Renen Xenonit!!?

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Ovlov
4WD
Viestit: 143
Liittynyt: 05 Marras 2008 00:41
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

migu250 kirjoitti:Jatkoa HID-valoihin.

Siniseen mentäessä valotehokkuus "hukkuu".
Jokainen on varmaan joskus liikenteessä, havainnut huonossa ajokelissä samassa paikassa "pyörivän ruskeakeltaisen valon" ja sinisen pyörivän valon "täysin syksyn pimeys sama efekti". Ruskeakeltainen kantaa paljon paremmin ihmisen silmäänkin.
Tämä asia ei ole aivan näin. Kun ihmisen silmä kansankiellellä "tottuu hämärää", silmässä tapahtuu efekti, jossa silmä tulee herkemmäksi valolle ja värien näkeminen heikentyy. Tämä johtuu siitä, että näköärsykkeiden havainnointi vaihtuu tappisoluilta sauvasoluille. Sauvasolut reagoivat herkimmin sinertävään valoon, joten sinertävä xenon valo on parempi hämärään aikaan kuin kellertävä valo, jos asiaa katsotaan pelkästään näkemisen kannalta. N. 6000 Kelviniä on kaikkien tehokkain värilämpötila pimeään aikaan. Vaikka se raa'assa valotehossa kellertävälle valolle vähän häviääkin, mutta hämärällä silmän sinisen värin herkkyys kääntää vaakakupin sinertävän valon eduksi. yli 6000 kelvinin valoissa, joissa väri alkaa kääntymän kohti purppuraa, valotehoa hukkuu.

Asia taas kääntyy päälaelleen, jos tarkoituksena on erottaa värejä pimeässä. Se ei sinertävässä xenon-valossa onnistu, koska lampusta lähtee lähes pelkästään sinisen värin aallonpituudelta olevaa valosäteilyä. Saman on moni varmaan huomannut leditaskulampun kanssa, jonka värisäteily on myös hyvin rajallista tai pelkästään keltaisten katuvalojen valossa, jossa kaikki näyttää keltaiselta.

Toivottavasti ei mennyt liian tieteelliseksi, mutta jotenkin piti oma näkökanta perustella. Ja loppujen lopuksi, suurin peruste värilämpötilan valinnalle on varmasti omat mieltymykset ja tarpeet, koska kuitenkaan ei puhuta aivan dramaattisista eroista.

migu250 kirjoitti:
Alla lähdetietoa AKE

Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia kaasupurkausajovalaisimia
(esim. xenon).
Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen jälkiasennuksen edellytyksistä tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan oheisen, 19.12.2003 julkaistun AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenon-valoja koskevan ohjeen:

"Xenon-ajovaloista Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite.
Tämä koskee luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja
– ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja tai lisäkaukovaloja.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla 01.01.1995 tai sen
jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia.

• Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla kaikissa 14.06.1995
tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994 tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).

• Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla uusissa autotyypeissä
1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa autoissa.
Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan DOThyväksytyillä
ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenon-ajovalot, niin autossa ei vaadita
suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
Tähän listaan on hyvä lisätä myös sen, että umpio pitää olla xenon-hyväksytty. Vaikka kaikki ylläolevat ehdot täyttyy, niin xenon-polttimo on laiton, jos se on umpissa jossa EI ole hyväksyntää xenonille.
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

Ovlov kirjoitti:Tähän listaan on hyvä lisätä myös sen, että umpio pitää olla xenon-hyväksytty. Vaikka kaikki ylläolevat ehdot täyttyy, niin xenon-polttimo on laiton, jos se on umpissa jossa EI ole hyväksyntää xenonille.
Juu mulla oli Sprinterissä lyhyet ja pitkät xenoneita kun auton ostin, yhdesti kuitenkin kun poliisi pysäytti ihan jonkin puhalluksen takia ja pyysi sit laittamaan valot päälle kun ne yllättäin oli unohtuneet, katto että jahans poika täällähän on xenonit ja umpioissa merkintä halogeeneille? [-X -Kirjoitti rekisteriotteeseen että viikko aikaa ottaa pois muttei sitten kuitenkaan antanut sakkoja kun sanoin että ne on ostaessa olleet paikoillaan..
..no "pienen ihmisen hiljainen kosto suurta ja julmaa yhteiskuntaa vastaan": ostin KELTAISET halogeenihehkut;) No, auto on muutenkin keltainen eli korinväriset hehkut. =D> Ja kyllähän xenonit on muutenkin jo niin pois muodista - "old-school" :-" - mönkijäänkin tulee keltaiset valot, tietenkin, täytyyhän miehen seurata aikaansa? 8)
(nyt on siis kaksi sarjaa H1-xenoneita tallinseinällä, mutta eiköhän niille jotain käyttöä loydy)
ramsey
2WD
Viestit: 55
Liittynyt: 21 Loka 2006 12:32
Mönkijä:: Rene800
Paikkakunta: Kaustinen

