Moottoriöljyt bombaan
Tulihan tuo variattorilinjasto tutkittua yhdestä demosta. Herätti mielenkiinnon tuo hyvä välitysten kerronta isossa bombassa. Oikeassa oli huoltomies, ei mahda hitaalla puolella savuja remmistä nousta ihan hevillä. Pitkä päällä väärinkäytöksissä sensijaan helpostikkin, on tuota voimaa senverran tarjolla. Hidas päällä vetohommissa kestää remmikin. Kevyenä kaverina käytän hidasta puolta maastossa hupia ajellessa vain hiipimiseen ja silloin, kun tuntuu, että remmi saattaa olla tiukoilla, pelin istahdettua lutakkoon. Eiköhän nuo tiukat ja löysät joudu samaan pyöritykseen, joten tuntuisi kestopuolen ratkaisevan lähinnä remmin laatu.petri.n kirjoitti:Oletko poke purkanut tuota hihnan puolta ja kattonut sitä hihnaa? Nimittäin kysyin tuota hihna asiaa tuolta omalta hovihuoltajalta joka noita bombia huoltaa, niin sanoi, että on tiukka hihna ja siksi se hihna kestää uskomattomia suorituksia. Selitti juuri sitä, että jos maasto ajossa käyttää hidasta puolta, niin ei saa koskaan tuota hihnaa luistamaan. En tiedä sitten mikä on totuus, kun itte en ole avannut tuota variaattorin puolta.
-
- Tracks
- Mönkijä:: canam 650 max
Kertoi nääs, että vetivät soratiellä hiacee jarrut päällä ja yrittivät hajottaa variaattoria tai hihnan. Ei ollut kumpikaan onnistunut. Ei ollut kovin pitkiä pätkijä jaksanut 400 vetää, vaan oli ruvennut kaivamaan. Renkaat mukamas loppuu ennemmin, eikä hitaalla puolella, edes ollut hihna ruvennut haisemaan. Nopealla puolella sitten oli vähän haiskahdellut, mutta ei silti mennyt rikki.
-
- 2WD
Re: Moottoriöljyt bombaan
Käyttääkö porukka täyssynteettistä vai tavallista?
Ekassa huollossa laitettiin tavallista ja nyt suositelivat bombardierin omaa joka on täyssynteettistä.
Toimiiko vaihteet paremmin täyssynteettisellä kuin tavallisella?
Ekassa huollossa laitettiin tavallista ja nyt suositelivat bombardierin omaa joka on täyssynteettistä.
Toimiiko vaihteet paremmin täyssynteettisellä kuin tavallisella?
dre kirjoitti:Eli vaihdoin tuossa toissapäivänä ekan kerran öljyt omaan bombaan ja oli aika järkyttävä yllätys kun kävin öljyä ostamassa. Bombardierin oma öljy oli hinnaltaan vain 18,60€/litra!![]()
Öljyhän on aivan normaalia SAE 5w-40, joka maksaa litralle 4-5€ riipuen ostopaikasta. Tämän lisäksi öljyn seassa on joku lisäaine joka voitelee viskolukon.
Itsellä ei ole nyt ohjekirja tässä, mutta tietääkö kukaan mitä tuo lisäaine on ja pystyykö tuota seosta sekoittamaan itse kotona? On nimittäin aika kallista loppujen lopuksi tuo öljynvaihto.
Tämän lisäksi vielä ohjekirjassa lukee että öljymäärä on on 2,8l suodattimen vaihdon kera. Itsellä meni kaikki 3l jotka ostin ja vielä täytyy hieman lisätä että tulee öljyt viivan ylärajaan.
Tomppa
- ATC
- Koheltaja (r)
- Mönkijä:: Maatalous traktori
Ihan oikeesti, pakko on tähän tarttua. Tänää viimeksi korjattiin "tiukan" keskipakoiskytkintä ja sanonkin, että vaihtakaa hyvät ihmiset niitä öljyjä keskipakoiskytkin vehkeisiin!!! Sitten vielä semmoinen asia, että kun puhutaan remmin kulumisesta, en nyt tarkoita näitä käyttövirheitä, joissa tuhotaan remmi pitkällä puolella ajamalla, vaan katsokaa niitä remmejä!!! Kuinka moni on nähnyt Polariksen tai Bomban remmin ja kuinka moni Yammun remmin ja vertaillut niitä. Yammun remmi on kuin Skootterista, kapea ja lyhyt, joten se ei taatusti, kestä kauempaa kuin isommat ja pitemmät keskipakoiskytkimestä huolimatta. Keskipakoiskytkimen etu, on aivan muualla, kuin remmin kestossa. Kytkin mahdollistaa hitaan ryömimisen, ilman pikku kaasunliikkeen aiheuttamaa hyökkäilyä, joka taas on suoran vedon kiusana, epätasaisessa maastossa.anton kirjoitti:Huonommin ne kestää kuin kokoajan tiukalla olevat remmit. Kelkoissahan on sama löysä hihna systeemi. Kyllä siellä hihnat kestää. Välillä vaan joutuu uusimaan. Ajotyylistä ja kilometreistä se on kiinni, mutta ei niitä joka vuos tarvii vaihtaa. Tiukat kestää paremmin, ja tunnetustihan tiukka on paras

¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Lisäisin tuohon Petrin asiaan, että kasisatasessa vaihteisto on eri kopassa. Lisäksi moottorin osalta takuu on voimassa vain käytettäessä bomban omaa öljyä. Vaihdelaatikossa ja perissä öljymerkki on tietojeni mukaan vapaa, kunhan käytetään laatuvaatimukset täyttävää öljyä.petri.n kirjoitti:Bombassa on moottorilla ja vaihteistolla yhteiset öljyt ja tästä syystä täytyy olla sitä lisäaineistettua öljyä. Ajaissasi sellaisella öljyllä, joka ei sisällä kyseistä vaihteiston voitelevaa lisäainetta saatta vaihteistonrattaat ja -laakerit ruveta kärsimään.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
-
- 4WD
Mä törppäsin Bomban koneeseen Mobil ykköset 5W40 öljyt ja Prisman hinta taisi olla 29 egee. Törsää reilu kymppi lisää niin saat synteettiset öljyt, öljyt kun on ne millä moottorin kulutuskestävyys tehdään. 4L kannu riittää kahteen öljynvaihtoon joten paljoa ei kustannuksia tule öljyjen osalta.
Joku väitti että Bombassa pitää käyttää omaa moottoriöljyä ja jos ei käytä niin takuu loppuu moottorin osalta siihen. Tätä tietoa en löytänyt mistään huolto-, takuu-, ohjevihkosesta joten huhu lienee perätön. Se ei riitä että siitä olisi Bomballa sisäinen tiedote vaan asiasta pitää olla maininta asiakkaalle menevissä papereissa/vihkosissa. Vielä kun huomioidaan että ohjekirja antaa öljynlaatu suositukset niin se vielä vahvistaa sen että saa siinä muitakin öljyjä käyttää.
Joku väitti että Bombassa pitää käyttää omaa moottoriöljyä ja jos ei käytä niin takuu loppuu moottorin osalta siihen. Tätä tietoa en löytänyt mistään huolto-, takuu-, ohjevihkosesta joten huhu lienee perätön. Se ei riitä että siitä olisi Bomballa sisäinen tiedote vaan asiasta pitää olla maininta asiakkaalle menevissä papereissa/vihkosissa. Vielä kun huomioidaan että ohjekirja antaa öljynlaatu suositukset niin se vielä vahvistaa sen että saa siinä muitakin öljyjä käyttää.
Kylätason mönkijäkuski
-
- 4WD
Siis täh, kun sanoit, että törsää vielä kymppi lisää niin saat synteettiset öljyt, niin eikös tuo mun öljy ole just synteettistä...Koheltaja kirjoitti:Mä törppäsin Bomban koneeseen Mobil ykköset 5W40 öljyt ja Prisman hinta taisi olla 29 egee. Törsää reilu kymppi lisää niin saat synteettiset öljyt, öljyt kun on ne millä moottorin kulutuskestävyys tehdään. 4L kannu riittää kahteen öljynvaihtoon joten paljoa ei kustannuksia tule öljyjen osalta.

Joo, mulle sanovatten bomban sisäänajohuollon yhteydessä huoltomiehet tuosta moottoriöljystä, joka ainakin heidän mukaansa pitää olla bomban oma, muuten takuu raukeaa. Muualle saa laittaa ohjekirjassa mainittujen laatuluokitusten mukaiset öljyt, joiden ei tarvitse olla bomban omia. Olempa sitä sitten kiltisti moottoriin laittanut, vaikka on mokomalle laitettu hintaa. Myös laatikkoon olen laittanut varmuuden vuoksi bomban omat öljyt. Vaatiihan tuo takuun voimassaolo tietääkseni ainakin sisäänajohuollon teettämisen merkkihuollossa. Koin edellisen kömpijäni uuden omistajan kanssa kiusallisen tilanteen, kun takuu ei ollutkaan uudella paikkakunnalla voimassa, koska laitetta ei oltu huollettu kertaakaan. Olin itse huoltanut laitteen useammin ja tarkemmin, kuin mitä huoltokirja edellyttää, myös kirjannut huollot ja käytetyt öljyt tarkkaan, mutta sillä ei ollut siellä mitään merkitystä. Onneksi kaveri asioi säännöllisesti Oulussa ja voi samalla huollattaa pelinsä täällä. Mitä opimme tästä, emme luultavasti mitään. Noh, olen oppinut saamaan ainakin joitain tärkeitä tolppia tuonne huoltokirjaan, jotta jälleenmyyntiarvo säilyisi mahdollisimman hyvänä, vaikka pääosin huollan ja tarkistan edelleen bomban itse. 

When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Mielenkiintoista että omistajalle tulevissa papereissa mainita tästä alkuperäisestä öljystä mitään. Mä tulen jatkossakin käyttämään Mobilin öljyjä moottorissa ja jos jotain sattuu niin olena aika vahvoilla koska missään tästä öljyasiasta ei ole mainintaa. Vielä kun katsoo huolto ohjelmaa niin sinne on merkitty mitkä toimenpiteet asiakas saa itse suorittaa ja öljynvaihto kuuluu niihin. Toisella sivulla kerrotaan mitkä luokitukset pitää öljyissä olla, mitään merkkiuskollisuuteen viittaavaa ei mainita. Ei muuta kuin mopilaattia koneeseen 

Kylätason mönkijäkuski