Jousien jäykistäminen

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

En löytänyt mitään valaisevaa topicia aiheesta joten aloitan uuden, eli voiko Can Am 400 Outlanderin etu- ja takajousia jäykistää vaihtamatta niitä uusiin? Ajattelin et miten toimisi tuollaiset kumipalat tuolla kierteiden välissä?

Joskus aikoinaan noi oli kovastikin muotia. Mites se muuten on, jos tuollaisen kumin laittaa siihen jousen matalammalle alakierteelle verrattuna ylemmäs väljempään kierteen kohtaan, miten tuo sijainti vaikuttaa joustoon? Tekeekö toinen pintakovuutta enempi kuin toinen ja kumpi tapa jäykistää itse jousen kokonaan jos ajatellaan isompaa painoa, kuten tukkikärrin vetoa ja edessä noi kumit olis hyvät kun on aura kiinni ettei keula kynnä maata?

Vai tyrmäättekö heti ko. tyylisen "parantelun", minusta tuossa on pointtia siksi kun ne kumit on helppo ja nopee ottaa sieltä pois kun niitä ei kuorman takia tarvii, koska kevyemmällä kuormalla metsässä ajellen tuo löysyys on ihan hyvä asia. Jos vaihdan jouset kokonaan jäykempiin, niin ne on sitten aina sitä.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja poke »

Kokkeilehan noita kumeja rohkiasti ja anna palautetta. Jäykempi jousi on jäykempi jousi, jos ei siittä vapaa-ajan ajossa tykkää niin ei.
Matalammalle alakierteelle laitettuna toimii varmaan paremmin työhommissa, poimii löysän pintajouston poies. Vapaa-ajan ajossa taas kumin ollessa harvemmalla kierteellä saattaa pehmentää joustovaran pohjaamista.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

poke kirjoitti:Kokkeilehan noita kumeja rohkiasti ja anna palautetta. Jäykempi jousi on jäykempi jousi, jos ei siittä vapaa-ajan ajossa tykkää niin ei.
Matalammalle alakierteelle laitettuna toimii varmaan paremmin työhommissa, poimii löysän pintajouston poies. Vapaa-ajan ajossa taas kumin ollessa harvemmalla kierteellä saattaa pehmentää joustovaran pohjaamista.
Juu kiitos vastauksestasi, laitoin jo kokeeksi tuollaiset palat paksusta kumimatosta, taitoin ne vielä kaksinkerroin ja sit jousen väliin...ja ajattelin ostaa kunnolliset jousikumit jos tuntuu hyviltä.

Laitoin just tohon alakierteelle 2-3 väliin ja tuntuu et olis jonkin verran tanakoitunut ajotuntuma, varsinkin jyrkät käännökset sladitellen tuntuu nyt mukavammalta kun kallistuu vähemmän, kuorman kanssa en vielä ehtinyt kokeilla, mutta näppituntumalla ei ehkä vielä riitä toi "kovuus" vaan saa laittaa paksummat palat sinne jousien väliin tai sitten useampaan väliin et ajotuntuma olis myös kuorman kanssa jämäkkää. Haluan että kone tuntuu tanakalta ajaa kun on "mälliä" päällä ja sit kun haluu muuten vaan kruisailla pehmeällä jousituksella, noi kumit saa helposti pois. Säädin samalla takajousien esijännitystä puoleen väliin, joten en ole varma et kumpi tossa enempi vaikuttaa.

Oishan se mukava kun mönkijöissä olis noi jouset ihan vakiona säädettävää mallia, et jousituksen vois säätää aina tilanteen mukaan.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Noniin nyt on jousikumit paikollaan ja ajotuntuma senkun paranee ja auran nostokaan ei saa keulaa tippumaan asfalttiin. Ostin nuo kumit Höpönetistä ja olivat kait autoon tarkoitetut, mutta hyvin ne sai mönkkäriinkin kun vähän fiksas niitä.

Laitoin noi palat siihen kierteen harvempaan osaan ja tuntuu et on just oikeessa kohdassa, pintajousto on lähes ennallaan, mutta nyt ei painu enään niin alas kuorman kanssa kuin ennen.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja poke »

