Renen Xenonit!!?
- Mähis
- 6WD
- Viestit: 264
- Liittynyt: 18 Huhti 2009 23:39
- Mönkijä:: Honda 450 Foreman
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Renen Xenonit!!?
Itsellä on noissa Nordicin työvaloissa Cobran H3 Xenon-sarja, hyvin tuntuu toimivan.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
KAikki vie saman verran virtaa. Miniballastissa vain sellainen klunssi korkeajännitepiuhassa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
-
- 6WD
- Viestit: 341
- Liittynyt: 14 Tammi 2006 21:47
- Mönkijä:: Outlander 500 max xt
- Paikkakunta: kangasala
Re: Renen Xenonit!!?
kannattaa kokeilla ihan kuivaharjottelulla.otat koko järjestelmän pöydälle ja kokeilet akulla että pelaako niin tiedät onko xenoneissa vika.
Re: Renen Xenonit!!?
Enpä malta olla heittämättä tätä linkkiä tänne. Vertailukuvia perinteisten ja HID valojen erosta.
Mulla polle hyväksyi nuo ao. xenonit sammuilematta
Jotkut ballastit ovat todellakin niin suuria häiriöpesiä, että ihme että niille on myönnetty sertit EMC:stä tai EMI:stä. Periaatteessa CE hyväksyntä pitäisi kattaa nuo, mutta ainahan homma ei mene pykälien mukaan. Joissakin huonoissa valoissa esimerkiksi autoradio ottaa karmeat häiriöt, se on aika hyvä mittari EMI mittauksiin
http://tyovalot.shop.wosbee.com/esittee ... olaris.pdf
Mulla polle hyväksyi nuo ao. xenonit sammuilematta

Jotkut ballastit ovat todellakin niin suuria häiriöpesiä, että ihme että niille on myönnetty sertit EMC:stä tai EMI:stä. Periaatteessa CE hyväksyntä pitäisi kattaa nuo, mutta ainahan homma ei mene pykälien mukaan. Joissakin huonoissa valoissa esimerkiksi autoradio ottaa karmeat häiriöt, se on aika hyvä mittari EMI mittauksiin

http://tyovalot.shop.wosbee.com/esittee ... olaris.pdf
Rupulikumi on nannaa, joko tuplana tai quatrona. Joko yksi tai nelivedolla. Kaikki käy.
Re: Renen Xenonit!!?
Onko kukaan laittanut Reneen pitkien ajovalojen tilalle xenoneita ? Lyhyet saisi jäädä ennalleen. Myydäänkö valmiita muutossarjoja ? Kalliit ?
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
Re: Renen Xenonit!!?
Siinähän on omat polttimot pitkille. Kato polttimotyyppi ja eiku tilaamaan. Niitä sarjoja alkaa saamaan alle satasella, mutta halvin ei välttämättä paras. Voin jeesata asennuksessa 

- MR Charger
- 6WD
- Viestit: 896
- Liittynyt: 25 Maalis 2006 20:38
- Mönkijä:: HELL RACER
Re: Renen Xenonit!!?
Renen kanta on HB3 molemmissa.
Re: Renen Xenonit!!?
On "HB3" ja joissain maissa ilmoitellaan että passeli kanta on "9005".MR Charger kirjoitti:Renen kanta on HB3 molemmissa.

Mika
- ATC
- Koheltaja (r)
- Viestit: 5025
- Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
- Mönkijä:: Maatalous traktori
- Paikkakunta: Oulu
Re: Renen Xenonit!!?
Ainakin noilla halpissarjoilla tuli juuri kuvailemia oireita.
Kuten jo tuossa ylempänä kirjailin sijoita laatuun ja unohda nuo halvimmat sarjat.
Kunnollisia löytyy esin Yepnet ja Xenon.fi
Kuten jo tuossa ylempänä kirjailin sijoita laatuun ja unohda nuo halvimmat sarjat.
Kunnollisia löytyy esin Yepnet ja Xenon.fi
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
Pieni yhteen veto, Roosan kommenttien sekä asennuskaavioiden mukaan.
Ainut pieni korjaus Roosaan suositeltava sulakkeen koko HID-valoille on 30A.
Mikäli muistikuvani on oikein HID= xenon valojen niin sanottu pitkät valot ja lyhyet "hoidetaan" polttimon "siirrolla".
