
Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
-
- Tracks
- Viestit: 1070
- Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
- Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
- Paikkakunta: Pohjois-Karjala
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Hyvää ja käytännönläheistä raporttia 

-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Laittakaahan muutki otsikon laitteen omistajat kuvia omista paranteluista ja varusteluista. Kuvia on aina mukava katella.
□■
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Käväset Kärkkäiseltä tämmösen vedenkestävän pussin asiakirjoille?
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... enttitasku
https://www.karkkainen.com/verkkokauppa ... enttitasku
-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Joku tommonenhan se pitäs olla. Harmi kun ylivieskan kärkkäinen näyttää ei oota. Mutta eiköhän sieltä joku korvaava tuote löydy kun aikansa jaksaa katella.
□■
-
- Noppeli
- Viestit: 13
- Liittynyt: 08 Huhti 2011 10:56
- Mönkijä:: Can-am 500 max t3 -15
- Paikkakunta: merenrannalla
-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Käytiin tossa pikku iltalenkki kolmen mönkkärin voimin. Oli tonnisonni, 850xp ja minä tällä mun noppelilla.
Nämä suopätkät on pitäny aina ennen mennä peukku suorana mutta näillä vakiorenkailla piti ottaa eri taktiikka kun aika varmasti ois jääny juntturaan, niinku muille kävi.

Minä ajoin kävelyvauhtia, eikä yrittänykään jäähä kiinni. Mutta tulihan tuolla sitte vähä haastavampaaki maastoa mihin vakiorenkailla ei ole mitään asiaa--> sinne siis, ja mitenkäs kävikään
Hyvä oli iltalenkki, hiki tuli ja kaloreja palo
Nämä suopätkät on pitäny aina ennen mennä peukku suorana mutta näillä vakiorenkailla piti ottaa eri taktiikka kun aika varmasti ois jääny juntturaan, niinku muille kävi.


Minä ajoin kävelyvauhtia, eikä yrittänykään jäähä kiinni. Mutta tulihan tuolla sitte vähä haastavampaaki maastoa mihin vakiorenkailla ei ole mitään asiaa--> sinne siis, ja mitenkäs kävikään


Hyvä oli iltalenkki, hiki tuli ja kaloreja palo

□■
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Ja nythän siinä on hieno maastoväritys 

-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Rattori pääsi tänään työhommiin. Käytiin muutama kärry hakeen koivuklapia kun ilimatteeksi sai eikä matkaakaan ollu ku kilometri. On se vaan mainio veturi tuon lyhkäsen ällän ansiosta. Matkan varrella oli junaradan alitus ja mäet on tosi jyrkät. Exä ois varmaan hyytyny tuon kuorman kanssa siihen. Paitsi että sillä ois saanu otettua vauhtia alamäessä toisin ku tällä





□■
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Itselläni myös pihassa samanmoinen ja ratkaisin tuon kilpiongelman laittamalla kilven kiinni tavaraboksin kanteen ihan porakärkiruuveilla, kun ei se laatikko ole kumminkaan vesitiivis... rekisterikilven valon johto riittää just että nostaa sen valon tavaratelineen muovien kanssa samalle korkeudelle. pimeässä metsässä samalla se kilpivalo toimii myös valona takalaatikkoa kaivaessa.
Laitoin rengastukseksi 28x12-12 zillat jokanurkkaan ja ainakin toistaiseksi olen ollut tyytyväinen rengasvalintaan, jaksaa vielä 500 moottorikin puhkua nuilla renkailla. Itselläni ei vain ole kokemusta vielä kesämaalla ajelusta tuolla kun syksyllä kerkesi maa jäätyä ennenkuin sain laitteen käsiini ja täällä on vielä toistaiseksi talvi.
EDIT: saiskos tuosta kuvasta selvää tuon kilpihomman toteutuksesta? rajattu suuremmasta kuvasta ja siksi "hieman" nuhruinen kuva.


EDIT: saiskos tuosta kuvasta selvää tuon kilpihomman toteutuksesta? rajattu suuremmasta kuvasta ja siksi "hieman" nuhruinen kuva.

-
- Noppeli
- Viestit: 12
- Liittynyt: 22 Helmi 2015 16:33
- Mönkijä:: CanAm 500 t3 -15
- Paikkakunta: Hämeenkoski
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Terve
Tuollainen pätkä malli tuli kanssa jo hommattua helmikuun aikana kun joutui Suzukista luopumaan. Tuli viime talvena kokeiltua teloilla vastaavaa Maximallia ja telathan sieltä sit lähti mukaan vaikka vähän epäilyttiet jaksaako kone mennä. Ainakin täällä vähälumisessa etelässä toimi, sen aikaa mitä tota lunta kerkis olemaan. Varsinaisissa työhommissa ei kerenny kokeilemaan kauheasti.

