570 max pro 2020 kokemuksia
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Ei huollon sisältö ole erilainen riippuen siitä missä se tehdään, ainoastaan se millaisessa käytössä ja minkä ikäinen laite on vaikuttaa huoltoon. Myöhemmissä huolloissa tietysti myös huoltohistoria.
Ei ole mahdollista verrata huoltojen edullisuutta niin että joku on käyttänyt jossain omaa laitettaan ja joku toinen omaansa jossain, koska "50 tunnin huollon" sisältö ei ole sama eri yksilöillä, se riippuu kuluneesta ajasta ja mönkijän käytöstä.
Huoltoliike ei osaa hommaansa, ellei se selvitä ja sovi asiakkaan kanssa tarvittavaa huollon laajuutta ennen tarjouksen tekemistä.
Siihen en ota kantaa mitä missäkin huollossa olisi fiksua tehdä kenties poiketen huolto-ohjelmasta, mutta huolto-ohjelman mukaisen huollon sisältö on helposti pääteltävissä.
Käyttöohjekirjan (2020 Outlander T Series 450/570) mukaan 50 tunnin huollossa tehdään joka tapauksessa seuraavat toimenpiteet:
-Tarkasta ja puhdista moottorin ilmansuodatin. Vaihda tarvittaessa.
-Tarkasta akun liitokset.
-Voitele takanivelakselin nivel
-Tarkasta raidetangon päiden ja pallonivelten välykset ja kumisuojien kunto.
-Voitele etujousituksen tukivarsien holkit.
-Voitele takavakaajan tangon holkit.
-Tarkasta vetoakselien kumisuojat ja suojukset.
-Tarkasta jarrupalat. Vaihda tarvittaessa.
-Tarkasta pyörien laakerit epänormaalin välyksen varalta.
-Tarkasta ja puhdista CVT:n ilmansuodatin. Vaihda tarvittaessa. (Jos varusteena.)
Mikäli käyttöolosuhteet ovat ankarat tehdään myös seuraavat toimenpiteet:
-Säädä venttiilien välys.
-Puhdista äänenvaimentimen kipinäsuoja.
-Tarkasta ja puhdista kaasuläppärunko.
-Vaihda polttoainesäiliön ilmaletkun huohottimen suodatin.
-Tarkasta CVT:n variaattorihihna ja puhdista variaattorit.
-Voitele I-variaattorin yksisuuntainen laakeri.
Seuraavat toimenpiteet on suoritettava vähintään kerran vuodessa:
-Vaihda moottoriöljy ja öljynsuodatin.
-Tarkasta ja puhdista jarrujärjestelmä.
Ensimmäisten 3 000 km JA 6 000 km jälkeen TAI ankarissa käyttöolosuhteissa 1 500 km JA 3 000 km jälkeen:
-Vaihda vaihteiston öljy (570)
-Puhdista ajoneuvon nopeusanturi (VSS) (570)
Aina 3 000 km TAI 100 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
TAI ankarissa käyttöolosuhteissa 1 500 km tai 50 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
-Tarkasta akun kunto.
-Tarkasta ohjausjärjestelmä epänormaalin välyksen varalta.
-Tarkasta etutasauspyörästön/takatoisiopyörästön öljymäärä ja tarkasta likaantumisen varalta.
-Tarkista vaihteiston öljymäärä ja mahdollinen likaisuus (570)
Kahden vuoden välein
- Vaihda jarruneste
Teoriassa myös seuraavat huoltotoimenpiteet voivat olla ajankohtaisia 50 tunnin huollossa, käytännössä tuskin ovat:
Aina 6 000 km TAI 200 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
TAI ankarissa käyttöolosuhteissa aina 3 000 km TAI 100 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
-Tarkasta jäähdytysjärjestelmä.
-Testaa moottorin jäähdytysnesteen väkevyys.
-Tarkasta polttoainejärjestelmä vuotojen varalta.
-Tarkasta polttoainepumpun paine.
-Vaihda sytytystulpat.
-Vaihda etutasauspyörästö-öljy.
-Vaihda takatoisiopyörästön öljy.
-Vaihda vaihdelaatikon öljy.