Ei perinteistä 2 lanka systeemiä.
Tämä taasen tietää sitä, jos ajovalo umpio ei ole "automaatti säätyvä" pitää olla polttimossa kyseinen ominaisuus.
Tähän herääkin siis kysymys, kuinka monessa kömpiässä on kyseinen ominaisuus = 0.
Ei edes manuaalista, löydy yhdessäkään, eli se rulla joka autoissa on yleensä ratin vasemmalla puolella on manuaali.
Sitten kun mietitään miten yleensäkin, kömpiöiden (umpiot) on suunnattu näyttävät valot korkealle.
Maasto malleissa, ei niin väliä miten valot näyttää mutta tieliikenne mallit .....
Eli jos minulta joku kysyisi, vastaisin valo asioihin hankkikaa työvalot kun tarvetta kirkkauteen.
Ottakaa "hajoittava" kuvioinen joka tuo ympäristöön kirkasta valoa ja pidemmälle himmeämpää.
Veikkaan ettei paljoa iloa, "pistemäisestä" valosta joka taasen antaa kapeamman valokiilan.
(Ken sitten tarvitsee että pistemäinen valo, riittää km päähän, mutta ympäristö hämärä) niin ottaa jälkimmäisen.
Siinäkin tapauksessa jos nyt välttämättä haluaa "pitkät" valot HID-valoiksi suosittelen erillistä/erillisiä lisävalo umpioita.
Muistaakseni jotain juttua muutoinkin oli alkuperäisiin umpioihin asentamisella kuin tuo korkeuden säätö, taisi olla heijastuspinnan kanssa tekemistä. Vaikka HID-valo ei lämpene saman lailla kuin perinteinen "hehkulamppu".
Kysyttäessä, hyvistä HIDeistä sanoisin:
Hella ballastit ja Cobra Xenonit.
Sitten kun mennään valon "kirkkaus" asiaan postaan sen erikseen.
Loppu kaneetti:
Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon jälkiasennussarjoja, voidaan asentaa sellaisenaan vain offroad-käyttöön.
Ainut pieni korjaus Roosaan suositeltava sulakkeen koko HID-valoille on 30A.
Mikäli muistikuvani on oikein HID= xenon valojen niin sanottu pitkät valot ja lyhyet "hoidetaan" polttimon "siirrolla".
Ei perinteistä 2 lanka systeemiä.
Tämä taasen tietää sitä, jos ajovalo umpio ei ole "automaatti säätyvä" pitää olla polttimossa kyseinen ominaisuus.
Tähän herääkin siis kysymys, kuinka monessa kömpiässä on kyseinen ominaisuus = 0.
Ei edes manuaalista, löydy yhdessäkään, eli se rulla joka autoissa on yleensä ratin vasemmalla puolella on manuaali.
Sitten kun mietitään miten yleensäkin, kömpiöiden (umpiot) on suunnattu näyttävät valot korkealle.
Maasto malleissa, ei niin väliä miten valot näyttää mutta tieliikenne mallit .....
Eli jos minulta joku kysyisi, vastaisin valo asioihin hankkikaa työvalot kun tarvetta kirkkauteen.
Ottakaa "hajoittava" kuvioinen joka tuo ympäristöön kirkasta valoa ja pidemmälle himmeämpää.
Veikkaan ettei paljoa iloa, "pistemäisestä" valosta joka taasen antaa kapeamman valokiilan.
(Ken sitten tarvitsee että pistemäinen valo, riittää km päähän, mutta ympäristö hämärä) niin ottaa jälkimmäisen.
Siinäkin tapauksessa jos nyt välttämättä haluaa "pitkät" valot HID-valoiksi suosittelen erillistä/erillisiä lisävalo umpioita.
Muistaakseni jotain juttua muutoinkin oli alkuperäisiin umpioihin asentamisella kuin tuo korkeuden säätö, taisi olla heijastuspinnan kanssa tekemistä. Vaikka HID-valo ei lämpene saman lailla kuin perinteinen "hehkulamppu".
Kysyttäessä, hyvistä HIDeistä sanoisin:
Hella ballastit ja Cobra Xenonit.
Sitten kun mennään valon "kirkkaus" asiaan postaan sen erikseen.
