Maverickin pyöränsuuntaus (ja suunnat)
Maverickin pyöränsuuntaus (ja suunnat)
laite 2014 vuodelta,alle laitettiin 235/75 R15 maasturin renkaat ulostuovilla vanteilla.Mitkä rengaspaineet e+t ?Aurausta vai haritusta ? Vinkkejä pyöränsuuntaukseen?
Re: Maverickin pyöränsuuntaus (ja suunnat)
Vakiona pyöränkulmat edessä ja takana on nollassa (=ei aurausta eikä haritusta) Ei ole varmaan tarvetta muuttaa vaikka raideleveys onkin vähän kasvanut. Säätö helppoa, raidetangon nivel irti pyörän navasta ja pyörittelet tankoa lyhemmäksi tai pidemmäksi. Takaa löytyy samanlainen tanko, irti pyörän navasta ja pyörittelyä.
Ei ole kokemusta noista auton renkaista mutta rengaspaineet löytyy kokeilemalla, tommoset maasturin renkaat on varmaan niin tukeva runkoiset että menee maastossa hyvinkin pienillä paineilla (=alle 0,5 bar) ralli kaahailussa 1-1,5 bar
Ei ole kokemusta noista auton renkaista mutta rengaspaineet löytyy kokeilemalla, tommoset maasturin renkaat on varmaan niin tukeva runkoiset että menee maastossa hyvinkin pienillä paineilla (=alle 0,5 bar) ralli kaahailussa 1-1,5 bar
Re: Maverickin pyöränsuuntaus (ja suunnat)
Aika hyvän selvityksen saa pyöräkulmista (3kpl) oheisesta linkistä. Mm Polariksessa on aina melkoisen negatiivinen camber-kulma.
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/13/a ... aster-toe/
http://lehtojarvi.net/blog/2012/01/13/a ... aster-toe/
Re: Maverickin pyöränsuuntaus (ja suunnat)
Tosta artikkelista selviää hyvin pyöränkulmien perusteet. Taitaa kaikissa mönkkäreissä ole negatiivinen camber kulma. Mönkkäreissä ei yleensä ole säädettävissä pyörien camber tai caster kulmat joten niillä ei välttämättä tarvitse kovasti päätään vaivata. Kannattaa opetella toimiva ja luotettava mittaustapa ja keskittyä aurauksen/harituksen mittaukseen/säätelyyn jos tarvetta ilmenee. Noiden säätöjen tuntemustahan tarvitaan joka tapauksessa esim. raidetangon tai raidetangon pään vaihdossa.