-Tarkasta tulo- ja lähtöakseleiden tiivisteet (vaihdelaatikko, tasauspyörästö ja takatoisiopyörästö).
-Puhdista ajoneuvon nopeusanturi.
-Puhdista ja voitele ohjauspylvään alaosan ja yläosan laakeripuolikkaat.
Viiden vuoden välein
- Vaihda jäähdytinneste
Ei ole mahdollista verrata huoltojen edullisuutta niin että joku on käyttänyt jossain omaa laitettaan ja joku toinen omaansa jossain, koska "50 tunnin huollon" sisältö ei ole sama eri yksilöillä, se riippuu kuluneesta ajasta ja mönkijän käytöstä.
Huoltoliike ei osaa hommaansa, ellei se selvitä ja sovi asiakkaan kanssa tarvittavaa huollon laajuutta ennen tarjouksen tekemistä.
Siihen en ota kantaa mitä missäkin huollossa olisi fiksua tehdä kenties poiketen huolto-ohjelmasta, mutta huolto-ohjelman mukaisen huollon sisältö on helposti pääteltävissä.
Käyttöohjekirjan (2020 Outlander T Series 450/570) mukaan 50 tunnin huollossa tehdään joka tapauksessa seuraavat toimenpiteet:
-Tarkasta ja puhdista moottorin ilmansuodatin. Vaihda tarvittaessa.
-Tarkasta akun liitokset.
-Voitele takanivelakselin nivel
-Tarkasta raidetangon päiden ja pallonivelten välykset ja kumisuojien kunto.
-Voitele etujousituksen tukivarsien holkit.
-Voitele takavakaajan tangon holkit.
-Tarkasta vetoakselien kumisuojat ja suojukset.
-Tarkasta jarrupalat. Vaihda tarvittaessa.
-Tarkasta pyörien laakerit epänormaalin välyksen varalta.
-Tarkasta ja puhdista CVT:n ilmansuodatin. Vaihda tarvittaessa. (Jos varusteena.)
Mikäli käyttöolosuhteet ovat ankarat tehdään myös seuraavat toimenpiteet:
-Säädä venttiilien välys.
-Puhdista äänenvaimentimen kipinäsuoja.
-Tarkasta ja puhdista kaasuläppärunko.
-Vaihda polttoainesäiliön ilmaletkun huohottimen suodatin.
-Tarkasta CVT:n variaattorihihna ja puhdista variaattorit.
-Voitele I-variaattorin yksisuuntainen laakeri.
Seuraavat toimenpiteet on suoritettava vähintään kerran vuodessa:
-Vaihda moottoriöljy ja öljynsuodatin.
-Tarkasta ja puhdista jarrujärjestelmä.
Ensimmäisten 3 000 km JA 6 000 km jälkeen TAI ankarissa käyttöolosuhteissa 1 500 km JA 3 000 km jälkeen:
-Vaihda vaihteiston öljy (570)
-Puhdista ajoneuvon nopeusanturi (VSS) (570)
Aina 3 000 km TAI 100 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
TAI ankarissa käyttöolosuhteissa 1 500 km tai 50 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
-Tarkasta akun kunto.
-Tarkasta ohjausjärjestelmä epänormaalin välyksen varalta.
-Tarkasta etutasauspyörästön/takatoisiopyörästön öljymäärä ja tarkasta likaantumisen varalta.
-Tarkista vaihteiston öljymäärä ja mahdollinen likaisuus (570)
Kahden vuoden välein
- Vaihda jarruneste
Teoriassa myös seuraavat huoltotoimenpiteet voivat olla ajankohtaisia 50 tunnin huollossa, käytännössä tuskin ovat:
Aina 6 000 km TAI 200 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
TAI ankarissa käyttöolosuhteissa aina 3 000 km TAI 100 tunnin välein (sen mukaan, kumpi ensin täyttyy)
-Tarkasta jäähdytysjärjestelmä.
-Testaa moottorin jäähdytysnesteen väkevyys.
-Tarkasta polttoainejärjestelmä vuotojen varalta.
-Tarkasta polttoainepumpun paine.
-Vaihda sytytystulpat.
