Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kyllähän se on viisain huolehti että akussa on virtaa. Jos ei jaksa käynnistyä niin ei silloin riitä sähkö ruiskuille, aivoille, pensapumpulle yms. Jotta suotta sitä ompi nykkiä...
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Vaikka BRP-osio onkin, niin Honda 420FE on ruiskukone ja lähtee narusta, vaikka napista olisikin jo lepopuolella.
Ruiskun vaatima virta on paljon pienempi kuin starttimoottorin, joten nykäsyllä käymään.
Isot ruiskut sitten erikseen, koska saattavat vastustaa aikalailla.
Ruiskun vaatima virta on paljon pienempi kuin starttimoottorin, joten nykäsyllä käymään.
Isot ruiskut sitten erikseen, koska saattavat vastustaa aikalailla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jos nyt en ihan väärässä ole niin Pollella on ruiskuun lisävaruste narustarttipaketti ja jotenkin muistelen että myös Canamin 400 malliin passaa vanhan vetosarja.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Kylätason mönkijäkuski
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Niin just tätä tilannetta ajoinkin takaa, että akku ei jaksa tartata mutta virta riittää ruiskulle.Koheltaja kirjoitti:Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Tätä pitääkin tutkia passaisko vanhemmista. BRP:n lisävarusteluettelossa on just nelisatkulle oma käynnistin 169eATC kirjoitti: jotenkin muistelen että myös Canamin 400 malliin passaa vanhan vetosarja.

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Sitäpä tarkoitinkin , jos akku ei enää jaksa , ei se lähre narullakaan.
Aivot ja pumppu ei paljon virtaa vaadi , mutta loppu on loppu.
Jonkinverran sähkötuntemusta omaavana laitanpa vinkin:
Kun seuraavan kerran koneesi on ajamatta pikkasen pidempään teeppä seuraavasti.
Laitappa akkuun 5w tai vielä parempi 3w polttimo palamaan itekseen , ja anna sen palaa kunnes virta on tyystin loppu.
Sitten ztec:ki lippaamaan ampeeri ampeerilta virtaa akkuun.
Sulfatoitumat lähtee puoliterveestäkin akusta , ja paranee varauskyky.Tarkista akkuveden korkeus ennen tätä..
Mutta keeliakkuun älköön kukaan tätä tehkö , se on sitten pilalla
Aivot ja pumppu ei paljon virtaa vaadi , mutta loppu on loppu.
Jonkinverran sähkötuntemusta omaavana laitanpa vinkin:
Kun seuraavan kerran koneesi on ajamatta pikkasen pidempään teeppä seuraavasti.
Laitappa akkuun 5w tai vielä parempi 3w polttimo palamaan itekseen , ja anna sen palaa kunnes virta on tyystin loppu.
Sitten ztec:ki lippaamaan ampeeri ampeerilta virtaa akkuun.
Sulfatoitumat lähtee puoliterveestäkin akusta , ja paranee varauskyky.Tarkista akkuveden korkeus ennen tätä..
Mutta keeliakkuun älköön kukaan tätä tehkö , se on sitten pilalla
-
- 3WD
- Viestit: 107
- Liittynyt: 30 Loka 2012 18:32
- Mönkijä:: BRP 500 Maatalous T3
- Paikkakunta: U:ki
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Sama itellä kun oli suikka 700 KQ lähti käymään narusta, vaikka akku ei jaksanu kunnolla pyörittää konetta,kun veti startin kans yhtä aikaa ,niin lähti helposti tulille!Koheltaja kirjoitti:Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Aina on yksi keino jäljellä,eikä sekään oo viimeinen!
-
- Noppeli
- Viestit: 24
- Liittynyt: 05 Elo 2011 22:26
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT ´11
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Onhan noita akuttomia ruiskuja nähty moottorikelkoissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Tosin vain jenkkimerkeillä, ei BRP:llä.JTL76 kirjoitti:Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Summataas vähä.. Elikkäs jossakin tilanteissa akun jännite riittää vielä ruokkimaan ruiskut,pumput,jne niin että vetokäynnistimellä lähtee, mutta jos on totaalisen kuollu patteri niin nou elämää.
