Etuperän korjaus/huolto
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Seuraavaksi se on nostettava perä pöydälle ja kurkistettava sen sisään. Kärsivällisyyttä löytyy, aika on vähän kortilla mut pitää yöt käyttää tehokkaasti hallissa kun muu perhe nukkuu.
Uuden nivelen tilasin ettei tarvitse kohta olla sitä vaihtamassa, vanhan voi kunnostaa hätävaraksi hyllyyn.
Uuden nivelen tilasin ettei tarvitse kohta olla sitä vaihtamassa, vanhan voi kunnostaa hätävaraksi hyllyyn.
-
- 6WD
- Viestit: 463
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 05:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 dps -13
- Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Etuperän korjaus/huolto
Ihan mielenkiinnosta, minkäs verran kustansi uus murros? Veikkaan että koko pätkä mönkijävarikolta ei olis paljoo kalliimpi kuin orkkismurros...
----Team Mönkijävarikko----
www.monkijavarikko.fi
www.monkijavarikko.fi
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Ei tullut edes kysyttyä hintaa, voihan se tietysti maksaa hunajaa ja olisihan sitä voinut samalla vaihtaa vähän parempaa ja kestävämpää osaa tilalle. Eihän sitä tietysti ole pakko ostaa jos hinta on aivan posketon. Olisikos siihen olemassa jotain sellaista akselia/niveltä joka siihen nyt kannattaisi ehdottomasti vaihtaa tässä samalla?
Sitten jos jollain on antaa hyviä vinkkejä ja niksejä mitä kannattaa huomioida etuperää purkaessa niin olen kiitollinen jos jaat tietosi kanssani.
Sitten jos jollain on antaa hyviä vinkkejä ja niksejä mitä kannattaa huomioida etuperää purkaessa niin olen kiitollinen jos jaat tietosi kanssani.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Etuperän korjaus/huolto
Jos vetarit osoittautuu ehjäksi niin suottaapihan se olla jotta etuperän viscolukko on antautunut, kun näitäkin tapauksia löytyy. Tässä yksi esimerkki rikkoutuneesta viscosta joka pitää rutinaa tuossa keulilla olevasta canasta... https://www.youtube.com/watch?v=ZR2YI4J ... 22&list=WL
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Niin se vika vain löytyi, oikea vetoakseli lukkorenkaan kohdalta poikki. En yhtään osannut ajatella että vasen pyörä herkee vetämästä kun oikea vetari katkeaa 
En edes irroitus vaiheessa tajunnut että lukkorengas ja lukkorenkaanura puuttuvat akselin päästä. Heti kun perä oli auki tajusin että sieltä pilkistää akselinpää. Vielä piti perää pyöritellä että onko se nyt oikein päin ja vasta kun kävin tarkistamassa molemmat akselit niin uskoin että oikea se on mikä katkesi.
Tulipahan putsattua etuperä, viscon toiminta ei vielä ihan auennut. Itse asiassa muuttui vaan entistä epäselvemmäksi
Kardaanissa tai siinä laatikon päässä olevassa adapterissa oleva pultti oli vaihtokunnossa, oli irrallaan siellä sisällä. Käykö sen tilalle ihan pulttikaupasta pultti jos löytyy oikealla nousulla oleva pultti? Niin ja se suojakumi samaisen adapterin päällä oli rikki, mikähän se on nimeltään että osaa tilata oikeanlaisen?

En edes irroitus vaiheessa tajunnut että lukkorengas ja lukkorenkaanura puuttuvat akselin päästä. Heti kun perä oli auki tajusin että sieltä pilkistää akselinpää. Vielä piti perää pyöritellä että onko se nyt oikein päin ja vasta kun kävin tarkistamassa molemmat akselit niin uskoin että oikea se on mikä katkesi.