Joku valo ongelma on itsellä vaikka valosa kausi jo piteneekin ja piti Jimnyssä aikaisemmin olleet valot viritellä tähänkin. Tää on ensimmäinen demo versio ja nostin taka tarakkaa 30X30 alumiini putkella hivenen ylöspäin niin mahtui nuo takavalot tonne väliin.

Etu sivuvaloille tuli vähän vahingossa samalla paikat.

Katkaisijat askartelin tohon keskikonsoliin ja etuvalot on kokeilussa tossa tangossa, vähän törön näköset mutta näyttää sinne minne renkaatkin

Tuollainen pätkä malli tuli kanssa jo hommattua helmikuun aikana kun joutui Suzukista luopumaan. Tuli viime talvena kokeiltua teloilla vastaavaa Maximallia ja telathan sieltä sit lähti mukaan vaikka vähän epäilyttiet jaksaako kone mennä. Ainakin täällä vähälumisessa etelässä toimi, sen aikaa mitä tota lunta kerkis olemaan. Varsinaisissa työhommissa ei kerenny kokeilemaan kauheasti.

Joku valo ongelma on itsellä vaikka valosa kausi jo piteneekin ja piti Jimnyssä aikaisemmin olleet valot viritellä tähänkin. Tää on ensimmäinen demo versio ja nostin taka tarakkaa 30X30 alumiini putkella hivenen ylöspäin niin mahtui nuo takavalot tonne väliin.

Etu sivuvaloille tuli vähän vahingossa samalla paikat.

Katkaisijat askartelin tohon keskikonsoliin ja etuvalot on kokeilussa tossa tangossa, vähän törön näköset mutta näyttää sinne minne renkaatkin

-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Minäki laitan luultavasti zillat alle, ja juurikin 12" leveenä joka nurkkaan. Jotenki näytti exässä, kun oli pari tuumaa kapeammat eessä, että kehä on isompi mitä takasissa, kun paineet oli samat. Ja pitemmän päälle semmonen ei ole varmaankaan terveellistä koneelle. Siinä voiki olla osasyy sille että etukardaani vaihettiin 3 kertaa. Siinä oli kyllä etuperän pultitki jääny tehtaalla löysälle...
Mutta aattelin että kyllähän tuo varmasti jaksaa pyörittää 28 tuumasia myös kun on tuntuvasti välitys lyhentyny. Ja H-vaihteella en aja muuta kun tiellä. Paitsi että zillassahan tais 28 tuumanen olla aikalailla 27". Nooh kattoos nyt mitkä sinne alle tulee loppujen lopuksi. Swamp witchit ja tml spideritki kiinostais kokeilla. Tai monster mayhemit tai jotku kunnon outlawit. Lompakko (tai vaimo
) kai sen loppupeleissä ratkasee kun on muka niin paljo "tärkeämpiäki" sijotuskohteita... ittehän puskisin mönkijöihin kaikki rahani jos ei tuo "järjen ääni" välillä palauttas maan pinnalle.
Mutta aattelin että kyllähän tuo varmasti jaksaa pyörittää 28 tuumasia myös kun on tuntuvasti välitys lyhentyny. Ja H-vaihteella en aja muuta kun tiellä. Paitsi että zillassahan tais 28 tuumanen olla aikalailla 27". Nooh kattoos nyt mitkä sinne alle tulee loppujen lopuksi. Swamp witchit ja tml spideritki kiinostais kokeilla. Tai monster mayhemit tai jotku kunnon outlawit. Lompakko (tai vaimo

