Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
m1kk0
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Joulu 2014 09:00

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja m1kk0 »

[quote="Calibra83"]Heräsi pari kysymystä katsastuksen jälkeen, mönkijä Can-Am Outlander XT 400 2006 ajettu 6950km tieliikennemalli.

Toinen "ongelma" on ollut aina pitkän seisonnan (esim. 2 viikkoa) jälkeen pitkä (esim. 20s) starttaus. Lähtee hyvin käyntiin muutaman päivän seisonnan jälkeen, eikä lämpötilalla ole vaikutusta startin pituuteen. Tässä kaasarimallissa ei käsittäkseni ole sähköistä bensapumppua?
-Voisiko tämä vaiva viitata huonoon bensan saantiin?

quote]

Itsellä samanlaista ongelmaa... Pidemmän seisomisen jälkeen starttauttaa todella pitkään. Pelinä outlander max 400 2005. Startti pyörii reippaasti ja toimii muuten kuin ajatus. Oletko löytänyt vikaa?
JuhaK
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 17 Tammi 2013 10:37
Mönkijä:: Can-am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Tampere

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Huh, olipas taas jännä kauppareissu mönkijällä. Pysähdyin ennen kauppaa tankkaamaan ja ihmettelin juuri ennen sammuttamista jotain ylimääräistä ääntä. Tankkasin, laitoin virta-avaimen lukkoon ja pyöräytin virrat päälle, ihmetys olikin suuri kun laite lähti itsestään käyntiin! Huomasin, että jostain syystä ajon aikana oli käynnistysnappi painunut ja jäänyt pohjaan, eikä halunnut nousta ylös. Tästä säikähtäneenä sammutin vekottimen ja yritin pikaisesti (mahdollisten muiden tankkaajien alta pois) kokeilla saisinko virta-avaimen päällä avitettua starttia ylös. En käyttänyt voimaa nimeksikään, mutta koko avain taipui ja näytti että katkeaa hetkellä minä hyvänsä. Hyvin kummallista.

Sain onneksi pienellä rautalangan pätkällä (joka kahta eri avainta pitää yhdessä, se "kieppi") tuon napin ylös ja matka jatkui kauppaan ja sieltä onnistuneesti kotiin. Muilla vastaavia kokemuksia? Kannattaako korjata itse vai menisiköhän BEST-takuun piikkiin?
JuhaK
2WD
Viestit: 42
Liittynyt: 17 Tammi 2013 10:37
Mönkijä:: Can-am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Tampere

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja JuhaK »

Jahas, ja tuon edeltävä ongelma saatiinkin korjattua. Rupesin purkamaan tuota "laatikkoa", jossa nyt on nuo kaikki valo-, vilkku, yms. kytkimet ja starttipainike ryhtyikin toimimaan. Ruuvasin tavarat paikalleen ja painike oli taas jäykkä ja jäi pohjaan. Jos tuon kuskia lähimmän ruuvin (kolmesta ruuvista) vetää liian tiukalle, jää starttinamiska pohjaan, mielenkiintoista.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Noita katkaisinpaketteja on 2010 vuosimalleihin vaihdeltu takuuseen siihen uudemman malliseen, koska tuo on aika susi. Kaverin outissa oireili juuri samalla tavalla, jos laittoi lootan kunnolla kiinni niin napit jäivät jumiin. Tosin olen kuullut ettei uudempikaan ongelmaton ole, mutta onpahan vaihteluksi ainakin erilaiset ongelmat. :D
vuorpe
4WD
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Kesä 2008 19:59
Mönkijä:: Mönkijätön
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Vieläkö saa 2010 vaihdettua takuuseen?
UMRY
Zkeba
Tracks
Viestit: 1107
Liittynyt: 04 Tammi 2013 22:33

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Zkeba »

Ei menny mulla 2010 valonappi takuuseen. Ite korjailin sen.
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

V****ttaa oikein huolella.

Renen etujarru ei tokene millään. Olen n. 15 tuntia yrittänyt ilmata sitä, mutta ei. Olen kolme kertaa vaihtanut nesteet - ensin yläkautta ja sitten kaksi kertaa alakautta pumppaamalla. Sen lisäksi ostin paineilmalla toimivan ilmauslaitteen ja olen sillä ajanut luokkaa 5 litraa jarrunestettä. Jarrukahva on ollut useita öitä pohjassa. Se näytti auttavan ja eilen kokeilin vielä ennen kokoonpanoa, että jarru on OK. Sitten katteet paikalleen, renkaat kiinni, mönkijä alas telineiltä ja voilá ei enään etujarrua. Perkeleen ilmaa taas jossain. Alkaa olemaan aika lähellä, että laite jatkaa elämäänsä Ämmässuolla (=kaatopaikka)
piekana
2WD
Viestit: 58
Liittynyt: 30 Joulu 2010 21:13
Mönkijä:: can-am outlander
Paikkakunta: nurmes

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja piekana »

ite jeesustelin joskus rally 250 kanssa kun en saanu etujarruja ilmattuu letkun vaihon jälkeen, siinä oli ilma ruuvit niissä etusylintereissä niin typerästi jottei sylintereitä voinu paikallaan ees ilmatakkaan vaan ne piti päästää irti ja kääntää sit ilmaruuvi ylös päin niin tälleen heti onnistu. en tosin oo tullu katottua miten on näissä canoissa tämä asia?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Happosetä kirjoitti:V****ttaa oikein huolella.