Loppu kaneetti:
Suomen lainsäädännön vuoksi Xenon jälkiasennussarjoja, voidaan asentaa sellaisenaan vain offroad-käyttöön.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
Jatkoa HID-valoihin.
Osa valojen myyjistäkin ilmoittaa virheellisesti valojen kirkkaustiedot päin V****ua.
Värilämpötila Väri Valoteho
4300K Kellertävä 3100 lm
5000K Valkoinen/kellertävä 3000 lm
6000K Valkoinen/sinertävä 2900 lm
8000K Kirkkaan sininen 2500 lm
10000K Vahvasti sininen 2300 lm
12000K Purppuran sininen 2100 lm
Suosittelen 4300K toiseksi 5000K.
Miettikääpä mitä, erittäin valkoinen valo tekee lumessa? Mitä se tekee sumussa? Sateella? Vastaus häikäisee.
Kellertävä valo näkyy parhaiten huonoissa, ajokelissä.
Siniseen mentäessä valotehokkuus "hukkuu".
Jokainen on varmaan joskus liikenteessä, havainnut huonossa ajokelissä samassa paikassa "pyörivän ruskeakeltaisen valon" ja sinisen pyörivän valon "täysin syksyn pimeys sama efekti". Ruskeakeltainen kantaa paljon paremmin ihmisen silmäänkin.
Eli yhteenveto, aina ei se suurempi luku ole parempi.
lm=lumen mitä isompi luku sitä valovoimaisempi.
K= Kelvin mitä isompi, sitä heikompi. (toinen pitää tyttärestä, toinen äidistä sanonnan mukaan.
Paras valo ominaisuus / tehokkuus siis saadaan alueelle 4000K-6000K ).
Muistakaa Releet väliin ja 30A sulake, lisäksi sulake mahdollisimman lähelle virtalähdettä = Akkua.
Alla lähdetietoa AKE
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite.
Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Osa valojen myyjistäkin ilmoittaa virheellisesti valojen kirkkaustiedot päin V****ua.
Värilämpötila Väri Valoteho
4300K Kellertävä 3100 lm
5000K Valkoinen/kellertävä 3000 lm
6000K Valkoinen/sinertävä 2900 lm
8000K Kirkkaan sininen 2500 lm
10000K Vahvasti sininen 2300 lm
12000K Purppuran sininen 2100 lm
Suosittelen 4300K toiseksi 5000K.
Miettikääpä mitä, erittäin valkoinen valo tekee lumessa? Mitä se tekee sumussa? Sateella? Vastaus häikäisee.
Kellertävä valo näkyy parhaiten huonoissa, ajokelissä.
Siniseen mentäessä valotehokkuus "hukkuu".
Jokainen on varmaan joskus liikenteessä, havainnut huonossa ajokelissä samassa paikassa "pyörivän ruskeakeltaisen valon" ja sinisen pyörivän valon "täysin syksyn pimeys sama efekti". Ruskeakeltainen kantaa paljon paremmin ihmisen silmäänkin.
Eli yhteenveto, aina ei se suurempi luku ole parempi.
lm=lumen mitä isompi luku sitä valovoimaisempi.
K= Kelvin mitä isompi, sitä heikompi. (toinen pitää tyttärestä, toinen äidistä sanonnan mukaan.
Paras valo ominaisuus / tehokkuus siis saadaan alueelle 4000K-6000K ).
Muistakaa Releet väliin ja 30A sulake, lisäksi sulake mahdollisimman lähelle virtalähdettä = Akkua.
Alla lähdetietoa AKE
Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-valoja koskevan ohjeen:
"Xenon-ajovaloista Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite.
Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
HiD polttimoita on ns. kaksikammioisia, mutta tällöin yksi umpio, esim H4 kantainen vaatii kaksi ballastia / umpio. Toisaalta mekaanisesti palokammiota siirtävät eivät vielä ole laadullisesti osoittautuneet kelvollisiksi maastomönkijään, kovien iskujen takia, mutta paranemaan päin ne on ensimmäisistä. Kokemusta on ja toimii mainiosti. Polttimoita löytyy esim H4 kantaisena kahta esi mallia, Peili- sekä Linssiumpioon. Niissä heijaste ja suojakuvut eroavat toisistaan.migu250 kirjoitti:Pieni yhteen veto, Roosan kommenttien sekä asennuskaavioiden mukaan.
