Tuuvingin Can Am päiväkirja

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja qaw »

Nyt on kyllä ihan pakko kysyä...
Tuuvinki kirjoitti:Metsäkoneen jälkiä ajelin
Tuuvinki kirjoitti:Sitten löytyi tuollainen pikkutie sähkölinjojen raivaajien jäljiltä
Tuuvinki kirjoitti:Sitten tuli ylitettyä semmonen suolätäkkö
Olihan ajamiseen maanomistajan lupa?

Pahoittelen, jos sain kirjoituksestasi väärän käsityksen. Äkkiseltään vaan vaikuttaa että omin luvin käyty ajamassa missä huvittaa.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Tommi6
3WD
Viestit: 63
Liittynyt: 17 Heinä 2013 14:17
Mönkijä:: Yamaha Grizzly 700cc FI
Paikkakunta: Soini

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tommi6 »

Onnittelut uudesta koneesta Tuuvinki !. :D
Mönkijä: Yamaha Grizzly 700cc FI vm. 2011
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Metsäkoneen jäljet olivat moottoriradalla enduroradan vieressä umpeen kasvaneen mönkijäsafari-maaston kohdalla. Lisäksi enskaradalla jossa upottavaa saviliejua. Hain lähinnä noita upottavia kohtia tarkoituksella.

Sähkölinjojen alla menee kelkkareitti jossa oli ajettu metsäkoneella. Oikeastaan kävin siinä vain kääntymässä ja ottamassa kuvan kun en tohtinut muiden maille mennä.

Tuo lätäkkö oli yleisen tien vieressä oikeastaan ojassa mikä kuuluu viereiseen tiealueeseen, lisäksi kelkkareitillä voimavirtalinjan alla ja myöskin metsäkoneen jälkeä pitkin.

En nyt tiedä saako moista "uraa" pitkin ajaa mutten usko että tuo varsinkaan moottoriradan maastossa ketään varsinaisesti haittaa. Tulipahan kokeiltua kokeilumielessä, eikä tuosta mitään vakioreittiä oteta sen enempää kuin laitteen kääntämisestä bussipysäkillä ympäri.

Lähinnä siis kait tuo tien vieressä oleva oja sähkölinjan alla se kysymysmerkki? Joku viisaampi vastannee? Otetaan opiksi.
Avatar
qaw
6WD
Viestit: 872
Liittynyt: 13 Heinä 2007 22:17
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja qaw »

Tarkoitus ei tosiaan ollut ilkeillä. Lähtökohtahan on, että moottoriajoneuvolla ei saa missään maastossa ajaa ilman maanomistajan lupaa. Kelkkareitit ja safarimaastot kiertäisin erityisen kaukaa, niissä luvatta ajamalla voi saada maanomistajat kieltämään luvallisenkin ajon ja ison harrastajalauman sitä myötä vihaiseksi. Moottoriradoilla taas voi olla hyvinkin tarkat ympäristöluvat, joiden rikkominen voi myös tehdä isoa vahinkoa harrastukselle. Muutenkin yleinen ilmapiiri laillisten ajoalueiden hankkimiseksi on negatiivinen ja tämän vuoksi kannattaa jokaisen mönkijän olla kusematta omiin muroihin :)

Ei muuta kuin karttapaikasta tai retkikartasta selaamaan lähiympäristön pikkuteitä. Usein ei tarvitse kaukaa etsiä kun löytää "käytöstä poistuneita", mutta edelleen virallisia teitä, joilla saa ajaa ihan vapaaseen tahtiin, kunhan ei vahinkoa aiheuta eikä ajamista ole erikseen kielletty.

EDIT: tuolla hyvää tarinaa aiheesta: http://www.finnbike.com/matkaendurot/lupa.htm
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10879
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

oja ja niitetty/kaadettu osa tien vieressä on tietä. Ei saa ajaa. Ei myöskään saa ajaa sähkölinjan alla. Siis missään ei saa ajaa ilman maan omistajan lupaa. Vain teillä saa ilman lupaa, jos kilpi persauksissa. Helppoa ja ei tulkinnan varaa.
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Kelkkareittikin rajoittui tuohon Snow Cross rataan joka kesällä endurokäytössä.
Tien vieressä ojassa voimalinjan alla koitettu lutakko oli siis kielletty paikka. Ei mennä toiste ojaan. Ainakaan tahallaan. Kiitos varoituksesta. Ihan riittävästi oli kilometrejä ajoradoillakin ja 90% jäi vielä ajamatta.

