Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Nachoman kirjoitti:Hieman offtopiccia, mutta...

Monella Kana-kuskilla ollut ennestään juuri tuo TGB Blade. Enteileekö tämä sitä että munkin olisi korkea aika vaihtaa menopeliä?? :D

Ainiin, tervetuloa joukkoon Mönkii :wink:
Kiitos kiitos.

Ei kai sitä aina voi ihan topicciin osuakkaan. Eisunkaan se nyt ihan niin tarkkaa ole. :D Menopelin vaihtoa kannattaa harkita aika pitkään, ja punnita sitä oman käyttötarkoituksen mukaan. TGB:n puolia pitää taas puolestaan tosi vahvasti huomattavasti halvempi hinta. Itsellä tulee puolestaan ajeltua niin paljon että mukamas piti sitten sillä tekosyyllä kaanami saada.. :-$ Ja onhan se kyllä kahdestaan ajellessa aika kova peli, ei ainakaan ahdasta enää tule. Saa röhnöttää rauhassa vaikka ajelisikin kahdestaan. Myös voi helposti lähteä kauemmas kun tegulla, koska matkanopeuden voi halutessaan pitää vaikka 90-100km/h. Itsellä ainakin vastaavat (todelliset ei tegun mittarin mukaan) lukemat tegulla oli 70-75km/h. Eipä tuokaan varmasti ajallisesti juuri voittoa tuo, mutta se tuntuu vaan itsestä mukavammalta kun on sellainen fiilis että peli eteneekin johonkin.

Maastossa näyttäisi Can Am vievän voittoa mitä ite nyt olen testaillut. Jos oli toinen eturengas pahasti ylhäällä TGB:ssä niin se jäi siihen. Itsellä ainakin nyt kokeiluiden perusteella Can Am tuntuisi kun lyö tuon viscon päälle niin menevän aika paljon helpommin samoista paikoista paljon huonommilla renkailla. Tietysti tehoerokin vaikuttaa paljon, mutta etulukko mielestäni vielä enemmän ja minulla se ainakin (vielä) toimii moitteitta. Vähän liian hidas se tosin on, mutta todelliset vaikutukset hitauden suhteen jäänee lähinnä itseään häiritsevinä asioina mieleen. Todellista merkitystä sillä tuskin isosti on. Mutakuopissa en kummankaan kanssa ole ollut joten niistä en sitten tiedä.

Mutta tosiaan, Can Amissa ei ole yhtään niin hyvää voitokasta ominaisuutta kun TGB:ssä yksi tosiaan ylitse muun. Hinta.

Onhan ne kokonaisuutena ihan eri pelejä, mutta ennen kaikkea mönkijöitä molemmat! :D Hauskaa on molemmilla ollut.
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Nachoman kirjoitti:Monella Kana-kuskilla ollut ennestään juuri tuo TGB Blade.
Eihän siinä mitään, molemmat on hyviä pelejä omassa hintaluokassaan ja kummallakin matka taittuu. Johtuisiko tämä vaihto skenaario siinä että ollaan uskollisia TGB:lle? Ei muuten mutta TGB tekee joitain osia Can-Amille, ainakin variaattorissa olen nähnyt TGB:n leimat :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Koheltaja kirjoitti:
Nachoman kirjoitti:Monella Kana-kuskilla ollut ennestään juuri tuo TGB Blade.
Eihän siinä mitään, molemmat on hyviä pelejä omassa hintaluokassaan ja kummallakin matka taittuu. Johtuisiko tämä vaihto skenaario siinä että ollaan uskollisia TGB:lle? Ei muuten mutta TGB tekee joitain osia Can-Amille, ainakin variaattorissa olen nähnyt TGB:n leimat :wink:
Eli niin sanotuista, laatu laitteista.
Kytkin KYMin.
Tosin runko on, mitä lie metallia.
Hitsaukset ala-arvoisia. Jos itse hitsaukset vahvistaisi, niin....
Kaksi kiinnitys pulttia, sain irti hitsauksistaan (4:llä "heftillä") kun "räikällä" kiristin pultteja.

Eikä ollut kiristykset tyyliin, (vedetään niin että, kuuluu ruks ja vartti takaisin) itse asiassa toinen noista "purkaantui" irrottaessa pulttia.