Tulipahan putsattua etuperä, viscon toiminta ei vielä ihan auennut. Itse asiassa muuttui vaan entistä epäselvemmäksi

Kardaanissa tai siinä laatikon päässä olevassa adapterissa oleva pultti oli vaihtokunnossa, oli irrallaan siellä sisällä. Käykö sen tilalle ihan pulttikaupasta pultti jos löytyy oikealla nousulla oleva pultti? Niin ja se suojakumi samaisen adapterin päällä oli rikki, mikähän se on nimeltään että osaa tilata oikeanlaisen?
-
- Tracks
- Viestit: 2760
- Liittynyt: 17 Syys 2008 09:09
- Mönkijä:: AC 500 -08.SAint green
- Paikkakunta: Mökki vilppulassa
Re: Etuperän korjaus/huolto
Olikohan 4veto ja lukko päällä, kun pyörät vintturassa. Itellä kun oli polaris, niin näin sattui. Tais akselimaksaa n. 400e. yli 10v. sitten. 

Eipäs hättäillä,niinkuin köyhät!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
...ensin juomme rahat, ja sitten kävelemme kotiin!
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
No neliveto oli ainakin päällä, viscolukko kytkeytyy kun on tarve ja renkaat oli todennäköisesti suorassa kun suoraan koitin edetä umpihangessa.
Kannattaako katella jostain netistä jotain vahvistettua akselia tai muuten vaan parempaa palikkaa vai tilaanko vaan paikallisesta huollosta alkuperäisen osan?
Kannattaako katella jostain netistä jotain vahvistettua akselia tai muuten vaan parempaa palikkaa vai tilaanko vaan paikallisesta huollosta alkuperäisen osan?
-
- 4WD
- Viestit: 136
- Liittynyt: 16 Helmi 2013 09:13
- Mönkijä:: Can-Am outlander 500DPS T3 -15
- Paikkakunta: E-P
Re: Etuperän korjaus/huolto
siinä visco-locissa, visco vain "ohjaa" lukitusta ja kitkalevyt hoitaa lukittumisen. Käytä vain brp:n omaa öljyä tai sellaista missä on LS-lisäaineistus. Murikassa näkyy reiästä kitkalevyt joidenka takia tarvitaan "Limited Slip" lisäineistus öljyyn.
Tästä aiheesta on forumilla useasti väännetty, mutta noin se on. Kitkalevyt ui öljyssä.
Tästä aiheesta on forumilla useasti väännetty, mutta noin se on. Kitkalevyt ui öljyssä.
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Öljy on ollut aina LS-merkillä varustettu, viimeksi mobilin valmistamaa ja valtuutetun merkkikorjaamon myymä.
Onko se niin että kardaani pyörittää oikeata rengasta aina kun neliveto on päällä. Ja jos vasen yrittää pyöriä hitaammin kuin oikea, kitkalevyt painautuvat tiukemmin toisiinsa ja vasen alkaa pyörimään samaa tahtia oikean kanssa? Mikäs rooli niillä 4 pienellä rattaalla on tässä systeemissä? Kun pyöritti sitä oikean puoleista pystyssä olevaa ratasta niin liike välittyi vasempaan renkaaseen.
Ja onko vetosuhde etu- ja takapyörien välillä aina sama kun neliveto on kytketty vai onko jakolaatikossakin joku kitka systeemi?
Onko se niin että kardaani pyörittää oikeata rengasta aina kun neliveto on päällä. Ja jos vasen yrittää pyöriä hitaammin kuin oikea, kitkalevyt painautuvat tiukemmin toisiinsa ja vasen alkaa pyörimään samaa tahtia oikean kanssa? Mikäs rooli niillä 4 pienellä rattaalla on tässä systeemissä? Kun pyöritti sitä oikean puoleista pystyssä olevaa ratasta niin liike välittyi vasempaan renkaaseen.
Ja onko vetosuhde etu- ja takapyörien välillä aina sama kun neliveto on kytketty vai onko jakolaatikossakin joku kitka systeemi?
