Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja ATC »

Harmittaa sanoakkin, mutta juuri nämä pitkänlinjan huolellisesti huollot tekevät veteraanit ovat kömpelöitä tietotekniikan käyttäjiä, ja saattaa tietoa jäädä päivittämättä, ihan vaan kun ei ole tietotekniikka hallussa, vaikka konetekniikka olisi siitäkin edestä tuttua.
Joten hyvässä hengessä asioista kannattaa aina mainita, josko vaikka sitäkautta menisi tieto eteenpäin.
Täällähän tietotoimisto pelittää ja tietoa auliisti jaellaan, joten saattaapi kuluttaja olla valistuneempi, kuin huoltoliike :lol:
Ilman muuta voisit laittaa Clubihakemuksen sisään, ei siitä ainakaan mitään haittaa ole, jos nyt ei juuri saunailtakutsujakaan ole lupeissa. On vielä täysin maksuton, kun Wanha itse maksaa kaikki kulut, ihan vaan moottoriurheilun hyväksi :lol:
Niin ja paitukei, saat siinä samalla sitten myös Mönkkärit Ry:n jäsenyyden, jolla sitten saakin jo kaikkia kivoja etuja.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Taas hyvää oppia tässä viestiketjussa. Kiitos kaikille tietäville. On nimittäin minullakin alkanut mittari huurtua,kun on Cana ollut kohta jo kolme vuotta pelkästään ulkoruokinnassa ja pelkkä pressu sateelta suojaamassa. Vaan vielä yhden täsmentävän varmistuskysymyksen tekisin: Elpyykös se suolapussikin ihan oikeasti kuntoon siinä patterin päällä, vai onko varmempaa käydä huoltoliikkeestä uusi pussi tilalle?
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mce »

Viljami kirjoitti:Taas hyvää oppia tässä viestiketjussa. Kiitos kaikille tietäville. On nimittäin minullakin alkanut mittari huurtua,kun on Cana ollut kohta jo kolme vuotta pelkästään ulkoruokinnassa ja pelkkä pressu sateelta suojaamassa. Vaan vielä yhden täsmentävän varmistuskysymyksen tekisin: Elpyykös se suolapussikin ihan oikeasti kuntoon siinä patterin päällä, vai onko varmempaa käydä huoltoliikkeestä uusi pussi tilalle?
Jos joku tämän testaa, niin ilmottelethan katselijakunnalle?
Semmottista "suolan" kemiallisesta käyttäytymisestä on tietoa, että kuivuttuaan peruskemikaali voi jatkaa kosteuden imemistä..
Kemia ei ollut vahvimmasta päästä laji aikanaan.

OT!
Yhtenä mielenkiinnonkohteena nuorempana (ja enempi hulluna) oli mm. energian varastointi maan alle sijoitettuun merisuolavarastoon, jota tarvittaessa kastelemalla, saataisiin tuotteena mm. lämpöä.
ja päin vastoin, kuumennettaessa jollain ylimääräenergialla, haihdutettaisiin/kuivattaisiin varastoa,
ja niinmuodoin, säilöttäisiin vaikka tulvavesien tuomaa energiaa..

no huhhuh, mce rauhottuu taas!
miksen lukenut aikoinaan, riitti kai kuvien katselu ja otsikkojen lukeminen.. :wink:
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Viljami
Tracks
Viestit: 1146
Liittynyt: 05 Maalis 2006 03:22
Mönkijä:: Polaris SP 500 EFI T3
Paikkakunta: Helsinki

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja Viljami »

Mce kirjoitti: Jos joku tämän testaa, niin ilmottelethan katselijakunnalle?
Semmottista "suolan" kemiallisesta käyttäytymisestä on tietoa, että kuivuttuaan peruskemikaali voi jatkaa kosteuden imemistä...
Sellaista muistelen kouluajoilta, että riippuu suolasta ja lämpötilasta. Olikohan se jotenkin niin näillä silikaateilla, että vesi sitoutuu silikaatin kideväleihin eikä lähde sieltä ihan helpolla pois. Vasta tulikuumana vesi irtoaa kidevälistä. Klorideilla eli näillä tavallisilla suoloilla vesi taas liuottaa ne ioneiksi ja veden kuivettua pois ne kiteytyvät takaisin.

Mutta voi olla, että nyt juttelen ihan tuubaa. Joku tietävämpi voisi vahvistaa. Tai sitten joku viitseliäämpi kokeilla. Itse taidan vain käydä ostamassa uuden suolapussin. Tuskin se montaa euroa maksaa.
Viljami

Vuoden turhake 2007, ja ylpeä siitä.
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

Oliskos kuitenkin niin, että mittarissa on "Silica Gel"-nimistä tavaraa, jonka on siis maallikko testannut menestyksekkäästi oheisessa linkissä

http://www.warthog.fi/askartelut/silika ... kuusi.html

Kyseistä tavaraa saa ainakin mun duunista liki ehtymättömät määrät. Tietoliikenneromppeissa noita käytetään ihan litratolkulla.
heikki.hautala@yepnet.fi osoitteeeseen vaan meiliä, niin pakkaan niitä matkalle veloituksetta... niin kauan kun viitsin...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
Mce
6WD
Viestit: 441
Liittynyt: 21 Syys 2006 11:16
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Outlander, mittarin huurtuminen, ratkaisu ja korj.ohjeet

Viesti Kirjoittaja Mce »

Varmastikin kyseessä juuri em. silikageeli nyssykkä, mitä tungetaan mittareihin.

Se mikä enempi kiinnostais (kuin huurtunut outlanderin mittari), onkin juuri kyseinen kemiallinen ilmiö!
Onko sen (peruskemikaalien) terminen käyttäytyminen sovellettavissa suuremmassa mittakaavassa muualle, vrt. "pelasta maailma", säilömällä hukkaenergiaa, teollisessa mittakaavassa.. :shock:
Laiskan sorttiset mietinnät/tutkinnat jatkuvat, ihan vaan periaatteessa..
Se ei ole vain kone.
-Jeremy Clarkson-

la vida es un fuego.
Vastaa Viestiin