2010 Can-Am
Re: 2010 Can-Am
saa sitä xtp:tä maxina ja tieliikenteesee. Itsellä on jo kyseinen gps mikä tulee ltd:ssä ja ainut "oikea" ero on tuo ilmajousitus. Itse en paljon arvoa anna kromiselle pakoputkenpäälle tai kaksiväriselle penkille.. Sitä tässä nyt mietin että onko tuo jousitus nyt 1300e arvoinen varuste?
Re: 2010 Can-Am
En välttämättä laittaisi 1300€ pelkälle ilmajousitukselle vaan ostaisin XTP:n, mutta... mulla oli 2008 mallin 800 XT Maxi ja jos jousitus on nykyään sama kuin siinä niin päivitystarvetta tulee jos haluat siitä oikein hyvän. 2008 mallisessa Maxissa takapää oli liian kova ja korkea, joka korostaa Maxin keulapainoisuutta ja keulan pehmeyttä, HPG iskareilla peli on paremmin balanssissa ja ajettavuus kohdallaan. LTD:n ilmakeppejä on kehuttu joten en kyllä sulkisi pois sitäkään vaihtoehtoa, ainakin pääsee perän korkeutta muuttamaan kun taas vakio Maxissa (2008) perä jää löysimmälläkin säädöllä liian korkeaksi.
Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
Nyt on 500 kanssa kokeiltu eri vaihtoehtoja etupään aurauskulmien kanssa. Alkaa kovasti näyttää siltä että ohjaustehostimen kanssa saa parhaan ajettavuuden mutkatiellä kun kulmat on nollilla tai 1-2 milliä aurauksella. Jos laittaa vähänkään haritukselle niin mutkaisella tiellä suunnanvaihto on nuljuuvaa, johtuen osittain ohjaustehostimesta ja tuntuu siltä kun tehostimessa olisi "tyhjä/väljä" kohta keskialueella. Renkaat varmaan kuluu aurauksella mutta ajettavuus on mulle tärkeämpi kuin renkaiden kuluminen. Sitä en tiedä miten 650/800 mallissa kulmat menee kun siinä on eri keula, pitäisi testata niin tietäisi.
Tosin ohjaustuntuman perusteella tehostimessa olisi pieni tyhjä kohta keskialueella, huomaa asfaltilla suunnanvaihdoissa, mutta en nyt mene tätä yleistämään koska en ole monella tehostinpelillä ajanut. Sitä en tiedä että onko tämä teknisesti mahdollista mutta jännältä toi ohjaus tuntuu keskialueella, mites muilla?
Pientä oikealle puoltamista on kompensoitu laittamalla oikealle puolelle 0,1-0,2 enemmän ilmaa, pitää oikeastaan mitata pyöränkulmat jos puoltaminen löytyisi sieltä, tehostin on nollattu pariin otteeseen ja renkaiden kehä samoilla paineilla yhtä suuri.
Muuten 2010 500 on lunastanut lupauksensa, kilsojen myötä pientä piristystä on havaittu ja vaikka se ei mahtisonnia vastaakkaan niin mukavasti jaksaa kulkea. Vikoja ei vuoden aikana ole ollut, muuta kuin kertaalleen tulppien pimeneminen.
Tosin ohjaustuntuman perusteella tehostimessa olisi pieni tyhjä kohta keskialueella, huomaa asfaltilla suunnanvaihdoissa, mutta en nyt mene tätä yleistämään koska en ole monella tehostinpelillä ajanut. Sitä en tiedä että onko tämä teknisesti mahdollista mutta jännältä toi ohjaus tuntuu keskialueella, mites muilla?
Pientä oikealle puoltamista on kompensoitu laittamalla oikealle puolelle 0,1-0,2 enemmän ilmaa, pitää oikeastaan mitata pyöränkulmat jos puoltaminen löytyisi sieltä, tehostin on nollattu pariin otteeseen ja renkaiden kehä samoilla paineilla yhtä suuri.
Muuten 2010 500 on lunastanut lupauksensa, kilsojen myötä pientä piristystä on havaittu ja vaikka se ei mahtisonnia vastaakkaan niin mukavasti jaksaa kulkea. Vikoja ei vuoden aikana ole ollut, muuta kuin kertaalleen tulppien pimeneminen.
Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
Lueskelin tuota Koheltajan kirjoittamaa juttua tuosta oikealle puoltamisesta. Itse hankin 500 XT l7e koneen kesän alussa. Heti ensi kilometreistä asti tuntui kone puoltavan oikealle. Kokeilin eri rengaspaineita,tarkistin pyörän kulmia, ei auttanut. Käytin eka huollossa jossa puhuin asiasta, ja siellä säätivät pyörän kulmia. Noin 400 km kohdalla aloin ihmettelemään miksi oikea rengas kuluu epätasaisesti .
Pala oli kulunut etureunasta noin puoleenväliin, yläreuna ei juuri ollenkaan. Vein koneen huoltoon, ja alettiin tutkia mistä johtuu, mutta ei löytynyt mitään syytä. Soitto Rovaniemelle, josta lähettivät mittakuvia osista.
Piti tarkistella olisiko jossain osassa reikien porauksessa tullut virhe, mittauksissa ei löytynyt eroja mittakuvien mittoihin. Seuraava toimenpide oli pyörän navan vaihto ja uusi rengas alle ja testailemaan vieläkö rengas kuluu epätasaisesti, koska ei ollut apu tuosta osan vaihdosta. Sitten tuli kolmiotukivarsi ja alapallonivel. Purettiin tukivarsi irti ja vertailtiin uuteen, silmin katsoen ei eroa, mutta kun painoi tukivartta lattiaa vasten keinui noin 1,5 cm eli oli kiero. Osat vaihdettiin ja ajaminen muuttui helpommaksi, kun ei tarvi kammeta koko ajan tielle päin. Takuu toimi erittäin hyvin ja tämä kaikki tuli kuntoon yhden työviikon aikana.
Pala oli kulunut etureunasta noin puoleenväliin, yläreuna ei juuri ollenkaan. Vein koneen huoltoon, ja alettiin tutkia mistä johtuu, mutta ei löytynyt mitään syytä. Soitto Rovaniemelle, josta lähettivät mittakuvia osista.
Piti tarkistella olisiko jossain osassa reikien porauksessa tullut virhe, mittauksissa ei löytynyt eroja mittakuvien mittoihin. Seuraava toimenpide oli pyörän navan vaihto ja uusi rengas alle ja testailemaan vieläkö rengas kuluu epätasaisesti, koska ei ollut apu tuosta osan vaihdosta. Sitten tuli kolmiotukivarsi ja alapallonivel. Purettiin tukivarsi irti ja vertailtiin uuteen, silmin katsoen ei eroa, mutta kun painoi tukivartta lattiaa vasten keinui noin 1,5 cm eli oli kiero. Osat vaihdettiin ja ajaminen muuttui helpommaksi, kun ei tarvi kammeta koko ajan tielle päin. Takuu toimi erittäin hyvin ja tämä kaikki tuli kuntoon yhden työviikon aikana.
Re: 2010 Can-Am
Tukivartta on myös täällä pohdittu, tai yleensäkin häikkää pyöränkulmissa. Nyt kun joutuu ajamaan eri paineilla niin etulukko jauhaa päällä ja etupetä kuumenee ajossa yllättävän paljon. Pitää napata molemmat tukivarret pöydälle mittaukseen, kiitokset vinkistä.
Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
Eipä ollut tukivarret kierot, ei ainakaan edessä. Muutenkin keula oli mittausten perusteella kunnossa, akselivälissä eikä ristimitassa ollut sanomista. Ohjaustehostin kalibroitu uudestaan ja vähän ropattu etupään kulmia, lievä puoltaminen on edelleen oikealle mutta ei jaksa enään, pidetään oikean puoleisissa renkaissa 0.1 enemmän ilmaa niin ei tarvii miettiä enempää.
Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
En tiedä voittiko järki vai nuukuus, kun ei tullut xtp tai ldt:tä vaan tälläinen tarttui mukaan: http://www.nettimoto.com/can-am/outlander-max/955479
Re: 2010 Can-Am
Ohikulkiessa oon katellu jotta siinäpä jollekkin hieno paketti, onneksi olkoon kimmop. 