Renen etujarru ei tokene millään. Olen n. 15 tuntia yrittänyt ilmata sitä, mutta ei. Olen kolme kertaa vaihtanut nesteet - ensin yläkautta ja sitten kaksi kertaa alakautta pumppaamalla. Sen lisäksi ostin paineilmalla toimivan ilmauslaitteen ja olen sillä ajanut luokkaa 5 litraa jarrunestettä. Jarrukahva on ollut useita öitä pohjassa. Se näytti auttavan ja eilen kokeilin vielä ennen kokoonpanoa, että jarru on OK. Sitten katteet paikalleen, renkaat kiinni, mönkijä alas telineiltä ja voilá ei enään etujarrua. Perkeleen ilmaa taas jossain. Alkaa olemaan aika lähellä, että laite jatkaa elämäänsä Ämmässuolla (=kaatopaikka)
Etupyöränlaakerit totaalisen loppu?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Wokkipannu
3WD
Viestit: 78
Liittynyt: 02 Touko 2012 12:21

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Wokkipannu »

Tai yksinkertaisesti pääsylinteri ei jaksa tehdä painetta.
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Toisella puolella on väljää etupyörän laakerissa, mutta ei "totaalisen" loppu. Millä mekaniikalla tuo aiheuttaisi ongelman?
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Luin ehkä nopeasti :oops:
Itsellä ihmettelin miksi kahva painuu pohjaan ja se nimenomaan johtui siitä, että väljästä laakerista johtuen sivusuunnassa liikkuva jarrulevy työnsi palat ja männät sisään kun kapineella ajoi ja sitten ei ollut jarruja ekalla puristuksella.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
prkl007
6WD
Viestit: 622
Liittynyt: 20 Heinä 2006 22:18
Mönkijä:: Kawasaki BruteForce 750EPS -19
Paikkakunta: Pori

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja prkl007 »

Happosetä kirjoitti:V****ttaa oikein huolella.

Renen etujarru ei tokene millään. Olen n. 15 tuntia yrittänyt ilmata sitä, mutta ei. Olen kolme kertaa vaihtanut nesteet - ensin yläkautta ja sitten kaksi kertaa alakautta pumppaamalla. Sen lisäksi ostin paineilmalla toimivan ilmauslaitteen ja olen sillä ajanut luokkaa 5 litraa jarrunestettä. Jarrukahva on ollut useita öitä pohjassa. Se näytti auttavan ja eilen kokeilin vielä ennen kokoonpanoa, että jarru on OK. Sitten katteet paikalleen, renkaat kiinni, mönkijä alas telineiltä ja voilá ei enään etujarrua. Perkeleen ilmaa taas jossain. Alkaa olemaan aika lähellä, että laite jatkaa elämäänsä Ämmässuolla (=kaatopaikka)
Onko tieliikenne (optio) laite? Eli onko niissä mahdollisesti samanlainen ristiinkytketty jarrupiiri kuin mulla oli aikaisemmassa pelissä?
(eli kaikki jarrukahvat/-polkimet ottaa joka renkaaseen)

Pari viikkoa joskus sitä ilmailin huonolla lopputuloksella, kunnes hokasin, että toisen takajarrusylinterin sisempi stefa vuosi aivan todella vähän, mutta riittävästi estämään ilmausyritykset. Siellä kun pyöri molempien piirien nesteet (ja ilmat), niin sekosivat sopivasti - vaikka aina ilmauksen jälkeen tuntui hetken paremmalta. Muutamalla eurolla uusia stefoja ja ilmaus kerralla lopullisesti kuntoon.
Happosetä
3WD
Viestit: 107
Liittynyt: 16 Joulu 2013 15:49
Mönkijä:: Can Am Renegade

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja Happosetä »

Itseasiassa hiukan aikaiset kiitokset Roosa999:lle. Tämä saattaa hyvinkin johtua laakereista. Sitä tukee useampikin asia. Ensinnäkin ongelma alkoi ajaessa. Toisekseen jarrut toimivat hyvin ennen renkaiden asennusta. Otin tänään navat irti ja kyllähän n elaakerit aika surullisen oloiset olivat. Ei tippaakaan rasvaa missään. EI kauheasti väljää, mutta aika nopeasti sitä olisi tullut lisää. Ensi viikolla taidan vaihdattaa laakerit jollain pajalla.
TKT
6WD
Viestit: 463
Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
Paikkakunta: Mäntyharju

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja TKT »

Laite olis g2 500:n ja ongelmana olis vaihteet. Ne kun ei meinaa mennä kunnolla päälle ja etenkään hidas puoli. Viimeks kun käytiin ajamassa sai moneen kertaan veivata vaihdekeppiä että sai menemään L-puolen päälle. Tai ainakin näytössä tuntui hyvin viihtyvän H-kirjain... Pariin otteeseen kyllä vaikutti että olis ollu L päällä mutta ei viittiny suossa käydä sen enempää hihnaa käryttämään... Auttaiskohan tuohon ihan tangon säätäminen vai miten pitäis edetä ongelmassa?

Mielestäni tossa laitteessa on vaihteensiirto aina ollu hieman "takkuinen", eli ei oo oikeen koskaan menny vaihteet nätisti päälle kuin hieman runnomalla... Vai onkohan tullu jo särettyä jotain?? :oops:
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
Vastaa Viestiin