Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 00:05
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Pystyykö Tästä Can Amista linjaan variaattoria? ei ainakaan mun järjellä, ilman shimmilevyjä. Koneesta oli menny kampiakselin päittäislaakerit entiseksi ja mietin et mikä hän ne olisi rikkonut.
Onko teillä muilla vaihdelaatikon akselissa päittäis välystä?
Onko teillä muilla vaihdelaatikon akselissa päittäis välystä?
-
- 6WD
- Viestit: 407
- Liittynyt: 02 Helmi 2009 09:24
- Mönkijä:: Outlander G2L 450 Pro -17
- Paikkakunta: Oulun reuna
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Jaa minä luulin että tuo oli sorvattu isommasta pultista. Mikä ettei jos toimii, mutta entä jos tuo irtopultti kiilautuu/taittuu/tarttuu sinne varin sisään?Rapsa85 kirjoitti:No ei se niin ihmeellisiä tarvitse.. mitta, ruuvipenkki ,rautasaha tai kulmahiomakone. Näillä vermeillä itselle tein tuon, paksumpi pultti kokonaisena ja ohkanen irrallisena kappaleena.
Ite joskus 15v vuotta vähemmän viisaana laitoin kelkan varin sisään jonkun kierretangon pätkän (saatto olla peräti vain 8mm ja samallailla irtopultilla voimaa perään. Ohuempi tanko taittui sinne sisään eikä mitenkään ulos. Sitten se erittäin paljon VÄHEMMÄN viisas teko edellisen seurauksena: pistin moottorin käymään että kyllä se vari posahtaa irti ku käyttää kierroksia ja liikkuva lautanen kolahtaa takaisin tyhjäkäynnille palatessa. Posahdus olikin melkoinen ja olen edelleen onnellinen että voin siiittä kertoa, kun se liikkuva lautanen kolahtikin irti sisemmän lautasen pooreilta kierroksia ollessa ehkä jotain 4000rpm. Osia löytyi kymmenien metrien päästä vielä kesällä, onneksi ite olin siellä kaasukahvan puolella kelkkaa

Eli offtopikkina tämä tämmöinen opettavainen tarina miten EI kannata toimia. Eli minä en kyllä enää ite tunkis sinne varin sisään mitään irtotavaraa, jos tuota ulosvetopulttia ei löydy/halua hommata, niin sitten vettä/öljyä sisään ja sen jälkeen pultti perään. Irtoaa kuuleman mukaan varmemminkin ja hajottamatta mitään.
- Rapsa85
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
- Mönkijä:: Can-Am
- Paikkakunta: Ruokolahti
- Viesti:
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Kokeilin tuota nestehommaakin, mutta totesin tuon pulttiratkaisun siistimmäksi ja helpommaksi. Totta tuo vääntymismahdollisuus ja siksi kannattaa leikata suoraan ja mahdollisimman kovana ottaa tuo materiaali siihen tappiin! Hommaa helpottaa vielä entisestään, kun kiristää ulosvetimen tiukalle ja kumivasaralla napu perään, ni joha pomppaa



Hold my beer..
- Rapsa85
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
- Mönkijä:: Can-Am
- Paikkakunta: Ruokolahti
- Viesti:
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Ei sitä varia taida tarvita linjailla.. itse tutkin joskus samaa, takana on boorissa holkki, jolla voisi linjausta säätää, jos ottaa lastua pois, mutta meneekö se sitte ihan perssiillee... tiedä häntä ku jätin homman siksee ja ratkasin ongelmani muulla tavalla 

Hold my beer..
-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 00:05
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Nyt ei enään kolise ja räpätä,
Laatikon korjasin vaihdoin kaikki laakerit ja simmasin välykset ohjearvoihin.
Moottori avattiin ja tarkastettin kaikki välykset ja vaihdettiin tiivisteet.
Variaattoriin vaihdoin kaikki kuluneet osat.
Äänien aiheuttaja oli siis vaihdelaatikko, vaihdelaatikko äänsi vain tietyssä nopeudessa. Vaihdelaatikkon löyty kaikki laakerit tarvikkeena kun vähän käytin aikaa ja perehdyin siihen. shimmejä piti vähän muutella koska paine laakerit eivät olleet aivan saman paksuiset.
Laatikon korjasin vaihdoin kaikki laakerit ja simmasin välykset ohjearvoihin.
Moottori avattiin ja tarkastettin kaikki välykset ja vaihdettiin tiivisteet.
Variaattoriin vaihdoin kaikki kuluneet osat.
Äänien aiheuttaja oli siis vaihdelaatikko, vaihdelaatikko äänsi vain tietyssä nopeudessa. Vaihdelaatikkon löyty kaikki laakerit tarvikkeena kun vähän käytin aikaa ja perehdyin siihen. shimmejä piti vähän muutella koska paine laakerit eivät olleet aivan saman paksuiset.
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Paljos oli Pikkuhärskillä tunteja/ kilometrejä koneessa. Omassa kamppeissa alkaa kanssa vissii pikkasen paikat löystyy ku kaverit rupee säikkymään ku pikkase kolahtelee, ja kun vekslaa pakille tai eteenpäin ni samperinmoinen räsähdys kuuluu jostai vaihteiston ja perän seudulta. Itellä tuntei alle 300 mut pikkasen keskiverto rankempaa kyytii on kone saanu. Jos pistit laakereitten ja stefojen tyypit ylös ni vois kiinnostaa.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
-
- Noppeli
- Viestit: 22
- Liittynyt: 02 Kesä 2015 00:05
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Tunteja en muista, mut kilometrejä noin 10tkm. Koneella ajettu paljon tiellä. Koodeja ei muistissa mutta kaikki mutta vain yksi kuulalaakereista ei ollut hylly tavaraa paikallisella etralla, shimmasin hammaskosketuksen pikkaisen tiukemmaksi Kuin oli niin sai turhan väläyksen pois, omat rattaat ei ollut silmin nähden kuluneet ollenkaan.
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Mikäkö laakeri sitten loppupelissä äänen aIheutti ?
Itsellä on moista sirinää kuultavissa kun on sen 60 km/h ja himmailee kaasua vauhdin nollille.
Toki on senverta äännekäs mulla tuo kapistus, että voisi kuulua myös yli tuon 60
Itse mietin jotta taitaa katalysaattori olla kaput/finaalissa, että rämisee kolossaan änkkärissä.
Mika
Itsellä on moista sirinää kuultavissa kun on sen 60 km/h ja himmailee kaasua vauhdin nollille.
Toki on senverta äännekäs mulla tuo kapistus, että voisi kuulua myös yli tuon 60

