Can Am + Bilstein-iskarit
Can Am + Bilstein-iskarit
Elikkä luinpa tuoltahttp://aurorawheelers.com/forum5/5484.html
tollasen uutisen, että Can Amilta saa päivitettyä Bilstein-alustaa.
Muutenkin tuolta aurorawheelersin sivuilta löytyy kaikki, mitä Can Amista haluaa tietää.
tollasen uutisen, että Can Amilta saa päivitettyä Bilstein-alustaa.
Muutenkin tuolta aurorawheelersin sivuilta löytyy kaikki, mitä Can Amista haluaa tietää.
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
- Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3
Tuolta aurorawheelersin foorumilla oli aika paljon tekstiä liittyen tuohon HPG bilstein iskareihin+jousiin. Mittasin huvikseni myös itse oman koneeni etupään maavaran ja se oli tyhjänä vain 24cm ja varmaan oma ruhoni päällä, vieläkin pienempi. Huomasin myös, että jousissa oli etupäässä selvästi "tyhjää" eli kun nosti etupäätä niin sai nostaa aika paljon ennenkuin vara loppui kesken, eli jouset ehkäpä kuoleentuneet hieman (toivottavasti ymmärsitte mitä tarkoitin).
Porukalla oli noussu etupään maavara aika hyvin kun oli laittanu tuon bilsteinin paketin alle. Ne oli kuulemma huomattavasti tukevammat ja paksummat kuin alkuperäiset.
Onkos kukaan Suomessa vielä ehtinyt kokeilla tuota pakettia? Löysä etupää on ilmeisesti enemmän ollut XT-mallin ongelma jossa on tuplajouset mutta ainakin omassa normi maxissa tuntuu olevan samaa vikaa.
Voi olla, että tulee tilailtua tuo etupään paketti itselle niin sais vähän tukevamman pelin etupäästä ja lumiauran kanssa ei viistäis maha maata...
Porukalla oli noussu etupään maavara aika hyvin kun oli laittanu tuon bilsteinin paketin alle. Ne oli kuulemma huomattavasti tukevammat ja paksummat kuin alkuperäiset.
Onkos kukaan Suomessa vielä ehtinyt kokeilla tuota pakettia? Löysä etupää on ilmeisesti enemmän ollut XT-mallin ongelma jossa on tuplajouset mutta ainakin omassa normi maxissa tuntuu olevan samaa vikaa.
Voi olla, että tulee tilailtua tuo etupään paketti itselle niin sais vähän tukevamman pelin etupäästä ja lumiauran kanssa ei viistäis maha maata...
Outlander 800 max tie
Bilsteiniä pukkaa alle, takapää on päivitetty ja etukepit vaihdetaan heti kun niitä tulee maahan. Ensi kilsat kertoi heti että Bilsteinillä on tehty töitä iskareiden/jousien kanssa ja ero vakiokeppeihin on selkeä. Iskari on jämäkämpi ja jousi progressiivisempi, sopivan pintaherkkä mutta isossa röykyssä löytyy jämäkkyyttä. Pidetään "hulluja jännityksessä" ja kerrotaan lisää vasta kun saadaan Bilsteinit myös eteen ja vähän kilsoja alle 

Kylätason mönkijäkuski
Hain tänään motojetistä pari pakettia ja siellähän oli bilsteinit jousineen, vaihdoin ensin etupään ja lähdin kokeilemaan. Ennen etujousitus määräsi vauhdin, nyt tuntui takapää karkaavan perseen alta kovemmassa vauhdissa aika röykkyisellä metsäauto tiellä ajettaessa.
Sitten vaihdettiin myös taakse jouset ja iskarit, siitä sitten ajamaan sama testipätkä uudestaan.
Mitään eri jousen esijännitys säätöjä en kokeillut, molemmat päät oli ns. "löysimmällä".
Toteamus iskareista, niillä saa huomattavasti kovemman vauhdin aikaiseksi ennen kaatumista kuin vakio-iskareilla

Vaikka etupää oli "löysimmällä" niin se oli n.5cm korkeammalla kuin vakio-iskareilla jotka olivat "jäykimmällä".
Takapää taas putosi pari senttiä, nämä mittaukset saattaa tietty muuttua kun tulee vähän ajettua niillä.
Tiellä ajokin oli mutkissa huomattavasti helpompaa/hauskempaa, kun ei joka mutkassa ollut toinen takapyörä ilmassa.
Ajo-ominaisuudet paranivat kaikissa olosuhteissa niin paljon, että ovat mielestäni kannattava hankinta jos harrastaa yhtään nopeampaa ajoa.
Ajokkina oli 650XT.
Sitten vaihdettiin myös taakse jouset ja iskarit, siitä sitten ajamaan sama testipätkä uudestaan.
Mitään eri jousen esijännitys säätöjä en kokeillut, molemmat päät oli ns. "löysimmällä".
Toteamus iskareista, niillä saa huomattavasti kovemman vauhdin aikaiseksi ennen kaatumista kuin vakio-iskareilla


