Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
mattive
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 17 Tammi 2015 08:45
Mönkijä:: Outlander 500 Max T3 -13
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja mattive »

markoolio kirjoitti: Tuo varin korjaaminen ei oo paha rasti, jos sitä nyt tarvii sen kummemmin edes korjata. Youtubesta löytyy hyviä videota tuosta kytkimestä, jos ei muuten oo mitään tietoa.
Tällaiset äänet lähtee varikoppa kiinni:
https://www.youtube.com/watch?v=bkdlDKftvas

(Huom! 6 sekunnin kohdalla kuuluva rämähdys tulee autotallin ovesta, kun menee kiinni, eli siinä kohtaa kiertokanki ei mennyt vielä solmuun)

Sitten varikoppa irti:
https://www.youtube.com/watch?v=v4bZzaIlo4c

Ja käsin pyöritystä (tuo pieni kilinä alkoi kuulumaan, kun avasin kopan, se kuuluu tässä käsin pyörityksessä):
https://www.youtube.com/watch?v=eh7saVt2zis

Jotenkin itsestä kuulostaa, niin kuin nakutus tulisi varista, koska oikeastaan selkeä nakutus hävisi, kun kopan avasi.

Mutta mitä tuo pikku kilinä on siinä? (kuuluu selvästi esim. toisen videon 11-13 sekunnin kohdalla sekä käsin pyöritettäessä)

Eli nyt mulla on sitten käsissä sekä nakutus että kilinä/kilahdukset. Pitääkö niistä kummastakaan olla huolissaan?
Avatar
suomiPIONEERI
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
Paikkakunta: Uurainen

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja suomiPIONEERI »

Ihan normaalin kuuloinen canan variaattori. Tuo kilinä on yksisuuntalaakerin ääni kun räikkämekanismi pyörii myötäpäivään.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

mattive kirjoitti:Eli nyt mulla on sitten käsissä sekä nakutus että kilinä/kilahdukset. Pitääkö niistä kummastakaan olla huolissaan?
Otat kytkimen irti ja lyöt käyntiin, jos vielä kilkattaa/ kalkattaa, nii sitte on muuallakin vikaa, ku kykimessä.
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

No nii, nyt on pytyt riuhtastu ylös

Männät pako puoli. Vasemmalla ykkös pytty:
http://kuvanjako.fi/v14oj.jpg

Männät imu puoli. Vasemmalla ykkös pytty:
http://kuvanjako.fi/3kxbf.jpg

Käsi kopelolla selvästi väljempi tuo ykkönen. Sylintereissä ei pahempia jälkiä näkyny. Pittää vielä käydä koneistamolla mittauttaan pytyt.
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja meura »

Olipas kumma kun kalkatti ;)

Männät näytti olevan mahle tekemät, kun laitoin nuot 420684412 koodin männät.

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
chev67
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Joulu 2017 16:51

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja chev67 »

Siellä on ahkeroitu. :D Millainen homma tuo nyt oli? Itse ole ehtinyt vielä tallissa käydä ihmettelemässä.
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

meura kirjoitti:Olipas kumma kun kalkatti ;)

Männät näytti olevan mahle tekemät, kun laitoin nuot 420684412 koodin männät.

Mika
Juu kyllähän tuolla pientä "käytön" jälkeä on :D mahle luki noissakin männissä. Onkohan noissa jotain valmistus vikoja tai vastaavaa, ku näillä kilsoilla jo tuossa kunnossa?
chev67 kirjoitti:Siellä on ahkeroitu. :D Millainen homma tuo nyt oli?
no pitihän se repästä levälleen, että saa joskus kuntoonki tuon. En oo tosiaan tuolla ajanu vielä periaatteessa kilometriäkään :(
Jos työkalut pysyy käsissä ja on jotaki aikaisempaa kokemusta, nii ei oo ihme temppu purkaa. Kasaaminen onki sitte toinen juttu :D no ihmiset nuo on ennenkin teheny. Tuolta service manuaalia, niin pääsee jyvälle http://quads.ddns.net/service-manuals/c ... ombardier/
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Jotaki muutosta noihin mäntiin on ilmeisesti jossain vaiheessa tullut, nimittäin tuo osa numero on korvattu. Ennen ollut 420684410, nyt siis tuo meuran mainitsema 420684412. Vois viitata, että ongelmia on ollut. Mistä noita orkkis mäntiä ja tiivisteitä kannattas hommata, ku ei huvittas maksaa ojan raudan hintoja. Nimittäin soittelin paikalliselle osan myyjälle, nii hinnat oli melko suolaiset:

-mäntä 149€/ kpl (tämä ei mielestäni ollut mahoton hinta)
-männän tappi 21€/ kpl
-alapään tiiviste ~10€/ kpl
-kannentiiviste 75€/ kpl :shock: (mitä vit...?)
- tai sitte yläpään tiivistesarja ~ 175€

Eli reilu 500€ menis noihin, ku noita namuran mäntä settejä sai 200€-250€ tiivisteineen kaikkineen. Toki noi osat sais ojan raudasta nopeesti, mutta mielummin ootan osia vaikka kuukauden, ku maksan nopeasta toimituksesta 300€.
chev67
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Joulu 2017 16:51

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja chev67 »

Itse kysellyt kahdesta paikasta.