ot: Akku, ainakaan perinteinen lyijyvesi sellainen, ei tetystikään ole mitenkään välttämätön mutta joku sähkönvarastointilaite käsikäynnisteisessä ruiskussa varmaankin on jotta muisti säilyy. Esimerkkiratkaisu voisi olla sellainen että ekat nykäisyt lataa kondensaattorin ja kun tietty jännite ylittyy niin kones antaa sitten jo kipunat kaikki....? ja papapapapapa...
ot: Akku, ainakaan perinteinen lyijyvesi sellainen, ei tetystikään ole mitenkään välttämätön mutta joku sähkönvarastointilaite käsikäynnisteisessä ruiskussa varmaankin on jotta muisti säilyy. Esimerkkiratkaisu voisi olla sellainen että ekat nykäisyt lataa kondensaattorin ja kun tietty jännite ylittyy niin kones antaa sitten jo kipunat kaikki....? ja papapapapapa...
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Käsikäynnistinsarja; Outlander 400 EFI 2010-2013, 715001034, hinta 169€ BRP PAC 2013 kuvastossa...Deippa kirjoitti:Onko noihin EFI koneisiin lisäilty yleensä käsikäynnistimiä? Ku ei näköjään ole tollasessa 400:ssa vm -10. Jotenkin tuntuu että voi helposti jäähän johonkin seisomaan jos ei akussa riitäkään virta tarttiin.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Jerry Cotton kirjoitti:Onhan noita akuttomia ruiskuja nähty moottorikelkoissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Tosin vain jenkkimerkeillä, ei BRP:llä.JTL76 kirjoitti:Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
Se on hiukka erilainen ruisku ja ohjausjärjestelmä...
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Canasta ei ole kokemusta, mutta niin kuin Roosa sanoi TRX420FE:ssä hyödyllinen varuste tuo käsikäynnistin. Liekö sitten Canassa ajonestoa tms, mitä Hondassa ei käsittääkseni ole, vaikeuttamassa käynnistämistä. Joka tapauksessa alla havaintoja 420 FE:n käsikäynnistimestä, ehkä samat pätee Canassa tai sitten ei...
Hätätilanteessa luulisi, että Canaankin saisi ladattua käynnistämiseen vaadittavan virran narusta vaikka kymmenen kertaa kiskomalla. Vai liekkä ruiskun /moottorinohjauksen virrankulutus niin suuri (jos edes joka nykäisyllä ohjausjärjestelmä yrittää käynnistää), että mitään ei pääse latautumaan.
Hondan ruisku ei kyllä paljoa virtaa vaadi: Monesti olen kiskaissut muutamalla nykäisyllä kovassa pakkasessa Hondan, kun startti ei ole edes inahtanut ja jopa mittaristo on ollut täysin pimeä.
Ja toinen havainto Hondassa: Jos tulppa on huonossa kondiksessa, niin kovilla pakkasilla käsikäynnistimellä lähtee paljon helpommin käyntiin. Pari nykäisyä ja käynnissä, kun startin jurnutus vaan tyhjentäisi akun.
Nämä pienet koneet ei ole edes raskaita nykiä käyntiin, jos vähän ruista ranteessa
. Isompia mönkijöitä en ole kokeillut kiskoa ikinä, mutta voin kuvitella jonkun 800 cc koneen käyntiin kiskomisen vähintäänkin turhauttavaksi. Sellainen miinus kyllä ainakin Hondan käsikäynnistimessä on, että ummpihankiajelun jälkeen on joskus jumissa jään takia.
Hätätilanteessa luulisi, että Canaankin saisi ladattua käynnistämiseen vaadittavan virran narusta vaikka kymmenen kertaa kiskomalla. Vai liekkä ruiskun /moottorinohjauksen virrankulutus niin suuri (jos edes joka nykäisyllä ohjausjärjestelmä yrittää käynnistää), että mitään ei pääse latautumaan.
Hondan ruisku ei kyllä paljoa virtaa vaadi: Monesti olen kiskaissut muutamalla nykäisyllä kovassa pakkasessa Hondan, kun startti ei ole edes inahtanut ja jopa mittaristo on ollut täysin pimeä.
Ja toinen havainto Hondassa: Jos tulppa on huonossa kondiksessa, niin kovilla pakkasilla käsikäynnistimellä lähtee paljon helpommin käyntiin. Pari nykäisyä ja käynnissä, kun startin jurnutus vaan tyhjentäisi akun.
Nämä pienet koneet ei ole edes raskaita nykiä käyntiin, jos vähän ruista ranteessa
