Virtaa vinssaukseen
-
- 6WD
- Viestit: 291
- Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3
Virtaa vinssaukseen
Eilen taas törmäsin tähän akku asiaan, heti ku vinssi joutuu vähäkään isommalle koetukselle, niin kanan näyttöön rupiaa tulehen tekstiä "check engine" "go home" "low bat" "don´t touch anything" "now jaska you must keep on running" ja valot vilikuu komiammin ko joulukuusesa.
No, joka tapauksesa onko kukkaan laittanu outlanderiisa tuota Vartan LF akkua, josta Roosa tuola pollen puolella on kiriottanu asiaa http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 3670#43670
Lähinnä mieleen tullee asia, että riittääkö yks akku, vai tarvitaanko kaks?
Kun kuitenki pimiällä pittää olla valot päällä, kylymällä kahavanlämppärit ja vinssinki pitäs jaksaa toimia, täyvellä teholla...
No, joka tapauksesa onko kukkaan laittanu outlanderiisa tuota Vartan LF akkua, josta Roosa tuola pollen puolella on kiriottanu asiaa http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 3670#43670
Lähinnä mieleen tullee asia, että riittääkö yks akku, vai tarvitaanko kaks?
Kun kuitenki pimiällä pittää olla valot päällä, kylymällä kahavanlämppärit ja vinssinki pitäs jaksaa toimia, täyvellä teholla...
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Jaska,
Tuo LF-akku auttaa moniin vaivoihin eikä vähimpänä tuohon virran riittävyyteen. Kuitenkin pitää muistaa, että akulla ei tee tyhjänä mitään, jos sitä ei saa ladattua.
Eli tiukan vinssauksen jälkeen, tulee tehonkuluttajat sulkea pois, vaikka 30 minuutiksi, jotta saat akkuun taas varausta.
LF-akun erinomaiset ominaisuudet ovat pääsääntöisesti seuraavat:
1. Erinomainen kylmäkäynnistyvyys eli korkea virranantokyky ja varauksen vastaanottokyky kylmänä.
2. 260 A oikosulkuvirta normaalioloissa, jolloin isoista vinsseistä saa täyden tehon ulos.
3. Tietojen paikkansapitävyys. 18 Ah tarkoittaa todella sitä eikä pienempää määrää.
Tuo LF-akku auttaa moniin vaivoihin eikä vähimpänä tuohon virran riittävyyteen. Kuitenkin pitää muistaa, että akulla ei tee tyhjänä mitään, jos sitä ei saa ladattua.
Eli tiukan vinssauksen jälkeen, tulee tehonkuluttajat sulkea pois, vaikka 30 minuutiksi, jotta saat akkuun taas varausta.
LF-akun erinomaiset ominaisuudet ovat pääsääntöisesti seuraavat:
1. Erinomainen kylmäkäynnistyvyys eli korkea virranantokyky ja varauksen vastaanottokyky kylmänä.
2. 260 A oikosulkuvirta normaalioloissa, jolloin isoista vinsseistä saa täyden tehon ulos.
3. Tietojen paikkansapitävyys. 18 Ah tarkoittaa todella sitä eikä pienempää määrää.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
minkälaisessa tilanteessa tuo virta loppuu? Itse aurasin, alueet läpi ja kilometrejä kertyi 70,1. Jatkuvaa auran nostelua vinssillä ja apuvalona 1kpl normi työvalo 55w, kahvan, sekä peukunlämmitin päällä ja tietenkin omat valot päällä. Koneeseen tuli tunteja reilut reilut 5h ja polttoainetta kului 12,6 litraa. Virta piisaa, eikä kone huuda apuva.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 291
- Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3
Tilanne oli semmonen, että hirvi oli kaatunu hankalaan paikkaan josta se piti ensinnä vinssata semmosille holleille että sai mönkkärin perähän kiinni. Vinssaus matka oli koko vinssin kelallinen ja puolen välin huiteilla rupes näyttö heriaan akkua. Hirven joutu vinssaahan yhen ojan yli myös. Loppumetreillä vinssistä (akusta) loppu voima.
Kesällä törmäsin vähä samallaiseen ongelmaan, käyttö oli vaan puskulevyn nostua. Tosin sillon ei loppujen lopuksi kyse ollukaan akusta, vaan vinssi sano sopimuksensa irti. Viallinen vinssi vaihtu takuuseen.
Kesällä törmäsin vähä samallaiseen ongelmaan, käyttö oli vaan puskulevyn nostua. Tosin sillon ei loppujen lopuksi kyse ollukaan akusta, vaan vinssi sano sopimuksensa irti. Viallinen vinssi vaihtu takuuseen.
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Nyt epäilyttää, tuo sinun akkusi. Olisiko viallinen vinssi lämmittänyt sen heikkoon kuntoon, sillä ei noin pienellä vinssauksella pitäisi virtojen loppua. Varmaan käynti asiantuntevassa merkkihuollossa valottaisi asiaa. Toki sen akun voi mitatakkin, jos on homma hanskassajaska kirjoitti:Tilanne oli semmonen, että hirvi oli kaatunu hankalaan paikkaan josta se piti ensinnä vinssata semmosille holleille että sai mönkkärin perähän kiinni. Vinssaus matka oli koko vinssin kelallinen ja puolen välin huiteilla rupes näyttö heriaan akkua. Hirven joutu vinssaahan yhen ojan yli myös. Loppumetreillä vinssistä (akusta) loppu voima.
