Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Reipas 19000km mittarissa enkä ole vielä kovin huolissani perän äänistä. Se on vinkunut samalla lailla niin kauan ko muistan. Ja tiellä on menty 99% matkasta.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Ekalla Outtilla oli vajaa 13000km takana kun se myytiin vajaa pari vuotta sitten, sen jälkeen matkaa on taittunut enkä ole ainakaan kuullut että vikoja olisi ilmennyt. Myyntihetkellä ei mitään ongelmia voimansiirron kanssa, ei äänien eikä välysten osalta. Siihen vaihdettiin kaikki öljyt voimansiirtoon n.3000-4000km välein koska tiellä ajettiin aika paljon, voimalinjassa pienet öljytilavuudet joten päätin ettei öljynvaihdoissa säästellä.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Näinikkään. Oma laite kohta kolme vuotta vanha ja niinkuin HoHa:n peli, enimmäkseen tieajoa. Perä ei huutele, v.laatikko saksanreissun (välitystä harvennettiin) jäljiltä alkoi hieman huutamaan, mutta kilometrien myötä alkaa olla taas entisensä.Catiska kirjoitti:Ei noissa perissä laakereiden osalta ole mitoitusongelma. Jos voitelu toimii muut asiat on perässä ok, niin tuon kokoiset peruslaakerit kestää paljon kauemmin kuin ko. härveli muuten. Mutta, jos on säästetty laakereissa tai asiat ei muuten ole ok, niin silloin kyllä. Voitelu ja linjausvirheet on suurin laakerien ennenaikaiseen vaurioitumiseen johtavat syyt.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
No niin onkohan paha homma vaihtaa tonne perään laakereita?
Huomasin tuossa perus huolto/tarkistuksissa jotta perän vasemman puoleinen laakeri on väljä. Onkohan kallis? Niin siis vaihdan tietenkin samalla molemmat puolet.
Ja onko kokemuksia vaihdosta?
Ja mönkijä on -07 800 Rene
Huomasin tuossa perus huolto/tarkistuksissa jotta perän vasemman puoleinen laakeri on väljä. Onkohan kallis? Niin siis vaihdan tietenkin samalla molemmat puolet.
Ja onko kokemuksia vaihdosta?
Ja mönkijä on -07 800 Rene
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Jos on voimansiirtoja korjaillut aiemmin niin lakrujen vaihto on ihan normi settiä. Jos vaihdat kaikki laakerit niin tarvitset erikoisavaimen että saat kardaanin ulostulon (pinjonin) mutterin auki, muuten homma hoituu normi työkaluilla, prässi on plussaa mutta ilmankin pärjää. Laakereiden jälkeen pitää tarkistaa/shimmata hammasvälykset, ohjearvoja ja mittaustapaa en muista, olen tehnyt ne näppituntumalla koska silloin perän saa hieman hiljaisemmaksi. Laakerit ei muistaakseni mahottomia maksa. Jos et ole voimansiirron osia korjaillut niin tee mielummin niin että irroitat perän ja vie se pajalle laakereiden vaihtoon.
Perän irroitus. Jarrusatula irti, öljyjen poisto, kardaani on kiinni yhdellä pultilla perässä jonka saa avattua ristinivelen kolosta, takaiskarit irti alapäästä, perän rungossa pitävät pultit irti, akun/telineen tuenta liinalla ettei retkahda, vetoakseleiden nyppäys irti lukituksesta, sen jälkeen perämurikka lähtee vetämällä, vetoakselit irtoaa perästä tässä vaiheessa.
Jos purat itse perän niin 2006 mallissa on kardaanin ulostulon/pinjonin kiristysmutteri oikeakätinen kun 2007 ja uudemmissa on vasenkätinen, muistaakseni perässä oli jossain merkintä LH. 2006 mallissa kannattaa käyttää lujaa lukitetta kun mutteri kierretään kiinni ja ehkä lukita pidätinruuvilla ettei aukea ajossa.
Osaavalla kaverilla menee hommaan 3-5 tuntia kaikkineen päivineen.
Perän irroitus. Jarrusatula irti, öljyjen poisto, kardaani on kiinni yhdellä pultilla perässä jonka saa avattua ristinivelen kolosta, takaiskarit irti alapäästä, perän rungossa pitävät pultit irti, akun/telineen tuenta liinalla ettei retkahda, vetoakseleiden nyppäys irti lukituksesta, sen jälkeen perämurikka lähtee vetämällä, vetoakselit irtoaa perästä tässä vaiheessa.
Jos purat itse perän niin 2006 mallissa on kardaanin ulostulon/pinjonin kiristysmutteri oikeakätinen kun 2007 ja uudemmissa on vasenkätinen, muistaakseni perässä oli jossain merkintä LH. 2006 mallissa kannattaa käyttää lujaa lukitetta kun mutteri kierretään kiinni ja ehkä lukita pidätinruuvilla ettei aukea ajossa.
Osaavalla kaverilla menee hommaan 3-5 tuntia kaikkineen päivineen.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)

Suur kiitos varsin tyhjentävästä vastauksesta, tängjuu.
Eiköhän tuo laakereiden vaihto onnistu mutta toi simmittely saattaa jäähä...