When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- TonyT
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 18:36
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
- Paikkakunta: Kanta-Häme/Tuulos
Re: 2010 Can-Am
Olisin ensimmäistä mönkijää hankkimassa ja tarkoituksena hommata tieliikenteeseen rekisteröity malli. Tässä nyt puntaroinut merkkiä ja mallia. Yksi sopivaan hintaluokkaan menevä olisi tuo outlander 500. Olisinkin nyt tuollaisen omistavilta kaipaillut käyttökokemuksia lähinnä -10 mallista... Yritin tuossa selailla vanhoja aiheita, mutta ei osunut silmiin. Kuume on kova...
Kiitos jo etukäteen.

Jos se toimii, älä korjaa sitä...
Re: 2010 Can-Am
Tähän topicciin ole tuntemuksia kirjoittanut 2010 mallin 500 Outtista. Lyhykäisesti, ainakin omaan käyttöön säiraan hyvä. Tehoa sopivasti, tekee kaiken mitä kömpijällä voi tehdä, ja voi vielä räppäillä mettäpoluilla. Tehot ei tietenkään vastaa 650/800 mutta ei hintakaan ole niin julma. Tehostin on kova sana, alusta toimii vakiona mainiosti ilman päivityksiä, nopea lukko pelittää hienosti jne.
Väittäisin että 500 Outti on luokassaan yksi parhaita, ellei paras valinta sekalaiseen käyttöön silloin kun tarvitaan kilpi perään. Hinta/laatusuhde on todellakin kohdallaan, vuosi on menty 500 ja tyytyväisiä ollaan
Väittäisin että 500 Outti on luokassaan yksi parhaita, ellei paras valinta sekalaiseen käyttöön silloin kun tarvitaan kilpi perään. Hinta/laatusuhde on todellakin kohdallaan, vuosi on menty 500 ja tyytyväisiä ollaan

Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
Viissatanen on hyvä kone. Koeajolla kannattaa tosin tarkkailla sattuuko kyseinen yksilö kulkemaan suoraan ja jos ei niin häiritseekö se. Aika moni puoltaa, tuntemattomasta syystä. 

- TonyT
- Noppeli
- Viestit: 7
- Liittynyt: 30 Maalis 2009 18:36
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
- Paikkakunta: Kanta-Häme/Tuulos
Re: 2010 Can-Am
Ok. Kiitoksia näistä. Täytyypä yrittää päästä joku päivä koeajamaan tuollainen. Tosiaan tarkoituksena olisi hankkia ihan sekalaiseen käyttöön: maastossa ajamiseen, jotain pikku työjuttuja (lumityöt, puunajoa yms) ja itse kokisin saavani suurimman hyödyn tosiaan siitä, että olisi tieliikennemalli. Tietysti tuon maastomallin saisi huokeammalla, mutta silti... Rajottaisi ainakin jonkin verran meikäläisen ajoja tuo tieliikennemahdollisuuden puuttuminen. Periaatteessa olen kyllä avoimin mielin vielä useampaa merkkiä kohtaan, mutta jotenkin kiinnostus herännyt etupäässä Can-Am:iin (ja erityisesti outlanderiin). Ja onhan noi menijät vaan melko hyvännäkösiä verrattuna moneen muuhun merkkiin! Kyllähän se kasisatanenkin joo olis varmasti melko pätevä peli, mutta ei oo meikäläisellä ollut vielä niin montaa numeroa lotossa oikein, että olis varaa hommata... Mutta sehän on meidän köyhien ongelma
Kuinkas ton viissatasen kanssa kovemmilla pakkasilla pärjää
Lähinnä tuota käynnistyspuolta mietin. Vaikka taitaahan nuo EFI mallit jo ihan toisella tavalla hörähtää kylmälläkin kelillä... Ja tuleeko mieleen mitään erityistä mihin kannattaa kiinnittää huomiota jos jostain sattuis käytettyä löytymään hyvään hintaan? Ja sori jos kyselen tyhmiä, mutta oon melko noviisi näissä jutuissa... Kai sitä ajan kanssa jotain oppii...
Kaikki vinkit edelleenkin tervetulleita. YV:tä voi kanssa laitella.



