Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Hyvä että vika löytyi ja nyt pelittää :D
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Krhm..totanoinnii, nyt tarttettas vähän viisaamman neuvottisia. Oon meinaan oman renen kanssa paininut jo uuven karheasta asti flektin releen kanssa. Alkuun harvakseltaan, mutta nykyään harmiksi asti lyö jonkun nokikökkäreen releen kärkiväliin ja flekti heittää pyörimästä. Ompa uusi relekkin mennyt niin pian, ettei kerinnyt flekti edes pyörähtää. Korjaamokässärin mukaan rele toimisi vaikka se on käännetty 180 astetta, se on kuitenkin paikoillaan niinkuin sen pitää.
Nyt olis hyvät neuvot arvokkaat. Älkää ohjatko pärnäselle. Normaalin vesitilassa olevan anturin lisäksi systeemissä on imuilman lämpötilaa tarkkaileva anturi, joita kumpaakaan ei ole vaihdettu. Senverran on jo asian kanssa painittu, jotta palkokasvi on neesusta hirnaistu persvakoon. :?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Voi kuulostaa tyypilliseen tapaan hölömöltä mutta mitenkäs on flektin laita? Jos sieltä löytyisi syy releen kilkaamiseen? Jos mahdollista niin kokeile toisella flektillä (nykäise nykäsen pelistä)...

Mun exässä flekti teki kaikenlaisia temppuja ja ongelmat loppui kun laitettiin uusi hyrrä paikalleen.

Äläs vetele niitä palkokasvin siemeniä klyyvarin kautta hanuriin, saattaa tiukassa paikassa tulla ylimääräinen tuuletusreikä ajohousuihin :shock:
Kylätason mönkijäkuski
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Tyypilliseen tapaani unohin mainita, jotta flekti on vaihettu uuteen, samoin muutama rele ennenkuin hokastiin ruveta puhisteleen noita kärkivälejä. Rele toimii hyvin myös pääreleen paikalla puhistuksen jälkeen. Flekti kuulostaisi toimivan katkoitta silloin kun se pyörii. Antureitten vastuksiakin olen koittanut mittailla yleismittarilla. Vastusarvot poikkeavat hieman kässärin antamista arvoista, mutta menevät ilmeisesti mittalaitteen piikkiin. Releen toimintaa aktin aikana en ole kyllä tarkkaillut, josko sen toiminta olisi kehnoa viallisen lämpöanturin, tms. myötä. Se on tuo sähkö semmosta, joka joskus näyttää järjestelevän melkoista hämyä ja ihmetystä, ainakin maallikossa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
HoHa
6WD
Viestit: 530
Liittynyt: 21 Heinä 2006 14:54
Paikkakunta: Kiimingissä on yhden 650 EFi:n kotitalli

Viesti Kirjoittaja HoHa »

Kauheen paljon asiasta tietämättä niin rele varmasti pätkii mikä aiheuttaa sitten kipinöintiä kärkien väliin ja viimein ne palaa. Mikä se sitten pätkii releen ohjausvirtaa? Tuleeko ohjaukselle täysi jännite? Alijännitteellähän se saattaa jäädä siriseen. Saiskohan sitä mitattua jotenkin esim. lämmittämällä anturia niin että rele vetää ja lähteä sitten kokeilemaan johtoja läpi. Yksi pirullinen vika voi olla poikkinainen johto. Joskus löytyy nippuja heiluttamalla ja joskua ei.
Kaikenlaista olet varmaan jo kokeillu mutta josko noissa olis jotain uutta ajatusta.
- Matkustaja jo toisessa polvessa.
- Joo kiitos maksan tämän kyllä takasin niin että et huomaakkaan...
petri.n
Tracks
Viestit: 1291
Liittynyt: 05 Syys 2005 17:19
Mönkijä:: canam 650 max
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja petri.n »

Onkos siellä diodea välissä? :roll: Niitä jos mennyt niin tahtoo tehdä joskus ihmeellisiä sähkövikoja. Autossa aikoinaan lataus puolelta oli diodea kyrvähdellyt, niin teki aika erikoisia temppuja. Latauksen heittelystä sähkölaitteiden toimintahäiriöihin asti.
Turhake! Se on vaan kateellisten panettelua.
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mce »

Sähkö on sinistä ja sihisee, parempi pysyä puolenmetrin päässä! :D

HoHa, olet jyvällä!
Yksinkertainen testi releen ohjausvirralle: irrotat lämpöanturin sylinteri kannesta koneen käydessä-->flektin ohjaus releelle (12V) tulee n. 1-2 sekunnin kuluttua ecm:ltä.
Huomaa että lämpöanturit ohjaavat vain siis ecm:ää, ei suoraan flektiä (ecm antaa ohjauksen sitten releelle).