Taas oiva esimerkki, jossa käytäntö ja teoria ei kohtaa toisiaan etes ohimennen. :wink:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

poke kirjoitti:Taas oiva esimerkki, jossa käytäntö ja teoria ei kohtaa toisiaan etes ohimennen. :wink:
Kävin vielä mettässä vähän testaamassa noiden jousikumien kanssa ja sanoisin ettei kovin paljon huomaa kovempaa jousitusta, syvien ojien ylityksessä huomaa ettei joustovaraa ole ihan saman verran kuin ilman jousikumeja, mutta silti mönkkäri menee suht mukavasti vaikeistakin paikoista. Kokeilin vähän leikkimistäkin, siis "älytöntä" sladittelua asfaltilla puolelta toiselle, ero on huima orkkisjoustoon nähden, mönkkäri ei todellakaan ole kokoajan kaatumassa niinkuin ennen vaikka mutkat ottaakin vähän jyrkemmin. 8)
Tasaisella alustallakin meno on huomattavasti jämäkämpää, ei ole mönkkäri joka kiihdytyksessä lentoon lähdössä ja jarrutuksessa keula pyrkimässä kohti maan pintaan.
Saas nähdä et jääkö noi kumit ihan kokoaikaiseksi tuonne jousiin, meinaan jos ajotuntuma on näin hyvä kovemmallakin jousella, annan niiden olla paikoillaan myös talven/aurauskauden jälkeenkin.
Avatar
Skifo-79
6WD
Viestit: 320
Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
Mönkijä:: Can-Am 650x
Paikkakunta: Ruokolahti

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Skifo-79 »

Itse sorvasin 15mm jousta kiristävät holkit. Hieman jäi vielä ulosjoustoakin. Keula nousi jotain 40mm. Kysäisen kyllä traktorin jousia keulaan. Eivät varmaan maltaita maksa. Sais olla jousipaineen säätö jo vakiona, niin säästyis noilta virittelyiltä...
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Skifo-79 kirjoitti:Itse sorvasin 15mm jousta kiristävät holkit. Hieman jäi vielä ulosjoustoakin. Keula nousi jotain 40mm. Kysäisen kyllä traktorin jousia keulaan. Eivät varmaan maltaita maksa. Sais olla jousipaineen säätö jo vakiona, niin säästyis noilta virittelyiltä...
Minkälaiset holkit sorvasit, kiinnostaa erilaiset variaatiot?

Juu olisi se mukava kun olis jo vakiona jonkinlainen jäykkyyden säätö, minusta jousien vaihtaminen jäykemmiksi ei ole kovin hyvä vaihtoehto, koska sitten ne on sitä sitten kokoajan eikä välillä niitä saa pehmeämmiksi jos tarvetta ilmenee.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

Voisko joku ystävällinen kertoa aivan kädestä pitäen miten ne kuormaliinat pitää asentaa sinne mönkkärin jousiin/tukivarsiin jos haluaa pikaisesti ja hyvin hetkellisesti takapään lähes joustamattomaksi?

Olen tehnyt takanostolaitteen joka toimii kyntö-auran varsina ja sillä samalla telineellä nostelen lavoja ja isoa vesisäiliötä, yms. mönkkärin perään ja kuskaan paikasta toiseen, eli ne on tavallaan trukkipiikit mönkkärin takana. Nyt on vaan se ongelma kun tuon retkuperän takajouset tuppaa menemään pohjaan kun on liikaa painoa ja silti sitä ei kuitenkaan ole mitenkään älyttömästi liikaa vaan tuosta tulee sen verran vipuvartta että se tekee noin. Eli miten asennan ne kuormaliinat että saan perän jäykäksi, olen tuosta joskus jostain lukenut, mutta se asennustapa ei oikein selvinnyt silloin?
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja poke »

Voisi yrittää laittaa iskareitten tilalle sopivan pituiset jäykät tangot, vaikkapa putkesta. Vaihtoon menee noin 10 minuuttia joten kuormaliinoilla leikkimiseen menee enemmän aikaa. Enkä äkkiä kyllä ymmärrä miten liinoilla saa canan perän jäykäksi, muuten kuin puottamalla takajouset pohjaan.

Pikkuinen varoituksen sana olisi paikallaan tässä kohtaa. Mökkärin ripustukset on suunniteltu kestämään määrätyn kokoisia kuormituksia, muistaa laittaa kohtuullisuutta peliin. [-X
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

poke kirjoitti:Voisi yrittää laittaa iskareitten tilalle sopivan pituiset jäykät tangot, vaikkapa putkesta. Vaihtoon menee noin 10 minuuttia joten kuormaliinoilla leikkimiseen menee enemmän aikaa. Enkä äkkiä kyllä ymmärrä miten liinoilla saa canan perän jäykäksi, muuten kuin puottamalla takajouset pohjaan.

Pikkuinen varoituksen sana olisi paikallaan tässä kohtaa. Mökkärin ripustukset on suunniteltu kestämään määrätyn kokoisia kuormituksia, muistaa laittaa kohtuullisuutta peliin. [-X
No niin nyt on Canassa kiinteä perä, ei jousta kun nimeksi, laitoin 35mm halkaisijaltaan olevan pyöröputken pystyyn takajousien viereen, alapää on kiinni jousen alapään mutterin alla ja yläpää tukirungossa jossa myös kate on kiinni.