Re: Etuperän korjaus/huolto
Se pyörä jolla on vähemmän pitoa alkaa sutia. Ei siis aina oikea. Sutimistilanteen alkaessa siis vain 3 pyörää vetää. Pari kierrosta kun sutii, renkaiden pyörimisero aktivoi visko lokin ja sen "pumppu" painaa kitkalevyt yhteen ja molemmat renkaat alkaa vetää. Keula on yleensä lukossa kunnes hölläät kaasusta.
Tässä näkyy hyvin tuon hitaamman lukon toiminta, mikä sullakin varmaan on.
https://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM
Pienillä rattailla tehdään normaali tasauspyörästö, eli käännöksissä mahdollistaa etupyörien nopeuseron ja näin huomattavasti paremman kääntyvyyden. Tämän kautta voima myös välittyy jommalle kummalle etupyörälle ennen lukkotilannetta.
Canoissa nelivedon suhde on 50-50 ja laatikossa tai muualla ei ole mitään kitkakytkintä tms. Vetareiden nivelet toimivat yleensä "sulakkeina" onneksi.
Tässä näkyy hyvin tuon hitaamman lukon toiminta, mikä sullakin varmaan on.
https://www.youtube.com/watch?v=oAJiygXUCrM
Pienillä rattailla tehdään normaali tasauspyörästö, eli käännöksissä mahdollistaa etupyörien nopeuseron ja näin huomattavasti paremman kääntyvyyden. Tämän kautta voima myös välittyy jommalle kummalle etupyörälle ennen lukkotilannetta.
Canoissa nelivedon suhde on 50-50 ja laatikossa tai muualla ei ole mitään kitkakytkintä tms. Vetareiden nivelet toimivat yleensä "sulakkeina" onneksi.
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Minkäs takia minulla herkesi vasen vetämästä kun oikealta katkesi sisemmänvetonivelen poorista sentti pois eli lukkorenkaan kohdalta?
Onko siellä nyt kuitenkin viscossa jotain jumissa?
Oikeaa rengasta yritin jumittaa nosturia vasten kun muut renkaat oli ilmassa eikä silti vasen edes yrittänyt mukaan. Kaikki muu näytti ehjältä ja kaikki rattaa pyöri herkästi vain pätkä pooriakselia oli oikealla irrallaan.
Pitäisikö vielä kerran avata etuperä ja laittaa vetarit paikalleen ja pyörittää kardaania vaikka porakoneella. Saisi selville miten se visco toimii. Olisipa aikanaan ollut koulussa yhtä kova oppimishalu
Eikös se nopeampi visco lok eq tullut joskus 2010 canoihin? Mulla on -13 ja ainakin lukko tuntuu nopealta, en kaipaa yhtään nopeampaa, ei pyöri toinen juuri ollenkaan kun toinen lähtee mukaan.
Onko siellä nyt kuitenkin viscossa jotain jumissa?
Oikeaa rengasta yritin jumittaa nosturia vasten kun muut renkaat oli ilmassa eikä silti vasen edes yrittänyt mukaan. Kaikki muu näytti ehjältä ja kaikki rattaa pyöri herkästi vain pätkä pooriakselia oli oikealla irrallaan.
Pitäisikö vielä kerran avata etuperä ja laittaa vetarit paikalleen ja pyörittää kardaania vaikka porakoneella. Saisi selville miten se visco toimii. Olisipa aikanaan ollut koulussa yhtä kova oppimishalu

Eikös se nopeampi visco lok eq tullut joskus 2010 canoihin? Mulla on -13 ja ainakin lukko tuntuu nopealta, en kaipaa yhtään nopeampaa, ei pyöri toinen juuri ollenkaan kun toinen lähtee mukaan.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Etuperän korjaus/huolto
Jos kiilaan toisen eturenkaan siten ettei se pyöri, niin toisen pitäisi pyöriä ihan tasauspyörästön avulla. Jos sekää ei pyöri, niin jossain on isommin vikaa.
