Pappilan Outit...

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Mietinnässä on... Minkä sille mahtaa, että tuo vahaaminen meni vähän veriin tänä kesänä :lol:
Hiovia aineosia ei saisi olla... Muoveissa kun on riski saada mattapinta yhdellä käsittelyllä.
Cattiin käytettiin tätä:
http://www.biltema.fi/fi/Veneily/Kemika ... aha-30562/
Muuten toimivaa, mutta karhennukset jäivät valkoisiksi.

Venefoorumeilla aihetta näyttää olevan jonkin verran käsitelty ja tuota Bilteman tököttiä tuntuu melko moni käyttävän.

Helpompaa olisi käyttää jotain suihkutettavaa pikavahaa kun noiden katteiden kolojen yms koluaminen vaatisi vähintään viiden lehmän hermot. :roll:
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Yksi vaihtoehto vahaukseen voisi olla tämä:
VIRTUS 471 AQUALUX
sumutettava vaha
Kesto 4 kk - 6 kk.
Saapi Kuopijosta Karppasen Juhalta.
:)
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Sateisena aamuna joutaa syventymään vaikka mönkijälehden arkistoihin. Onneksi nuo on tullut säästettyä... Mielenkiintoista lukea miten tuo XT on pärjännyt testeissä yms.

:)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Silikoni on parasta ainetta muovikatteille, ei kannata alkaa hinkkaamaan vahoja pintaan.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Tuota voisit vähän perustella miksi silikoni on parasta. Sen verran olen syventynyt autojen pesuun ja fiksaukseen, että en ihan purematta tuota niele.

Omiin kamppeisiin en ihan vähässä kummassa silikonia laita.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Autoissa on maalipinta, mönkijöissä rasvainen muovi ja naarmuuntuva muovi. Silikoni täyttää huokoset paremmin ja kura isrtoaa helpommin kuin vahatussa muovissa, laita ainakin lokasuojien sisäpuolelle silikonia niin on helpompi pitää puhtaana. Kokeile niin huomaat eron.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Myös mönkijöissä voi olla maalattu muovipinta.

XT: ssä nuo katteet on läpivärjättyä muovia, kuten monessa muussakin mönkijässä. Olen aikoinani saanut eräältä automaalarilta melkoisen luennon silikonin käytöstä muoviosien hoidossa. Tuo materiaalin kyllästäminen silikonilla tuo ongelmia siinä vaiheessa kun katteita joutuu mahdollisesti korjaamaan.

Ex Catti pestiin ja vahattiin säännöllisesti. Pesuun käytin mikrokuiturukkasta ja autoshampoota (merkit vaihteli sen mukaan mitä hyllyssäkin oli). Sienen käyttö muoviosien pesussa on sama kuin käyttäisi hiomatyynyä.

Värjättyihin muoviosiin käytin joko autovahaa tai sitten tuota Bilteman venevahaa. Pääasia on se, että vahassa ei ole hiovia aineosia kovinkaan paljon.

Tämän pesin ensin liuotinpesuaineella ja sitten vahasin... Nuorentui noin 10 vuotta tunnin hommalla.
Kuva
Kelkka oli todella likainen tullessaan minulle vaihdossa... Oli ilo huomata, että pikku puuhastelulla sai kamppeen ihan toisen näköiseksi.

Ehkä minä saatan pikkusen johonkin kokeilla tuota silikonia, mutta tuskin kaikkia katteita sillä käsittelen. Carlakella oli taannoin moottorin suojalakkaa myynnissä... Muistan kun lakkasin sillä moponi moottorin ja voi sitä ihastelun määrää ja pesun helppoutta.

Tarkoitus olisi käydä tuolla Karppasen myymälässä hakemassa talveksi vahat autoihin, samalla voisi ottaa konsultaation ammattilaiselta muoviosien ylläpidon suhteen.

:)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Onhan se noinkin, mä taas en ole koskaan ressannut muovien korjaamisella vaan uutta rikkoontuneen tilalle. Korrekin muovikiiltoa käytin mönkijän puunaamiseen jos ei silikonia ollut tyrkyllä, jokainen toki tekee kuten parhaaksi näkee :wink:

Se silikonin suihkuttaminen lokasuojien sisälle ja muihin kuralle altiille paikoille taas on ihan kokeilemisen arvoinen juttu, toimii myös talvella mainiosti eikä jää tartu muoviin samalla tavalla.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Logibear
Tracks
Viestit: 1937
Liittynyt: 11 Helmi 2006 08:02
Mönkijä:: Grizzly 700 -07
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Logibear »

Onko väliä minkälaista silikonia suihkuttaa?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Noup, mä olen suihkinut mitä milloin on sattunut hyllyssä olemaan.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Näköjään varustelistalta löytyy etupuskurin laajennus.
http://www.brppac.fi/pac/can-am/lisavar ... 0635.html/
EBay:ssä näyttää olevan noin 75$ hintaluokassa. Pitänee vähän selvitellä hintaa.
Kumma kun eivät ole alunperin tuota laittaneet puskurisarjaan paikalleen.
:?
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kahtelin tuossa nyt tuon mönkijän paperit läpi ajatuksella. Huoltokirjassa näyttää olevan sivuja enemmänkin, joten saa nuo huollot muistiin.

