
QSC variaattorin hilppeet
Re: QSC variaattorin hilppeet
Mun kaaliin ei kyllä mene mitenkä 800:n jousilla voisi saada 650xt:n ihanne säätöihin........
Noh, laittelin viestiä.

Re: QSC variaattorin hilppeet
Moi. mulla on kans keltanen ja vihreä jousi muistaakseen saakeli kun en oo kerenny perehtyy asiaa vielä sen paremmin laitoin vaan kii ja kokeilin parilla eri painoilla et miltä tuntuu mut ei sen paremmin ole tullu vielä kokeiltua mutta jospa tänään kerkeäis
ai nii ja mulla oli 500 paketti

Re: QSC variaattorin hilppeet
Tarvetta ois rekkuun saada QSC kytkin,saadaanko kimppa aikaseksi?
http://www.kyminkompijat.fi
http://www.mckone.fi
Ex:Polaris 330ATP, Outti 800, Rene 800X,Outti 650 XMR
http://www.mckone.fi
Ex:Polaris 330ATP, Outti 800, Rene 800X,Outti 650 XMR
Re: QSC variaattorin hilppeet
Noilla peruspainojen säädöillä pyritään hallitsemaan tämä asia, mitä pienemmät renkaat ja kevyempää ajo, sitä vähemmän kevennysreikiä niissä on eli sitä painavampia ne ovat. Kasisatasessa voi olla esimerkiksi kolme reikää ja kuuspuokissa 9-13kpl. Kyseessä on voimat ja vastavoimat, asiaan ei tässä kovin tarkkaan viitsi paneutua.Kartza kirjoitti:Mun kaaliin ei kyllä mene mitenkä 800:n jousilla voisi saada 650xt:n ihanne säätöihin........Noh, laittelin viestiä.
Sen jälkeen kun peruspainot on "haarukassa" lähdetään hakemaan säätöpainojen kanta- ja kärkiruuveilla hienosäätöä.
Yksinkertaistettuna voisi kuvitella, että kun kasisatasessa on enemmän voimaa moottorissa niin siinä kärsisi olla painavammat puntit 30" renkailla kuin kuuspuokissa 27-28" renkailla samoilla kytkimen jousilla.
Näillä kiteillä pyritään kompensoimaan isojen renkaiden mukanaan tuoma välityksien kasvu ja tehohäviö.
Vareissa kompromissipainopiste on asetettava aina jonnekkin, aivan kaikkea niillä ei saa, varsinkaan pelkillä kiteillä.
Kartzan tapauksessa on jotain outoa, koska mikään kikka ei tunnu toimivan, eikä mikään säätö auttavan.
Kytkin on ikäänkuin juuttunut melkeinpä samaan moodiin.
Tarkistaisin vielä, että kytkimessä on kaikki kohdallaan.
Tuolta brp-parts katalookista näkyy räjäytyskuva.
Avaa view parts catalogs ja atv.
Kaiva oma mallisi ja transmission, siitä aukeaa oikea kuvatus.
http://epc.brp.com/SiteMods/BRP_Public/ ... Index.aspx
Laitan vielä kyselyä valmistajalle onko jousi/jouset oikea.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Selailin hieman topikkia ja noita sinun aiempia säätöjä. Katselin lähettämiäsi QSC:n kaaviota ja säätöruuvien painoja.
Sinuna palaisin taaksepäin säädöissä.
Ohut prikka, kantaan 5/8" SS-ruuvi ja kärkeen laittaisin 1/2" SH:n.
Ajatuksena on kokeilla vaihtaa painosuhteita, tuolla kantapainolla saavutit aika mukavat lähtökierrokset.
Kun nyt saataisiin vielä kärkeen sopiva paino, jotta ulosvaihto asettuisi suht oikealle tasolle vaikka pienen ylikierroksen kautta, kunhan ei ota rajoittimeen.
Tuo QSC:n tehokaavio ei suinkaan ole mikään raamattu. Jotkut tykkäävät säätää kytkimensä parhaasta tehosta hieman ylös,
näin saavutetaan määrättyjä etuja, esimerkiksi raskaassa maastossa, vaikka koneen kierrokset hieman laskisi, pysyy se vielä silloin parhaalla tehoalueella. Mitä pienempi kone, sen enemmän tämmöinen ajattelutapa voisi olla paikallaan. Palautan vielä mieleen vastavoimat, jotka voivat olla samat koneesta riippumatta jos ajetaan samassa maastossa samanlaisilla renkailla.
Sinuna palaisin taaksepäin säädöissä.
Ohut prikka, kantaan 5/8" SS-ruuvi ja kärkeen laittaisin 1/2" SH:n.
Ajatuksena on kokeilla vaihtaa painosuhteita, tuolla kantapainolla saavutit aika mukavat lähtökierrokset.