1. onko 4wd kytkin päällä. kokeile uudestaan
2. pyöriikö kardaani ?
1. onko 4wd kytkin päällä. kokeile uudestaan
2. pyöriikö kardaani ?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Re: Etuperän korjaus/huolto
Jos oikeen puolen vetari tai nivel katkesi, se nysä pyörii tiestysti mielummin kuin vasen, koska sillä on vähemmän pitoa sillä hetkellä. Voiman on "edullisempaa" mennä sinne tavallaan. Parin "sutimiskierroksen" jälkeen pitäisi kai tuossakin tilanteessa viscon ottaa kiinni ja vasen alkaa vetämään.. Tästä en ole ihan varma, toimiiko visko jos oikea on poikki ja sillä ei ole mitään liikettä vastustavaa voimaa, kun nysä pyörii tyhjää.
Vai onko sulla se vetari poikki nyt? Vai tarkoittaako" sisemmänvetonivelen poorista sentti pois eli lukkorenkaan kohdalta" että pätkä puuttuu akselista, mutta toimii silti?
Viscon toiminnan voit testata ainakin kun saat vetoakselit kuntoon. Keula ilmaan ja käsin pyörittää toista etupyörää. Muutama kierros ja toisenkin pitää alkaa pyöriä. Tai nyt kun jäätä on vielä, niin koydellä vetokoukusta johonkin kiinni ja sudittaa hiljaa paikoillaan.
Oon ymmärtänyt tuon QE lukkohomman niin että joskus 2010 tienoilla lukko nopeutui kyllä vanhasta, mutta uusin QE lukko on vain ohjaustehostimella varustetuissa koneissa ja se ottaa kiinni noin puolen kierroksen sutauisun jälkeen?
Vai onko sulla se vetari poikki nyt? Vai tarkoittaako" sisemmänvetonivelen poorista sentti pois eli lukkorenkaan kohdalta" että pätkä puuttuu akselista, mutta toimii silti?
Viscon toiminnan voit testata ainakin kun saat vetoakselit kuntoon. Keula ilmaan ja käsin pyörittää toista etupyörää. Muutama kierros ja toisenkin pitää alkaa pyöriä. Tai nyt kun jäätä on vielä, niin koydellä vetokoukusta johonkin kiinni ja sudittaa hiljaa paikoillaan.
Oon ymmärtänyt tuon QE lukkohomman niin että joskus 2010 tienoilla lukko nopeutui kyllä vanhasta, mutta uusin QE lukko on vain ohjaustehostimella varustetuissa koneissa ja se ottaa kiinni noin puolen kierroksen sutauisun jälkeen?
-
- 2WD
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Maalis 2014 16:02
Re: Etuperän korjaus/huolto
Avasin perän uudelleen, laitoin vetari paikalleen, pyörittelin ja ihmettelin. Nyt ymmärrän vähän paremmin perän toiminnan, visco vieläkin vähän mysteeri.
Banjo jos se on sen rantaan nimi joka on kardanin päässä pyörittää isoa ratasta jossa on koko viscopaketti. Sen sisällä on poorit johon tulee oikean puolen murroksesta pooriakseli, tämä akseli menee koko viscopaketin läpi yhteen niistä neljästä pienestä rattaasta. Nyt minulla oli tämä pooriakseli poikki juuri siitä viscon ja pienen rattaan välistä. Eli voima ei välittänyt pienten rattaiden kautta vasemmalle ollenkaan. Ja luulisin että visco ei ymmärtänyt pyörimisnopeudessa eroa koska oikealta ei ollut yhteyttä vasemmalle.
