Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Matti K.
3WD
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Syys 2011 12:42
Mönkijä:: Can Am

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Matti K. »

Kyllähän se on viisain huolehti että akussa on virtaa. Jos ei jaksa käynnistyä niin ei silloin riitä sähkö ruiskuille, aivoille, pensapumpulle yms. Jotta suotta sitä ompi nykkiä...
ToniR81

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JTL76
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Maalis 2010 19:49

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JTL76 »

Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Vaikka BRP-osio onkin, niin Honda 420FE on ruiskukone ja lähtee narusta, vaikka napista olisikin jo lepopuolella.

Ruiskun vaatima virta on paljon pienempi kuin starttimoottorin, joten nykäsyllä käymään.
Isot ruiskut sitten erikseen, koska saattavat vastustaa aikalailla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ATC »

Jos nyt en ihan väärässä ole niin Pollella on ruiskuun lisävaruste narustarttipaketti ja jotenkin muistelen että myös Canamin 400 malliin passaa vanhan vetosarja.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Kylätason mönkijäkuski
Deippa
6WD
Viestit: 407
Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
Paikkakunta: Oulun reuna

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Deippa »

Koheltaja kirjoitti:Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Niin just tätä tilannetta ajoinkin takaa, että akku ei jaksa tartata mutta virta riittää ruiskulle.
ATC kirjoitti: jotenkin muistelen että myös Canamin 400 malliin passaa vanhan vetosarja.
Tätä pitääkin tutkia passaisko vanhemmista. BRP:n lisävarusteluettelossa on just nelisatkulle oma käynnistin 169e :shock: Ihanan kallista...
ToniR81

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja ToniR81 »

-
Viimeksi muokannut ToniR81, 01 Syys 2013 01:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
JTL76
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Maalis 2010 19:49

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JTL76 »

Sitäpä tarkoitinkin , jos akku ei enää jaksa , ei se lähre narullakaan.
Aivot ja pumppu ei paljon virtaa vaadi , mutta loppu on loppu.
Jonkinverran sähkötuntemusta omaavana laitanpa vinkin:
Kun seuraavan kerran koneesi on ajamatta pikkasen pidempään teeppä seuraavasti.
Laitappa akkuun 5w tai vielä parempi 3w polttimo palamaan itekseen , ja anna sen palaa kunnes virta on tyystin loppu.
Sitten ztec:ki lippaamaan ampeeri ampeerilta virtaa akkuun.
Sulfatoitumat lähtee puoliterveestäkin akusta , ja paranee varauskyky.Tarkista akkuveden korkeus ennen tätä..
Mutta keeliakkuun älköön kukaan tätä tehkö , se on sitten pilalla
Topsu
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 30 Loka 2012 18:32
Mönkijä:: BRP 500 Maatalous T3
Paikkakunta: U:ki

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Topsu »

Koheltaja kirjoitti:Myös 700KQ lähtee narusta käyntiin vaikka akku ei jaksa pyörittää starttia.
Sama itellä kun oli suikka 700 KQ lähti käymään narusta, vaikka akku ei jaksanu kunnolla pyörittää konetta,kun veti startin kans yhtä aikaa ,niin lähti helposti tulille!
Aina on yksi keino jäljellä,eikä sekään oo viimeinen!
Jerry Cotton
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 05 Elo 2011 22:26
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT ´11
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Jerry Cotton »

JTL76 kirjoitti:Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
Onhan noita akuttomia ruiskuja nähty moottorikelkoissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Tosin vain jenkkimerkeillä, ei BRP:llä.
Matti K.
3WD
Viestit: 99
Liittynyt: 14 Syys 2011 12:42
Mönkijä:: Can Am

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Matti K. »

Summataas vähä.. Elikkäs jossakin tilanteissa akun jännite riittää vielä ruokkimaan ruiskut,pumput,jne niin että vetokäynnistimellä lähtee, mutta jos on totaalisen kuollu patteri niin nou elämää.

ot: Akku, ainakaan perinteinen lyijyvesi sellainen, ei tetystikään ole mitenkään välttämätön mutta joku sähkönvarastointilaite käsikäynnisteisessä ruiskussa varmaankin on jotta muisti säilyy. Esimerkkiratkaisu voisi olla sellainen että ekat nykäisyt lataa kondensaattorin ja kun tietty jännite ylittyy niin kones antaa sitten jo kipunat kaikki....? ja papapapapapa...
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Deippa kirjoitti:Onko noihin EFI koneisiin lisäilty yleensä käsikäynnistimiä? Ku ei näköjään ole tollasessa 400:ssa vm -10. Jotenkin tuntuu että voi helposti jäähän johonkin seisomaan jos ei akussa riitäkään virta tarttiin.
Käsikäynnistinsarja; Outlander 400 EFI 2010-2013, 715001034, hinta 169€ BRP PAC 2013 kuvastossa...
JTL76
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Maalis 2010 19:49

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JTL76 »

Jerry Cotton kirjoitti:
JTL76 kirjoitti:Ruiskukoneissa naru on tosiaan turha.
järjestelmä jo itessään tarttee virtaa ENNEN nykäystä.
Ajonesto (joka on suurimmassa osassa nykykoneissa) ei anna virrattomana käynnistyä , ja nykäsy ei sitä herätä vaan
tarttee herätteen jo ennen nykäsyä..
Onhan noita akuttomia ruiskuja nähty moottorikelkoissa jo yli kymmenen vuoden ajan. Tosin vain jenkkimerkeillä, ei BRP:llä.

Se on hiukka erilainen ruisku ja ohjausjärjestelmä...
Minä
2WD
Viestit: 45
Liittynyt: 26 Joulu 2010 18:05
Mönkijä:: Honda TRX 420 FE ´08

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Minä »

Canasta ei ole kokemusta, mutta niin kuin Roosa sanoi TRX420FE:ssä hyödyllinen varuste tuo käsikäynnistin. Liekö sitten Canassa ajonestoa tms, mitä Hondassa ei käsittääkseni ole, vaikeuttamassa käynnistämistä. Joka tapauksessa alla havaintoja 420 FE:n käsikäynnistimestä, ehkä samat pätee Canassa tai sitten ei...

Hätätilanteessa luulisi, että Canaankin saisi ladattua käynnistämiseen vaadittavan virran narusta vaikka kymmenen kertaa kiskomalla. Vai liekkä ruiskun /moottorinohjauksen virrankulutus niin suuri (jos edes joka nykäisyllä ohjausjärjestelmä yrittää käynnistää), että mitään ei pääse latautumaan.

Hondan ruisku ei kyllä paljoa virtaa vaadi: Monesti olen kiskaissut muutamalla nykäisyllä kovassa pakkasessa Hondan, kun startti ei ole edes inahtanut ja jopa mittaristo on ollut täysin pimeä.

Ja toinen havainto Hondassa: Jos tulppa on huonossa kondiksessa, niin kovilla pakkasilla käsikäynnistimellä lähtee paljon helpommin käyntiin. Pari nykäisyä ja käynnissä, kun startin jurnutus vaan tyhjentäisi akun.

Nämä pienet koneet ei ole edes raskaita nykiä käyntiin, jos vähän ruista ranteessa :wink: . Isompia mönkijöitä en ole kokeillut kiskoa ikinä, mutta voin kuvitella jonkun 800 cc koneen käyntiin kiskomisen vähintäänkin turhauttavaksi. Sellainen miinus kyllä ainakin Hondan käsikäynnistimessä on, että ummpihankiajelun jälkeen on joskus jumissa jään takia.
Vastaa Viestiin