Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
-
- 2WD
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
- Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
- Paikkakunta: Veteli
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Pieni vinkki ainaski canamiehille !
Omaan tonniseen maxi outtiin (-15 malli) laitoin etu/takaperään sekä vaihelaatikkoon castrolin syntrax limited slip 75w-140 öljyt niin loppu vollotukset siihen .
Omaan tonniseen maxi outtiin (-15 malli) laitoin etu/takaperään sekä vaihelaatikkoon castrolin syntrax limited slip 75w-140 öljyt niin loppu vollotukset siihen .
JJJ-Service
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Eipä oo öljyn laadulla vielä yhtään vikaa korjattu, tai mitoitus virhettä. Vai olisikohan sillee, et kauppa o se mikä kannattaa. Eikä miulla ainakaan uuttuuttaa jollottanu mikää.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
-
- 3WD
- Viestit: 79
- Liittynyt: 28 Tammi 2015 17:14
- Mönkijä:: Outlander 500 Max t3 -15
- Paikkakunta: Pohjanmaa
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Kannattaa harkita, meneekö vaihtamaan etuperän öljyn laatua/merkkiä alkuperäisestä. Visco-lukkon toiminta kuulemma tarkka öljyn laadusta.
-
- Tracks
- Viestit: 1062
- Liittynyt: 16 Helmi 2008 14:09
- Mönkijä:: Yamaha Bruin 350 4x4
- Paikkakunta: Pälkäne
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
eikös se ollu niin että siellä viscon puolella on omat rasvansa jonkun paketin sisällä.Eli nuo vaihdettavat öljyt ei vaikuta viscon toimintaan,eiks niin,vai muistanko väärin.
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Juurinäin, viscon sisällä on oma jonkinsortin silikonimassa.
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Väitän vastaan
Jossakin foorumin kätköissä on juttua tuosta viskon toiminnasta. Eli ei ole täysin suljettu öljyn kierto ja väärät öljyt "huonontavat" viskonesteen pitemmässä juoksussa. Ja "oikean öljyn" käyttö taas kestää että viskoneste palautuu alkuperäiseksi.
Haulla en löytäny, joku varmaan muistaa missä se juttu on/oli?
Mika

Jossakin foorumin kätköissä on juttua tuosta viskon toiminnasta. Eli ei ole täysin suljettu öljyn kierto ja väärät öljyt "huonontavat" viskonesteen pitemmässä juoksussa. Ja "oikean öljyn" käyttö taas kestää että viskoneste palautuu alkuperäiseksi.
Haulla en löytäny, joku varmaan muistaa missä se juttu on/oli?
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
-
- 2WD
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
- Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
- Paikkakunta: Veteli
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Onkohan teillä kellään todellista faktaa canan etuperän toiminnasta ?
JJJ-Service
- cotcot
- Moderaattori
- Viestit: 2917
- Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
- Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
- Paikkakunta: Hanimaa
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Toki voi olla jotta olen väärässä, mutta näin minä olen asian ymmärtänyt:
Visko lukko on tavallaan omansa silikonimassoineen suljettuna ja silikonimassan avulla toimii pumppuna painaen kitkalevyä jolloin lukko kytkeytyy ja etuperästä tulee yhtä puuta. Vuosien varrella on ollut eri kehitysasteella olevia versioita lukosta joista toiset kytkeytyy nopeammin ja toiset hitaammin. Öljy pyörii omassa tilassaan ja vaatii LS ominaisuuden tuon kitkalevyn vuoksi jotta on pitoja eli ilman LS ominaisuutta saattaa poltaa kitkalevyn. Kenties tuo kitalevyn tuhoutuminen saattaa myös tapahtua esim. jos on oikein isoa rengastusta alla ja ollaan tiukassa kuravellipuurossa kiinni.
Canan etuperää tutkittu ja käsitelty myös mönkijälehdessä jos haluaa ''virallistatietoa''.
Lyhykäisyydessään oma näkemys noin ja jos jotain tai koko homma meni pieleen niin mielellään kuuntelen ja luen lisätietoa etuperän toiminnasta.
Visko lukko on tavallaan omansa silikonimassoineen suljettuna ja silikonimassan avulla toimii pumppuna painaen kitkalevyä jolloin lukko kytkeytyy ja etuperästä tulee yhtä puuta. Vuosien varrella on ollut eri kehitysasteella olevia versioita lukosta joista toiset kytkeytyy nopeammin ja toiset hitaammin. Öljy pyörii omassa tilassaan ja vaatii LS ominaisuuden tuon kitkalevyn vuoksi jotta on pitoja eli ilman LS ominaisuutta saattaa poltaa kitkalevyn. Kenties tuo kitalevyn tuhoutuminen saattaa myös tapahtua esim. jos on oikein isoa rengastusta alla ja ollaan tiukassa kuravellipuurossa kiinni.
Canan etuperää tutkittu ja käsitelty myös mönkijälehdessä jos haluaa ''virallistatietoa''.
Lyhykäisyydessään oma näkemys noin ja jos jotain tai koko homma meni pieleen niin mielellään kuuntelen ja luen lisätietoa etuperän toiminnasta.
- Skifo-79
- 6WD
- Viestit: 320
- Liittynyt: 18 Touko 2010 12:39
- Mönkijä:: Can-Am 650x
- Paikkakunta: Ruokolahti
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Yhdyn edelliseen. Limited slip öljyä etuperään enkä lähtis ainakaan jäykempää öljyä etuperään laittaan. En myöskään takaperään näillä pakkasilla. Mut kattokaaha MuddandDirt videoita peristä, siel o kokemusta pikkase enemmän ku meill yhteensä.
Saimaa ATV OffRoad Ry - Worry Team 51
-
- 2WD
- Viestit: 28
- Liittynyt: 14 Joulu 2014 17:00
- Mönkijä:: Can Am 1000XT-P T3
- Paikkakunta: Veteli
Re: Merkkihuoltoonko? Perät sen kun vollottaa ja jollottaa
Kiitos !
Näin olen itsekkin ymmärtänyt ja silloinhan tullaan siihen että öljy joka sisältää LS(olkoon sitten mikä öljymerkki tahansa) lisäaineistuksen käypi etuperään .
Sitte tuohon vollotukseen (hammaskosketukseen) niin eri öljyillä on erinlaiset paineen kesto ominaisuudet jotenka kyllä niillä öljyilläkin voipi korjata .
Näin olen itsekkin ymmärtänyt ja silloinhan tullaan siihen että öljy joka sisältää LS(olkoon sitten mikä öljymerkki tahansa) lisäaineistuksen käypi etuperään .
Sitte tuohon vollotukseen (hammaskosketukseen) niin eri öljyillä on erinlaiset paineen kesto ominaisuudet jotenka kyllä niillä öljyilläkin voipi korjata .
JJJ-Service