voimailija kirjoitti:Sain tänään iltapäivällä warnin cyclone 152cm auran asennetuksi ja eikun aurailemaan. Niinhän siinä kävi, että alkuperäinen akku hyytyi niin että kone sammuikin kerran. Onneksi lähti hetken päästä käyntiin. Koko ajan vilkutteli sitä punasta valoa ja teksti kertoi että linkutahan kotio siitä...
Kotona sit annoin hetkisen käydä ja kierrätin konetta ja kokeilin uudestaan startata. Eipä enää lähteny käyntiin vaan hikisesti aina pyöräytti pari kierrosta.
Taitaa olla akun vaihto edessä kun muutenkin on aina vinssatessa vilkutellu tuota punasta valoa. Taidan pistää tuon vartan imeytetyn akun kun ainakin mittojensa mukaan taitaa käydä canaan...
Laitoin tuo vartan akun, heittämällä mennee paikalle, tosin akunkenkiin menevät ruuvit kannattaa hommata alakuperäsiä pitemmät. Siltiki vielä valot vilikkuu ja mittari huutaa low battia ja kaikkia muutaki mitä ikinä keksii. Sama hommako aikasemmalla akulla eli jotenki tuntuu että virta karkaa johonki. Nyt torstaina huollon yhteyvesä mitataan ja tarkistetaan nuo johot ja kiinnitykset ja tietenki vinssi.
En tiedä näenkö mä unta vai kahminko mä lunta, on mahtava meininki meneillään.
Olisiko jollain BRP-asiantuntijalla tietoa, miten sähkönjako Can-Am:ssa on hoidettu? Siis onko siellä sellainen Polariksen tapainen ECM-moduli, joka hoitaa koko koneen sähkönjaon valoista lähtien?
Sillä jos siellä on tällainen moduli, voi sen toimintaa häiritä mikä vaan ja valot vilkkuu sirkusestraadin lailla. Saattaahan se olla jopa rikki.
Mutta asiansa osaava huolto laittaa kamppeen kuntoon.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tässä kun noita kahta aivo(???)nystyrää on hangattu toisiaan vasten niin sieltä 4bit muistisopukasta löytyi sellainen harmaa muistikuva että huollolla olisi lääke tohon Lo Batt ilmoon??
Punainen valoinen on sammutettu jo k.o. diodisarjalla. Ainakin mielestäni näin on tehty. Mulla tuo akkufiniitto johtu vaan ylenpalttisesta virrankulutuksesta. Tuota Voimaa kun on ylenpalttisesti tuossa koneessa, niin ei osaa mieltää että virta loppuisi kesken kun laittaa kaikki virtaa vievät kamppeet päälle.
Jere itte kirjoitti:Tuota Voimaa kun on ylenpalttisesti tuossa koneessa, niin ei osaa mieltää että virta loppuisi kesken kun laittaa kaikki virtaa vievät kamppeet päälle.
Pistä vielä tankki täyteen niin virtaa riittää varmasti pitemmäksi aikaa
Mulla vilkutti "low battia" sekä punanen valo paloi aina kun vinssillä veti vähän tiukemmin. Äsken kävin tilaamassa sen diodisarjan sekä ostin uuden vartan imeytetyn 18Ah akun. Pitää vähän vielä varmaan latailla sitä kun ehdottivat akkukaupassa. Pistän koneeseen kiinni, yhden työvalon palamaan, ja sit akkulaturiin kiinni niin ei lataa liian lujaa...
Pakkanen se haittaa aloittelevankin mönkijän toimia...
Mitäs tuollainen Vartan kuivempi akku kustantaa? Näitä pieniä akkuja ei voi ilmeisesti tavallisella auton akulle tarkoitetulla laturilla täyttää? Mikä lienee maksimi sisäänsyöttö?
Lähti se Cana sentään käymään, vaikka aika hilkulla oli. Ranskalainen elegantti automerkki ei pärjännyt yhtä hyvin. Pakkasherra vei mennessään kaikki digitaaliset mittarinäytöt. Mitä sitä ihminen polttoaineen määrällä, moottorin lämmöillä tai nopeustiedolla tekisi.
Latureista tuo jo aiemmin mainittu CTECH on tosiaan oivallinen keksintö. Jos akku on hankalassa paikassa voi asentaa kiinteästi latauspiuhat kiinni akkuun, jonka jälkeen laturin kytkee helposti liittimen avulla. Eikä hintakaan ole paha 57€. Ja takuuta 5 vuotta.
Stormin hinnasto -07 mukaan Vartan huoltovapaa LF-akku, 12V 14,0Ah:n akku 127,10 eur. ja 18,0Ah:n akku 137,60 eur.
Kummassakin on 2 vaihto ehtoo, napojen järjestykselle.
Hinnat on tuskin kirkossa kuulutettuja, joten tinkaamaan paikalliseen autotarvike liikkeeseen
Laitoin jo tuonne sivulle 1 ratkaisun noihin teidän mittarin häiriöongelmiin, Lukekaa se vaan ajatuksen kanssa, niin tiedätte mitä tehdä. Myös tuo akun asento kannattaa tarkistaa. Omassa ei virtaongelmia ole ollut, vaikka aurausalueeseen menee päivä, ja vinssi laulaa koko ajan. Johtuisiko siitä, että on valot pois päältä ja etuvalona 1 Sunsboy keulassa, magneettijalalla. Tosin sitten tuolla vilkkaammilla paikoilla on myös hätävilkut päällä.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
ltjput kirjoitti:
Mitäs tuollainen Vartan kuivempi akku kustantaa? Näitä pieniä akkuja ei voi ilmeisesti tavallisella auton akulle tarkoitetulla laturilla täyttää? Mikä lienee maksimi sisäänsyöttö?
18Ah vartan imeytetty maksoi täälläpäin tasan satasen.
Latasin sitä ihan tavan laturilla merkiltään Helvi Rapid 160. Laitoin virransyötön slow-asentoon ja vielä työvalon päälle samaan aikaan, jotta ei lataisi liian voimakkaasti. Toivottavasti akku ei pahastunut... Ainakin nyt on hyvin toiminut.
Oliskohan vinssissä(warn2,5) jotain vikaa kun vieläkin vinssatessa rupeaa heti näyttämään tuota "low batt" merkkiä ja kun jatkaa vinssausta niin punainen valo syttyy... Ajovaloja ja mitään muitakaan sähkövehkeitä ei ole päällä. Diodisarja asennettu ja akku vaihdettu. Rupeaa näyttämään muuten sitä tekstiä heti kun vinssaa ulospäin köyttä ja sit punanen syttyy kun kuormittaa enemmän.
Voisiko joku ystävällisesti auttaa tyhmää ja kertoa kuvan kanssa tai ilman mihin ja miten tuo diodijohtosarja kytketään. Josko johtosarjan lisääminen auttaisi hieman tuohon vinssauksen aikaiseen ainaiseen "low batt"-tekstiin mittaristossa, vaikka akku juuri ladattu. Kyseessä Renegade vm.2008, mutta kyllä kai tuon johtosarjan siihenkin voi lisätä.