- japit
- Tracks
- Viestit: 1167
- Liittynyt: 08 Tammi 2010 23:01
- Mönkijä:: BIG MAMA : Ex: Raakkel Liekki
- Paikkakunta: Vantaa ja Nastolan seutu
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Hyvä kokemus tuli JS motorsport / jukka Sjöholm Vantaa tekemästä yleishuollosta: soitto keskiviikkona illalla ja perjantaina jo huollettavaksi. Takavetarin suojakumin viallisuus siirti pelin saamisen lauantaihin. 800r maxi outtin huolto oli edullinen kaikkinensa can-amin öljyineen ja suojakumineen sekä töineen. Suosittelen !
t japit
t japit

" Kansa joka ei tunne menneisyyttään, ei tunne myöskään nykyisyyttään! " Kenr. Adolf Ehrnrooth
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Uudenmaan Mönkijät Ry
Yhdistys ilman jäsenmaksua.
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Pitäs rene viedä määräaikais huoltoon, samalla huollossa muuttaa mittariin alku teksti. suositelkaahan hyvä huolto jossa onnistuu tekstinkin vaihto. kiits
Uudenmaan mönkijät Ry
can am renegade 08
can am renegade 08
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
mä sain ainkin motojetissä tekstin suomeksi ja aina on ollut ihan hyvä palvelu jos on tökkinyt joku niin ei oo saanut osia rovaniemeltä kovin nopeasti. mutta aina on kuitenkin osat tullu
no nyt se vaan on niin mukavaa
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Jep, Motojet saa pisteet täältäkin, äijät tietää mitä tekee ja tekee hyvin, korjannut monesti muiden merkkihuoltojen susia.
Kylätason mönkijäkuski
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Siispä kilautus motojettiin. kiitosta vaan.
Uudenmaan mönkijät Ry
can am renegade 08
can am renegade 08
Perän shimmaus
Kasasin takaperän uusilla laakereilla ja vanhoilla shimmilevyillä. Putsasin paikat omasta mielestäni huolella ja shimmit tuli entisille paikoille. Iso ratas pyöri liian nihkeästi näppivoimilla kun kopan kiri kiinni. Pitänee aloittaa shimmailu, joten huolto-ohjeen mukaisesti: pinionin pinkka yli 1 mm-> backlash 0,94mm ja preload 1,37mm.
Mittakellolla sitten pinioniakselilta tuuman päästä 0,05-0,356mm. Sitten momentin mittaus pinioniakselilta 0,06-0,7Nm. Pinionin paikkaa ei juuri mainitakaan, onko tästä mitä kokemusta, millä säätöarvoilla perä hiljenee ja mikä on sen pinionin paikka?
Mittakellolla sitten pinioniakselilta tuuman päästä 0,05-0,356mm. Sitten momentin mittaus pinioniakselilta 0,06-0,7Nm. Pinionin paikkaa ei juuri mainitakaan, onko tästä mitä kokemusta, millä säätöarvoilla perä hiljenee ja mikä on sen pinionin paikka?
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Kasattu 0,2mm välyksellä ja 0,1Nm momentilla, katotaan miten käy.
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Lainaampa veli Koheltajan tässä topikissa kirjoittamaa aiempaa lausuntoa, koska mies itse näyttää olevan "lomalla".
Mies on tämän takaperän kanssa askarrellut aiemmin.
Mies on tämän takaperän kanssa askarrellut aiemmin.
Takaperän shimmaus ja sen hiljaiseksi saaminen on oma taiteen laji, sen saa kyllä tehtyä mutta se vaatii kärsivällisyyttä ja hyvää "näppituntumaa" asentajalta. Se että rattaiden välys shimmataan ohjearvoihin ei välttämättä auta mitään, silloin pitää shimmata pinjoni oikealle syvyydelle ja se vaatii sitä näppituntumaa. Kun oikea syvyys ja hammasvälys on löytynyt niin rattaita pyörittäessä siitä ei pitäisi kuulua ylimääräisiä ääniä ollenkaan vaan ne pyörii herkästi ja jouhevasti. Jos pyörittäessä tuntuu pykällystä ja ääntä niin silloin hammaskulma ei ole oikea ja silloin pitää homma aloittaa pinjonin syvyyden säätämisestä
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 3WD
- Viestit: 118
- Liittynyt: 19 Maalis 2007 20:26
- Mönkijä:: TL C-A Renegade 800R Xxc
- Paikkakunta: karkkila
Re: Merkkihuoltoonko?(Ulina loppui, ja lompsa tyhjeni)
Itellä takaperä shimmattu kaksi kertaa ja ja nyt kolmannellakin kerralla perä lämpenee niin paljon että kardaaninpäästä öljyt tulee pihalle,perä käy todella kuumana..taas....katsotaan vieläkö kannattaa yrittää shimmailla ja korjata perää??vaiko jokohan brp laittais uuden ja ehjän perän tilalle? aika ikävää kun ei saada tommoista kerralla kuntoon vaan joutuu viemään huoltoon useamman kerran saman vian takia ja kaikki maksaa aina jotain.ja vie aikaa...