2010 Can-Am

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
jänkhä
Tracks
Viestit: 1581
Liittynyt: 07 Maalis 2007 19:17
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Kalajoki

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja jänkhä »

ATC kirjoitti: mutta jos pitää veto kohdistaa alempaa onnistuu se kätevästi laittamalla pylpyrä kiinni vetokoukun kiinnikerautaan.
Tämä on sitten todella helppoa kun ollaan penkkiä myöden suossa.

Ellei se ole keittäny jo
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Kun vinssi on ylhäällä ja veto kohdistuu alas pylpyrään ja sitä kautta vaikkapa puuhun, tulee tuossa vinssi rullassa tai liukukidassa aika tiukka 90 asteen mutka ja veto kohdistuu telineessä alaspäin. Teline kestää, mutta tällöin pitää laittaa rullakidaksi sellainen kita, jossa iso alarulla. Tämä pienentää köyteen tai naruun kohdistuvaa rasitusta.

Muutoin en lähde neuvomaan, miten kukin vinssaa, mutta kun ollaan penkkiä myöden suossa, niin vedon tulisi lähdeä laitteen akselilinjan tasalta tai mahdollisimman läheltä sitä, jotta kone nousee kivuitta. Ylhäällä olevat vinssit tuppaa vääntämään konetta pystyyn.

Toki takavinssi on usein työkäyttöön tarkoitettu, kuten ATC mainitsi, joten tarpeen mukaan asennustapa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

jänkhä kirjoitti:
ATC kirjoitti: mutta jos pitää veto kohdistaa alempaa onnistuu se kätevästi laittamalla pylpyrä kiinni vetokoukun kiinnikerautaan.
Tämä on sitten todella helppoa kun ollaan penkkiä myöden suossa.

Ellei se ole keittäny jo
Menee ohi aiheen taas mutta lainaa Hessua joka ihan hetki sitten kirjoitti...
Vaijeri tai naru kannattaa nostaa jonnekin ylös kiinni, jotta se totaaliupotuksessa olisi kivempi käyttää. Vinssihän pyörii myös toiseen suuntaan, joten umpisukelluksessa ei tarvitse käsiänsä kastella. Koukku kannattaa laittaa kiinni, esim pressun kiinnityslenkikiin tai pakoputken kannatinlaakerikumiin kiinni.
Eli jos vaikka tekis sen pylpyrän kautta tuon jos on vaara upotuksiin.
Meikkis käyttää mönkijää enempi työhommissa, vaikka ei se paljon eroa hupikäytöstä kuin noiden upotusten osalta, joita pyrin välttämään koska liikun useimmiten yksin.
Ei myöskään ole loogista ehkäistä maastoliikenteen haittoja ja aiheuttaa niitä itse.
Harvoin tai ei juuri koskaan näe ylipäätään vinssiä takana hupikoneissa, joten taitaa olla useimmiten työkäytössä olipa sitten ylhäällä tai alhaalla.
Toki poikkeuksen tekee 2010 Can-Am jossa se tulee vakiona mukaan olipa käyttötarkoitus sitten mikä hyvänsä ja mihin hintaan 8990,-
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Darth
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 832
Liittynyt: 04 Elo 2007 13:59
Paikkakunta: FireRiver

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Darth »

Toki poikkeuksen tekee 2010 Can-Am jossa se tulee vakiona mukaan olipa käyttötarkoitus sitten mikä hyvänsä ja mihin hintaan 8990,-
Siis onko canassa vakiona tuollanen takavinssi? Keulii ainakin helpommin eikä kaadu selälleen. =D>
Minäkin voisin olla voittaja! Ei puutu muuta kuin älykkyys, koulutus, kunnianhimo ja parturi. Pienestä se on kiinni...
Never Settle For Second Best.
Pariuraa
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Öööh, hokasitkos ATC, tuon jatkolähetyksen? Laitoin vielä tarkennusta aiheeseen, jos sen vinssin laittaa ylös. En siis tuominnut sitä asennustapaa.

Kun täälläpäin katselee noita koneita, niin hupivehkeissä näitä vinssejä olen itse nähnyt, vaikka itse en sellaista laittais koneeseen painoa lisäämään. Lopen uupuneet III:ssa oli useassakin.

