
Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Krhm..totanoinnii, nyt tarttettas vähän viisaamman neuvottisia. Oon meinaan oman renen kanssa paininut jo uuven karheasta asti flektin releen kanssa. Alkuun harvakseltaan, mutta nykyään harmiksi asti lyö jonkun nokikökkäreen releen kärkiväliin ja flekti heittää pyörimästä. Ompa uusi relekkin mennyt niin pian, ettei kerinnyt flekti edes pyörähtää. Korjaamokässärin mukaan rele toimisi vaikka se on käännetty 180 astetta, se on kuitenkin paikoillaan niinkuin sen pitää.
Nyt olis hyvät neuvot arvokkaat. Älkää ohjatko pärnäselle. Normaalin vesitilassa olevan anturin lisäksi systeemissä on imuilman lämpötilaa tarkkaileva anturi, joita kumpaakaan ei ole vaihdettu. Senverran on jo asian kanssa painittu, jotta palkokasvi on neesusta hirnaistu persvakoon.
Nyt olis hyvät neuvot arvokkaat. Älkää ohjatko pärnäselle. Normaalin vesitilassa olevan anturin lisäksi systeemissä on imuilman lämpötilaa tarkkaileva anturi, joita kumpaakaan ei ole vaihdettu. Senverran on jo asian kanssa painittu, jotta palkokasvi on neesusta hirnaistu persvakoon.

When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Voi kuulostaa tyypilliseen tapaan hölömöltä mutta mitenkäs on flektin laita? Jos sieltä löytyisi syy releen kilkaamiseen? Jos mahdollista niin kokeile toisella flektillä (nykäise nykäsen pelistä)...
Mun exässä flekti teki kaikenlaisia temppuja ja ongelmat loppui kun laitettiin uusi hyrrä paikalleen.
Äläs vetele niitä palkokasvin siemeniä klyyvarin kautta hanuriin, saattaa tiukassa paikassa tulla ylimääräinen tuuletusreikä ajohousuihin
Mun exässä flekti teki kaikenlaisia temppuja ja ongelmat loppui kun laitettiin uusi hyrrä paikalleen.
Äläs vetele niitä palkokasvin siemeniä klyyvarin kautta hanuriin, saattaa tiukassa paikassa tulla ylimääräinen tuuletusreikä ajohousuihin

Kylätason mönkijäkuski
Tyypilliseen tapaani unohin mainita, jotta flekti on vaihettu uuteen, samoin muutama rele ennenkuin hokastiin ruveta puhisteleen noita kärkivälejä. Rele toimii hyvin myös pääreleen paikalla puhistuksen jälkeen. Flekti kuulostaisi toimivan katkoitta silloin kun se pyörii. Antureitten vastuksiakin olen koittanut mittailla yleismittarilla. Vastusarvot poikkeavat hieman kässärin antamista arvoista, mutta menevät ilmeisesti mittalaitteen piikkiin. Releen toimintaa aktin aikana en ole kyllä tarkkaillut, josko sen toiminta olisi kehnoa viallisen lämpöanturin, tms. myötä. Se on tuo sähkö semmosta, joka joskus näyttää järjestelevän melkoista hämyä ja ihmetystä, ainakin maallikossa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 6WD
- Viestit: 530
- Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
- Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli
Kauheen paljon asiasta tietämättä niin rele varmasti pätkii mikä aiheuttaa sitten kipinöintiä kärkien väliin ja viimein ne palaa. Mikä se sitten pätkii releen ohjausvirtaa? Tuleeko ohjaukselle täysi jännite? Alijännitteellähän se saattaa jäädä siriseen. Saiskohan sitä mitattua jotenkin esim. lämmittämällä anturia niin että rele vetää ja lähteä sitten kokeilemaan johtoja läpi. Yksi pirullinen vika voi olla poikkinainen johto. Joskus löytyy nippuja heiluttamalla ja joskua ei.
Kaikenlaista olet varmaan jo kokeillu mutta josko noissa olis jotain uutta ajatusta.
Kaikenlaista olet varmaan jo kokeillu mutta josko noissa olis jotain uutta ajatusta.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
Sähkö on sinistä ja sihisee, parempi pysyä puolenmetrin päässä!
HoHa, olet jyvällä!
Yksinkertainen testi releen ohjausvirralle: irrotat lämpöanturin sylinteri kannesta koneen käydessä-->flektin ohjaus releelle (12V) tulee n. 1-2 sekunnin kuluttua ecm:ltä.
Huomaa että lämpöanturit ohjaavat vain siis ecm:ää, ei suoraan flektiä (ecm antaa ohjauksen sitten releelle).
Rele voi alkaa rapisemaan jos jännite ei riitä(ecm-liitin kosketus huono tai johto releelle "vuotaa" maihin), mitataan yleismittarilla asennossa jatkuvuuspiippari, ei siis saa olla maissa liittimet irti kytkettynä.
Rele voi myös alkaa kipinöidä jos flektin virtapiiri imee liikaa ampeereja(johto maissa tai moottori hirttää), sama maakosketusmittaus kuin edellä.
Relleet, kuin kaikki muutkin sähkölaitteet siis käyvät savulla
, ja kun savu tulee ulos, laite heittää toimimasta..
tämmöstä näin hopusti tuli mieleen..

