Skifo-79 kirjoitti:Kannattaa harkita myös Esim. QSC kytkimen hankintaa. Pienentää välitystä mukavasti pienemmän vapaalaakerin ansiosta Ja puristaa hihnaakin takuulla paremmin. Ite oon kyl tudennu et Qsc kittikin toi apua remmin haisuun.
Juuri tästä syystä onki tilauksessa kyseinen kytkytin... Saapa nähä jos ennen Raajärviä tulis niin sais kunnon testiä ajella..
Veikkaan että jos lyhentää pikkupuolen välitystä 20% niin remmenluisto ei ole enää ongelma kun variaattorin vääntö pienentyis sen verran. Saattais olla jopa hyvä vakio varilla. Kun taas ajatelee toista ääripäätä esim poken reneä josta on pidennetty välitystä ja moottorin teho/vääntö kasvanut huomattavasti niin on varmasti oma haaste saada vari pelaamaan kohtuullisesti vaikka olis minkälaiset billetti kytkimet. Että mitä tiuhempi välitys laatikos nii sitä helpompi olisi saada kytkin pitämään.
Viimeksi muokannut kallma, 02 Touko 2013 16:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tässäpä sitä ollaankin peruskysymysten äärellä, käyttäjiä ja tarpeita on erilaisia ja erikoiskytkimille ja varikiteille on varmasti tarvitsijansa, eikait niitä muutoin valmistettaisi.
Toisaalta on niinkin että kytkimen/varin muokkaamisella saavutettu välityshyöty on sitten isompien renkaiden myötä aika äkkiä syöty pois, tämäkin on testattu pöllihommissa.
Tarkoitinkin että se kytkin kitti ei periaattees muuta välitystä milläänlailla. Kitin tarkoitus on muuttaa moottorin käyntialue parhaalle tehoalueelle. Jo valmiiksi pitkä hidas puoli ja isot renkaat aihuttaa liian suuren väännön variaattorille ja sen takia remmi luistaa liikkelle lähdös. Esimerkkinä autolla lähteä 3 vaihteella ja kun ei tahdo jaksaa nii hommata isompi kytkin että voi enempi luistattaa.(hiukka karkea esmerkki) Paras vaihtoehto olis tietty lyhentää välitys ja säätä kytkin oikeaan käynti alueelle.
Normi hupikäytössä tosiaan varmaan riittää nuo kitit ja kytkimet kompensoimaan isompia renkaita.
Työkäyttöä ja extremeä varten saattaa olla paras vaihtoehto lyhyemmät välitykset.
Tiedä häntä, itellä on aina riittänyt metässä normikytkimet, mieluummin kiersin pahimmat paikat.
Nykyään tuo kiertäminenkään ei taida olla suotavaa, liikettä niin paljon että levenee urat äärettömiksi.
Laitan ensiviikolla kyselyä saksanmaalle, josko homma onnistuu tahi ei.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
kallma kirjoitti:Tarkoitinkin että se kytkin kitti ei periaattees muuta välitystä milläänlailla. Kitin tarkoitus on muuttaa moottorin käyntialue parhaalle tehoalueelle. Jo valmiiksi pitkä hidas puoli ja isot renkaat aihuttaa liian suuren väännön variaattorille ja sen takia remmi luistaa liikkelle lähdös. Esimerkkinä autolla lähteä 3 vaihteella ja kun ei tahdo jaksaa nii hommata isompi kytkin että voi enempi luistattaa.(hiukka karkea esmerkki) Paras vaihtoehto olis tietty lyhentää välitys ja säätä kytkin oikeaan käynti alueelle.
Kyllä se kytkinkitti onko sitten oikein sanoa muuttaa, kuitenkin korjaa/muuttaa välitystä. Kitissä olevat jäykemmät jouset pyrkivät pitämään ensiö ja toisio varia pienemmällä vaihteella ja niillä painoilla sitten korjataan moottorinkäyntialuetta. Ajatellaan 24 vaihteinen polkupyörä jossa pidetään etummaisessa rataspakassa pienemmällä rattaalla ja takarataspakkaa isommalla rattaalla = pienempi vaihde, enemmin voimaa, huippunopeus pienempi.
