Kurtti kirjoitti:Meneekö nuo 28x12-12 zillat orkkis vanteille ja tarviiko tehä muutoksia että sopivat pyörimään? Tuli viikko sitten ostettua ensimmäinen mönkijä eikä ole vielä oikein perillä näistä kuvioista...
Menee ihan orgis peltivanteille ilman mitään levikepaloja kun vaan leikkaa lokasuojia vähän. Lokasuojien leikkauksesta on täällä useammassakin ketjussa juttua ja niitä pitää leikkoa mutta vilkkuihin tms. ei ota kiinni vaan ainoastaan astilaudan molemmin puolin pois materiaalia.
Oon mietiskelly että jos oikeen hifistelemään alkaisi niin hommaisi eteenkin takavanteet (1.5" leveämmät) jolloin olisi kaikilta mitoiltaan samanlaiset renkaat joka nurkassa. Nyt tuntuu näin mututuntumalla että tuo 12" leveä rengas asettuu paremmin tuohon leveämmälle takavanteelle.
Menee hivenen offtopikiksi mutta mites jaksaa viissatku pyöritellä tuota 28 tuumasta?
Onko tullu upotettua miten pahaan paikkaan? Hivenen mietityttää että lähteekö remmi palamaan
Ei köyhyys ole mikään ilo, vaikka se joskus naurattaa.
-ISORY- Itä-Suomen OffRoad Yhdistys
Monellako rattorimönkijän omistajalla on orkkisrenkaat alla? Minä en ainakaan tunne ketään. Ja eikö sitä saa 2 tuumaa isommat laittaa vehkeeseen ku vehkeeseen? Korjaantuu mittarivirhekin sitte. Jotenki tuntuu että ottavat huomioon rajottimia laittaessaan nämä rengashommat. Pitääki muuten testata gepsin kanssa paljoko se valehtelee.
Toisaalta ymmärrän, koska nythän nopeus nousee jopa ehkä 1-2 Kmh yli sallitun. Onhan se kauheeta. On se Suomi vaan lakien luvattu maa. Kyllähän jos kissalan poijjaat tuosta sakon kirjoittas niin saattas siinä joku kommentti tulla kerrottua.
Jukuosma kirjoitti:Menee hivenen offtopikiksi mutta mites jaksaa viissatku pyöritellä tuota 28 tuumasta?
Onko tullu upotettua miten pahaan paikkaan? Hivenen mietityttää että lähteekö remmi palamaan
tuo lyhyempi välityshän auttaa asiassa reilusti mutta ihan tarkkaa kokemusta ei vielä ole kun niinkuin jo mainitsin niin täälläpäin on vielä täysi talvi. toissapäivänä ajelin 30km lenkin hangilla kun hanki kantoi "missävaan". Ainakin varovainen liikkeellelähtö onnistui hyvin sellaisissa tilanteissa kun renkaan kuvio puree lumen pintaan ja esim. ylämäkeen liikkeelle lähtiessä ei kestä päästää renkaita sutimaan ollenkaan eikä tuollaisissa tilanteissa tullut ongelmaa remmin käryämisestä.
Joku muu joka on päässyt jo sulalla alustalla ajamaan voisi kommentoida lisää?
Vakio rengas koolla en ole kyllä saanut remmiä luistamaan missään tilanteessa. On ryömitetty louhikot ja kaikki kannokot jo läpi eikä ongelmaa. Ja mielestäni voi kyllä oikeasti ryömittää todella hiljaa.
Minäpä sain remmin vinkaseen. Ajoin tossa mun saunan takana semmosen jyrkän töntyrän päälle etuset ja pysäytin siihen kun piti asentoa vaihtaa, kun meinasin tipahtaa kyytistä. Sitte kun yritin hitaasti ryömittää kamppeen sinne päälle niin rupesi remeli haisemaan. Tokihan se siitä reilummalla kaasulla nousi mutta siinä on aina vaarana että pyörähtää selijälleen koko vehe, kunnoikeen jyrkkää rinnettä nousee.
CanMuli kirjoitti:Monellako rattorimönkijän omistajalla on orkkisrenkaat alla? Minä en ainakaan tunne ketään. Ja eikö sitä saa 2 tuumaa isommat laittaa vehkeeseen ku vehkeeseen?
Mulle sano katsastusmies jotta 1:n tuuman voi muuttaa rengaskokoa suuntaan taikka toiseen ja traktorimönkijä oli kysymyksessä (polaris).
Eikös se mene ainakin autopuolella niin, että VANTEEN halkaisijaa saa muuttaa tuuman ja renkaan leveyttä 30mm ilman muutoskatsastusta mutta samalla renkaan profiilia muutettava ettei RENKAAN halkaisija muutu. Noista raktoripuolen rengasmuutoksista en niin ole perillä.
Ainakin meidän pitäjän katsastus aseman päällikkö oli kanssani samaa mieltä, että kaksi tuumaa saa rengaskokoa suurentaa TL vehkeessä, näin luin netistä jostain jotain "lakitekstiä" ja hänkin kaiveli kirjasta saman pykälän. Eli jos orginellit on 25" niin saa laittaa 27" ja tällä rengastuksella on leima tullut.