Rele voi alkaa rapisemaan jos jännite ei riitä(ecm-liitin kosketus huono tai johto releelle "vuotaa" maihin), mitataan yleismittarilla asennossa jatkuvuuspiippari, ei siis saa olla maissa liittimet irti kytkettynä.
Rele voi myös alkaa kipinöidä jos flektin virtapiiri imee liikaa ampeereja(johto maissa tai moottori hirttää), sama maakosketusmittaus kuin edellä.

Relleet, kuin kaikki muutkin sähkölaitteet siis käyvät savulla :shock: , ja kun savu tulee ulos, laite heittää toimimasta..

tämmöstä näin hopusti tuli mieleen..
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Viesti Kirjoittaja poke »

Kiitos Mce selkeistä ohjeista. Nuo ecm liittimet ja muutkin asiaan liittyvät onkin käyty läpi ja puhdistettu. Edetään asiassa ohjeittesi mukaan, josko vihdoin tärppäisi.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
mkn
6WD
Viestit: 308
Liittynyt: 02 Maalis 2006 22:20
Paikkakunta: Oulunseutu, Can-am Outlander 570 T3

Viesti Kirjoittaja mkn »

Omasta 400:sta lakkasi tuuletin pyörimästä tuolla raajärvellä ja nyt tänään ongelmaa kaivellessa syy löytyi lämpökytkimen liittimestä(jäähdyttäjän kyljessä).
Liittimeen tulevat johdot eivät olleet koskaan olleet kunnolla paikoillaan. Ilmeisesti huonon liitoksen takia littimen muovi oli päässyt hieman sulamaan ja lopulta liitos oli irronnut. Liitin oli tiukasti kiinni sulaneessa muovissa, joten päällepäin liitos näytti ehjältä.
400:ssa tuo kytkin ohjaa suoraan flektiä, joten sen kautta kulkee kohtalainen virta.
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja mikli »

Mulla kans kitisee ikävästi takapää, kun heiluttaa sivusuunnassa. Otin ton poikittaisen tukivarren suojakumin auki, niin ainakin se on täysin puhdas(paikat kiiltää). Eipä siellä mitään rasvaakaan näytä olevan. Voikohan tota mutterii ite kiristää ja laittaa kumin takas? Vai vaatiiko purkamisen/puhdistuksen(ei tosiaan oo likaa ainakaan kumin puolelta katsottaessa). Näytti olleen lukkomutteri, vaatiiko lisäks lukitteen?
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja mikli »

Tarkoitus oli tietty sanoo, että pitkittäisen. Sitä ku alkaa yöllä mönkijää huoltamaan...
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Mce »

Toki voi itse kiristää,
se mutterihan ei lukitse kuin kallistuksenvakainakselin tukivarteen kiilakappaleella(varmaankin se on löystynyt).
Jos ei kitinä lopu, niin tukivarren varsinainen laakeri voi olla kuiva, sitten vaatii jo oman työkalun (holkkiväännin vai mikäseon) tukivarrenlaakerin löysäämiseksi rungosta/voitelun/uudelleen kiristämiseksi.
Kumihan ei muutakuin suojaa laakeria vedeltä, vaikka isolla nippusiteellä vain takaisin kiinni.
Pikkuvika,heleppo koriata.. 8)
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja mikli »

Ei tuo löysällä tuntunu olevan, mutta käytin kuitenkin mutterin auki. Sieltä boorien välistä tirskahti jonku verran metallipölyä ja puhaltelin kans. Sit takas kii lukitteen kans. Kitinät häipyi!
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja ATC »

mikli kirjoitti:Mulla kans kitisee ikävästi takapää, kun heiluttaa sivusuunnassa. Otin ton poikittaisen tukivarren suojakumin auki, niin ainakin se on täysin puhdas(paikat kiiltää). Eipä siellä mitään rasvaakaan näytä olevan. Voikohan tota mutterii ite kiristää ja laittaa kumin takas? Vai vaatiiko purkamisen/puhdistuksen(ei tosiaan oo likaa ainakaan kumin puolelta katsottaessa). Näytti olleen lukkomutteri, vaatiiko lisäks lukitteen?
On tuosta kitinästä ollutkin jo aiemmin juttua, en vaan löytänyt juttuketjua. Kun swingit kitisee, niin aja huoltoon. Vaatii sen takaswingien kiristys erikoistyökalun, eikä asia korjaannu kumin alla näkyvän kallistuksen vakaajan nylokkien kiristyksellä. Tukevaa ruuvilukitetta sitten kierteisiin, että pysyy tukivarret paikoillaan. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Viesti Kirjoittaja mikli »

Ok. Toistaseks kitinät on pysynyt poissa, että kyllä se jotain auttoi. Katotaan uudestaan, jos kitinät päättää palata..
Vastaa Viestiin