Mielestäni kytkin kitti muuttaa ainoastaan moottorin käyntikierroksia parhaaksi mahdolliseksi voiman kannalta jolloin ei voida puhua välityksen muutoksesta. Kytkin kitti on erittäin tarpeellinen jos ei mieltei välttämätön isoille renkaille. Ainut vaan että remmen luistoa se ei käytännössä poista. Vaihteiston välityksen muutos pienentää vastusta variaattorissa mikä helpottaa remmeä.
Edelleen, niillä ensiövarissa olevilla painoilla säädetään mottorinkierrosaluetta/käyttäytymistä sekä varin ylösvaihtoa. Esim. jos otetaan canan orkkis vari johon vaihdetaan vain ja ainoastaan painavemmat painot niin kytkentäkierrokset tippuvat ja muutenkin moottori käy alhaisemmilla kierroksilla ja taas kevyemmillä painoilla toisinpäin, mutta kun nuo varikitin yleensä pitävät sisällään myös jouset niin niillä sitten päästään vaikuttamaan variaattorin välitykseen. Ensiövariin ja toisiovariin kun laitetaan selkeästi jäykempää jousta niin variaattori ei vaihda niin hyvin isommalle vaihteelle (edelleen tässäkin kohtaa kun ajattelee sitä polkupyörää jossa rataspakat). Ja noiden jäykempien jousien + painojen ansiosta hihna ei luista niin paljoa, tosin sellaista varia ei olekkaan joka kokonaan poistaisi luistamisen. Ja noita jousia on erillaisilla alkupuristus sekä täysinpuristetulla jäykkyydellä joilla vaikutetaan varin käyttäytymiseen. Sekä tuohon soppaan kun vielä heitetään toisiovarin yhteydessä oleva helixi niin alkaa olemaan säätämistä .
Vaikka missään nimessä mikään variguru en väitä olevan, mutta sen verran kuitenkin sen kapistuksen kanssa on tullut Epi kitteineen ja muutenkin pelattua jotta on toiminta tullut tutuksi.
Näinhän se menee, pelkkä varikitti ei auta sitä liikkeelle lähtemisen tuskaa mitenkään merkittävästi. Kytkentäkierroksia saa toki ylemmäs yms säätöä, mutta se välityssuhde moottorilta pyörille jolla hihna pitää saada puremaan kiinni, on edelleen sama.
Jos vaihtaa koko kytkimen sellaiseksi missä on halkaisijaltaan pienempi vapaalaakeri (mikäli sellaisia on?) niin saadaan pieni muutos aikaan. Ei kovin merkittävä varmaan kyllä tuokaan parannus, verrattuna vaihdelaatikon puolella vaihdettuihin välityksiin.
Kyllä tuolla vaihdelaatikon puoleen puuttumisella varmaankin saadaan parhaat tulokset aikaan, mutta uskoisin jotta aika pitkälle on myös mahdollista päästä varikiteilläkin. Mitä juttuja/foorumeja lukee niin aika pitkälti nuo säätämiset yleensä tehdään varikiteillä esim. Epi, Dalton, QSC....kun esimerkiksi laitetaan isompaa pyörää alle.
Jos joku allekirjoittas tän??? The 44mm one way bearing is the smallest in the business providing a super low starting gear ratio for slow speed technical riding or for the racer looking for that extra edge off the line. The reinforced rigid design provides superior strength and light weight. At just over 8lbs the light weight design produces extremely quick revving and throttle response. The QSC clutch diameter is nearly identical to the factory clutch to maintain factory top speed.” 80mph+ high gear. 42+mph low gear, “with the stock rev limiter and stock size tires” -All set ups under 3000’ of elevation use the factory secondary clutch spring, “even for 32” tires” for low RPM cruising. This will help save on fuel and keep you on the trail
Exteme ukkelit ei anna lyhyen puolen huipuista tippaakaan pois.
Ihan hyvää juttua linkissä, kuvaan oli lipsahtanut STM:n rage6 kytkin ja variaattori, ei mitenkään oleellinen asia.
STM:ssä on myös pieni keskiö, rage3 ja rage6 sisältää kaksisuuntalaakerin, rage8 mikä allekirjoittaneellakin on, ei ole laakeria ollenkaan, joten remeli pitää simmata siinä hieman löysemmälle.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.