Keulasta taasen lähti alhaalta, hitsauksia irti "Hanskalla" Grilliltä laskiessa voimalinjoille.
Lähes hiekkatie siis :badgrin: , vähän isompia hiekan murusia tosin oli matkalla siellä täällä piilotettuna kasvillisuuteen.
Osa "hikan murusista" tuli vain noin 20cm esille.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Varmuuden vuoksi, kummasta merkistä nyt oli kyse? :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja migu250 »

Koheltaja kirjoitti:Varmuuden vuoksi, kummasta merkistä nyt oli kyse? :wink:
Taisi se olla Tegusta.
Mutta kummatkin mitä minulla ollut/on, voin sanoa hyviä ajettavia.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Avatar
juhakone
6WD
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Loka 2006 09:23
Mönkijä:: Arctic cat 650 v2
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja juhakone »

Mönkii kirjoitti:
Vaihdevalitsin oli itseasiassa TGB:ssä parempi. Siinä meni vaihteet kauniisti päälle aina, tämä takeltelee ja heti kun saa vaihteen päälle niin mönkijä nykäsee ikäänkuin merkiksi siitä että tyhjäkäynnilläkin on koko ajan veto päällä. Jos tähän on jollakin jotain säätö-niksiä / toimenpidettä niin kertokaa ihmeessä.
Löysin toiselta can-am foorumilta ohjeet variaattorin vapaakytkimen puhdistukselle ja rasvaukselle. Samalla hihnaa vaihtaessa putsasin ja rasvasin tuon laakerin. Itsellä ainakin väheni tuo ryömiminen tyhjäkäynnillä. Myös vaihteet menee paljon paremmin päälle..

http://www.can-amforum.com/forums/can-a ... rease.html

http://www.can-amforum.com/forums/can-a ... links.html
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

juhakone kirjoitti:
Mönkii kirjoitti:
Vaihdevalitsin oli itseasiassa TGB:ssä parempi. Siinä meni vaihteet kauniisti päälle aina, tämä takeltelee ja heti kun saa vaihteen päälle niin mönkijä nykäsee ikäänkuin merkiksi siitä että tyhjäkäynnilläkin on koko ajan veto päällä. Jos tähän on jollakin jotain säätö-niksiä / toimenpidettä niin kertokaa ihmeessä.
Löysin toiselta can-am foorumilta ohjeet variaattorin vapaakytkimen puhdistukselle ja rasvaukselle. Samalla hihnaa vaihtaessa putsasin ja rasvasin tuon laakerin. Itsellä ainakin väheni tuo ryömiminen tyhjäkäynnillä. Myös vaihteet menee paljon paremmin päälle..

http://www.can-amforum.com/forums/can-a ... rease.html

http://www.can-amforum.com/forums/can-a ... links.html
KIITOS!

Tuon teen. Kiitos tosiaan linkistä, varmasti vaikuttaa vaihteiden kytkeytymisen helppouteen. Nuo osat siis ilmeisesti takavarissa? Täytyykin tässä jokupäivä oikeen perehtyä. Just eilen vaihtelin kaikki öljyt, suodattimet ja tulpat. Tuo sitten seuraavaksi.
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Koheltaja kirjoitti:
Nachoman kirjoitti:Monella Kana-kuskilla ollut ennestään juuri tuo TGB Blade.
Eihän siinä mitään, molemmat on hyviä pelejä omassa hintaluokassaan ja kummallakin matka taittuu. Johtuisiko tämä vaihto skenaario siinä että ollaan uskollisia TGB:lle? Ei muuten mutta TGB tekee joitain osia Can-Amille, ainakin variaattorissa olen nähnyt TGB:n leimat :wink:
Täytyy myöntää että itsekkin hieman hätkähti ku varia ekaa kertaa purki ja se tgb:n leima pomppas esille. taitaa vielä olla ihan sitä itseään...
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Avatar
juhakone
6WD
Viestit: 301
Liittynyt: 16 Loka 2006 09:23
Mönkijä:: Arctic cat 650 v2
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja juhakone »

Joo tuo puhdistus kannattaa tehdä ja neuvoivat siellä tekemään kerran vuodessa. Kannattaa varoa niitä kahta pientä jousta, jotka pomppaa sen laakerin alta esiin. Minulla on yksityiskohtainen ohje pdf tiedostona. Laita s-posti osoite niin lähetän sen sulle.. Tuonne laakeriin olisi olemassa oma rasvansa, mutta ovat laittaneet monenlaista vaseliinejä. Itse pistin kuumankestävää rasvaa.