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja ramsey »

Eli minkä merkkisiä xenoneita olette käyttäneet canoihin ilman connection failure textiä!? eli mitkä tilaan ? mitä olette käyttäneet ?
petez
Tracks
Viestit: 1094
Liittynyt: 22 Helmi 2008 20:11
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800x

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja petez »

ramsey kirjoitti:Eli minkä merkkisiä xenoneita olette käyttäneet canoihin ilman connection failure textiä!? eli mitkä tilaan ? mitä olette käyttäneet ?
Tilasin Roosalta reneen hid-muutossarjan ja on pelittänyt kuukaudenpäivät. Ainoa huomioitava asia on kunnon maadoitukset ballasteille, ite laitoin 5 mm2 johdoilla. Helppo asentaa, jää aikaa asennusoluillekkin...
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
Avatar
karvalakki
6WD
Viestit: 428
Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

petez kirjoitti:
ramsey kirjoitti:Eli minkä merkkisiä xenoneita olette käyttäneet canoihin ilman connection failure textiä!? eli mitkä tilaan ? mitä olette käyttäneet ?
Tilasin Roosalta reneen hid-muutossarjan ja on pelittänyt kuukaudenpäivät. Ainoa huomioitava asia on kunnon maadoitukset ballasteille, ite laitoin 5 mm2 johdoilla. Helppo asentaa, jää aikaa asennusoluillekkin...
Löytyykös sulta kuvia miten renessä näyttää pitkät xenoneilla? Eroa varmaankin on :mrgreen:
petez
Tracks
Viestit: 1094
Liittynyt: 22 Helmi 2008 20:11
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800x

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja petez »

Laitoin Hidit ensin pitkien tilalle, mutta vaihdoin ne sitten lyhyiden tilalle, koska ajelen offroadia enimmäkseen ja tarvitsen valoa lähelle sekä sivuille. Pitkien valokeila kun on tosi kapea ja pitkä (niinkuin pitääkin). Säädin lyhyet tarpeeksi alas, jotteivat häiritse vastaantulijoita liikenteessä.
Voin napata muutaman kuvan kun kerkiän.
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
Avatar
karvalakki
6WD
Viestit: 428
Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

petez kirjoitti:Laitoin Hidit ensin pitkien tilalle, mutta vaihdoin ne sitten lyhyiden tilalle, koska ajelen offroadia enimmäkseen ja tarvitsen valoa lähelle sekä sivuille. Pitkien valokeila kun on tosi kapea ja pitkä (niinkuin pitääkin). Säädin lyhyet tarpeeksi alas, jotteivat häiritse vastaantulijoita liikenteessä.
Voin napata muutaman kuvan kun kerkiän.

OK..selvä hommeli. Juu olis ihan mielenkiintoista nähdä kuvaa miltä ne näyttää :roll:
petez
Tracks
Viestit: 1094
Liittynyt: 22 Helmi 2008 20:11
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800x

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja petez »

No niin kävin räpsimässä pari kuvaa Renen valoista, eipä tullut kummoisia. Mutta kuvista näkyy kuinka tarkan valokeilan Renen umpiot antaa ja tietty hidien kirkkaus.

Ensin hidit lyhyissä (2 kuvaa) ja sitten alkuperäiset pitkissä (2 kuvaa). Ei vertailukelpoisia valokeilan takia, mutta antaa osviittaa...

http://kuvablogi.com/blog/14540/58/
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
Avatar
karvalakki
6WD
Viestit: 428
Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Kiitos kuvista. Kyllähän noista selviää että eroa on kuin yöllä ja päivällä :shock:
Taitaa itselläkin mennä noi "kusioptiikka" valot vaihtoon jossain vaiheessa.
Ilmeisesti sulla ei oo ollut noissa mitään ongelmia laitteen tai virkavallan kanssa :roll:
petez
Tracks
Viestit: 1094
Liittynyt: 22 Helmi 2008 20:11
Mönkijä:: Can-Am Renegade 800x

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja petez »

Ei ole ollut ongelmia laitteen eikä miliisien kanssa. Valot on säädetty niin alas etteivät todellakaan aiheuta haittaa vastaantulijoille !

Ps Jos ongelmia tulisi vaihtaisin hidit pitkille takaisin :D
Mönkkärit Ry, UMRY, Heinolan IIves kelkat & Pöljä Racing Team
ISO3
Noppeli
Viestit: 4
Liittynyt: 01 Joulu 2009 17:56
Mönkijä:: CForce 1000
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja ISO3 »

Elippä postaan nyt tähän aiheeseen vaikkakin kyse outlanderista. Oli vaan houkutteleva xenon aihe, siirtäkää jos tarves.

Vehjas on tämän vuoden mallia ja 800:nen outlander.