-Vaihda etutasauspyörästö-öljy.
-Vaihda takatoisiopyörästön öljy.
-Vaihda vaihdelaatikon öljy.
-Tarkasta tulo- ja lähtöakseleiden tiivisteet (vaihdelaatikko, tasauspyörästö ja takatoisiopyörästö).
-Puhdista ajoneuvon nopeusanturi.
-Puhdista ja voitele ohjauspylvään alaosan ja yläosan laakeripuolikkaat.
Viiden vuoden välein
- Vaihda jäähdytinneste
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Näissähän pitäis pakilla liikkua hitaasti ellei paina ohitusta? En kyllä oikeasti huomaa nopeudessa mitään eroa. Ilman ohitusta kulkee kyllä ihan reipasta vauhtia. Sellainen tuntuma että alussa olisi pakilla kulkenut hitaampaa, mutta en ole täysin varma
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Joku suunnittelumoka tuossa vaihteistossa on. Jos ajaa kärryn kanssa suohon kiinni niin ei meinaa saada pakkia millään päälle.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Näköjään vetarin suojakumi rikki takaa. Minkälainen kannattaa laittaa tilalle? Kestääkö ne yli vedettävät mitään? Minkälainen homma vaihtaa ja paljonko ne liikkeessä velottaa?
- suomiPIONEERI
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
- Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
- Paikkakunta: Uurainen
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Laita alkuperäinen, ei tahdo kestää nuo tarvikemallit. Kiinnityspannatkin ihan eri laatua noissa alkuperäisissä. Ei ole paha homma vaihtaa jos vähänkin työkalut pysyy kädessä.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
suomiPIONEERI kirjoitti:Laita alkuperäinen, ei tahdo kestää nuo tarvikemallit. Kiinnityspannatkin ihan eri laatua noissa alkuperäisissä. Ei ole paha homma vaihtaa jos vähänkin työkalut pysyy kädessä.
Kiitoksia tiedosta. Olen autoihin vaihtanut ja on tympeää hommaa. Mikä on helpoin tapa vaihtaa? Tarviko alkuperäisiin pantoihin jotku kiristys pihdit?
- suomiPIONEERI
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
- Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
- Paikkakunta: Uurainen
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Tarvitsee oetiker-tyyppiset kiristyspihdit, jotkut myös hohtimilla kiristänyt onnistuneesti. Vaihdettavalta puolelta ensin irroittaa napamutterin pyörä maassa, tukivarresta vakaaja irti, jarrusatula irti ja sitten tukivarren kanssa vetäisee vetarin irti. Öljyä ei juuri valu perästä ulos, kannattaa stefaa varoa kun irrottaa ja asentaa vetarin.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Niin miksi napamutteri irti jos tukivarren kanssa vetää irti? Räjäytyskuvia katson niin tukivarsi ilmeisesti vaan yhdellä pultilla kiinni mikä pitää löysätä.suomiPIONEERI kirjoitti:Tarvitsee oetiker-tyyppiset kiristyspihdit, jotkut myös hohtimilla kiristänyt onnistuneesti. Vaihdettavalta puolelta ensin irroittaa napamutterin pyörä maassa, tukivarresta vakaaja irti, jarrusatula irti ja sitten tukivarren kanssa vetäisee vetarin irti. Öljyä ei juuri valu perästä ulos, kannattaa stefaa varoa kun irrottaa ja asentaa vetarin.
- suomiPIONEERI
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
- Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
- Paikkakunta: Uurainen
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Juu niin on yhdellä läpipultilla jonka vetää sieltä pois. Taitaa sen kyllä voida vaihtaa sisänivelen kauttakin molemmat kumit ettei tartte napamutteria avata 

Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Mikähän tuon jarrun lukituksen idea on? Olen kuvitellut että esim kuljetuksessa kärryssä sen voi laittaa ja pitää jarrut pohjassa. Mutta kun lukituksen menee irroittaan niin kahva kyllä painuu ihan reilusti että tuskin siellä enää painetta on.