□■
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Vielä tuosta kallistuksenvakaajasta ja alustasta yleensäkin:
Minä kans totesin että se kallistuksenvaimennin on enemmän haitaksi kuin hyödyksi joten poistin sen käytöstä ja siihen loppui perän nakkominen ja kuskin selkävaivat. Tuo takajousituksen geometria on kyllä hienosti suunniteltu toimimaan nimenomaan ilman sitä vakaajaa. Metsässä ajaessa myös se pirullinen tilanne viistoissa ojanylityksissä mönkijä kolmella renkaalla ja siitä kippaus nurin loppui kokonaan ja on muutenkin vakaampi ajaa epätasaisella alustalla. Takana minulla on alkuperäiset jouset ja pumput jotka omassa ajossa tuntuvat toimivan riittävän hyvin, tarpeen mukaan vaan jousia kireämmälle tai löysemmälle kuorman mukaan.
Etujousituksen suhteen lähdinkin vähän omille teilleni kun nuo alkuperäiset etupumput ovat niin hengettömät ja jouset liian löysät. Pikapatentoin lumilevyn talvella vanhasta mönkijästä tähän ja eihän se toiminut huonostikkaan kun auraa nostaessa ainoastaan etupää niiasi alas ja aura pysyi tantereessa...
Hetkisen siinä tallissa käsi päässä mietiskelin että mitäs tuohon keksii kunnes huomasin hyllyssä törröttävät käyttämättömät lynx boondockerin etukepit, kyb 36 R malliltaan ja niitä hieman mallasin paikalleen... voisiko... alkueräinen etupumppu irti mönkijästä ja pöydälle rinnakkain --> nuo kybit on kiinnityksiltään ja maksimipituudeltaan just saman mittaiset.
äkkiä paikalleen ja kokeilemaan. Nuo kybit on 22n/mm jäykkyisillä jousilla just sopivasti vähän jämäkämmät ja vaimennusteho aivan eriluokkaa. pikasäädettävän paluuvaimennuksen laitoin suht jäykäksi niin tiellä ajaessa on huomattavasti vakaampi kuin alkuperäisillä pumpuilla ja tämä tasoittaa esim. äkkiliikkeissä puuttuvaa kallistuksenvaimenninta kun kaarteen sisäpuoleinen vaimennin pitää äkilliset kallistelut kurissa.
Alunperin vakiona tuntui että etu- ja takajousitus ovat täysin eriparia mutta nyt ainakin tyhjällä mönkijällä huviajoa ajellessa on hyvinkin balanssissa oleva jousitus.
Ikinä en ole missään maastoajoneuvossa näin paljoa jousituksen kans hifistellyt kun ajotyyli yleensä on suht rauhallinen mutta onhan se mukavampaa kun alusta toimii hyvin.
Minä kans totesin että se kallistuksenvaimennin on enemmän haitaksi kuin hyödyksi joten poistin sen käytöstä ja siihen loppui perän nakkominen ja kuskin selkävaivat. Tuo takajousituksen geometria on kyllä hienosti suunniteltu toimimaan nimenomaan ilman sitä vakaajaa. Metsässä ajaessa myös se pirullinen tilanne viistoissa ojanylityksissä mönkijä kolmella renkaalla ja siitä kippaus nurin loppui kokonaan ja on muutenkin vakaampi ajaa epätasaisella alustalla. Takana minulla on alkuperäiset jouset ja pumput jotka omassa ajossa tuntuvat toimivan riittävän hyvin, tarpeen mukaan vaan jousia kireämmälle tai löysemmälle kuorman mukaan.
Etujousituksen suhteen lähdinkin vähän omille teilleni kun nuo alkuperäiset etupumput ovat niin hengettömät ja jouset liian löysät. Pikapatentoin lumilevyn talvella vanhasta mönkijästä tähän ja eihän se toiminut huonostikkaan kun auraa nostaessa ainoastaan etupää niiasi alas ja aura pysyi tantereessa...


Alunperin vakiona tuntui että etu- ja takajousitus ovat täysin eriparia mutta nyt ainakin tyhjällä mönkijällä huviajoa ajellessa on hyvinkin balanssissa oleva jousitus.

-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Mulla oli kans edellisessä just hyvät etuset korokepalojen ansiosta. Ja jäykisti etupäätä sen verran että pysty ajamaan melkosta vauhtia mutkiinki, ilman kallistuksenvakaajaa. Siihen tarvittiin vaan 2cm alumiinia jokaisen neljän jousen yläpäähän.Muuten siinä oli samat kepukat mitkä tässä. Ja pikasäädöt oli jäykimmillään edessä, takana löysimmillään. Nyt pitää sorvauttaa eteen 3cm ja taakse 2 niin pitäs olla vieläki parempi. Ja jos tuntuu liian jäykältä, niin eestä voi sitte puottaa pikasäädöillä löysemmäksi.
Testaamalla se selviää.
Testaamalla se selviää.
□■
-
- 3WD
- Viestit: 88
- Liittynyt: 29 Huhti 2015 13:16
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: Taivalkoski
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Meneekö nuo 28x12-12 zillat orkkis vanteille ja tarviiko tehä muutoksia että sopivat pyörimään? Tuli viikko sitten ostettua ensimmäinen mönkijä eikä ole vielä oikein perillä näistä kuvioista...
-
- 6WD
- Viestit: 799
- Liittynyt: 21 Tammi 2013 17:25
- Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
- Paikkakunta: oulainen
Re: Can-am outlander 500 dps T3 (pätkä)
Minä laittasin varmuuden vuoksi levittävät vanteet tai speiserit. Etuvilkkuihin saattaa ottaa kiinni.. en kyllä ole aivan varma, kun edellisessä ei ollu vilkkuja. Muutenki tulee vakaampi ajettava kun vähä levittää.
□■