Tein taakse työvälinerungon joka toimii trukkipiikkeinä ja siihen saa kiinnitettyä myös erilaisia työvälineitä, kuten maa-auran, äeksen, haravan ja muita maan muokkauksessa tarvittavia laitteita.

Nyt vaan testailemaan miten nuo toimii...ei ainakaan enään perä tipu tonttiin kun tälläinen lähes satakiloinen jässikkä nousee trukkipiikkien päälle seisomaan.
HO500
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 07 Marras 2008 17:00
Paikkakunta: Kiuruvesi

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja HO500 »

Mites pedari kyseinen viritelmä on toiminut käytännössä? Omastakin pitäisi saada perä jäykäksi aina kuormainkäyttöä varten.
ex Polaris Sportsman 500EFI -07 + Prospector pro
ex Can-am Outlander 800XT L7e -08 + Apache
Avatar
Pedari
6WD
Viestit: 447
Liittynyt: 21 Helmi 2010 17:00
Mönkijä:: Can Am Outlander 400 EFI 2010

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja Pedari »

HO500 kirjoitti:Mites pedari kyseinen viritelmä on toiminut käytännössä? Omastakin pitäisi saada perä jäykäksi aina kuormainkäyttöä varten.

Hyvinhän tuo viritys on toiminut, mutta ei se kaikkein paras mönkkärin takakatteen kiinnitysraudan kestävyyttä ajatellen ole...tuo alumiinitanko jossa takakate on kiinni, tuppaa ajan kanssa taipumaan ylöspäin kun koukussa on paljon painoa ja takakatteet alkaa vähän irvistämään...Olenkin ajatellut tehdä uudenlaista jäykistystä tuohon mönkkärin perään kunhan ehtis, eli suunnitteilla on yksi poikittainen auton lehtijousi joka menee takapuörän ripustuksesta toiseen, jossa jousen keskikohta menee mönkkärin alta. Tuolla keinolla perä jäykistyy lähes samalla tavalla, mutta muihin herkkiin rakenteisiin ei kohdistu liikaa rasitusta. Tietysti yksi vaihtoehto on vaihtaa jäykät takajouset, mutta se on sikäli huono, et sitten ne takajouset on koko ajan liian jäykät, esim. tavallisessa maastoajossa jossa painoa ei kuskin lisäksi ole, takajousitus on liian kova eikä se jousta/myötäile riittävästi maaston muotoja. Tuo poikittainen lehtijousi mönkkärin alla on sikälikin hyvä kun sen saa tarvittaessa suht helposti pois. Toki tässäkin vaihtoehdossa on varmaan jäykistettävä koneen alla olevaa runkoputkea, et kestää altapäin tulevan lisärasituksen...Kaikkein paras keino olis kunnolla säädettävät takajouset, eli sellaset missä säätö toimii todella pehmeästä lähes kivikovaan, mutta ei taida tuollaisia jousia löytyä mistään? Nykyisissä jousissa oleva säätö on todella suppea, hyvä jos löysimmän ja jäykimmän jäykkyyseroa edes kunnolla huomaa.
Avatar
monkija-man
4WD
Viestit: 140
Liittynyt: 18 Heinä 2011 12:42
Mönkijä:: cana 500xt -11
Paikkakunta: K:nummi

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja monkija-man »

Ois tämä nyt ajankohtanen kun tuli tommoset puskulevyn päätylevyt tuli tehtyä (siis faijan kaveri metalli miehenä teki) ja ne painaa nii halvatun paljon 5 mm peltiä eli koneen etupää pitäisi jäykentää vaikka noillaon kumipaloilla mutta pitäiskö ite vääntää ja leikata jostain kumimatosta vai onko can amin oma lisävaruste ite en löytäny.

Miten on Pedari toteuttanut tuon (jäi epäselväksi, viisas kun en ole :oops: ) vaikka kuvat tai ohjeet

laite 500 eli macpersonit edes
sle
3WD
Viestit: 118
Liittynyt: 19 Maalis 2007 20:26
Mönkijä:: TL C-A Renegade 800R Xxc
Paikkakunta: karkkila

Re: Jousien jäykistäminen

Viesti Kirjoittaja sle »

rubberdown customsin korotussarjan mukana tulee taakse renegadeen sorvatut alumiinipalat jousien alle jäykistämään jousia,,itse en noita ole tarvinnut kun jouset on tarpeeksi jäykät muutenkin.muuten siisti ratkaisu vanhojen jousien jäykistämiseen,korotukseen.
Vastaa Viestiin