Kun nyt saataisiin vielä kärkeen sopiva paino, jotta ulosvaihto asettuisi suht oikealle tasolle vaikka pienen ylikierroksen kautta, kunhan ei ota rajoittimeen.
Tuo QSC:n tehokaavio ei suinkaan ole mikään raamattu. Jotkut tykkäävät säätää kytkimensä parhaasta tehosta hieman ylös,
näin saavutetaan määrättyjä etuja, esimerkiksi raskaassa maastossa, vaikka koneen kierrokset hieman laskisi, pysyy se vielä silloin parhaalla tehoalueella. Mitä pienempi kone, sen enemmän tämmöinen ajattelutapa voisi olla paikallaan. Palautan vielä mieleen vastavoimat, jotka voivat olla samat koneesta riippumatta jos ajetaan samassa maastossa samanlaisilla renkailla.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Katoppa vielä että ykkösen jousi liikkuu kunnolla ulomman lautasen sisällä,eli ei kanittele.Mulla jousessa oli pieni skrupu ja se jumitteli.Aiheutti kytkykierrosten vaihtelua ja juurikin wot nousi korkeelle ja huiput jäi alas.
Haminan seudun mönkijät ry
Re: QSC variaattorin hilppeet
Otin lyhyen videopätkän, ei näytä jumittelevan. http://youtu.be/J_G79XoXZQwSETMA kirjoitti:Katoppa vielä että ykkösen jousi liikkuu kunnolla ulomman lautasen sisällä,eli ei kanittele.Mulla jousessa oli pieni skrupu ja se jumitteli.Aiheutti kytkykierrosten vaihtelua ja juurikin wot nousi korkeelle ja huiput jäi alas.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Oletko kysynyt heiltä hintaa, USPS:n pakettina oli jo varsin kohtuulliset lähetyskulut?Manu 67 kirjoitti:Tarvetta ois rekkuun saada QSC kytkin,saadaanko kimppa aikaseksi?
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Jokos Kartza on kokeillut vakio jousta kakkoseen, taikka ehdottamiani painoruuveja?Kartza kirjoitti:Otin lyhyen videopätkän, ei näytä jumittelevan. http://youtu.be/J_G79XoXZQwSETMA kirjoitti:Katoppa vielä että ykkösen jousi liikkuu kunnolla ulomman lautasen sisällä,eli ei kanittele.Mulla jousessa oli pieni skrupu ja se jumitteli.Aiheutti kytkykierrosten vaihtelua ja juurikin wot nousi korkeelle ja huiput jäi alas.
Yksisuuntalaakerin edessä on semmoinen musta ohut kitkarengas, sen eheyden voisi myös tarkistaa.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Joo,toi kitkarengas kannattaa kyllä katsoa.Pieni osa mutta suuri vaikutus.Ja tolla jousen kanittelulla tarkoitin sitä ,että lautasen ollessa kädessä jousi liikkuu lautasen sisällä ilman takertelua jousta pyörittäessä.Jos jousi ei pyöri herkästi niin koneen käydessä jousi saattaa joskus kanittaa ja aiheuttaa oireita.
Haminan seudun mönkijät ry
Re: QSC variaattorin hilppeet
En ole vielä kysynyt,toi lontoo kun ei oikein suju,nyt ois kaksi tilaajaa.poke kirjoitti:Oletko kysynyt heiltä hintaa, USPS:n pakettina oli jo varsin kohtuulliset lähetyskulut?Manu 67 kirjoitti:Tarvetta ois rekkuun saada QSC kytkin,saadaanko kimppa aikaseksi?
http://www.kyminkompijat.fi
http://www.mckone.fi
Ex:Polaris 330ATP, Outti 800, Rene 800X,Outti 650 XMR
http://www.mckone.fi
Ex:Polaris 330ATP, Outti 800, Rene 800X,Outti 650 XMR
Re: QSC variaattorin hilppeet
En ole ehtinyt tekeen mitään.poke kirjoitti:Jokos Kartza on kokeillut vakio jousta kakkoseen, taikka ehdottamiani painoruuveja?Kartza kirjoitti:Otin lyhyen videopätkän, ei näytä jumittelevan. http://youtu.be/J_G79XoXZQwSETMA kirjoitti:Katoppa vielä että ykkösen jousi liikkuu kunnolla ulomman lautasen sisällä,eli ei kanittele.Mulla jousessa oli pieni skrupu ja se jumitteli.Aiheutti kytkykierrosten vaihtelua ja juurikin wot nousi korkeelle ja huiput jäi alas.
Yksisuuntalaakerin edessä on semmoinen musta ohut kitkarengas, sen eheyden voisi myös tarkistaa.
Ehjä on kitka rengas, (http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3482991.jpg ja http://kuva1.kuvablogi.com/iso/img3482992.jpg )
On kyllä hieman vaseliinia, pitäiskös pestä pois vai kuuluuko siinä vähän olla.?
