Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä räjähtää?)

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Onko sulla dj_jomppa jo paljon kilometrejä? Minä olen ajanut korvatulppien kanssa jo vuoden eli melkein sen kun kanan olen omistanut. Ja koskaan en mitään muuta ääntä ole lähdön jälkeen kuullut kun perän ulinan :lol: Tosin jos mahdollista niin kymppitonnin jälkeen on ääni vielä noussut jonkun desipelin. Kun laittaa nelivedon päälle niin ääni selvästi pienenee. Veto kait sitten tasaantuu sen verran että ei ota rattaat enää samalla lailla. Ikävän kuulostahan tuo on joten joutuu ajamaan aina kovaa jolloin ääni ei ole niin voimakas :mrgreen:
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
MikaR

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä räjähtää?)

Viesti Kirjoittaja MikaR »

Nottako kanssa ajajilla samanlaista huomiota, mutta tuossa minun rekussa on vollotus kovimmillaan 47km/h ja 78km/h paikkeilla?

Mika
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä räjähtää?)

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Ajettu 13 000 kilsaa nyt vissiin.
Eilen tutkittiin ääntä niin kilise kolisee ja rutisee, eli nyt jotain on rikki eikä kovin vakavalla naamalla luulis enää kenenkään väittävän että on ominaisuus :lol:
Pitää kävästä sielä huollossa joka lähetti sen viimeksi rovaniemelle että jos soittais ne sinne ja kysyy että vieläkö he muistavat että lupasivat tulla vastaan mikäli sieltä äänen aiheuttaja löytyy.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä räjähtää?)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei muuta kuin pelit pajalle remonttiin. Laita tänne sitten mitä sieltä löytyi niin tiedetään varautua jos vastaavaa kilikoliulinaa tulee vastaan :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä räjähtää?)

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Ajelin huoltoon äsken ja sielä pihassa huomasin että perä oli räkässy ölkät pihalle ja jotain metallisilppua tuli öljyn mukana rungolle..
Kardaanin stefa vissiin oli pullahtanu pihalle.
Huoltomies soitteli rovaniemelle ja sieltä ilmeisesti meinattiin et joku mutteri on löystyny ja se pökkää lopuks sen stefan ulos.
Saa nähä et miten käy tän kans..
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä lykkäs öljyt pihalle!)

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jaajaajoo, toi on tuttu juttu. Eli sieltä on päässyt perästä pinjonin kiristysmutteri kiertymään auki. Tätä vikaa esiintyi joissain 2006 malleissa, sittemmin kirimutterin kierre muutettiin vasenkätiseksi löystymisen ehkäisemiseksi.

Ei muuta kun pajalle ja uutta rojua kiinni, kilkkeiden määrä selviää kunhan ensin perä puretaan palasiksi. Hyvällä tuurilla ei tarvii muuta kuin uuden stefan ja öljyt, huonommalla tuurilla uudet rattaat ja laakerit.

Rattaat kannattaa samalla shimmata uusiksi, oli kyse vanhoista tai uusista rattaista. Sillä saadaan ulinat kummasti rauhoittumaan, varsinkin jos tekijä tietää mitä tehdä.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä lykkäs öljyt pihalle!)

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Joo, pinjonistahan se sanoikin muuten.
Toivottavasti nyt sais samalla tosiaan sen simmattua ja kuntoon.
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä lykkäs öljyt pihalle!)

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Toi perähän on periaatteessa vaan kulmavaihde kun ei siinä ole mitään tasauspyörästöä. Ei siinä montaa osaa ole. Simmauskaan ei voi olla paha rasti kun on tasan kaksi ratasta joiden paikkaa muuttaa, jos vain tietää missä kohalla pitää kosketuspinnan olla :) . Pitäis joskus kokeilla itekkin säätää.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Re: Merkkihuoltoonko?(Perä lykkäs öljyt pihalle!)

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Noniin, päivitelläänpä perän ulinan lopullista kohtaloa..

Vein tuossa jokin aika sitten mönkkärin toiseen huoltofirmaan ja pyysin jos he vielä kerran tarkistaisivat sen perän simmauksen koska ääni alkoi jo ottaa todella kovaa korviin...

No, mönkijä vietiin toiseen kaupunkiin jossa mönkkäspesialisti sitten avasi perän.
Tuloksena perän avauksessa oli että kaikki laakerit aivan selvät, simmaus ok.

Sittenpä saikin alkaa selvittämään että kukahan tämän nyt mahtaakaan kustantaa koska mönkkähän on ollut huollossa tuon "ominaisuuden takia n 4kk:tta yhteensä.

Uudet laakerit taisi olla yhteensä siinä 500-600 euroa ja uus perä olis ollu 1200€ :twisted:

No, laitoinpa hiemän viestiä rovaniemelle ja muuallekkin niin päästiin edes hiemän tyydyttävämpään ratkaisuun ja uusi perä töineen kustansi sen alle 600€ kaikkineen.

