Auton renkaat mönkijään

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jvog
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Joulu 2019 09:17

Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja jvog »

Minkä suuruista painetta ootte laittaneet renkaisiin, jos ne on auton renkaat?

Alkuperäisiin renkaisiin Outlanderin manuaalissa ohjeistetaan laittamaan 0,4-0,7 baria riippuen mallista (1 tai 2 paikkaiset, abs jne.), mutta se tuntuu aika pieneltä paineelta auton renkaisiin, joissa on tyypillisesti jotain 2 barin luokkaa painettạ. Tietysti mönkijä on paljon kevyempi kuin pienimmät autot, mutta toimivatko auton renkaat enää kunnolla n. 0,5 barin paineella, vai alkavatko ne kulumaan epätasaisesti.

Entä minkä kokoisia auton renkaita olette käyttäneet mönkijässä? Outlanderin 2020 mallissa vakio rengas on 26 tuumaa eli n. 66cm halkaisija, joten auton renkaan pitäisi olla jotain sitä luokkaa, että mittari näyttää oikein. Jos vanteiksi hommaa vähintään 15 tuuman vanteet, niin siihen kokoon löytyy jo hyvin auton renkaita. Useimmat vanteet näyttäisi olevan 7 tuuman levyisiä, joten siihen menis 195-225mm levyinen rengas ja renkaan paksuus prosentti pitäis olla suhteessa siihen. Miksi muuten auton renkaat pitää ilmoittaa niin hankalasti käyttäen sekä millejä, prosentteja että tuumia :?

Yhdistelmiä löytyy aika paljon. 205x70x15 = 66,8cm, 215x65x15 = 66,8cm, 215x70x15= 68,2cm jne.
Alkuperäisen takarenkaat on jonkin verran leveämmät eturenkaisiin nähden (255 vs 205), mutta auton renkaissa käytetään vissiin samaa kokoa joka renkaassa. Vai onko joku laittanut eri paria eturenkaiksi? Tai jotain muita yhdistelmiä?
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Voit toki laittaa taakse leveämmät autonrenkaissakin, silloin olisi fiksua myös vanteen olla leveämpi.
Mikä Can-Am sinulla on ? Itse harkinnut nykyiseen mönkijään samaa mutta 450Pro ei saa muunnosspacereita järkevästi mistään.
jallu63
4WD
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Marras 2009 17:49
Mönkijä:: Cf Moto 450 T3
Paikkakunta: Nastola

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja jallu63 »

Oletko katsonut vannetukun sivustoa? Jaonmuutosadaptereita tarjolla joitain kokoja. Keskihinta noin 35 e/ kpl.
Jmk
6WD
Viestit: 494
Liittynyt: 04 Marras 2017 14:43

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja Jmk »

Onko muuten etu ja takarenkaat aina saman korkuiset? Tämä kannattaa huomioida renkaita hankkiessa. Itsekin olen etsinyt vanteita cf 850 että sais auraus hommiin auton talvirenkaat, ei viitsis siirtymiä pompotella ketjuilla...takana pitäis olla jonkin verran leveämmät kuin edessä, mutta profiili tulee olla kovin korkea niin kestää kapeammallakin vanteella.
jvog
Noppeli
Viestit: 2
Liittynyt: 13 Joulu 2019 09:17

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja jvog »

dealer kirjoitti:Mikä Can-Am sinulla on ? Itse harkinnut nykyiseen mönkijään samaa mutta 450Pro ei saa muunnosspacereita järkevästi mistään.
Mulla on tässä syksyllä ostettu Outlander MAX PRO+ 570 T, vuoden 2020 malli.
Alkuperäiset vakio renkaat on edessä 205/90B12 ja takana 255/70B12
Vaikka merkintä on tuollainen ja eturenkaista tulee laskennallisesti hieman suuremmat ( 205/25,4 * 90/100 * 2 + 12 = 26,5" vs 255/25,4 * 70/100 * 2 +12 = 26,1") , niin kyllä ne ihan saman kokoisilta vaikuttaa. Molemmissa on myös toinen merkintä 26x10.00B12 ja 26x8.00B12, joissa tuo ensimmäinen 26 tarkoittaa renkaan halkaisijaa.

Ostin jo 15 tuuman vanteet, jotka sopivat suoraan mönkijän pulttijakoon, paikalliselta jälleenmyyjältä.
Katselin ensin myös muunnos spacereita ja muistaisin nähneeni loukkossa tai mönkijävarikolla 4x137 -> 4x100 adapterin, mutta en löytänyt sitä enää. Ehkä se on poistunut valikoimasta. :roll:
Suoraan mönkijän pulttijakoon sopivat vanteet ovat kyllä yleensä kallimpia, kuin vastaavat uudet auton vanteet, mutta eivät ne adapteritkaan ilmaisia ole. Ajattelin että renkaita voisi sitten paljon helpommin vaihtaa takaisin alkuperäisiin, jos välissä ei olisi adapteria. En tiedä onko olemassa adaptereita, jotka saisi kiinni alkuperäisiin "tappeihin" ilman niiden poistamista, mutta jos on, niin ne varmasti vievät renkaita aika paljon enemmän ulospäin. Sitten taas jos adaptereiden kanssa pitää lyödä vanhat tapit pois ja laittaa läpipultilla kiinni, niin sitä ei enää ihan helposti vaihdeta takaisin aluperäiselle vanteelle.

Näissä vanteissa ET on 0, joten rengas menee vakio renkaaseen nähden hieman enemmän ulos.
Ja niille jotka pähkäilevät, mitä se tarkoittaa, niin jälleen kerran auton vanteissa ET ilmoitetaan yleensä eri tavalla kuin mönkijän vanteissa paitsi joskus, kuten tässä tapauksessa. Ihmettelin tätä itsekin aluksi, joten ehkä tästä on jollekin muullekin hyötyä. Mönkijän renkaissa ilmoitetaan yleensä ET 4+3, 4+2, 5+2 tai vastaavaa, kun taas auton renkaissa ilmoitetaan ET 35, 40 tai vastaavaa. No, auton renkaissahan ET eli offset mitataan siitä vanteen keskeltä, jos se on 0, niin se kiinnityspinta on ihan keskellä vannetta, jos se on 40, niin kiinnityspinta on 40mm ulospäin, eli rengas menee sisemmäs autoa kohti, kuin jos se olisi 0. Sopiva ET riippuu tietysti siitä miten auto on suunniteltu, kuinka leveä vanne on, mahtuuko rengas sinne jne.
Mönkijän vanteissa ET ilmoitetaan siten, että ensimmäinen luku tarkoittaa kiinnityspinnan etäisyyttä vanteen takaa mitattuna tuumina (tarkalleen ottaen sen reunan sisäpinnasta, jota vasten kumi tulee) ja toinen luku on vastaava mitta etureunasta mitattuna. Näistä kahdesta luvusta tulee yhteen laskettuna myös vanteen leveys. Niinpä jos ET on 0 ja vanteen leveys on 7 tuumaa, niin se voitaisiin ilmaista myös ET 3,5+3,5.
Outlanderin alkuperäisen vanteen ET:tä ei löydy käyttöohjeesta, eikä se netistäkään ihan helposti selviä, mutta se on vissiin takarenkaissa 5,4+2,1 ja eturenkaissa 4,6+1,4, takavanne on 7,5" ja etuvanne 6" leveä. Molemmissa offset keskeltä mitattuna on siis 41mm, eli renkaat on samassa linjassa, joskin eri levyiset.
Tuo mönkijävanteiden tapa ilmaista ET on kyllä toisaalta kätevä. Esim. tuosta näkee nyt suoraan, että eturenkaassa sisäpuolen ET muutttu 4,6 -> 3,5 eli sinne jää vajaa tuuma enemmän tilaa. Ulkoreunan ET muutttu 1,4 -> 3,5 , eli rengas menee n. 2 tuumaa enemmän ulos.
jallu63 kirjoitti:Oletko katsonut vannetukun sivustoa? Jaonmuutosadaptereita tarjolla joitain kokoja. Keskihinta noin 35 e/ kpl.
Ei löydy.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jaonmuutosadaptereita ei löydy ei näihin uudempiin canoihin... Aikoinaan ostin BRP tuotteena -10 400efiin ja hinta oli satasen paikkeilla kierros, mutta ne ei käy esim. Prohon.
Jos joku siis vaikkapa käytettyjä kauppaa niin kokeilkaa ennen kaupantekoa.
Joku näihin tekee 4x100 jakoisina, oli facessa juttua, mutta kun hintaero mönkijän vannesarjaan jää kovin pieneksi niin eipä niissä ole järkeä. Ehkä olisin siltikin ostanut, jos saisi --> 5x112 jaolle kun sattumoisin niitä vanne-rengas-sarjoja on itsellä jouten useampia käypäisen kokoisilla renkailla. Ei vaan onnistu tehdä tuolle jaolle.
odin56
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 03 Loka 2012 20:05
Mönkijä:: Outlander 570 pro
Paikkakunta: Rauma

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja odin56 »

5x100 ainakin onnistuu kun itsellä sellaiset on.
dealer
6WD
Viestit: 703
Liittynyt: 16 Marras 2008 10:00
Mönkijä:: Can Am 400EFI -11

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja dealer »

Jep, varmaan pienemmälle kehälle meneekin. Viitsitkö kertoa mistä hankit ne, tai teetitkö jossain ja mitä maksoi ?
odin56
4WD
Viestit: 190
Liittynyt: 03 Loka 2012 20:05
Mönkijä:: Outlander 570 pro
Paikkakunta: Rauma

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja odin56 »

sorvasin alumiinista. Tein vähän leveämmät niin sopi myös mutterit sisäpuolelle eikä tarvii kääntää orkkispultteja.
https://drive.google.com/open?id=1ltKcT ... GA94e-mFPi

kaverilta sain aihiot. siksi nuo kaksi ylimääräistä reikää.
fkamis
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 08 Elo 2015 01:05
Mönkijä:: Can-Am 1000 Outlander Max

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja fkamis »

Löysin ruotsista sovitinsarjan G2:een 4x138 -> 4x108, taisi olla myös 4x100 muunnos. Hinta oli pareittain, kannattaa katsoa että tilaa riittävän määrän niitä. http://www.atvdack.se/en/
Tuli vajaassa viikossa postiin.
---
Can-Am Outlander Max 1000 TL
Ex-Can-Am Spyder RS-S, Can-Am Outlander 650 Max TL, Tyscon Race 350 (Hsun 350cc), CPI 50, Rally USA 250, TGB 325, TGB 425
Pk-seutu
Wilkku
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Huhti 2010 21:32
Mönkijä:: Can-Am Outlander 650 MAX
Paikkakunta: Vihteljärvi

Re: Auton renkaat mönkijään

Viesti Kirjoittaja Wilkku »

Hyvä jvog. Näin pitää vääntää rautalangasta asiat, jotta uppoaa tälläisiin luupäihin jotka taistelevat aina keväisin uusien pyörien mitoituksista, niin autoissa kuin mönkkäreissäkin =D> =D> =D>
*** Uudenmaan Mönkijät Ry ***
Vastaa Viestiin