Jos se toimii, älä korjaa sitä...
Re: 2010 Can-Am
Jos käytettyä kattelee ensikertalainen, niin kannattaa katsoa semmottinen vehje, jossa on takuuta jäljellä hyvänmatkaa, kerkiää tutustua lajiin ja laitteeseen huolettomammin. Yleiskunto näyttää paljon edellisestä käyttäjästä, onhan nämä aika pomminkestäviä, mutta jos itse aikoo pitää laitteen siistissä kunnossa, huollettuna ja pitkään, ei kannata laittaa valmiiksi pieksettyä. Noita huoltovinkkejä kannattaa kanssa vähän plarata, sieltä selviää noita tarkistuskohteita mukavasti.
Siis siisti yleiskunto, takuuta jäljellä, pyrkiä koeajamaan samassa yhteydessä ostettavan laiteen kanssa samanlainen esittelykone, jotta paremmin huomaa mahdolliset viat.
Siis siisti yleiskunto, takuuta jäljellä, pyrkiä koeajamaan samassa yhteydessä ostettavan laiteen kanssa samanlainen esittelykone, jotta paremmin huomaa mahdolliset viat.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: 2010 Can-Am
Käynnistyvyyden kanssa ei tarvii murehtia, neljän vuoden aikana ei ole yksikään Cana temppuillut millään tavalla, missään lämpötilassa, käynnistyvyyden kanssa. Parhaimmillaan ollaan koneet lyöty tulille reilu -30 pakkasilla ilman pienintäkään pelkoa ettei käynnisty.
Joo, sitä puoltamista taas viikonloppuna ihmettelin, vaikuttaa siltä että tämä vaivaa eniten 500 malleja. Mittasin kaikki paikat ja mitään poikkeamia en löytänyt, alan pikkuhiljaa epäillä että oikealla puolella on jostain syystä vähemmän casteria mutta se selviää jossain vaiheessa kun/jos jaksan syventyä asiaan. Puoltamisen saa kuriin kun laittaa oikean puoleisiin pyöriin 0.1-0.2 baaria enemmän painetta, sen jälkeen kulkee suoraan mutta niin paljon asia kummittelee mielessä että en luovuta ennen kun syy löytyy
Taas tuli jokunen päivä vietettyä metässä 500 selässä, niin hyvin on aikaisempien 800 mallien rajuus ja kytkimen terävyys iskostunut selkäytimeen että aina jaksan hämmästellä 500 kytkimen pehmeyttä ja sitä että sillä voi tosiaan hiipiä hiljaa
Joo, sitä puoltamista taas viikonloppuna ihmettelin, vaikuttaa siltä että tämä vaivaa eniten 500 malleja. Mittasin kaikki paikat ja mitään poikkeamia en löytänyt, alan pikkuhiljaa epäillä että oikealla puolella on jostain syystä vähemmän casteria mutta se selviää jossain vaiheessa kun/jos jaksan syventyä asiaan. Puoltamisen saa kuriin kun laittaa oikean puoleisiin pyöriin 0.1-0.2 baaria enemmän painetta, sen jälkeen kulkee suoraan mutta niin paljon asia kummittelee mielessä että en luovuta ennen kun syy löytyy

Taas tuli jokunen päivä vietettyä metässä 500 selässä, niin hyvin on aikaisempien 800 mallien rajuus ja kytkimen terävyys iskostunut selkäytimeen että aina jaksan hämmästellä 500 kytkimen pehmeyttä ja sitä että sillä voi tosiaan hiipiä hiljaa

Kylätason mönkijäkuski