä venytin uuden kumin tämän murroksen yli..
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Noniin nyt sain erikoistyökalun käsiini ja suojakumin vaihto oli lastenleikkiä toisellekkin puolelle.. (huomasin jälkikäteen että siinäkin oli pienen pieni repeämä, ja ajattelin samantien laittaa kuntoon kun oli erikoistyökalukin hommattu..)

Mutta tuli tuon perämurikan kanssa räpellettyä ennen erikoistyökalun saamista.. Kardaanikin oli irronnut perämurikasta booreiltaan, ja kun käynnistin koneen ja lähdin ajamaan ei kampe liikkunutkaan mihinkään.. Tämän seurauksena tuo suojakumi mikä on kardaanin ja perämurikan boorien päällä (josta kardaani tavallaan "venyy") meni hajalle.. Noh, sain kardaanin paikoilleen jne ja "korjasin" tämän hajonneen kumin kieputtamalla ilmastointiteippiä sen ympärille, ja muovipussin, ja lopuksi muutama nippuside... Oliko hyvä ratkaisu?? Kauhea homma vaihtaa sekin kumi..

Entä mikä on, kun sain mönkkärin tänään vihdoin valmiiksi ja lähdin ajamaan.. Neliveto oli jäänyt päälle ja sen valo paloi mittaristossa, noh, kytkin nelivedon pois mutta kas mitään ei tapahtunutkaan? Valo paloi edelleen jne.. Myöskään pitkät valot eivät menneet päälle.. Hetken ajelun jälkeen (olin jättänyt pitkien katkaisian päälle) pitkät valot syttyivätkin.. Tämän jälkeen myös nelivetokytkentä toimi normaalisti..
Mitä ihmettä? Mittaristoon ei tullut mitään tekstejä tms..

kiitos vastaajille.. Pahoittelen tekstini ulkoasua, mutta kello on 2 ja tulin 20min sitten töistä.. Nyt vihdoin nukkumaan!
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja ATC »

jjuuhhaa kirjoitti:Noniin nyt sain erikoistyökalun käsiini ja suojakumin vaihto oli lastenleikkiä toisellekkin puolelle.. (huomasin jälkikäteen että siinäkin oli pienen pieni repeämä, ja ajattelin samantien laittaa kuntoon kun oli erikoistyökalukin hommattu..)

Mutta tuli tuon perämurikan kanssa räpellettyä ennen erikoistyökalun saamista.. Kardaanikin oli irronnut perämurikasta booreiltaan, ja kun käynnistin koneen ja lähdin ajamaan ei kampe liikkunutkaan mihinkään.. Tämän seurauksena tuo suojakumi mikä on kardaanin ja perämurikan boorien päällä (josta kardaani tavallaan "venyy") meni hajalle.. Noh, sain kardaanin paikoilleen jne ja "korjasin" tämän hajonneen kumin kieputtamalla ilmastointiteippiä sen ympärille, ja muovipussin, ja lopuksi muutama nippuside... Oliko hyvä ratkaisu?? Kauhea homma vaihtaa sekin kumi..

Entä mikä on, kun sain mönkkärin tänään vihdoin valmiiksi ja lähdin ajamaan.. Neliveto oli jäänyt päälle ja sen valo paloi mittaristossa, noh, kytkin nelivedon pois mutta kas mitään ei tapahtunutkaan? Valo paloi edelleen jne.. Myöskään pitkät valot eivät menneet päälle.. Hetken ajelun jälkeen (olin jättänyt pitkien katkaisian päälle) pitkät valot syttyivätkin.. Tämän jälkeen myös nelivetokytkentä toimi normaalisti..
Mitä ihmettä? Mittaristoon ei tullut mitään tekstejä tms..

kiitos vastaajille.. Pahoittelen tekstini ulkoasua, mutta kello on 2 ja tulin 20min sitten töistä.. Nyt vihdoin nukkumaan!
Jos sattuu kardaani irtoamaan spooristaam on tärkeää asentaa se pooritus oikein, muuten tulee ongelmia. Pitää sihdata että etummainen ja takimmainen nivel on samassa asennossa. Vetoakseli takaa irtoaa helposti kun ensin irrottaa renkaat ja sen jälkeen iskarien alakiinnitykset ja sitten napauttaa vetoakselin takaperästä irti. Navan sisältä ei mahdu irtoamaan vaan pitää irrottaa perän puolelta.
Itse olen kiristänyt vetoakselin päälle letkulemmerin ja siitä vetovasaralla napauttanut vatarin irti perästä, ja helposti lehtee kun hieman napauttaa.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Juu tämä oli kyllä tiedossa.. Ja sain boorit jo kohdalleen ja kaikki tuntuu olevan kunnossa..
Ainoa huono homma on että tuo boorien päälle tuleva suojakumi repesi, mutta kiedoin päälle vain teippiä ym jotta edes vähän suojaisi..

Suosittelisin kyllä kaikkia vetarin suojakumin vaihtoa ajatelleelle tuon erikoistyökalun hommaamista.. Tekee työstä 100 kertaa helpomman.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

jjuuhhaa kirjoitti:Ainoa huono homma on että tuo boorien päälle tuleva suojakumi repesi, mutta kiedoin päälle vain teippiä ym jotta edes vähän suojaisi..
Älä jätä suojausta teippauksen varaan vaan laita uusi suojakumi tilaukseen, vaihto on vain 1-2 tunnin homma joten ei kannata ottaa riskiä että keppi on kohta vaihtokunnossa.

Vaihtoon muistaakseni riittää kun irroittaa perän pultit sekä jarrusatulan ja vetää perää taakse niin että kardaani irtoaa booreistaan. Voi olla että perän päästä piti irroittaa vetarit ja jos näin oli niin tukivarsia ei tarvii irroittaa, pelkästään iskareiden irroitus riittää. Vetarit lähtee perästä nyppäämällä, vetareiden booreissa on lukitusrengas. Vetareita perästä irroittaessa on varottava ettei vetarin booritus haukkaa palasta perän stefasta.

Mukavia askartelu hetkiä :D
Kylätason mönkijäkuski
jjuuhhaa
2WD
Viestit: 31
Liittynyt: 21 Marras 2008 18:09

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja jjuuhhaa »

Tuota kardaanin suojakumia ei kuulemma saa välttämättä tilattua erikseen.. Vaan tulee koko kardaani.
Näin ainakin läheisen can-am huollon huoltomies sanoi...
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am outlander max 800 vetoakselin suojakumin vaihto!?

Viesti Kirjoittaja poke »

Paas soittaen lähimpään canan varaosatiskille ja tilaa yksi kappale suojakumeja osanumerolla 703500255, jo tärppää. lol
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Vastaa Viestiin