Re: QSC variaattorin hilppeet
Laittelin yv videonlinkin, katoppa toimiiko moitteetta. Minun mielestäni pyöri jousi ihan hyvin.?SETMA kirjoitti:Joo,toi kitkarengas kannattaa kyllä katsoa.Pieni osa mutta suuri vaikutus.Ja tolla jousen kanittelulla tarkoitin sitä ,että lautasen ollessa kädessä jousi liikkuu lautasen sisällä ilman takertelua jousta pyörittäessä.Jos jousi ei pyöri herkästi niin koneen käydessä jousi saattaa joskus kanittaa ja aiheuttaa oireita.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Laitellaas tiivistettynä, mitä olen 650 xt kokeillut. (kp=kärkipaino, tp= tyvipaino ja kk=kytkentä kierrokset, 1= ykkösvari 2= kakkos vari)
Max. 7750rpm kp. ss 1/2" tp. sh 1/2" qsc:n jouset 1 ja 2, ei prikkaa.
Max. 7900rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+paksu prikka
Max. 7700rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka
Max. 7600rpm kp. ss 3/4" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka (tässä vaiheessa aloin kirjaamaan ylös kyt. kierrokset) kk 1950rpm
Max. 7900rpm->7600rpm kp. ss 1" tp. sh1/2" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka kk 2300rpm (tässä vaiheessa aloin kirjaamaan myös huippu kierrokset mihin laskee max. rpm)
Max. 8000rpm->7500 rpm kp. ss 1/2" tp. sh 1/2" org jousi 1+qsc 2 paksu prikka kk 2600-2700rpm
Max. 7950rpm->7450 rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1+ qsc 2 paksu prikka kk 2600-2700rpm
Max. 8000rpm->7400 rpm kp. ss5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1+ qsc 2 ohut prikka kk 2600rpm
Max. 7900rpm->7500rpm kp. ss5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1 qsc 2 ilman prikkaa kk 2400rpm
Max. 7850rpm->7400rpm kp. ss 3/4" tp. sh 5/8" org jousi 1 qsc 2 ilman prikkaa kk 2400
Max. 7900rpm->7500rpm kp. sh 5/8" tp. ss 5/8" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka kk 2000rpm
Max. 7900rpm->7500rpm kp. sh 3/4" tp. sh 1/2" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka kk1900rpm
Max. 8000rpm->7500rpm kp. sh 3/4" tp. sh 1/2" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka (uusi vari remmi) kk 1900rpm
Kokeilen suraavaksi kp. sh1/2" tp.ss 5/8" painoilla qsc:n jousi 1+ohut prikka ja 2 jousi org.
Max. 7750rpm kp. ss 1/2" tp. sh 1/2" qsc:n jouset 1 ja 2, ei prikkaa.
Max. 7900rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+paksu prikka
Max. 7700rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka
Max. 7600rpm kp. ss 3/4" tp. sh 5/8" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka (tässä vaiheessa aloin kirjaamaan ylös kyt. kierrokset) kk 1950rpm
Max. 7900rpm->7600rpm kp. ss 1" tp. sh1/2" qsc:n jouset 1 ja 2+ohut prikka kk 2300rpm (tässä vaiheessa aloin kirjaamaan myös huippu kierrokset mihin laskee max. rpm)
Max. 8000rpm->7500 rpm kp. ss 1/2" tp. sh 1/2" org jousi 1+qsc 2 paksu prikka kk 2600-2700rpm
Max. 7950rpm->7450 rpm kp. ss 5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1+ qsc 2 paksu prikka kk 2600-2700rpm
Max. 8000rpm->7400 rpm kp. ss5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1+ qsc 2 ohut prikka kk 2600rpm
Max. 7900rpm->7500rpm kp. ss5/8" tp. sh 5/8" org jousi 1 qsc 2 ilman prikkaa kk 2400rpm
Max. 7850rpm->7400rpm kp. ss 3/4" tp. sh 5/8" org jousi 1 qsc 2 ilman prikkaa kk 2400
Max. 7900rpm->7500rpm kp. sh 5/8" tp. ss 5/8" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka kk 2000rpm
Max. 7900rpm->7500rpm kp. sh 3/4" tp. sh 1/2" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka kk1900rpm
Max. 8000rpm->7500rpm kp. sh 3/4" tp. sh 1/2" qsc jouset 1 ja 2+ ohut prikka (uusi vari remmi) kk 1900rpm
Kokeilen suraavaksi kp. sh1/2" tp.ss 5/8" painoilla qsc:n jousi 1+ohut prikka ja 2 jousi org.
Viimeksi muokannut Kartza, 08 Huhti 2012 10:26. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: QSC variaattorin hilppeet
Kokeile vaan sitä 1/2"sh-ruuvia kärkeen ja orkkisjousta kakkoseen.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.