Olisko vinkkejä kohtuuhintaiseen naviin jolla näkisi noita pikkuteitä? Paljon on tiedossa itselläkin mutta paljon varmasti löydettävänäkin.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Tuuvinki kirjoitti:Olisko vinkkejä kohtuuhintaiseen naviin jolla näkisi noita pikkuteitä?
Mulla on tuos tieliikenne pelissä Garmin zümo 220 kiinteällä motskarisarjalla. Pakettiin kuului siis itse navin lisäksi kiinteäksi asennettava virtalähde, imukuppiteline (tämä mulla autossa) + ram mountin teline mönkkärin ohjaustankoon. Maksoi aikoinaan jotain +200€/setti. Tuo on jo ehkä vanhahtava laite, lie saako edes enää. Miinusta siitä, että etukäteen Basecampillä piirretty jälki ei näy laitteen näytöllä.
Toiminut kyllä muuten hyvin siinä hommassa mihinkä on hankittukkin. Garminin basecampillä siirrellyt tarvittavat palat maastokarttoja city kartan kaveriksi.

Nykyjään taitavat harrastajat laittaa suitsiin niitä pienempiä tabletteja tai sopivan kokoisia puhelimia vesitiiviisiin koteloihin ja virta tupsytistä?
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Olisikos jotain vinkkiä navi-softaksi mitä kannattaisi tablettiin/puhelimeen app-store(i)sta katsella?

Ainiin, joku kepakko tms. osui rekisterikilpeen ja se meni tuhannen solmuun :mrgreen:

Pitänee keksiä parempi paikka sille.
Avatar
Bansku81
Tracks
Viestit: 1907
Liittynyt: 24 Huhti 2012 13:47
Mönkijä:: Dinli 904 -10
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Bansku81 »

Itse kokeilin 7" samsung tab3 ssa Locus maps pro:ta ja Oruxmapsia. Molemmat sai toimimaan ihan mukavasti. Silti käyttö siirtyi takaisin Garmin Oregon 450 käsi gepsiin. On vaan mukava peli ja toimii retkeilyssä, fillaroinnissa, mönsyilyssä jne. Nyt ostaisin jonkun uudemman Garminin käsigepsin jos pitäisi valita, kartatkin kun ovat ilmaisia nykyään.
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Viimeksi muokannut Tuuvinki, 05 Joulu 2015 20:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Lue rauhassa kaikki testit ja foorumit läpi. Vuoden päästä sullakin on navi mönkijässä.


:wink:
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
Tuuvinki
Tracks
Viestit: 1070
Liittynyt: 12 Maalis 2015 13:19
Mönkijä:: Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Tuuvinki »

Haha, editoin just samaan aikaan. Osuvasti sanottu! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Hitsi että tuolla radalla ajaminen olikin hauskaa, mutta vauhti loppui luonnollisesti kesken suorilla. Vieläköhän se pitää Raptori hommata kakkos-mönkkäriks kun mökillä se omakin (=naapurin) rata on.
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja seatts »

Ei kun hommaat speedohealerin.
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
Puuhis83
Tracks
Viestit: 4385
Liittynyt: 15 Maalis 2010 20:15
Mönkijä:: Polle 4x4 & Dinli901
Paikkakunta: Satakunta

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja Puuhis83 »

Löytyyhän täältä jonkin verran näistä suunnistusvehkeistä juttua. Makuasia kuka mistäkin tykkää tai mitä ominaisuuksia halajaa:

http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &hilit=gps
http://keskustelu.sammysatv.com/viewtop ... &hilit=gps
Alkupään jutut on varmaan jossain määrin vanhentuneita. Kai jotain osviittaa saanee..

Pohjolan kurapyöräilijöiden -foormilta olen itse joskus ammentanut:
http://www.matkaendurot.net/forum/viewf ... 8914d2210d
..kahden mönkijän yksinhuoltaja..

Ostan Dinli 901/904 osia, yms. tarviketta. Myös Polaris predator 500/ Smc wildcat moottorin osat kelpaa. Tarjoa yksityisviestillä!
kattila
2WD
Viestit: 54
Liittynyt: 31 Tammi 2014 09:06

Re: Tuuvingin Can Am päiväkirja

Viesti Kirjoittaja kattila »

seatts kirjoitti:Ei kun hommaat speedohealerin.
helpompi ostaa ns metsä avain.
Can am 570pro t3
Vastaa Viestiin