EDIT: Onko tuo takavinssi kaikissa XT 500 malleissa mukana 2010 vuonna?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Juu Wanhan silmät ei vielä ole puusilmiä, vaikka ei paljon muutenkaan.
JOs takavinssiä tarvitsee eiköhän siitä ole apua oli se sitten ylös eli alas asennettu.
Etuvinssin lisäksi takavinssi on nyt vakiona Outlander 500XT mallissa.
Paitukei tuo on sitten Optiomalli joten sen voi myös halutessaan rekisteröidä tieliikenteeseen.
Niin ja noihin kisahommiinhan se olisi sitten melkein valmis varustelultaan. =D>
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Taitaa olla Can-Am-kyselytunti menossa :D

Onko vinssit jarrullisia?
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

edellenkin kaipaisin vastausta kysymykseen:onko takavinnsi "kiinteä" vai irrotettavissa olevaa mallia :?: :?:
kes022
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 16 Heinä 2007 22:43
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Oulun liepeillä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja kes022 »

kingi kirjoitti:edellenkin kaipaisin vastausta kysymykseen:onko takavinnsi "kiinteä" vai irrotettavissa olevaa mallia :?: :?:

Kiinteä 2500lbs warn se on. Ja tällä hetkellä kampanjassa 500 xt optio 8990e+tk se tulee kaupan päälle, sitä nyt en muista mihin asti tuo kampanja on voimassa. Sen 500 xt 2010 ovh:han on 9490e ilman vinssiä, joten ihan järki tarjous ja kannattaa varmaa ottaa ku ilman saa tuohon rahaa kaikkien muiden herkkujen lisäksi, olipa se sitte asennus paikka vaikka penkin alla :wink:

Muuten siitä uudesta viscosta vielä..uusi mönkiä lehti kirjoitti, että on tapahtunut huomattava parannus tai jotai sinne päin.. Son veri hyvä juttu se.
jukka81
Moderaattori
Viestit: 5590
Liittynyt: 23 Marras 2007 21:29
Mönkijä:: Traktori
Paikkakunta: Uusimaa

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja jukka81 »

enemmän kun hyvä jos lukko pelaa nopeammin(asiakaspalautetta selvästi kuunneltu) :D mutta tuo vinssin kiinnitys on kyllä lähinnä naurettava(tämäkin vain ja ainoastaan oma mielipide joten jääköön sikseen).tarttuu turhan herkästi kiinni ojan penkkaan ja aiheuttaa lisätarkkaivaisuutta peruuttaessa :?kysymyksiä esitän tulevan potentiaalisen can-am kuskin toimesta joten ei herneitä nekkuun vaan ammattimaisia näkökulmia asioihin hyvässä hengessä :D
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja mikli »

Samaa mielipuolta Kingin kanssa. Toisaalta ei taida olla kanaan parempaakaan paikkaa, jos takavinssin haluaa. Pitäis nähdä livenä ja myös muiden merkkien ratkaisuja. Joku näppärä keksii varmasti fixun ratkaisun..
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Roosa999 kirjoitti:Taitaa olla Can-Am-kyselytunti menossa :D

Onko vinssit jarrullisia?
Tuo on hyvä kysymys, joka pitää selvittää.
CE vinssejä kuitenkin.
Tuo vinssin teline on muuten ruotsalaista alkuperää, jonka on kehittänyt paikallinen Jalo/ Koheltaja.
Eräs ruotsalaiskauppias on sitten niitä pyytänyt myyntiin ja maahantuoja saanut yhden käsiinsä, ja sitä kautta tullut myös tänne myyntiin, jotenkin näin se menee.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
kes022
3WD
Viestit: 104
Liittynyt: 16 Heinä 2007 22:43
Mönkijä:: Can-Am
Paikkakunta: Oulun liepeillä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja kes022 »

mikli kirjoitti:Samaa mielipuolta Kingin kanssa. Toisaalta ei taida olla kanaan parempaakaan paikkaa, jos takavinssin haluaa. Pitäis nähdä livenä ja myös muiden merkkien ratkaisuja. Joku näppärä keksii varmasti fixun ratkaisun..
Joku kätevä vois kehitellä siihen jonku pikalukko systeemin, millä sen sai pois tarvittaessa. Tuntuis, että ei mahdoton tehtävä. johdoille kunnon pikaliittimet jne.. Se olis varmaa paras apu tähän tilanteeseen.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Roosa999 kirjoitti:Taitaa olla Can-Am-kyselytunti menossa :D

Onko vinssit jarrullisia?
Laitetaanpas tähän vastaus, notta kyllä on jarrullisia vinssit.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Hieno Homma. Silloin voi käyttää lumiaurahommissakin, ilman valumisen murhetta.

Muistakaahan kuitenkin, että vinssin narusta/vaijerista EI SAA hinata. Rytkäykset ylittää helposti vinssin vetokyvyn ja silloin on rattaat kovilla.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Vastaa Viestiin