Itse mietin jotta taitaa katalysaattori olla kaput/finaalissa, että rämisee kolossaan änkkärissä.
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Koitetaan vähän lainata vanhaa topiccia.
Eli Outlander 650 -08 koneeseen on tullut kolkottava ääni. Ihmettelin jotain ylimääräistä ääntä ennemmin tai värinää. En millään saanut sitä paikallistettua ja oletin, että on enemmän luulosairautta. Nyt on 100 km lisää mittarissa ja ääni on huomattavasti voimakkaampi. Ääni tulee tyhjäkäynnillä, kun kone on vapaalla ja loppuu, jos laittaa vaihteen sisään. Eli vaatii, että vari pyörii. Hiljaa, kun koittaa lähteä liikkeelle, niin kone vähän nypyttää. Jos paikallaan antaa kierroksia vapaalla, niin koko kone tärisee jonkin verran. Myös matka-ajossa tulee tärinä, mutta luulin sen johtuvan renkaista eli kovin valtavasta tärinästä ei ole kysymys. Sen verran kuitenkin, että selkeästi jotain vikaa on.
EDIT: Vähän lisätietoja eli konella ajettu 200h / 5000 km. Ei pääasiassa kovin raskasta rämpimistä, mutta vauhtia on yleensä paljon. Myös aika paljon tyhjäkäyntiä ja tieajoa. Venttiilit säädetty ja öljyt vaihdettu reilun kymmenen tunnin sisään.
Eli Outlander 650 -08 koneeseen on tullut kolkottava ääni. Ihmettelin jotain ylimääräistä ääntä ennemmin tai värinää. En millään saanut sitä paikallistettua ja oletin, että on enemmän luulosairautta. Nyt on 100 km lisää mittarissa ja ääni on huomattavasti voimakkaampi. Ääni tulee tyhjäkäynnillä, kun kone on vapaalla ja loppuu, jos laittaa vaihteen sisään. Eli vaatii, että vari pyörii. Hiljaa, kun koittaa lähteä liikkeelle, niin kone vähän nypyttää. Jos paikallaan antaa kierroksia vapaalla, niin koko kone tärisee jonkin verran. Myös matka-ajossa tulee tärinä, mutta luulin sen johtuvan renkaista eli kovin valtavasta tärinästä ei ole kysymys. Sen verran kuitenkin, että selkeästi jotain vikaa on.
EDIT: Vähän lisätietoja eli konella ajettu 200h / 5000 km. Ei pääasiassa kovin raskasta rämpimistä, mutta vauhtia on yleensä paljon. Myös aika paljon tyhjäkäyntiä ja tieajoa. Venttiilit säädetty ja öljyt vaihdettu reilun kymmenen tunnin sisään.
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Itse toivon myös remmiä syylliseksi, kun on varmaan halvin mahdollinen vika.
Eilisessä ajossa ei ollut mitään sellaista kohtaa, missä olisi remmin voinut päästä kaivamaan kuopalle. Toki ennemmin on voinut olla ja olisko se nyt sitten vain pahentunut, mutta todella nopeasti. Remmi on orkkis eli onhan sillä jo ikää ja leveyskin on kaventunut, kun ei ole pitkään aikaan kulkenut täysiä. Välillä pitkällä puolellakin saa kiekat rajoittimeen.
Variaattori on joskus tullut putsattua, mutta ilman purkamista eli ei kovin perusteellisesti. Ainakin 100 tunnin huollossa se on ollut, mutta en tiedä putsataanko siellä variaattoria. Itte tein 180 tunnin kohdalla huollon. Öljyt, venttiilinvälykset, laahaimien tarkistus, rasvaus, mutta en käynyt variaattorissa.
Äänen tai tärinän taajuus korkeammilla kierroksilla voisi kyllä hyvin osua siihen kakkosvarin kierrosnopeudelle. Onko näistä koskaan se remmi lähtenyt totaalisesti hajoamaan eli esimerkiksi lähtee pala irti tai alkaa repeämään, jolloin siihen tulee epätasaisuus?
Eilisessä ajossa ei ollut mitään sellaista kohtaa, missä olisi remmin voinut päästä kaivamaan kuopalle. Toki ennemmin on voinut olla ja olisko se nyt sitten vain pahentunut, mutta todella nopeasti. Remmi on orkkis eli onhan sillä jo ikää ja leveyskin on kaventunut, kun ei ole pitkään aikaan kulkenut täysiä. Välillä pitkällä puolellakin saa kiekat rajoittimeen.
Variaattori on joskus tullut putsattua, mutta ilman purkamista eli ei kovin perusteellisesti. Ainakin 100 tunnin huollossa se on ollut, mutta en tiedä putsataanko siellä variaattoria. Itte tein 180 tunnin kohdalla huollon. Öljyt, venttiilinvälykset, laahaimien tarkistus, rasvaus, mutta en käynyt variaattorissa.
Äänen tai tärinän taajuus korkeammilla kierroksilla voisi kyllä hyvin osua siihen kakkosvarin kierrosnopeudelle. Onko näistä koskaan se remmi lähtenyt totaalisesti hajoamaan eli esimerkiksi lähtee pala irti tai alkaa repeämään, jolloin siihen tulee epätasaisuus?
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Purku, huolellinen putsaus ja kasatessa uusi hihna paikalleen. Jos on vielä sen jälkeen vika päällä, niin sitten vika on muualla. Tai jos osat kuluneet, niin ne vaihtoon. Halvemmalla saattaa saada kokonaan uuden paketin, kuin ostaa osat erikseen.
Re: Can am 800 2008 renegade kolisee/räpättää
Variaattorin avaamalla selvisi aika paljon. Remmillä oli tullut aika täyteen. Pari vuotta, kun on ollut pienellä käytöllä ja sitten annetaan taas kunnolla happea, niin se antautui. Ei tietenkään kaasua kylmälle koneelle ja aina jäähdyttely kovavauhtisen ajon jälkeen, mutta 8 vuotta vanhalla remmillä tuli ikä täyteen.