Kesällä törmäsin vähä samallaiseen ongelmaan, käyttö oli vaan puskulevyn nostua. Tosin sillon ei loppujen lopuksi kyse ollukaan akusta, vaan vinssi sano sopimuksensa irti. Viallinen vinssi vaihtu takuuseen.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
-
- 6WD
- Viestit: 291
- Liittynyt: 06 Heinä 2004 10:55
- Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa Mönkijä:Yamaha Kodiak SE 2017 T3
Tuo asia kävi munki mielesä, nimittäin kesällä tuo vinssi rasitti akkua tosi palio, ennen kuin vinssi lopullisesti lyöpy.
Merkkihuoltoon on turhan pitkä matka lähtiä akkua näyttään, mutta mitataan ja vaihetaan uus tilalle.
Merkkihuoltoon on turhan pitkä matka lähtiä akkua näyttään, mutta mitataan ja vaihetaan uus tilalle.
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
- juniorijussi
- Tracks
- Viestit: 1596
- Liittynyt: 19 Helmi 2005 01:02
- Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
- Paikkakunta: Lempäälä
- Viesti:
Mulla on 400:ssa alkuperäinen akku ja oon vinssannut vaikka mitä..autoista mönkijöihin.On ollut lisälaitteita tupakinpistokkeessa,lisävaloja keulilla ja vinssannut eikä merkkiäkään että sähköt loppuu.Eri asia on sitten jos ei kone käy ja vinssaa "viikon" niin kyllähän siinä akku tyhjeneekin.Sähkön tuotto canoissa on parhaasta päästä. 

Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
Honda Foreman 500 2012
Mun canassa on ollut vastaavaa ongelmaa kuin jaskalla, viimeksi kangasniemellä kun vinssasin toista mönkijää ojan pohjalta. Mittaristo on ilmoitellut (mikäli oikein muistan) "low battia", "check engineä" tai "limp modea" ja punainen merkkivalo on syttynyt. Mönkijän sammuttaminen ja käynnistäminen on palauttanut normitilan. Ongelma on ilmennyt nyt noin viisi kertaa ja aina kovassa kuormitustilanteessa. Ongelmatilannetta ennen ei ole vinssailtu tai muuten pienennetty akun varausta.
Pitääpä pyytää huoltoa katsomaan akun kunto seuraavassa huollon yhteydessä.
Pitääpä pyytää huoltoa katsomaan akun kunto seuraavassa huollon yhteydessä.
Joko Jerlle on cana tulossaJere itte kirjoitti:Kivaa!!!! Mäkin pääsen kohta kertoon omakohtaisia kokemuksia siitä, mitenkä virta loppuu vinssatessa....
Toivottavasti ainakin...

kauas on pitkä matka, ilman kömpijää.
www.e-s.monkija.net
www.e-s.monkija.net
-
- Noppeli
- Viestit: 21
- Liittynyt: 17 Helmi 2006 10:13
- Paikkakunta: Kotka, Can-Am 800 Max XT (15kW)
- Viesti:
Kyllähän tuo "limb home" valo on pari kertaa syttynyt tuossa pahan vinssauksen aikana. Siis kun on oltu syvällä mutikossa, ja vinssi joutuu koville. Normaali tilaan palauttaminen vaatii tosissaan sen koneen sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen. Mitään käynnistys ongelmia ei ole ikinä näiden vinssauksen jälkeen ollut.
Koneen elektroniikka ilmeisesti haistelee akun napajännitettä ja kun se hetkellisesti menee polvilleen niin valo syttyy. Hetken levättyään akku kuitenki antaa taas täydet "tulet" ulos. Roosan kehumalla LF-akulla lienee parempi anto kyky, napajännitteen putoamatta.
Yksi tapa välttää tilanne voisi olla, antaa samalla vähän kierroksia kun vinssaa jolloin lataus olisi parempi, tämä on tietenkin hankalaa jos konetta täytyy vinssata johonkin suuntaa., mutta esim Jaskan hirven vinssaus tilanteessa voisi auttaa.
Koneen elektroniikka ilmeisesti haistelee akun napajännitettä ja kun se hetkellisesti menee polvilleen niin valo syttyy. Hetken levättyään akku kuitenki antaa taas täydet "tulet" ulos. Roosan kehumalla LF-akulla lienee parempi anto kyky, napajännitteen putoamatta.
Yksi tapa välttää tilanne voisi olla, antaa samalla vähän kierroksia kun vinssaa jolloin lataus olisi parempi, tämä on tietenkin hankalaa jos konetta täytyy vinssata johonkin suuntaa., mutta esim Jaskan hirven vinssaus tilanteessa voisi auttaa.
Kun on mönkijä niin ei tarvitse katua eikä katua.