Nii ja se laakeri on etummaisessa variaattorissa. Akselin kaulalla. Siitä pitäisi kuulua naksutus kun pyörittää toiseen suuntaan. Sen pitäisi pyöriä vain toiseen suuntaan. Variaattorin kiinnipitävässä keskipultissa on "normaalit" kierteet 800:ssa. Nelisatkussa on kai vääränkätiset? Tuo keskipultti sitten momenttiavaimella 100nm kireyteen..
Avatar
Nachoman
4WD
Viestit: 181
Liittynyt: 22 Marras 2007 14:27
Mönkijä:: TGB 550 EFI+EPS Traktori
Paikkakunta: Sipoo

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Nachoman »

Mönkii kirjoitti: Myös voi helposti lähteä kauemmas kun tegulla, koska matkanopeuden voi halutessaan pitää vaikka 90-100km/h. Itsellä ainakin vastaavat (todelliset ei tegun mittarin mukaan) lukemat tegulla oli 70-75km/h. Eipä tuokaan varmasti ajallisesti juuri voittoa tuo, mutta se tuntuu vaan itsestä mukavammalta kun on sellainen fiilis että peli eteneekin johonkin.
Yksi suurimmista syistä miksi 800nen V2-kone kiinnostaisi niiiiiin pirusti...
Mönkii kirjoitti: Maastossa näyttäisi Can Am vievän voittoa mitä ite nyt olen testaillut. Jos oli toinen eturengas pahasti ylhäällä TGB:ssä niin se jäi siihen. Itsellä ainakin nyt kokeiluiden perusteella Can Am tuntuisi kun lyö tuon viscon päälle niin menevän aika paljon helpommin samoista paikoista paljon huonommilla renkailla. Tietysti tehoerokin vaikuttaa paljon, mutta etulukko mielestäni vielä enemmän ja minulla se ainakin (vielä) toimii moitteitta.
Tässä (omasta mielestäni) ehkä TGB:n ainut huono puoli, eli etulukon puuttuminen...
Parikin kertaa joutunut sellaiseen sumppuun, että tegu on meinannu jäädä sinne asumaan :)
Mönkii kirjoitti: Mutta tosiaan, Can Amissa ei ole yhtään niin hyvää voitokasta ominaisuutta kun TGB:ssä yksi tosiaan ylitse muun. Hinta.
Totta. Omalle kukkarolle TGB sopi erittäin hyvin tässä vaiheessa elämää. Ja varsinkin nyt kun oma tegu täytti vuoden ja kilometrejä takana ~5500 ilman mitään suurempia ongelmia, niin pakkohan sitä on oltava tyytyväinen. :biggrin:
Nykyinen: TGB 550 EFI+EPS Traktori -14
Ex: TGB Blade 450 IRS -10
Ex: TGB Blade 425 -08
Ex: Honda FE Foreman 450 -02



Uudenmaan Mönkijät Ry
kokkm4u
2WD
Viestit: 32
Liittynyt: 17 Maalis 2008 14:49
Mönkijä:: Bomba Traxter 500 TL
Paikkakunta: Pudasjärvi

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja kokkm4u »

Täällä on kans uusi kuljettaja lisää. Keväällä möin linkun pois mutta kömpijäkuume vain yltyi joten tuli hommattua bomba traxter 500 tieliikenne. Ei vielä ole kerinnyt oikein testaamaan mutta kyllä oli aivan eri kaliiberia ku linkku :D . No tänään tuli sitten vielä ilmi että syntyy helmikuussa yhden lapsen sijaan kaksi niin onhan ollut ilon aiheita oikein tuutin täydeltä. Saattaa kyllä kömpimiset vähän jäädä vähille kevään korvilla.
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja migu250 »

kokkm4u kirjoitti:Täällä on kans uusi kuljettaja lisää.... tänään tuli sitten vielä ilmi että syntyy helmikuussa yhden lapsen sijaan kaksi niin onhan ollut ilon aiheita oikein tuutin täydeltä. Saattaa kyllä kömpimiset vähän jäädä vähille kevään korvilla.
Onneksi olkoon etukäteen, kaksosten johdosta.
Ehdithän hyvin kanailla, ennen H-hetkeä ja eikun ostamaan turvaistuimia ja suunnittelemaan miten saa kiinni :)
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Noniin..