Paina, jos kuva ei näy
Samalla kun tuli suojakoppa aukaistua, niin tuli tutkittua vähän enemmänkin. Tuo remminsilppu / -möhnä nyt pitää ainakin siivota, mutta samalla huomasin, että yksisuuntalaakeri ei pyöri kovinkaan helposti. Vaihteiden kanssa ei ole ollut normaalia enempää ongelmia ja kone ei yritä tasaisella karkuun, vaikka olisikin vaihde päällä. Ajattelin kuitenkin sinne samalla tekaista laakerien päivityksen ja pistin SKF:n kumisuojatut laakerit tulemaan. Eipä se sisempi laakeri kovin hyvin pyörinyt eli aikakin oli vaihtaa. Myös variaattorin rullat menevät vaihtoon, kun siellä näytti olevan pari helistin-tyyppistä yksilöä eli klappia oli siihen akseliin nähden aika lailla. Painoissa oli pienetä jäljet ihan päässä, liekö ajettu ehkä joskus kovaa. Samalla nekin vaihtoon, joten hintaa tulee kohta jonkun tarvikevariaattorin hinta, mutta tykkään tästä alkuperäisestä.
Onko kokemusta noista rullista, että syökö ne niitä tappeja vai pääseekö pelkillä rullien vaihdolla eteenpäin, kun sitä välystä on siihen tappiin?

Paina, jos kuva ei näy
Samalla kun tuli suojakoppa aukaistua, niin tuli tutkittua vähän enemmänkin. Tuo remminsilppu / -möhnä nyt pitää ainakin siivota, mutta samalla huomasin, että yksisuuntalaakeri ei pyöri kovinkaan helposti. Vaihteiden kanssa ei ole ollut normaalia enempää ongelmia ja kone ei yritä tasaisella karkuun, vaikka olisikin vaihde päällä. Ajattelin kuitenkin sinne samalla tekaista laakerien päivityksen ja pistin SKF:n kumisuojatut laakerit tulemaan. Eipä se sisempi laakeri kovin hyvin pyörinyt eli aikakin oli vaihtaa. Myös variaattorin rullat menevät vaihtoon, kun siellä näytti olevan pari helistin-tyyppistä yksilöä eli klappia oli siihen akseliin nähden aika lailla. Painoissa oli pienetä jäljet ihan päässä, liekö ajettu ehkä joskus kovaa. Samalla nekin vaihtoon, joten hintaa tulee kohta jonkun tarvikevariaattorin hinta, mutta tykkään tästä alkuperäisestä.
Onko kokemusta noista rullista, että syökö ne niitä tappeja vai pääseekö pelkillä rullien vaihdolla eteenpäin, kun sitä välystä on siihen tappiin?