Mäntä 167,65,-

tappi 33,15,-

lukkorengas 2,07/kpl

Tiiviste 76,45,-

Nämä hinnat VK-motorssilta.
Loimaan konepisteen hinnat:

mäntä 178,-

tiiv.sarja 232,-

jos vain k-tiiviste 78,-

Tuntuu melko arvokkailta osilta. Varsinkin tiivisteen hinta melko suolainen. :shock:
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Niinhän nuo tuntuu olevan. Näkkyy nuo ojan raudan hinnat olevan aivan kilpailun kykyiset, mutta mää todennäköisesti tilaan tuon namuran setin.
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja meura »

Te että ossaa tinkiä ;)

Kuitti nro1 20,03-2013 110€
Kuitti nro2 04,04-2013 110€

Ja tämähän siksi että oli tuo tilattu uudemmalla numerolla ja siis erinlainen kuin vanha mäntä.

Tuota... miksi se männäntappi pitää vaihtaa?
Passaahan se vanhastakin männästä.
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Ootteko nostaneet koneen pöydälle remontin ajaksi vai pystyykö tuon remontin tekemään myös moottorin ollessa rungossa kiinni? Ja meinaatteko vaihtaa samalla myös jakopään ketjun ja laahaimet vaikka eivät vielä olekkan loppu kun kuitenkin moottori on nyt auki?
Minullakin saattaa olla tuo samahomma jossainvaiheessa eessä kun noita kilometrejä alkaa olla se 14000 ja tunteja lähes 700.
Jos tämä on ihan normaalia, että näillä lukemilla joutuu jo tekemään näihin näin suuria remontteja niin ainakin minun mielestäni on nykyinen Rotaxin laatu kyllä tosi alaarvoista.
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

meura kirjoitti:Te että ossaa tinkiä ;)

Tuota... miksi se männäntappi pitää vaihtaa?
Passaahan se vanhastakin männästä.
Ei täsä vielä kerinny tinkiin alkaa, ku vasta alustavasti kyselin noita hintoja, mutta ei nuo männät tuossa minusta edes kalliita oo, vaan nuo tiivisteet. Jos käyttää vanhat tapit, nii vielä jää 470€ hintaa. Tuskin millään tinkaamisella pystyy kilpaileen tuon namuran setin kans. Liekkö noilla kerinny hinta reilussa neljässä vuodessa nousta sen verran suomen maassa?
setkamies66 kirjoitti:Ootteko nostaneet koneen pöydälle remontin ajaksi vai pystyykö tuon remontin tekemään myös moottorin ollessa rungossa kiinni? Ja meinaatteko vaihtaa samalla myös jakopään ketjun ja laahaimet vaikka eivät vielä olekkan loppu kun kuitenkin moottori on nyt auki?
Jos tämä on ihan normaalia, että näillä lukemilla joutuu jo tekemään näihin näin suuria remontteja niin ainakin minun mielestäni on nykyinen Rotaxin laatu kyllä tosi alaarvoista.
En oo konetta irrottanut, helposti onnistuu ihan paikoillaan. Jakopää oli mulla sen verran hyvä kuntoinen, että en sille tee mitään tässä rempassa. Johan tuossa on maksamista ilmankin :o ja tuosta laadusta olen täysin samaa mieltä. Luulin ostavani todella luotettavan ja kestävän laitteen varsinkin moottorin osalta. Mielestäni ei pitäisi olla mäntä jumppa tiedossa vielä näillä ajomäärillä. Tätä selvitellessä tullut kyllä selväksi ettei ole edes kovin harvinaista :|
markoolio
Noppeli
Viestit: 24
Liittynyt: 01 Tammi 2018 22:03

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja markoolio »

Onkohan tuo kannen tiiviste uusittava joka aukasu reissulla? Mites meura, ootko vaihellu? Nimittäin siinähän säästys yhen männän hinta. Tuli vaan pyörä puolelta vinkki että voi käyttää samaa tiivistettä toiseen kertaan.
chev67
Noppeli
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Joulu 2017 16:51

Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.

Viesti Kirjoittaja chev67 »

Samaa miettinyt. Kupari sprayn kanssa tullut muissa laitteissa laitettua samalla tiivisteellä ja hyvin toiminut.

http://www.motonet.fi/fi/tuote/6000683/ ... ket-331-ml

Tätä ainetta olen käyttänyt aikaisemmin.
Vastaa Viestiin