Sen verran asiaan päivitystä että nyt on tullut ajeltua omalla Can Amilla sellaiset 2500km ja kaikille jotka kyseistä merkkiä itselleen suunnittelevat niin en voi kuin kehua! On varmasti paljon asioita jotka olivat vanhassa mönkijässäni parempia, ja on myös varmasti useita asioita joissa muut merkit ja malli päihittävät tuon Outlander 800 Maxin mennen tullen, mutta olen itse ollut todella tyytyväinen valintaani! Laite on toiminut hyvin ja luotettavasti, ja sillä on oikeasti jo mukava ajella, siinä kun vanhasta mönkijästä voimavarat loppuivat kesken.

Luotettavuus on omalla kohdallani erittäin tarkeä osa, ja pieniä "putsaus" hommia (nopeus mittarin ja vaihteenvalitsimen anturit + variaattori) muuta ns. "vikaa" ei ole ollut.. Vielä.. \:D/ Kilometrejä on tosiaan lyhyessä ajassa tullut todella paljon, joten sekin kertoo siitä että kivaa on ollut.

Etulukko tosiaan on vähän turhan hidas, kuten täällä jo monet ovat puhuneetkin, mutta jos ei meinaa toden teolla laitetta suohon upottaa niin siitä ei juurikaan haittaa ole. Muutamia tilanteita on tullut kun olen huomannut että etulukon toteutus ei ole paras mahdollinen. Ns. ennakoivaa ajoa ei voi ainakaan tehdä, koska lukko tosiaan kytkeytyy vasta kun laite sutii ja on jäämässä jumiin. Kivampaa olisi että voisi saman kohdan yli ajaa lukot jo valmiiksi päällä ilman mitään ruopimis sirkustemppuja. Tosin, kun peukkua ojentaa niin kyllä se senverran maata raapasee välittömästi alta pois että se lukko sieltä kytkeytyy, mutta kunnon 100% nappilukko on mielestäni parempi.

Kyllä voin kaikille jotka ostoa harkitsee jokatapauksessa laitetta suositella lämpimästi. Toivottavasti meno jatkuu samalla tavalla niin pysynkin tyytyväisenä! :supz:
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mönkii kirjoitti:Ns. ennakoivaa ajoa ei voi ainakaan tehdä, koska lukko tosiaan kytkeytyy vasta kun laite sutii ja on jäämässä jumiin.
Nimenomaan ennakoivassa ajossa lukko kytkeytyy, kunhan muistetaan ajaa mahdollisimman tasaisella kaasulla :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 22:02

Re: Can-Am kuljettajia taas yksi lisää!

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

Koheltaja kirjoitti:
Mönkii kirjoitti:Ns. ennakoivaa ajoa ei voi ainakaan tehdä, koska lukko tosiaan kytkeytyy vasta kun laite sutii ja on jäämässä jumiin.
Nimenomaan ennakoivassa ajossa lukko kytkeytyy, kunhan muistetaan ajaa mahdollisimman tasaisella kaasulla :wink:
No joo, okei näinhän se on. :mrgreen:

Tarkoitin ettei pysty ikäänkuin etukäteen laittamaan koko laitetta yhdeksi puuksi kun ajaa pahaan kohtaan. Jos esimerkiksi jos on kohta jossa on pehmeää johon tarvitsisi täyttä nelivetoa ja keskellä on vaikka törröttäviä risuja tai kiviä jonka jälkeen jatkuu taas pehmeää, niin se on hankalaa kun joutuu hidastelemaan ja pysähtymään sihen keskelle jos ei halua runtata yli niin että kolisee.

Tai toinen tilanne että joutuu ajamaan ojan pohjalle hitaasti siten että pitää pysähtyä ennen nousua toiselle puolelle koska keula ottaa vastapenkaan kiinni. Sitte pitäisi lähteä ikäänkuin valmiista "pystyasennosta" nousemaan vastapuolen ojanreunaa ylös, niin kyllä se ensin ehtii jokusen kierroksen kolmella pyörällä vetämään ennen apujoukkojen saapumista. :D

Mutta tietenkin nämähän ovat hyvin harvinaisia tilanteita, ja kuten aiemmin sanoinkin niin minua ei lukon toiminta ole haitannut koko aikana kun ihan pari kertaa jotka on kuvattuna yllä. Tietysti en kyllä missään suolla ole ajellutkaan, mutta luulisin että ihan perus suolla lukko toimisi todella hyvin, kun on helpompi ajaa tolla täys kaasulla.

Ja taitaahan noissa uudemmissa malleissa olla jo nopeemmat lukotkin?? :-k
I Am,
I Can...
-Can-Am-
Vastaa Viestiin