Ainut pieni korjaus Roosaan suositeltava sulakkeen koko HID-valoille on 30A.
Mikäli muistikuvani on oikein HID= xenon valojen niin sanottu pitkät valot ja lyhyet "hoidetaan" polttimon "siirrolla".
Ei perinteistä 2 lanka systeemiä.
Tämä taasen tietää sitä, jos ajovalo umpio ei ole "automaatti säätyvä" pitää olla polttimossa kyseinen ominaisuus.
.
Mihin perustuu 30A sulakkeen käyttö yhdelle Hid-valaisimelle vai tarkoititko esim. ajovaloihin, joita on siis kaksi?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
- migu250
- Tracks
- Viestit: 1270
- Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
- Paikkakunta: Pohjois-Espoo
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
Perustelu:
Muistaakseni valmistajan suositus, työvaloissakin oli tuo johtuen hetkellisestä virtapiikistä.
Se ei tarkoita että "tupla" valoilla= 2 valoa olisi enemmän ampeeri tarvetta. Vaan tuo 30A riittää siihenkin.
Syynä siis virtapiikki valon syttyessä.
Voi olla että olen väärässä, Ampeerien määrästä sulakkeessa.
Vaikka ballasti hoitaakin tun muunnon 12V ->>~25000V, yläpitoon ballasti pitää ~85 voltissa.
Muistaakseni valmistajan suositus, työvaloissakin oli tuo johtuen hetkellisestä virtapiikistä.
Se ei tarkoita että "tupla" valoilla= 2 valoa olisi enemmän ampeeri tarvetta. Vaan tuo 30A riittää siihenkin.
Syynä siis virtapiikki valon syttyessä.
Voi olla että olen väärässä, Ampeerien määrästä sulakkeessa.
Vaikka ballasti hoitaakin tun muunnon 12V ->>~25000V, yläpitoon ballasti pitää ~85 voltissa.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Re: Renen Xenonit!!?
Tuo alkupiikkipä on ihan tapauskohtainen. Minullakin on ajovaloissa alkupiikki luokkaa 8A/lamppu.
Ja sitten taas on sellainen lisäkaukoxenon jossa ei ole piikkiä laisinkaan. Yhdistäessä on ampeerit luokkaa 0.8 ja siitä alkaa kiriin pikkuhiljaa sinne kolmen Amp. hujakoille. Sitä käytän ilman relettä, hyi minua.
Eli kannattaa vähän niitä mittailla kun asentelee. Mutta varmaan 30A sulake ainakin riittää.
Ja sitten taas on sellainen lisäkaukoxenon jossa ei ole piikkiä laisinkaan. Yhdistäessä on ampeerit luokkaa 0.8 ja siitä alkaa kiriin pikkuhiljaa sinne kolmen Amp. hujakoille. Sitä käytän ilman relettä, hyi minua.
Eli kannattaa vähän niitä mittailla kun asentelee. Mutta varmaan 30A sulake ainakin riittää.
- Roosa999
- Ylläpitäjä
- Viestit: 10879
- Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
- Mönkijä:: Honda
- Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
- Viesti:
Re: Renen Xenonit!!?
Hyvä että tuli esille.
Taitaa siis valmistajissa ja syttymisprosessissa olla aika paljonkin eroja.
Virtapiikkiä en omien ballastien kohdalla saanut kiinni kuin muistioskilloskoopilla, ja se vaihtelee ilmanlämpötilan mukaan 8-25 ampeerin välillä. Piikki on muutaman kymmenen millisekunnin mittainen, joten siksi mulla on 15 A riittänyt yhden valaisimen perään.
30 A on safessa ja palaa, jos syötöt oikosessa.
Taitaa siis valmistajissa ja syttymisprosessissa olla aika paljonkin eroja.
Virtapiikkiä en omien ballastien kohdalla saanut kiinni kuin muistioskilloskoopilla, ja se vaihtelee ilmanlämpötilan mukaan 8-25 ampeerin välillä. Piikki on muutaman kymmenen millisekunnin mittainen, joten siksi mulla on 15 A riittänyt yhden valaisimen perään.
30 A on safessa ja palaa, jos syötöt oikosessa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress