Can am jarru ongelman yleisyys
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Tuo taitaa olla tyypillinen takuu korjaus. Mulla oli Cf motossa sama homma ja takuuna vaihdettiin jarrunesteet, homma korjaantui pariks päiväksi....
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Vasta taannoin tulin ajatelleeksi, että vakavan turvallisuusongelman lisäksi jarrujen häviäminen vaikeuttaisi olennaisesti myös työkäyttöä. Olisi minullakin jäänyt tänä keväänä kymmenet puut vetämättä ojan yli tai tielle ellei mönkijässä olisi jarruja....vinssaaminen kun ei jarruitta onnistu.Pappi kirjoitti:Voi kun kahva olisi edes jäykkä... Jarrujen hävitessä kahva painuu pohjaan kuin ajatus.............
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Ei sitä paljon tartte puita vinssata. Minä ainakin laitan ketjun puun pään ympäri ja koukkuun kiinni ja vie sitä sitten ajamalla eteenpäin . Pienen pätkän voi joskus jouttua ojan yli vetämään vinssillä mutta ketjulla puuhun kiinni ei tartte jarruja. Harvemmin se mönkijän paino riittää pitämään sitä palkallaan , kun vinssi jaksaa vetää niin paljo. Nelivedolla pärjää aika pitkälle.
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Paljon on pitänyt puita vinssata.
Omassa metsässä joutui kaatamaan koivuja ojan läheltä sen yli eikä kaksisesti ollut tilaa vetää mönkijällä ajamalla, seuraava ojakin vastassa. Vinssillä kun veti tyven ajouran viereen ja katkoi puuta sopivaan mittaan niin latvapään sai vetaista käsin viereen.
Taannoin harvennettiin vanhaa parisataa metriä pitkää koivukujaa pojan talolla, isoja puita ja lupa kaataa pellolle jotka naapurin omistuksessa. Käytännössä pakko vetää vinssillä ensin tyvi tielle, jotta sai vedettyä koko puuta ensin tielle viereisiä puita vaurioittamatta ja edelleen tietä pitkin paikalle jossa karsitaan. Tämä hoitui niin että kun oli vedetty puun tyvi vinssillä aivan keulan lähelle jatkettiin vetämistä pakilla pitkin koivukujaa pihaan ja edelleen karsintapaikalle.
Mönkijän paino jarrujen avulla riitti pitämään laitteen paikallaan 100% tehdyistä vinssauksista molemmilla työmailla. Ellei mönkijässä olisi jarruja, joutuisi tietysti kiinnittämään sen sopivaan puuhun (vaikka ketjulla, ellei haittaa puun vaurioituminen) mutta kun on jarrut voi pitää niillä paikallaan eikä mene värkkäämiseksi, työnteko sujuu jouhevasti. Näin meillä.
Omassa metsässä joutui kaatamaan koivuja ojan läheltä sen yli eikä kaksisesti ollut tilaa vetää mönkijällä ajamalla, seuraava ojakin vastassa. Vinssillä kun veti tyven ajouran viereen ja katkoi puuta sopivaan mittaan niin latvapään sai vetaista käsin viereen.
Taannoin harvennettiin vanhaa parisataa metriä pitkää koivukujaa pojan talolla, isoja puita ja lupa kaataa pellolle jotka naapurin omistuksessa. Käytännössä pakko vetää vinssillä ensin tyvi tielle, jotta sai vedettyä koko puuta ensin tielle viereisiä puita vaurioittamatta ja edelleen tietä pitkin paikalle jossa karsitaan. Tämä hoitui niin että kun oli vedetty puun tyvi vinssillä aivan keulan lähelle jatkettiin vetämistä pakilla pitkin koivukujaa pihaan ja edelleen karsintapaikalle.
Mönkijän paino jarrujen avulla riitti pitämään laitteen paikallaan 100% tehdyistä vinssauksista molemmilla työmailla. Ellei mönkijässä olisi jarruja, joutuisi tietysti kiinnittämään sen sopivaan puuhun (vaikka ketjulla, ellei haittaa puun vaurioituminen) mutta kun on jarrut voi pitää niillä paikallaan eikä mene värkkäämiseksi, työnteko sujuu jouhevasti. Näin meillä.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Jarrujen häviäminen etenkin talvella. Omani korjaantui kun huolto takuuseen veti jarruletkut koneen alta. Alunpitäen ne kulkee koneen päällä ja on alttiina kuumumiselle ja silloin ilmeisesti muodostuu ilmaa letkuihin.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- Pappi
- Moderaattori
- Viestit: 2311
- Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
- Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
- Paikkakunta: Pohjois-savo
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Onko mitään mahdollisuutta saada kuvia toteutuksesta? Sen verran tympee homma noiden jarrujen ilmaaminen, että letkujen siirto on ulkoistettava toimenpide.
Joku voisi mittailla lämpömittarilla kuinka kuumassa nuo letkut moottorin päällä ovat.
Kiitos vinkistä.
Joku voisi mittailla lämpömittarilla kuinka kuumassa nuo letkut moottorin päällä ovat.
Kiitos vinkistä.
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Itellä ruukaa kadota jalkajarru kun mönkijä seisoo pitempiä aikoja tallissa.. Ettei se kuumana ainakaan sielä ole
450 pro