Laitettu xenonit ollo-> communication failurea sammuilua etc-> ballastit siirretty ja maadoitettu-> sammuilu ja communication failure hävisi. Nyt ongelmana enään ajoittainen mittarin osa pimentyminen ja sekoaminen-> Ballastit vaihdettu HID merkkiin-> ei vaikutusta mittari ongelmaan. Sekoaa xenonien syttymis vaiheessa, pitkien ja lyhyeiden vaihtelulla ei vaikutusta asiaan(h4 bi xenonit). Oire hyvin tois aikainen 1/10:s kerta max. Ilmenee "kylmillä" ballasteilla eli eka sytytys kun ovat olleet tovin pois päältä. Mittari toipuu kyllä kun käyttää virrat pois. Päälle kun saa ilman sekoamista ei häiriötä/ongelmia enään sitten tule. Tekee tempun käydessä ja sammuksissa.

Xenonien kytkentä on seuraavasti. xenon plus virta suoraan akusta xenonien omalle releelle. maadoitukset rungosta muutamasta kohdasta. Laitteen(kömpijä) omilla valosähköillä ohjataan releitä jotka hoitelee sitten xenonien vaihtelua pitkiltä lyhyille. kaikki johdot ovat kunnon johtoa ja liitokset releiden suojattuja apikoja lukuun ottamatta tehty juotettavilla liittimillä ja kolvaamalla.

Nyt sais antaa vinkkiä mikä vielä voi olla pielessä????? Vian selviämiseen johtavasta vinkistä postitan vastaajalla purkin olutta :D

Sen verran vielä että nyt käytössä olevat ballastit eivät ainakaan aiheuta pätkääkään radio häiriötä niinkuin ollot.
Myös akkua ladattu täyteen yön yli...
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

En muuta keksi äkkiseltään, kuin omien ohjausjohtojen kautta häiriintyminen tai akun huono kunto. Käynnistyksessä ottaa 25A / ballasti, joten 50A nykäsy saattaa notkauttaa kehnoa akkua. toinen vaihtoehto on, että syöttöjohdot aiheuttaa häiriöitä releen kautta mönkijän omaan elektorniikkaan. Radiotaajuisena hyppäälangasta toiseen, joten galvaanista yhteyttä ei tarvitse.

Laita syöttöjohtoihin kuristimet/häiriönpoistajat, eli samanmoiset, joita on autovahvistinten syöttöjohdoissa.

Kiristä vielä akun kummatkin kengät ja maajohto myös runkoon.

Jos noista olis jeesiä...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Avatar
migu250
Tracks
Viestit: 1270
Liittynyt: 23 Huhti 2007 00:35
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 T3 2013
Paikkakunta: Pohjois-Espoo
Viesti:

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja migu250 »

"ISO3" kokeile viellä valojen - johdin suoraan akulle.
Samoin voit kokeilla lisämaadoituksen tekoa, akulta runkoon jos auttaisi.
Can-Am 500 T3 -13 Viper Red, MAXia
EXäCan-Am 500 -08 Viper Red http://www.youtube.com/user/migu250
http://migu.kuvat.fi/kuvat/
[url=http://www.uudenmaanmonkijat.fi%20url]Uudenmaan Mönkijät ry[/url], EMK Espoon Kolmperässä HUOM KULMAKORVESSA
Avatar
mikli
6WD
Viestit: 583
Liittynyt: 16 Loka 2007 00:49
Mönkijä:: haluu 1k renen
Paikkakunta: Nastola

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja mikli »

En ole alan ammattilainen, mutta koklaas maadoitusta suoraan ballasteilta runkoon..
GreatS
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 29 Kesä 2007 13:09
Mönkijä:: Xcc 2011
Paikkakunta: Nastola

Re: Renen Xenonit!!?

Viesti Kirjoittaja GreatS »

Omassa -10 mallissa ei probleemia. Akulta "konepellin" alle paksu piuha, siitä jako sulakeblokin kautta diodisuojatuille releille mistä virta xenoneille. Xenonien herätteetkin kulkee samanlaisten releiden kautta. Eli kolme relettä/H4 sarja. Ehkä liioittelua mutta eipähän kulje virta vika suuntaan ja riittää varmasti.

Eli ei mitään vikailmoituksia tällä setupilla, ja luonnollisesti syttyy pätkimättä yms.

Autosähköputiikista hain noita diodireleitä.

Edittiä: Autossa pitkien paikalla olevissa xenoneissa huomasin Ollo-xenoneilla olevan tolkuttoman pitkä syttymisaika verrattuna HID:iin. Nuo ollot oli niillä miniballasteilla. Tuntui ikuisuudelta kun läppäsi pitkä päälle tuo syttymisaika. Hidillä puolet lyhyempi. Tiä sitten vaikuttaako asiaan vai nöy.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Vastaa Viestiin