Mutta, mistä johtuu että 3v ja 15 000 ajettu perä oli laakereidensa osalta täysin loppu, sitä tarina ei kerro..
Onko tehtaalta / huollolta jäänyt perään öljyt laittamatta vai mikä sitten mahtaa olla syy.

No pääasia että ulina loppui, ei kuuluu minkäänmoista ulinaa/kilinää/kolinaa tai muutakaan enää.

Eli ratkaisu perän ulinaan oli vaihtaa koko p*ska.

Sitä myös pyysin takuu aikana, mutta kaikui kuuroille korville.

No, toivottavasti kestää tämä nyt, ainakin huollot teen itse niin tietää mitä sinne uuteen perään tulee.

(edit)

On muuten outoa ajella mönkkärillä nyt kun ensimmäistä kertaa kuuluu korviin tuulen suhina ja moottorin ääni :D
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja poke »

Oliskohan ollut jossain laakerissa vikaa jo alunpitäen. Ainakin takavuosina -60-70 luvun autoissa saattoi perä huuella hoosiannaa jo uutena ja laakereitten vaihdolla tilanne usein paikkautui.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Noista laakereista. Niitä uusia laakereita perään saa halvemmallakin (yleensä) jostain muualta kuin marmoritiskiltä.

Mutta, se mitä varsinaisesti halusin kertoa on, jos olette kiinnostuneita tietämään mistä laakerivaurio on saanut mahdollisesti alkunsa, löytyy netistä siihen oppimateriaalia jonkin verran.
Lisäksi, laadukkaat laakerivalmistajat huolehtii myös jälkimarkkinoista, eli tarjoavat ilmaisen analysointipalvelun valmistamilleen laakereille, eli tutkivat mistä laakerivaurio on saanut alkunsa. Eipä tarvitse sitten arvailla. Laakeri pitää tietenkin toimittaa omin kustannuksin valmistajalle tutkittavaksi, pesemättömänä, juuri sellaisena kun se oli irrotettaessa. Lisäksi tietty kertomus missä se on ollut käytössä. Varmistakaa etukäteen tekevätkö sen veloituksetta vai lähettävätkö suolaisen laskun. Ainakin osa tekee ko. työn veloituksetta.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Mutta, mistä johtuu että 3v ja 15 000 ajettu perä oli laakereidensa osalta täysin loppu, sitä tarina ei kerro..
Onko tehtaalta / huollolta jäänyt perään öljyt laittamatta vai mikä sitten mahtaa olla syy.
Ettei olisi niin että tuo on normaali kestoikä tällaisissa vehkeissä niin karulta kuin se kuulostaakin. Ei näitä kuitenkaan ole mitoitettu auton kilometrilukemille. Maastomalleissa ei ole ollut tarvetta että perä kestää tuollaisia lukemia.On panostettu ihan muihin ominaisuuksiin. Ongelmat alkaa kun samalla vehkeellä ajetaan tiellä.
Back in business
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Ei noissa perissä laakereiden osalta ole mitoitusongelma. Jos voitelu toimii muut asiat on perässä ok, niin tuon kokoiset peruslaakerit kestää paljon kauemmin kuin ko. härveli muuten. Mutta, jos on säästetty laakereissa tai asiat ei muuten ole ok, niin silloin kyllä. Voitelu ja linjausvirheet on suurin laakerien ennenaikaiseen vaurioitumiseen johtavat syyt.
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja Mce »

Catiska kirjoitti:Ei noissa perissä laakereiden osalta ole mitoitusongelma. Jos voitelu toimii muut asiat on perässä ok, niin tuon kokoiset peruslaakerit kestää paljon kauemmin kuin ko. härveli muuten. Mutta, jos on säästetty laakereissa tai asiat ei muuten ole ok, niin silloin kyllä. Voitelu ja linjausvirheet on suurin laakerien ennenaikaiseen vaurioitumiseen johtavat syyt.
Laakerit voivat olla kyllä laatutavaraa. Onko laakereidenvälykset (C-joku) tarkoitettu alunperin hitaamman kierrosnopeuden pitkäaikaiseen käyttöön, tuleeko johonkin akseliin ns. vibraatiota (esim. kiero kardaani), tms.
Ilmiö tullut tutuksi 2T moottoreiden kampiakseleissa, joissa on jopa "puntitettu" akseleiden päitä, pitkäaikaisen värinän eliminoimiseksi.
Akseleilla on yleensä aina oma fyysinen, ns. värähtelytaajuus, jota ne eivät kestä pitkään, jos värähtelyä kestää liian suuren aikaa. Perustuu siis välyksen, pitkän aikaa jatkuvaan, poistumiseen laakerinkuulan ja sen rungon väliltä, toisin sanoen, värinä "iskee" voiteluaineen pois rautapintojen välistä ja sitten seuraa kiinnileikkaaminen liian suuren kitkan takia. Voi olla, tarkempaa en tiedä em. peränlaakereiden asiaan liittyen.. :shock:
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 17:35

Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

No, esitetääs asia näin päin.
Onko joku ajanut enemmän kilometrejä vastaavanlaisella laitteella ilman että laakerit on finaalissa :?:
Back in business
Vastaa Viestiin