
Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
joo, nyt on taas vara vaihtaa parempaan. 

Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Laakerit vaihtuvat 100 tunnin huollon yhteydessä ja näyttäs, että saavutettiin liukkaampi vaihtuvuus.
-
- 3WD
- Viestit: 93
- Liittynyt: 15 Helmi 2010 18:44
- Mönkijä:: Can-am Outlander 650 XT 2010
- Paikkakunta: uusikaupunki
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
RS:ät tuli laittettua variin. Penkissä testaamalla eipä juuri muutosta tuntunut... Saas nähdä miten vaikuttaa kun pääsee veivaa lunta tontilta (kunhan sitä vähän edes tulis eka)...
-
- 3WD
- Viestit: 71
- Liittynyt: 01 Helmi 2012 23:16
- Mönkijä:: Rene 800R EFI X
- Paikkakunta: Anttola
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Hyvä että törmäsin tähän topiciin. Luulin, että mitään apuja vaihtamiseen ei ole.
Tuohon -09 800r Reneen meinasin laittaa, mut laittasko 6808RS, vai NSK 6808ZZ AS2S 610
Mielipiteitä?

Tuohon -09 800r Reneen meinasin laittaa, mut laittasko 6808RS, vai NSK 6808ZZ AS2S 610


Mielipiteitä?
- Lihasten syvä aukaisut/ kalvokäsittelyt
* vain kilpaurheilijoille!
* vain kilpaurheilijoille!
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Tuo RS on kumitiivisteinen oliko se ny nitriilikumi vai mikä, ehkä joku muistaa paremmin(tiiviimpi, jäykempi) ja ZZ metallitiivisteinen (ei niin tiivis ja herkempi). Sähkömoottorihuolto, käämintä ja asennushommissa ainakin ei RS:ää käytetty 3000rpm ja sitä suuremmissa kierrosnopeuksissa. Tuo RS ei välttämättä kestä niin hyvin suuria kierrosnopeuksia, on tiiviimpi, jäykempi niin rupeaa suurissa nopeuksissa kuumenemaan, kovettumaan ja hapristumaan ennen aikojaan. Kun taas toi ZZ ei ole kierrosnopeuksista niin tarkka, mutta ei ihan niin tiivis, joten lika pääsee mahdollisesti helpommin laakerin sisään kuluttamaan laakeria. Yleis sääntönä moottorihuollossa oli 1500rpm ja pienemmät nopeudet koneet laitetaan ZZ laakeri ellei muista syistä tarvi RS laakeria ja kaikki yli 1500rpm koneet aina ZZ laakeri. Tulipas ny pitkän kaavan mukaan, anteeksi siitä.......ite kyllä laittaisin tässä tapauksessa ehdottomasti ZZ laakerin.
p.s. alkuperäisenä kylläkin tuolla varissa on kumitiivisteinen laakeri, mutta en tiedä mitä kumia se on kun tuntuu kestävän.
p.p.s. kun hommaat laakerit niin kato että on 2RS tai 2Z tai ZZ niin on tiivisteet molemmin puolin laakeria.
p.p.p.s noita laakerintiivisteitä oli vielä joku muukin kuminen kun tuo RS....nyt kun vaan ei muista....se saattoi kestää lämpöä paremmin, näyttäis tosiaan nuo alkuperäis laakerit olevan sillä toisella kumilla-->ruskea, kun noi RS: ssät on mustaa kumia.
p.s. alkuperäisenä kylläkin tuolla varissa on kumitiivisteinen laakeri, mutta en tiedä mitä kumia se on kun tuntuu kestävän.
p.p.s. kun hommaat laakerit niin kato että on 2RS tai 2Z tai ZZ niin on tiivisteet molemmin puolin laakeria.
p.p.p.s noita laakerintiivisteitä oli vielä joku muukin kuminen kun tuo RS....nyt kun vaan ei muista....se saattoi kestää lämpöä paremmin, näyttäis tosiaan nuo alkuperäis laakerit olevan sillä toisella kumilla-->ruskea, kun noi RS: ssät on mustaa kumia.
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Kannatta ehtottomasti laittaa NSK 6808RS-laakeripari, tietysti molemmin puolin suojattuna. Hyvälaatuinen laakeri on huomattavasti liukkaampi alkuperäistä.
Tuo metallisuojainen menee hetkessä tukkoon, koska pölysuojaus on niin olematon.
Tukkoon mennessä laakeri jumiutuu ja alkaa syömään tavaraa ympäriltään.
Lisäksi metallisuojainen on uutena vähän liiankin liukas toimivuuden kannalta.
Ihmeitähän tuo laakereiden vaihto ei tee, mutta jos vaihteisto jumittaa normaalia enemmän, on vaihto paikallaan.
Tuo metallisuojainen menee hetkessä tukkoon, koska pölysuojaus on niin olematon.
Tukkoon mennessä laakeri jumiutuu ja alkaa syömään tavaraa ympäriltään.
Lisäksi metallisuojainen on uutena vähän liiankin liukas toimivuuden kannalta.
Ihmeitähän tuo laakereiden vaihto ei tee, mutta jos vaihteisto jumittaa normaalia enemmän, on vaihto paikallaan.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
OK ....tätä vähän odotinkin....jotain joku on noita enempi vaihtanu tietää käytännössä paremmin!! Eikö poke ole NSK 6808RS jäykkä ja miten on lämpöjä kestäny ????
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Alkuperäisissä on samanlainen suojaus, hyvin on nämäkin tietääkseni kestänyt.
Se on alkuperäistä aika paljon liukkaammin pyörivä ja siten helpottaa vaihtamista, varsinkin jos se takeltelee normaalia enemmän.
