Virtaa vinssaukseen

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jaska
6WD

Virtaa vinssaukseen

Viesti Kirjoittaja jaska »

Eilen taas törmäsin tähän akku asiaan, heti ku vinssi joutuu vähäkään isommalle koetukselle, niin kanan näyttöön rupiaa tulehen tekstiä "check engine" "go home" "low bat" "don´t touch anything" "now jaska you must keep on running" ja valot vilikuu komiammin ko joulukuusesa.

No, joka tapauksesa onko kukkaan laittanu outlanderiisa tuota Vartan LF akkua, josta Roosa tuola pollen puolella on kiriottanu asiaa http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... 3670#43670

Lähinnä mieleen tullee asia, että riittääkö yks akku, vai tarvitaanko kaks?
Kun kuitenki pimiällä pittää olla valot päällä, kylymällä kahavanlämppärit ja vinssinki pitäs jaksaa toimia, täyvellä teholla...
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Mönkijä:: Honda
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Jaska,

Tuo LF-akku auttaa moniin vaivoihin eikä vähimpänä tuohon virran riittävyyteen. Kuitenkin pitää muistaa, että akulla ei tee tyhjänä mitään, jos sitä ei saa ladattua.

Eli tiukan vinssauksen jälkeen, tulee tehonkuluttajat sulkea pois, vaikka 30 minuutiksi, jotta saat akkuun taas varausta.

LF-akun erinomaiset ominaisuudet ovat pääsääntöisesti seuraavat:

1. Erinomainen kylmäkäynnistyvyys eli korkea virranantokyky ja varauksen vastaanottokyky kylmänä.

2. 260 A oikosulkuvirta normaalioloissa, jolloin isoista vinsseistä saa täyden tehon ulos.

3. Tietojen paikkansapitävyys. 18 Ah tarkoittaa todella sitä eikä pienempää määrää.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
https://www.pariuraa.fi/wordpress
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

minkälaisessa tilanteessa tuo virta loppuu? Itse aurasin, alueet läpi ja kilometrejä kertyi 70,1. Jatkuvaa auran nostelua vinssillä ja apuvalona 1kpl normi työvalo 55w, kahvan, sekä peukunlämmitin päällä ja tietenkin omat valot päällä. Koneeseen tuli tunteja reilut reilut 5h ja polttoainetta kului 12,6 litraa. Virta piisaa, eikä kone huuda apuva.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jaska
6WD

Tilanne oli semmonen, että hirvi oli kaatunu hankalaan paikkaan josta se piti ensinnä vinssata semmosille holleille että sai mönkkärin perähän kiinni. Vinssaus matka oli koko vinssin kelallinen ja puolen välin huiteilla rupes näyttö heriaan akkua. Hirven joutu vinssaahan yhen ojan yli myös. Loppumetreillä vinssistä (akusta) loppu voima.

Kesällä törmäsin vähä samallaiseen ongelmaan, käyttö oli vaan puskulevyn nostua. Tosin sillon ei loppujen lopuksi kyse ollukaan akusta, vaan vinssi sano sopimuksensa irti. Viallinen vinssi vaihtu takuuseen.
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

jaska kirjoitti:Tilanne oli semmonen, että hirvi oli kaatunu hankalaan paikkaan josta se piti ensinnä vinssata semmosille holleille että sai mönkkärin perähän kiinni. Vinssaus matka oli koko vinssin kelallinen ja puolen välin huiteilla rupes näyttö heriaan akkua. Hirven joutu vinssaahan yhen ojan yli myös. Loppumetreillä vinssistä (akusta) loppu voima.

Kesällä törmäsin vähä samallaiseen ongelmaan, käyttö oli vaan puskulevyn nostua. Tosin sillon ei loppujen lopuksi kyse ollukaan akusta, vaan vinssi sano sopimuksensa irti. Viallinen vinssi vaihtu takuuseen.
Nyt epäilyttää, tuo sinun akkusi. Olisiko viallinen vinssi lämmittänyt sen heikkoon kuntoon, sillä ei noin pienellä vinssauksella pitäisi virtojen loppua. Varmaan käynti asiantuntevassa merkkihuollossa valottaisi asiaa. Toki sen akun voi mitatakkin, jos on homma hanskassa
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
jaska
6WD

