rixi kirjoitti:Tehdasasetuksissa.. Tiedä sit miten ne pitäis olla. Ja en säätele maaston mukaan. Pyrin kyl ajeleen lumisilla alustoilla
Niin ja apachen telat.
Kaverilla saatiin ohjausta hieman kevyemmäksi kun säädettiin teloja edestä enemmän pystyyn ja lisättiin pikkasen haritusta.
On köykäsempi nyt käännelläkkin ja sitä kautta ehken turvallisempikin ajella, jos enemmän tiellä tykkää ajella.
Laitoin tuonne kuvablogiin muutaman kuvan. Huoltokaveri sanoi et nollaan ovat säätäneet aurauskulmat. Tiedä siitä pystykulmasta sitten. Täytyypä kokeilla
Kyl se pitis vetää joka nurkasta...No nyt vetää.. can-am vm2010
Uusimmassa Koneviesti lehdessä (nro4 15.3.2012) on telamönkijä testi ja siellä sanotaan että alle 500kg traktorimönkijästä tulee moottorikelkka ja yli 500kg traktorimönkijä muuttuu moottorikoneeksi.
Trafin ohjeiden mukaan traktorimönkijä on poistettava rekisteristä ja muutoskatsastettava moottorikelkaksi jos siihen asentaa telat, (eihän sillä enää saa ajaa tiellä)
Tuo ajoneuvon muutos on kelkaksi on kyllä älytön, muuttaa esim. vakuutukset korkeammiksi, metsästys aseen kuljettamisen traktorimönkijässä laittomaksi jos telat alla
Linkki testin kuviin http://www.koneviesti.fi/lisamateriaali ... amonkijat/
Tela juttuja löytyy kyllä muualta tälläkin foorumilla..
Pari vuotta sitten polliisi tuumasi että ei oo enää raktori kun telat alla, samaa sano katsastusmies.
Ne on ne tyyppihyväksynnät yms. diipa daapa shaiba...
Eli en suosittele tiellä ajoa ainakaan kovin vilkkaasta paikassa
mulla on varmaan taas tietämyksessä aukko, mutta valaiseppas että mikä pykälä\asetus tekee T3:sta teloilla laittoman kuljettaa metsässä (esim. maanomistajan luvalla)???
edit: tämä oli kyllä tosin melkein offtopic kysymys. modet voi poistaa vietini jos se aiheuttaa eripuraa.
joo. teloilla T3 luokka ei ehkä pidä enää paikkaansa eikä ehkä ole enää tieliikkennekelpoinen (eikä tyyppihyväksytty, eikä e hyväksytty ja mitä näitä kaikkia oli), mutta maastoliikennelain puitteissa käsittääkseni laite on edelleen moottorikäyttöinen ajoneuvo ja sitä saa kuljettaa maastossa maanomistajan luvalla sekä vaaditaan myös 15 vuoden ikä.
Mun mielestä t3 on t3 tiellä ja metsässä. Eli ajonouvo ei muutu miksikään ajoympäristön mukaan. T3 teloilla menee äkkiä liian painavaksi myös. Eli senkin puolesta ei olisi laillinen.
Nythän nuo on pykälät muuttuneet, pitäs jonku perehtyä niihin ja selvitellä asiaa. Katsastuskonttorilla harvemmin tuntevat mönkijöitä kovin hyvin, on tullut huomattua. Muutama poikkeus toki. Paras tietämys ei välttämättä ole virkamiehillä.
Tieajosta sen verran, että ei noilla teloilla viitti paljon tiellä ajaa. Ja vie bensaaki ni paljon, ettei edes kauas pääse. Ei niitä kannata naapureille mainostaa, sieltähän se mahdollinen ilmiantaja löytyy. Ajelee hissukseen hieman syrjemmässä ja omalla maalla, ni no problem. Semmoseen köröttelyyn ja metsässä pyörimiseen ne on omiaan.
eli toisinsanoen rekisteröimättömällä maastoliikennemönkijällä teloilla voit ajaa maastossa (kun luvat kunnossa) ilman rajoitinta ja ilman minkäänlaista korttia
mutta traktorimönkkärillä teloilla et saa ajaa minkään lain puitteissa metriäkään missään??? ymmärsinkö oikein?
Jos asia on näin nii jos itellä ois traktorimönkkäri teloilla maalla niin ohittaisin rajoittimen ja veisin kilvet konttorille. tai vaihtoehtoisesti möisin sen, säästäisin telat ja kävisin ostaa käytetyn maastoliikennemönkkärin, rahnua jäis vähän vielä käteenkin. (hyvät telat maksaa kuitenkin käytetyn mönkkärin verran) <<<< sori, karkas pääaiheesta, jos modet haluaa tai pystyy niin minun puolesta nämä minun keskustelut\jorinat vois siirtää jonnekki yleisempään osioon esim: telat tiellä ja maastossa tai jotain.
Kypäräpakkoa ei kannata sekoittaa tähän asiaan, koska siitä tieliikennelaki määrää erikseen.
Mietitäämpä asiaa toisin päin:
onko maataloustraktoriksi rekisteröity ajoneuvo metallisilla piikkipyörillä ajoneuvolain mukainen laite? ei taida olla. saako sillä ajaa maastossa maanomistajan luvalla? kyllä saa
onko maastomönkijä ajoneuvolain mukainen laite? ei taida olla. saako sillä ajaa maastossa maanomistajan luvalla? kyllä saa.
onko vapaasti viriteltyjen kamppeiden luokkaan kuuluva offroad kalusto ajoneuvolain mukaista? ei taida olla. saako sillä ajaa maastossa maanomistajan luvalla? kyllä saa
onko T3 teloilla ajoneuvolain mukainen laite? ei taida olla. saako sillä ajaa maastossa maanomistajan luvalla?
Kannattaa lukaista molemmista, sekä ajoneuvo- että tieliikennelaista ne ensimmäiset pykälät, joissa mainitaan soveltamisala.
Laitoin asiasta s-postia entisen LP:n kaverille, katsotaan mitä tulee vastaukseksi.
johny1332 kirjoitti:eli toisinsanoen rekisteröimättömällä maastoliikennemönkijällä teloilla voit ajaa maastossa (kun luvat kunnossa) ilman rajoitinta ja ilman minkäänlaista korttia
mutta traktorimönkkärillä teloilla et saa ajaa minkään lain puitteissa metriäkään missään??? ymmärsinkö oikein?
Jos asia on näin nii jos itellä ois traktorimönkkäri teloilla maalla niin ohittaisin rajoittimen ja veisin kilvet konttorille. tai vaihtoehtoisesti möisin sen, säästäisin telat ja kävisin ostaa käytetyn maastoliikennemönkkärin, rahnua jäis vähän vielä käteenkin. (hyvät telat maksaa kuitenkin käytetyn mönkkärin verran) <<<< sori, karkas pääaiheesta, jos modet haluaa tai pystyy niin minun puolesta nämä minun keskustelut\jorinat vois siirtää jonnekki yleisempään osioon esim: telat tiellä ja maastossa tai jotain.
Telat maastomönkkärissä tekee mönkkäristä moottorireen, jonka max omamassa on 500kg. Omamassa sisältää ajokuntoisen mönkkärin, jossa noin 150kg telat ja kuskin 75kg. Taitaapi olla telat laittomat kaikkien yli 300kg painavien mönkkäreiden kanssa.
Tulkitkaa viisaammat lisää.
Tieliikenteessä en keksi teloille laillista käyttötapaa. Toi omamassa tulkinta on mielestäni noin mutta korjatkaa ihmeessä jos on tarkempaa tietoa.