Vaikka etupää oli "löysimmällä" niin se oli n.5cm korkeammalla kuin vakio-iskareilla jotka olivat "jäykimmällä".
Takapää taas putosi pari senttiä, nämä mittaukset saattaa tietty muuttua kun tulee vähän ajettua niillä.
Tiellä ajokin oli mutkissa huomattavasti helpompaa/hauskempaa, kun ei joka mutkassa ollut toinen takapyörä ilmassa.
Ajo-ominaisuudet paranivat kaikissa olosuhteissa niin paljon, että ovat mielestäni kannattava hankinta jos harrastaa yhtään nopeampaa ajoa.
Ajokkina oli 650XT.
No perskeles, mielenkiinolla odottelen pakettia postista missä on etuiskarit, odotukset on kovat iskarien ominaisuuksien osalta
Eilen juttelin BRP:n hemmojen kanssa, kertoivat että Bilsteinin hemmot oli kertoneet että he olivat tehneet todella paljon töitä näiden iskareiden/jousien kanssa. En epäile tätä hetkeäkään, aikoinaan kun oltiin Bilsteinin kanssa tekemisissä rallipuolella niin silloin jo tuli huomattua että kaikki asiat viedään loppuun asti eikä mitään jätetä puolitiehen.

Eilen juttelin BRP:n hemmojen kanssa, kertoivat että Bilsteinin hemmot oli kertoneet että he olivat tehneet todella paljon töitä näiden iskareiden/jousien kanssa. En epäile tätä hetkeäkään, aikoinaan kun oltiin Bilsteinin kanssa tekemisissä rallipuolella niin silloin jo tuli huomattua että kaikki asiat viedään loppuun asti eikä mitään jätetä puolitiehen.
Kylätason mönkijäkuski
-
- 4WD
- Viestit: 171
- Liittynyt: 26 Touko 2006 23:09
- Paikkakunta: EEPEE- Arctic cat 650 h1 trv t3
Tänä aamuna tuli Ameriikasta viimein paketti ovelle ja siellähän se portailla uusi iskari/jousisarja möllötti!
Pakettihan tuli pelkästään eteen, koska takana on jo tarpeeksi tukevat iskarit ja jouset, koska kyseessä max-malli. Sitäpaitsi jenkkifoorumeilla ainakin kertovat, että tuo bilsteinin systeemi laskee maavaraa takana jonkun verran, joten sitä en halunnut.
Illalla laittelin sit kiinni ja maavara kasvoi ainakin. Ennen edessä oli 24cm esijännityksen ollessa jäykimmillään ja nyt uudella paketilla 26cm löysimmällä asennolla pohjapanssarin kanssa.
Asennus oli helppoa, jousenpuristin on tosin hyvä olla olemassa. Kiitos vaan Hugo79:lle lainasta!
Tein pienen koeajon ja kylläpä oli entiseen nähden jämäkkä ja tosiaan kurveissa ei etupää painunut paljon mitään entisiin verrattuna.
Alla on nyt väiaikaisesti nastarenkaat, joten en viitti kovin paljoa vielä ajettavuutta testailla mutta kunhan saan kunnon kumit lähiaikoina alle niin kerron sit kokemuksia lisää.
Mutta näin pienen koeajon perusteella, kannatti

Muutaman kuvan räpsäisin, joissa vanhat ja uudet ovat vierekkäin.
http://kuvablogi.com/nayta/398026/

Pakettihan tuli pelkästään eteen, koska takana on jo tarpeeksi tukevat iskarit ja jouset, koska kyseessä max-malli. Sitäpaitsi jenkkifoorumeilla ainakin kertovat, että tuo bilsteinin systeemi laskee maavaraa takana jonkun verran, joten sitä en halunnut.
Illalla laittelin sit kiinni ja maavara kasvoi ainakin. Ennen edessä oli 24cm esijännityksen ollessa jäykimmillään ja nyt uudella paketilla 26cm löysimmällä asennolla pohjapanssarin kanssa.
Asennus oli helppoa, jousenpuristin on tosin hyvä olla olemassa. Kiitos vaan Hugo79:lle lainasta!

