Jos se perä lämpenee, niin laakerit on liian tiukalla, tai hammasvälystä ei ole yhtään (pikaisesti pääteltynä). Mitäpä muutakaan. Siksi ruuvasin tuon oman momentin lähemmäs alarajaa. Pitää nyt sisäänajaa uudet laakerit ja kuunnella jos pinionin shimmaus on tarpeeen. Eilisen päivän koeajossa enemmän meteliä lähtee vaihteistosta, samalta kuulostaa käsin pyöritellessä. Metelin määrä ei ole mikään häiritsevä. Perän "vetopuoli" ei ääntele niin paljon kuin jarrutuspuoli, vai miksi näitä pitäisi sanoa?
Pyörimisherkkyys piti mitata kännykän momenttiavaimella, siinä oli sopiva asteikko
stinger kirjoitti:Jos se perä lämpenee, niin laakerit on liian tiukalla, tai hammasvälystä ei ole yhtään (pikaisesti pääteltynä). Mitäpä muutakaan. Siksi ruuvasin tuon oman momentin lähemmäs alarajaa. Pitää nyt sisäänajaa uudet laakerit ja kuunnella jos pinionin shimmaus on tarpeeen. Eilisen päivän koeajossa enemmän meteliä lähtee vaihteistosta, samalta kuulostaa käsin pyöritellessä. Metelin määrä ei ole mikään häiritsevä. Perän "vetopuoli" ei ääntele niin paljon kuin jarrutuspuoli, vai miksi näitä pitäisi sanoa?
Pyörimisherkkyys piti mitata kännykän momenttiavaimella, siinä oli sopiva asteikko
Mun tapauksessa aina ääni ollut kovempi vetopäällä kun taas vapaalla ei perän ääntä niinkään..tiedä sitten kone on ollut pariviikkoa huollossa ja odotellaan tietoa koska on kunnossa ja mitä on tehty?
Omassa mönkijässä on kanssa alkanut perä pitämään ääntä, ajettu tällähetkellä 3800km ja 118tuntia. Ääni on alkanut pikkuhiljaa kovenemaan ja tänäänkin kun kävin ajelemassa vajaan 50km lenkin niin alkoi loppumatkasta olla jo sellainen mekkala että piti laittaa paperitupot korviin kesken ajamisen. Olen lueskellut näitä keskusteluja ja taitaa olla can-amin (ominaisuuksia) että perä pitää ääntä. Sellainen juttu heräsi mieleen että onko kukaan kokeillut näitä öljyn sekaan lisättäviä aineita jotka lupaavat tehdä ihmeitä esim, moottorin käyntiäänelle. Näitä aineitahan on monen sorttisia, lupromaxilla, rvs, x-1r,stp jne... Voiskohan näistä aineista olla apua perän volinaan?
Kuulostaa pikemmin jotta takavetarien sisemmät murrokset aloitti konsertin ihan sen takia, että murroksia voiteleva vassu kuivahti kohdiltaan. Sisemmät murroksethat on sylinterin malliset jossa kuulat urassaan pääsee liikkumaan eestaas. Maantieajossa nuo kuulat istuu samassa paikassa ja ennen pitkää kuivuvat ja alkavat pitää mekkalaa.
Tästä taitaa olla juttua jo aiemminkin tässä topikissa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
poke kirjoitti:Kuulostaa pikemmin jotta takavetarien sisemmät murrokset aloitti konsertin ihan sen takia, että murroksia voiteleva vassu kuivahti kohdiltaan. Sisemmät murroksethat on sylinterin malliset jossa kuulat urassaan pääsee liikkumaan eestaas. Maantieajossa nuo kuulat istuu samassa paikassa ja ennen pitkää kuivuvat ja alkavat pitää mekkalaa.
Tästä taitaa olla juttua jo aiemminkin tässä topikissa.
Täysin noviisina näissä asioissa; voiko noiden kuntoa todeta mitenkään?
poke kirjoitti:Kuulostaa pikemmin jotta takavetarien sisemmät murrokset aloitti konsertin ihan sen takia, että murroksia voiteleva vassu kuivahti kohdiltaan. Sisemmät murroksethat on sylinterin malliset jossa kuulat urassaan pääsee liikkumaan eestaas. Maantieajossa nuo kuulat istuu samassa paikassa ja ennen pitkää kuivuvat ja alkavat pitää mekkalaa.
Tästä taitaa olla juttua jo aiemminkin tässä topikissa.
Onkos se sama millaista vaseliinia sinne laittaa? ja miten se onnistuu helpoiten?
Tästäkin asiasta voidaan olla montaa eri mielipuolta
Autoissa on vastaava rakenne vetareissa ja vaikka miten kovaa ja miten pitkään ajaa tasaisella maantiellä niin vetarit pysyy hiljaisina. Keskipakovoima heittää vaseliinia sen verran voideltaville pinnoilla mitä siellä tarvii, lisäksi pienetkin joustot liikuttaa niveltä siinä määrin että voitelu kyllä pelaa. Aikoinaan tuli näihin vollotuksiin syvennyttyä useiden kymmenien tuntien verran ja olisiko ollut 5-6 laitetta mitä kävin läpi, ne tuli hiljaisiksi pelkästään takaperän uudelleen shimmaamisella.
Jos perä huutaa, siihen auttaa tosiaan vain shimmaus. Autoissa vetarit on vähän lievemmässä kulmassa, kestävyys ja meteli sen mukaan. Myös kardaani alkaa mönkijässä sähköttää jo muutaman ajokerran jälkeen tieajossa ja ristikot vaatii vassua tuon tuostakin. Nyt puhun vain oman kömpimen tuntemuksista.
Tosin omassa on taas takavetari tikkusuorassa alustan madalluksen johdosta.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
poke kirjoitti:Myös kardaani alkaa mönkijässä sähköttää jo muutaman ajokerran jälkeen tieajossa ja ristikot vaatii vassua tuon tuostakin.
Pitkiä ne ajokerrat sitten vai miksi se noin usein pitää voidella? Ite olen laiskana miehenä tuupannu kardaaneihin rasvaa huolto-ohjelman mukaan 1500km välein ja on ne ainakin toistaiseksi palvelleet ihan moitteitta? Toki vasta kymppitonni on ajettu renen mittariin.
Perän volinan saa pois n. 250 - 1000 km matkalle shimmaamalla, sitten taas alkaa konsertti. Rattaat ovat vaan sellaista rautaa, ettei hommaa saa korjattua, kuin hetkellisesti. Vaikka perän täyttäisi vaseliinilla, niin sen norjistuttua konsertti alkaa uudestaan. Kuuluu tämän merkin ominaisuuksiin, eikä sille mahda mitään, ennenkuin valmistaja muuttaa rakennetta ja raaka-aineita.
Kokemusta puuttuu allekirjoittaneelta tuosta perän shimmauksesta, mutta kuullostaa äkkiä oudolta jotta oikein säädetty perä aloittaisi konsertin uudelleen noin lyhyessä ajassa.
Omassa renessä perä/laatikko antaa jonkunverran ääntä 70-80km/h välissä, muuten ne on suht hiljaisia.
Näin on ollut uudesta lähtien, eikä ole ajan hammas asiaa muuttanut.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.