Myös mönkijöissä voi olla maalattu muovipinta.
XT: ssä nuo katteet on läpivärjättyä muovia, kuten monessa muussakin mönkijässä. Olen aikoinani saanut eräältä automaalarilta melkoisen luennon silikonin käytöstä muoviosien hoidossa. Tuo materiaalin kyllästäminen silikonilla tuo ongelmia siinä vaiheessa kun katteita joutuu mahdollisesti korjaamaan.
Ex Catti pestiin ja vahattiin säännöllisesti. Pesuun käytin mikrokuiturukkasta ja autoshampoota (merkit vaihteli sen mukaan mitä hyllyssäkin oli). Sienen käyttö muoviosien pesussa on sama kuin käyttäisi hiomatyynyä.
Värjättyihin muoviosiin käytin joko autovahaa tai sitten tuota Bilteman venevahaa. Pääasia on se, että vahassa ei ole hiovia aineosia kovinkaan paljon.
Tämän pesin ensin liuotinpesuaineella ja sitten vahasin... Nuorentui noin 10 vuotta tunnin hommalla.

Kelkka oli todella likainen tullessaan minulle vaihdossa... Oli ilo huomata, että pikku puuhastelulla sai kamppeen ihan toisen näköiseksi.
Ehkä minä saatan pikkusen johonkin kokeilla tuota silikonia, mutta tuskin kaikkia katteita sillä käsittelen. Carlakella oli taannoin moottorin suojalakkaa myynnissä... Muistan kun lakkasin sillä moponi moottorin ja voi sitä ihastelun määrää ja pesun helppoutta.
Tarkoitus olisi käydä tuolla Karppasen myymälässä hakemassa talveksi vahat autoihin, samalla voisi ottaa konsultaation ammattilaiselta muoviosien ylläpidon suhteen.