Tein pienen koeajon ja kylläpä oli entiseen nähden jämäkkä ja tosiaan kurveissa ei etupää painunut paljon mitään entisiin verrattuna.
Alla on nyt väiaikaisesti nastarenkaat, joten en viitti kovin paljoa vielä ajettavuutta testailla mutta kunhan saan kunnon kumit lähiaikoina alle niin kerron sit kokemuksia lisää.
Mutta näin pienen koeajon perusteella, kannatti



Muutaman kuvan räpsäisin, joissa vanhat ja uudet ovat vierekkäin.
http://kuvablogi.com/nayta/398026/
Outlander 800 max tie
Aamulla viideltä kello soi ja kiiruusti tallille iskareita asentamaan. Ensin ajettiin ProX:än alustalla ja todettiin hyväksi mutta vähän kovaksi jousiltaan, tämä nyt olikin jo tiedossa. Sen jälkeen vakioalusta alle ja heti ekassa mutkassa meinas peli mennä kaatopaikan puolelle, röykyissäkään ei voinut pitää vauhtia kun hyppii/pohjaa/pomppii. Ei kun takaisin tallille ja uusi ruuvaus.
Bilsteinit alle ja samalla vaihdettiin Öhlinsin ohjausiskariin jämäkämmät öljyt. Uusi lenkki nopeassa pattirännissä ja en meinannut malttaa takaisin tulla kun oli niin hvetin hyvä ja hauska ajaa kun ei siinä rännissä enään ollutkaan patteja/monttuja. Ei voi kuin kehua Bilsteinin kehitysosastoa, hyvää työtä on tehty. ProX:än kanssa oli ongelmana pintakovuus sekä pidon puuttuminen kovissa vauhdeissa, vakioalustalla ei edes uskaltanut kovaa ajaa kun ei tiennyt mihin kömpijä hyökkää seuraavasta röykystä. Bilsteinin kanssa alkaa ihmettelemään miksi pelit ei kulje kovempaa vaikka kaasu on jo pohjassa samalla röykkypätkällä
Takakepeillä kerkesinkin jo hetken ajamaan ja hyväksi toteamaan mutta kun sain etukepit käteen niin ajattelin että eiköhän tämä ollut sitten tässä ja mielessä kävi ProX:än alustan alla pitäminen. Bilsteinin etuiskari on aika jämäkkä ja mittausten mukaan jousi näytti olevan jähes sama kuin perus Outtin vakio jousi. Nooo, kepit nippuun ja alle. Vielä tässä vaiheessa olin aika skeptinen mutta kun pääsi ajamaan niin ennakkoluulot katosi samantien, on ne hyvät, oikeastaan paljon paremmat mitä ennakkoon osasin kuvitella.
Vielä kun saatiin Öhlinsiin jäykät öljyt ja perus säädöt kohdalleen niin ei ole riemulla rajaa kun 800 Outlanderilla ajaa nopeita tai hitaita reittejä
Toimii myös maantiellä paljon paremmin kuin alkuperäinen "känninen kameli alusta".
Todella hienoa että on saatavana järkihintaista (n.350€/pääty) alustasettiä millä ajettavuus muuttuu selkeästi paremmaksi, samalla ajoturvallisuus paranee kun kuski ja kömpijä menee samaan/haluttuun suuntaan...
Tämä on hyvä.
Bilsteinit alle ja samalla vaihdettiin Öhlinsin ohjausiskariin jämäkämmät öljyt. Uusi lenkki nopeassa pattirännissä ja en meinannut malttaa takaisin tulla kun oli niin hvetin hyvä ja hauska ajaa kun ei siinä rännissä enään ollutkaan patteja/monttuja. Ei voi kuin kehua Bilsteinin kehitysosastoa, hyvää työtä on tehty. ProX:än kanssa oli ongelmana pintakovuus sekä pidon puuttuminen kovissa vauhdeissa, vakioalustalla ei edes uskaltanut kovaa ajaa kun ei tiennyt mihin kömpijä hyökkää seuraavasta röykystä. Bilsteinin kanssa alkaa ihmettelemään miksi pelit ei kulje kovempaa vaikka kaasu on jo pohjassa samalla röykkypätkällä

Takakepeillä kerkesinkin jo hetken ajamaan ja hyväksi toteamaan mutta kun sain etukepit käteen niin ajattelin että eiköhän tämä ollut sitten tässä ja mielessä kävi ProX:än alustan alla pitäminen. Bilsteinin etuiskari on aika jämäkkä ja mittausten mukaan jousi näytti olevan jähes sama kuin perus Outtin vakio jousi. Nooo, kepit nippuun ja alle. Vielä tässä vaiheessa olin aika skeptinen mutta kun pääsi ajamaan niin ennakkoluulot katosi samantien, on ne hyvät, oikeastaan paljon paremmat mitä ennakkoon osasin kuvitella.
Vielä kun saatiin Öhlinsiin jäykät öljyt ja perus säädöt kohdalleen niin ei ole riemulla rajaa kun 800 Outlanderilla ajaa nopeita tai hitaita reittejä

Todella hienoa että on saatavana järkihintaista (n.350€/pääty) alustasettiä millä ajettavuus muuttuu selkeästi paremmaksi, samalla ajoturvallisuus paranee kun kuski ja kömpijä menee samaan/haluttuun suuntaan...

Tämä on hyvä.
Kylätason mönkijäkuski