Tänään ajattelin että laitan uuden uloimman murroksen, minkä tilasin vasemmalle, paikalleen. No murros on brp:n alkuperäisellä varaosanumerolla tilattu, mutta ilmeisesti vetoakselit on joskus vaihdettu tarvikeosiin koska ne oli paljon ohuemmat ja ohuemmalla poorilla mitä niveleen olisi pitänyt olla. Ja tietenkin ehdin jo tilaamaan oikealle sisemmän nivelenkin alkuperäisen osanumeron mukaan eli sekin on tulossa liian isolla reiällä. Katsoin räjäytyskuvaa ja näyttäisi siltä että uloimmat nivelet on samalla osanumerolla. Ajattelin että jos tilaan vielä yhden alkuperäisen vetoakselin niin saan kasattua oikealle puolelle kokonaan uuden vetarin ja jää vasemmalle käypäinen ulompinivel varaosaksi hyllyyn.
Voisin sanoa että tämä on sitä motorsporttia parhaimmillaan
Banjo jos se on sen rantaan nimi joka on kardanin päässä pyörittää isoa ratasta jossa on koko viscopaketti. Sen sisällä on poorit johon tulee oikean puolen murroksesta pooriakseli, tämä akseli menee koko viscopaketin läpi yhteen niistä neljästä pienestä rattaasta. Nyt minulla oli tämä pooriakseli poikki juuri siitä viscon ja pienen rattaan välistä. Eli voima ei välittänyt pienten rattaiden kautta vasemmalle ollenkaan. Ja luulisin että visco ei ymmärtänyt pyörimisnopeudessa eroa koska oikealta ei ollut yhteyttä vasemmalle.
Tänään ajattelin että laitan uuden uloimman murroksen, minkä tilasin vasemmalle, paikalleen. No murros on brp:n alkuperäisellä varaosanumerolla tilattu, mutta ilmeisesti vetoakselit on joskus vaihdettu tarvikeosiin koska ne oli paljon ohuemmat ja ohuemmalla poorilla mitä niveleen olisi pitänyt olla. Ja tietenkin ehdin jo tilaamaan oikealle sisemmän nivelenkin alkuperäisen osanumeron mukaan eli sekin on tulossa liian isolla reiällä. Katsoin räjäytyskuvaa ja näyttäisi siltä että uloimmat nivelet on samalla osanumerolla. Ajattelin että jos tilaan vielä yhden alkuperäisen vetoakselin niin saan kasattua oikealle puolelle kokonaan uuden vetarin ja jää vasemmalle käypäinen ulompinivel varaosaksi hyllyyn.
Voisin sanoa että tämä on sitä motorsporttia parhaimmillaan

Re: Etuperän korjaus/huolto
Ok. Ja kyllä, tuossa tilanteessa se visco ei voikkaan toimia. Luullakseni se lukittaa koko tämän paketin https://youtu.be/kWAZwjhUTkc?t=73 (kohdassa 1:10 ainakin näkyvillä), siihen oikean puoleiseen pooriakseliin, jolloin kaikesta tulee yhtä puuta ja molempien akseleiden on pakko pyöriä samaan tahtiin.
Tässä wanha ja ilman mitään lukkoa, mutta muuten samat osat sekä mielestäni paras rautalankamalli tasauspyörästön toimintaan. https://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc Alkulätinän jälkeen kohdassa 3:30 alkaa toiminta. Tohon kohtaan 6:55 kun kuvittelet sen viskon tekemään vasemman puolen akselin kaikista hiluista yhden kiinteän paketin, niin on lukkoperä.
Tässä wanha ja ilman mitään lukkoa, mutta muuten samat osat sekä mielestäni paras rautalankamalli tasauspyörästön toimintaan. https://www.youtube.com/watch?v=K4JhruinbWc Alkulätinän jälkeen kohdassa 3:30 alkaa toiminta. Tohon kohtaan 6:55 kun kuvittelet sen viskon tekemään vasemman puolen akselin kaikista hiluista yhden kiinteän paketin, niin on lukkoperä.