450 pro
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Ei toimi jarrut vielä 2020 mallissakaan.
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Kun tätä viestiketjua lukee niin tulee mieleen että onko itselle sattunut joku "maanantai" yksilö kun jarrujen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia ja ajettu sentään jo yli 19000 km ja ikääkin jo 6 vuotta Outlanderilla. Huumorimiehet varmaan ymmärtää mitä tarkoitin maanantaiyksilöllä.
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
-15 vuonna yleisty nämä ongelmat, sulla vissiin vanhempi.
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Joo, on vanhempi. Alkuvuodesta 2014 rekisteröity, joten valmistunut todennäköisesti joskus vuoden 2013 loppupuolella.
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Menipä mutka hieman pitkäksi kun ei jarrut pelanneet. Onneksi ei ollut ojaa ja just mönkijän mentävä aukko puiden välissä.
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Eikö kukaan tee trafille ilmoitusta. Tässä on takaisinkutsun paikka.
Noviisi
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
Yamaha Grizzly 450 "Pikkukikotin"
- Rapsa85
- 6WD
- Viestit: 885
- Liittynyt: 29 Elo 2009 14:25
- Mönkijä:: Can-Am
- Paikkakunta: Ruokolahti
- Viesti:
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Eikai siin olis mitää mielenkiintoo, jos jarrut löytys joka kerta 

Hold my beer..
Re: Can am jarru ongelman yleisyys
Kait nuissa 80kmh malleissa jarrut pelaa? Pitää huollossa käskeä katsoa niitä. Aiemmin sanoin huollossa että seisontajarru ei oikein pidä. Vastasi naurahtaen että odotappa niin pian häviää jalkajarrut
En kyllä ymmärrä miten sitä jalkajarrua voi edes käyttää. Sehän polin on ylempänä kuin jalka niin ei mulla ainakaan nilkka taivu niin paljon että voisin pitää jalkaa polkimella ajaessa, ilman että se on pohjassa koko ajan. Sehän pitäisi olla paljon alempana niin kuin mopoissa. Toki niin sitä voi käyttää että nostaa koko jalan siihen päälle vaan todella hidasta ja vaikeaa. Muutenkin tottunut että jarrua käytetään vasemman käden yhdellä tai kahdella sormella niin tämä laite todellakin tuntuu siltä ettei jarruja ole.

En kyllä ymmärrä miten sitä jalkajarrua voi edes käyttää. Sehän polin on ylempänä kuin jalka niin ei mulla ainakaan nilkka taivu niin paljon että voisin pitää jalkaa polkimella ajaessa, ilman että se on pohjassa koko ajan. Sehän pitäisi olla paljon alempana niin kuin mopoissa. Toki niin sitä voi käyttää että nostaa koko jalan siihen päälle vaan todella hidasta ja vaikeaa. Muutenkin tottunut että jarrua käytetään vasemman käden yhdellä tai kahdella sormella niin tämä laite todellakin tuntuu siltä ettei jarruja ole.