HoHa, olet jyvällä!
Yksinkertainen testi releen ohjausvirralle: irrotat lämpöanturin sylinteri kannesta koneen käydessä-->flektin ohjaus releelle (12V) tulee n. 1-2 sekunnin kuluttua ecm:ltä.
Huomaa että lämpöanturit ohjaavat vain siis ecm:ää, ei suoraan flektiä (ecm antaa ohjauksen sitten releelle).
Rele voi alkaa rapisemaan jos jännite ei riitä(ecm-liitin kosketus huono tai johto releelle "vuotaa" maihin), mitataan yleismittarilla asennossa jatkuvuuspiippari, ei siis saa olla maissa liittimet irti kytkettynä.
Rele voi myös alkaa kipinöidä jos flektin virtapiiri imee liikaa ampeereja(johto maissa tai moottori hirttää), sama maakosketusmittaus kuin edellä.
Relleet, kuin kaikki muutkin sähkölaitteet siis käyvät savulla

tämmöstä näin hopusti tuli mieleen..
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-
- 6WD
- Viestit: 308
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
- Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3
Omasta 400:sta lakkasi tuuletin pyörimästä tuolla raajärvellä ja nyt tänään ongelmaa kaivellessa syy löytyi lämpökytkimen liittimestä(jäähdyttäjän kyljessä).
Liittimeen tulevat johdot eivät olleet koskaan olleet kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti huonon liitoksen takia littimen muovi oli päässyt hieman sulamaan ja lopulta liitos oli irronnut. Liitin oli tiukasti kiinni sulaneessa muovissa, joten päällepäin liitos näytti ehjältä.
400:ssa tuo kytkin ohjaa suoraan flektiä, joten sen kautta kulkee kohtalainen virta.
Liittimeen tulevat johdot eivät olleet koskaan olleet kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti huonon liitoksen takia littimen muovi oli päässyt hieman sulamaan ja lopulta liitos oli irronnut. Liitin oli tiukasti kiinni sulaneessa muovissa, joten päällepäin liitos näytti ehjältä.
400:ssa tuo kytkin ohjaa suoraan flektiä, joten sen kautta kulkee kohtalainen virta.
Mulla kans kitisee ikävästi takapää, kun heiluttaa sivusuunnassa. Otin ton poikittaisen tukivarren suojakumin auki, niin ainakin se on täysin puhdas(paikat kiiltää). Eipä siellä mitään rasvaakaan näytä olevan. Voikohan tota mutterii ite kiristää ja laittaa kumin takas? Vai vaatiiko purkamisen/puhdistuksen(ei tosiaan oo likaa ainakaan kumin puolelta katsottaessa). Näytti olleen lukkomutteri, vaatiiko lisäks lukitteen?
Toki voi itse kiristää,
se mutterihan ei lukitse kuin kallistuksenvakainakselin tukivarteen kiilakappaleella(varmaankin se on löystynyt).
Jos ei kitinä lopu, niin tukivarren varsinainen laakeri voi olla kuiva, sitten vaatii jo oman työkalun (holkkiväännin vai mikäseon) tukivarrenlaakerin löysäämiseksi rungosta/voitelun/uudelleen kiristämiseksi.
Kumihan ei muutakuin suojaa laakeria vedeltä, vaikka isolla nippusiteellä vain takaisin kiinni.
Pikkuvika,heleppo koriata..
se mutterihan ei lukitse kuin kallistuksenvakainakselin tukivarteen kiilakappaleella(varmaankin se on löystynyt).
Jos ei kitinä lopu, niin tukivarren varsinainen laakeri voi olla kuiva, sitten vaatii jo oman työkalun (holkkiväännin vai mikäseon) tukivarrenlaakerin löysäämiseksi rungosta/voitelun/uudelleen kiristämiseksi.
Kumihan ei muutakuin suojaa laakeria vedeltä, vaikka isolla nippusiteellä vain takaisin kiinni.
Pikkuvika,heleppo koriata..

Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
-Jeremy Clarkson-
la vida es un fuego.
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
On tuosta kitinästä ollutkin jo aiemmin juttua, en vaan löytänyt juttuketjua. Kun swingit kitisee, niin aja huoltoon. Vaatii sen takaswingien kiristys erikoistyökalun, eikä asia korjaannu kumin alla näkyvän kallistuksen vakaajan nylokkien kiristyksellä. Tukevaa ruuvilukitetta sitten kierteisiin, että pysyy tukivarret paikoillaan.mikli kirjoitti:Mulla kans kitisee ikävästi takapää, kun heiluttaa sivusuunnassa. Otin ton poikittaisen tukivarren suojakumin auki, niin ainakin se on täysin puhdas(paikat kiiltää). Eipä siellä mitään rasvaakaan näytä olevan. Voikohan tota mutterii ite kiristää ja laittaa kumin takas? Vai vaatiiko purkamisen/puhdistuksen(ei tosiaan oo likaa ainakaan kumin puolelta katsottaessa). Näytti olleen lukkomutteri, vaatiiko lisäks lukitteen?

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...