Nuo peltisuojatut on tullut nähtyä livenä jonkinvertaisen ajon jäljiltä ja kovin oli murheellinen näky.
Se on alkuperäistä aika paljon liukkaammin pyörivä ja siten helpottaa vaihtamista, varsinkin jos se takeltelee normaalia enemmän.
Nuo peltisuojatut on tullut nähtyä livenä jonkinvertaisen ajon jäljiltä ja kovin oli murheellinen näky.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Voin olla väärässä, mutta väittäisin että alkuperäiset ei ole tuota mustaa oliko se nitriilikumia RS:ää vaan sitä toista (ruskeaa)kumimateriaalia..hitto ku muistaisin mitä se oli...kun noista huoltohommista on jo jonkun verran aikaa. Omassa koneessa ainakin nuo alkuperäis tiivisteet on tuota ruskeaa eikä mustaa. Tuota saamaa ruskeaa käytetään muissakin kohteissa----> akselitiivisteissä, huulitiivisteissä.....se saattoi olla jotain erikoismatskua koska en noissa sähkömoottorihuolloissakaan niin hirveän usein noihin törmänny.
Dodii..löytyyhän sitä tietoa ku vähän onkii. Eli tuo RS on musta,nitriilikumia, lämmön kesto +100 'C ja se ruskea on fluorikumia nimeltään VITON/FPM ja lämmön kesto on +200 'C.
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main. ... 695&path=1
Dodii..löytyyhän sitä tietoa ku vähän onkii. Eli tuo RS on musta,nitriilikumia, lämmön kesto +100 'C ja se ruskea on fluorikumia nimeltään VITON/FPM ja lämmön kesto on +200 'C.
http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/main. ... 695&path=1
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Meikäläinen ei tiedä noista tiivisteväreistä muuta kun että ruskea on vaihdelootan ja moottorin defoissa.
Jos ei muisti katkea totaalisti, niin mustaa on tuo tiiviste noissa laakereissa jotka on yksisuuntalaakerin sisällä.
Sininen puolestaan on suojuksen väri noissa NSK-laakereissa.
Jos ei muisti katkea totaalisti, niin mustaa on tuo tiiviste noissa laakereissa jotka on yksisuuntalaakerin sisällä.
Sininen puolestaan on suojuksen väri noissa NSK-laakereissa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Sotkeudun sivusta sen verran tähän tiivistejuttuun, että eihän tuon yksisuuntalaakerin tarvitse mitään suuria pyörimisnopeuksia kestääkään? Sehän pysähtyy heti kun kytkin alkaa ottaa kiinni, eli käytännössä pyörii vain ~1200-1300rpm (ainakin renen tyhjäkäyntikierrokset on noilla main).cotcot kirjoitti:Tuo RS on kumitiivisteinen oliko se ny nitriilikumi vai mikä, ehkä joku muistaa paremmin(tiiviimpi, jäykempi) ja ZZ metallitiivisteinen (ei niin tiivis ja herkempi). Sähkömoottorihuolto, käämintä ja asennushommissa ainakin ei RS:ää käytetty 3000rpm ja sitä suuremmissa kierrosnopeuksissa. Tuo RS ei välttämättä kestä niin hyvin suuria kierrosnopeuksia, on tiiviimpi, jäykempi niin rupeaa suurissa nopeuksissa kuumenemaan, kovettumaan ja hapristumaan ennen aikojaan.
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
On vain hyvä, että asioita tarkastellaan monelta suunnalta. Aina saattaa löytyä jotain heikkouksia.
Mika_M on ihan oikeassa, ei tuolle laakerille suuria kierrosnopeuksia tule. Omassa STM-kytkimessä ei akselilla ole laakeria lainkaan ja moottorijarru toimii normaalisti siihen asti kun kytkin irroittaa, eli lähes kytkimen tartuntakierroksilla.
Mika_M on ihan oikeassa, ei tuolle laakerille suuria kierrosnopeuksia tule. Omassa STM-kytkimessä ei akselilla ole laakeria lainkaan ja moottorijarru toimii normaalisti siihen asti kun kytkin irroittaa, eli lähes kytkimen tartuntakierroksilla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Vähän syvällisemmin kun ajattelee, niinhän se on että ei tuolla suuntalaakerilla niin kauhian kovia kierroksia tosiaan ole, 400:sen tyhjäkäynti 1300rpm, kytkin nappaa 2000....isommat koneet ?? Kiitokset Mikalle huomiosta. Eni vei, hyvä kun saa keskustelua aikasiks niin ehkä tästä jotain hyötyäkin loppujenlopuksi on. Pakko kysyä mikä/ millainen tuo STM-kytkin on?? Onko merkittävästi parempi kuin alkuperäinen?
Re: Onko vaihteensiirto tahmea, korjaa asia.
Onhan siinä merkittävästi parempia ominaisuuksia, yksi on sekä ykkösen että kakkosen säädettävyys.
Jos otat hieman enemmän voimaa koneesta, ei kytkin päästä sitä savuna ilmaan niinkuin orkkis.
Omassa laitteessa on tuo Rage VIII ja myös driven clutch.
http://supremetoolinc.com/cart/atv-clut ... 3db766dd3d
Jos otat hieman enemmän voimaa koneesta, ei kytkin päästä sitä savuna ilmaan niinkuin orkkis.
Omassa laitteessa on tuo Rage VIII ja myös driven clutch.
http://supremetoolinc.com/cart/atv-clut ... 3db766dd3d
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.