Pitäiskö näissä mennä jarrut suttiin kun painaa? Tottunut ajamaan niin että yhdellä sormella saa keveästi kelkan telan jumiin vaan tässä saa ihan tosissaan painaa ja siltikin liukuu. Ohjekirjassa kyllä sanotaan ettei ne ole alkuun parhaimmillaan. Nyt reilu 20 tuntia ajettu. Aika hyvin kyllä pärjää jarruttelematta kun niin voimakas moottorijarru että pysähtyy samalla tavalla kuin jarrua painamalla.
Pitäiskö näissä mennä jarrut suttiin kun painaa? Tottunut ajamaan niin että yhdellä sormella saa keveästi kelkan telan jumiin vaan tässä saa ihan tosissaan painaa ja siltikin liukuu. Ohjekirjassa kyllä sanotaan ettei ne ole alkuun parhaimmillaan. Nyt reilu 20 tuntia ajettu. Aika hyvin kyllä pärjää jarruttelematta kun niin voimakas moottorijarru että pysähtyy samalla tavalla kuin jarrua painamalla.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Mutteri auki ja vetari ruuvipenkkiin. Ulompi nivel aukeaa. Sen verran aikaa omasta remontista, että unohtunut. Mutta Youtube auttaa.
https://m.youtube.com/watch?v=Mh-1BpMjOwA
Canamiin on nuo suojakumit melko arvokkaat, taisi olla molemmat yhteensä satkun luokkaa. Jos vähänkään enempi remonttia tiedossa, niin kokonaan uusi vetari suojakumeineen on parin satkun luokkaa.
https://m.youtube.com/watch?v=Mh-1BpMjOwA
Canamiin on nuo suojakumit melko arvokkaat, taisi olla molemmat yhteensä satkun luokkaa. Jos vähänkään enempi remonttia tiedossa, niin kokonaan uusi vetari suojakumeineen on parin satkun luokkaa.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Kyllä idea olisi seisontajarrun kaltainen toiminta, eli jotain on nyt vialla.Mikähän tuon jarrun lukituksen idea on? Olen kuvitellut että esim kuljetuksessa kärryssä sen voi laittaa ja pitää jarrut pohjassa. Mutta kun lukituksen menee irroittaan niin kahva kyllä painuu ihan reilusti että tuskin siellä enää painetta on.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
He he. Koko Can-amin jarrujen idea on ollut jarrujen kaltainen toiminta. Siinä ei vaan oo ihan onnistuttu. Kohta katoaa jalkajarru, talvella viimeistään. Tosin nämähän rullaa, niin kankeasti, että harvoin niitä jarruja tarvii.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
57€ tais maksaa kumi. Ei taida jaksaa kokonaan alkaa irroittaan. Sen verran että uuden kumen saa vaihdettua. Sitä tässä vielä mietin että kun sisemmän saan pois niin purkautuuko se itse nivel helposti että saa kumen ujutettua akselille? Onko siinä mitään ihmeempää kikkaa vai näkeekö siitä heti miten puretaan?keulii kirjoitti:Mutteri auki ja vetari ruuvipenkkiin. Ulompi nivel aukeaa. Sen verran aikaa omasta remontista, että unohtunut. Mutta Youtube auttaa.
https://m.youtube.com/watch?v=Mh-1BpMjOwA
Canamiin on nuo suojakumit melko arvokkaat, taisi olla molemmat yhteensä satkun luokkaa. Jos vähänkään enempi remonttia tiedossa, niin kokonaan uusi vetari suojakumeineen on parin satkun luokkaa.
Re: 570 max pro 2020 kokemuksia
Olis luullut että mönkijäfoorumilla joku olisi purkanut can amin vetarin mutta ei vissiin? Eihän tässä hommassa muuta onglemaa ole, mutta tuosta ei kyllä päällepäin näe miten nivel purkaantuu että saa uuden kumen vedettyä akselille.
Jollain videolla taisivat lekalla hakata nivelen osiin, meneekö se tässäkin niin? Tai sisemmän pään ottavat irti. Oletan että myös ulompi on samalla tavalla ja lähden testaan.
Jollain videolla taisivat lekalla hakata nivelen osiin, meneekö se tässäkin niin? Tai sisemmän pään ottavat irti. Oletan että myös ulompi on samalla tavalla ja lähden testaan.