Tuo asia kävi munki mielesä, nimittäin kesällä tuo vinssi rasitti akkua tosi palio, ennen kuin vinssi lopullisesti lyöpy.
Merkkihuoltoon on turhan pitkä matka lähtiä akkua näyttään, mutta mitataan ja vaihetaan uus tilalle.
juniorijussi
Tracks
Mönkijä:: Honda Foreman 500 Fe 2012
Viesti:

Viesti Kirjoittaja juniorijussi »

Mulla on 400:ssa alkuperäinen akku ja oon vinssannut vaikka mitä..autoista mönkijöihin.On ollut lisälaitteita tupakinpistokkeessa,lisävaloja keulilla ja vinssannut eikä merkkiäkään että sähköt loppuu.Eri asia on sitten jos ei kone käy ja vinssaa "viikon" niin kyllähän siinä akku tyhjeneekin.Sähkön tuotto canoissa on parhaasta päästä. :D
Linhai CUV 800 4x4 Perkins Diesel 2016
Honda Foreman 500 2012
hemppa
3WD
Mönkijä:: Mönkijätön

Viesti Kirjoittaja hemppa »

Mun canassa on ollut vastaavaa ongelmaa kuin jaskalla, viimeksi kangasniemellä kun vinssasin toista mönkijää ojan pohjalta. Mittaristo on ilmoitellut (mikäli oikein muistan) "low battia", "check engineä" tai "limp modea" ja punainen merkkivalo on syttynyt. Mönkijän sammuttaminen ja käynnistäminen on palauttanut normitilan. Ongelma on ilmennyt nyt noin viisi kertaa ja aina kovassa kuormitustilanteessa. Ongelmatilannetta ennen ei ole vinssailtu tai muuten pienennetty akun varausta.

Pitääpä pyytää huoltoa katsomaan akun kunto seuraavassa huollon yhteydessä.
Jere itte
Tracks

Viesti Kirjoittaja Jere itte »

Kivaa!!!! Mäkin pääsen kohta kertoon omakohtaisia kokemuksia siitä, mitenkä virta loppuu vinssatessa.... ;)

Toivottavasti ainakin...
l Kipu on vain tunne l
zarppi
3WD

Viesti Kirjoittaja zarppi »

Jere itte kirjoitti:Kivaa!!!! Mäkin pääsen kohta kertoon omakohtaisia kokemuksia siitä, mitenkä virta loppuu vinssatessa.... ;)

Toivottavasti ainakin...
Joko Jerlle on cana tulossa :?:
kauas on pitkä matka, ilman kömpijää.
www.e-s.monkija.net
Ilkka K
Noppeli
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ilkka K »

Kyllähän tuo "limb home" valo on pari kertaa syttynyt tuossa pahan vinssauksen aikana. Siis kun on oltu syvällä mutikossa, ja vinssi joutuu koville. Normaali tilaan palauttaminen vaatii tosissaan sen koneen sammuttamisen ja uudelleen käynnistämisen. Mitään käynnistys ongelmia ei ole ikinä näiden vinssauksen jälkeen ollut.

Koneen elektroniikka ilmeisesti haistelee akun napajännitettä ja kun se hetkellisesti menee polvilleen niin valo syttyy. Hetken levättyään akku kuitenki antaa taas täydet "tulet" ulos. Roosan kehumalla LF-akulla lienee parempi anto kyky, napajännitteen putoamatta.
Yksi tapa välttää tilanne voisi olla, antaa samalla vähän kierroksia kun vinssaa jolloin lataus olisi parempi, tämä on tietenkin hankalaa jos konetta täytyy vinssata johonkin suuntaa., mutta esim Jaskan hirven vinssaus tilanteessa voisi auttaa.
Kun on mönkijä niin ei tarvitse katua eikä katua.
wild
6WD

Viesti Kirjoittaja wild »

oon huomannu saman jutun esim noi kahvan lämppärit lämpiää tosi kuumaks ku on kierroksia koneessa ja taas ryömiessä ei tuu niin kuumaks jotta täytyy olla syy-yheys kierroksilla siihen mita virtaa tulee ulos koneesta :D
no nyt se vaan on niin mukavaa
jaska
6WD

kyllä mää ylleesä nostatan kierroksia konneella vinssatesa, jos vaan mahollista. Nyt loppu potku vaikka kierroksia oliki.
Vastaa Viestiin