Papereiden joukossa oli myös dvd-levy. Pitihän se pojan kanssa kahtoa ja todeta "niin amerikkalaista"... Toki asiaakin tuolla oli, varsinkin sellaiselle, joka ei ole koskaan aikaisemmin mönkijällä ajanut.

Renkaista jupinaa... Carlisle näyttää olevan pitävä rengas, mutta sitä isompaa tekisi mieli.
Kysymys experteille: Sopiiko edessä pyörimään 27-10x12" rengas. Tuossa olisi yksi sarja tarjolla ja myyjä ilmoitti suoraan, että ei sovi pyörimään ilman spaceria, toki ne spacerit tulevat tuon sarjan mukana. Toinen sarja olisi sitten 27-9x14", ne vissiin sopisi semmosenaan tuohon Outtiin.

Viikolla 46 lähen mökille. Syötteen reitille ei olisi tuolta pitkä matka, mutta taidan ajella "omissa metissä ja mehtäteillä". :)
kane67
6WD
Viestit: 676
Liittynyt: 09 Tammi 2011 16:13
Paikkakunta: Ylästö

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja kane67 »

Mulla on tuommoset 14" alla, tosin ss vanteilla eli levittää verrattuna alkuperäisiin vanteisiin. Jos ei halua semmosia spacereita joissa omat pinnapultit tarvii lyödä pois niin mulla on jouten 30mm spacerit jotka pultataan omiin ja vanteet spacereiden pinnapultteihin. Kuvalinkki tuolla myyntiosion puolella.

t.kane
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2311
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Pitihän tuo kokeilla miten pitoja löytyy... Vastaavalla systeemillä on vedetty aikaisemmin paalit tuonne tallin vintille. Nyt oman jännityksen toi jäätynyt ajosilta ja tuore lumi. Liikkeelle päästiin, mutta ajosillalla loppui pito. Ei auttanut kuin ajaa mönkijä vintille ja vinssillä vetää tuo paali ylös. Kunhan maa jäätyy niin nuo tulee perässä kuin pulkka... Saa vetää suoraan tarhaan ja aukaista sinne. Kuvasta voisi päätellä, että liina keventää perää, mutta näin ei kuitenkaan ole. Vetokulma muuttuu kun pääsee siltaa ylemmäs.

Kuva

Hyötykäytön jälkeen piti ihan pikkusen käyvä luistelemassa ensiliukkailla :oops:
Manta 1968
2WD
Viestit: 30
Liittynyt: 18 Touko 2010 20:26
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10 TL
Paikkakunta: Nuojua

Re: Pappilan Outti 500 XT:n päiväkirja.

Viesti Kirjoittaja Manta 1968 »

Ja sitten lisää ratas asiaa, A-katsastuksen palveluhenkinen asiakaspalvelija antoi selvän vastauksen kysymykseen jotta tarviiko L7e ajoneuvo talvella M+S merkinnällä olevat talvirenkaat, ja tässä vastaus

Terve
Asetus ajoneuvon käytöstä tiellä edellyttää L-luokan ajoneuvolta vähintään joulu-, tammi- ja helmikuun aikana käytettäväksi talvikäyttöön sopivia, karkeakuvioisia renkaita. Se on hieman eri asia kuin talvikäyttöön tarkoitettuja renkaita, jollaiset tulee hyväksyntävaatimusten mukaan merkitä m+s merkinnällä sekä auton, että L-luokan ajoneuvon renkaisiin.
Jos käytetään L7e:ssä auton renkaita on niissä oltava m+s merkintä, koska auton kesärenkaita ei löydy karkeakuvioisia (ainakin luulen niin). L-luokasta niitä löytyy, mutta ajomukavuus niillä ei normaaliliikenteessä ole niin hyvä kuin m+s merkinnällä varustetuilla tielle tarkoitetuilla talvirenkailla.

Terveisin Ilpo Front A-Katsastus

Joten ensiasenusrenkaat ovat riittävän karkeat renkaat tähän tarkoitukseen. Onko joku muuten käyttänyt ajoneuvoaan joulu-helmikuussa konttorilla, siellähän asiaan puututaan mikäli on tarvetta.
Joskus työkin voi olla hauskaa.
Vastaa Viestiin