Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
nokkaketjunkiristin irti, ÄLÄ AJA METRIÄKÄÄN, ÄLÄKÄ KÄYNNISTÄ ennenkuin asia on kunnossa,
DIY
-
- 2WD
- Viestit: 44
- Liittynyt: 07 Maalis 2017 17:42
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mönkijä tytön ajossa (Isän). Sanoi viikolla että kuuluu joku sivuääni koneesta. Kävin kuuntelemassa ja ehkä pieni rolkatus kuuluu reippaalla tyhjäkäynnillä. Koneella ajettu 260h ja 100 tunnin huollossa olivat jo ilmeisesti kiristäneet tuon (sanoi silloin, että 2pytyn kiristin oli löysällä). Venttiilejä eivät ole kertaakaan tarkastaneet. Nyt kävin eri paikkaan varaamassa aikaa huoltoon äänen takia ja sanoi ettei voi ketjusta/kiristimestä kuulua koska on ÖLJY KIRISTEINEN. Ammattimies.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
nimenomaan se ääni voi kuulua tuosta syystä, kun tällä hetkellä sulla kiristin sekä nokkaketju on täysin löysällä kun eihän tonne voi öljynpainettakaan tulla kiristimen taakse kun ensinnä esijännitysjousi on kokonaan irti sekä päätykuppi joka pitää öljynpaineen kiristimen sisällä. (jos vähänkään oon perillä tosta kanan nokkaketjun kiristimestä)... toivotaan parasta ettei oo jako hypänny tai mitään muuta rikki. 

DIY
-
- 2WD
- Viestit: 44
- Liittynyt: 07 Maalis 2017 17:42
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Se kyllä on ollut pitempään todennäköisesti jo irti ja viimeksi tänään sai runtua. Toimii muuten normaalisti, mutta välillä tosiaan öljynhajua tuli nenään, mutta ei tuolta öljyä ole tullut noronaan. Tuon kun huomasin niin en ole käynnistellyt.
Jos tuo on pitempään ollut jo irti niin onkohan tosiaan mitään muuta hajottanut? Kahden vuoden takuu loppuu lokakuussa.
Jos tuo on pitempään ollut jo irti niin onkohan tosiaan mitään muuta hajottanut? Kahden vuoden takuu loppuu lokakuussa.
-
- 2WD
- Viestit: 44
- Liittynyt: 07 Maalis 2017 17:42
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Miten muuten tuo kiristin toimii? Irronneen tulpan takana jousi, joka painaa sisällä olevaa kierreholkkia oikeaan tiukkuuteen, joka taas painaa ketjua vasten olevaa laahainta? Vai liittyykö se öljy jotenkin tuohon kiristämiseen, niin kuin se huoltomies sanoi?
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
just noin ja lisäksi öljynpaine tulee vielä tonne tulpan taakse. jousi tekee vaan sen että kiristin ei pääse niin löysälle että esim käynnistyksen yhteydessä ei jako hyppää ennenkuin kone saa nostettua öljynpaineet. mut ilman öljynpainetta (tulppaa) ja jousta niin tilanne on HAZARDI. viisaammat voi korjata jos oon hakoteillä.
edit: korjaus: öljynpainetta ei ko. kiristimessä sitten olekaan takana.
https://www.youtube.com/watch?v=-rUG72SMd9o
edit: korjaus: öljynpainetta ei ko. kiristimessä sitten olekaan takana.
https://www.youtube.com/watch?v=-rUG72SMd9o
Viimeksi muokannut johny1332, 23 Huhti 2018 08:29. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DIY
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Juu. On ihan kierteellä oleva jousi puskin, joka kiristyy esikierretyn jousen avulla. Ei ole öljynpaine mukana.
Laita laite takuu korjaukseen sellaiseen paikkaan joka ymmärtää näistä vekottimista edes jotain
Mika
Laita laite takuu korjaukseen sellaiseen paikkaan joka ymmärtää näistä vekottimista edes jotain

Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Niin onks toi semmonen et toi jousen kiertovoima (esijännitys asetetaan jousen asennusvaiheessa)ikäänkuin kiristää tappia jossa on kierteet ja se painaa laahainta?
öljynpainetta ei sit ilmeisesti tuu ollenkaan kupin alle?
edit: laitoin youtube linkin edelliseen viestiin joka selvensi allekirjoittaneellekkin rakenteen.

edit: laitoin youtube linkin edelliseen viestiin joka selvensi allekirjoittaneellekkin rakenteen.
Viimeksi muokannut johny1332, 23 Huhti 2018 08:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DIY
-
- 2WD
- Viestit: 44
- Liittynyt: 07 Maalis 2017 17:42
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Mistähän semmoisen paikan löytää missä osaavat?
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Nyt tarvittaisiin vähän apuja joka on perillä näistä canan kytkimistä ja variaattoreista.
Ongelma on se että ykssuuntalaakeri on jostain syystä yllättäen jumiutunut ja moottori pyörittää vaihdelaatikkoa myös tyhjäkäynnillä joten vaihde kytkeytyy vain hieman rusahtaen ja alkaa ryömittämään mönkijää.
Ongelmaa tutkittu senverran että vika on paikallistettu tuohon ykssuuntalaakeriin.
Kysymykset kuuluukin, että pystyykö tuon kytkimen purkamaan niin pitkälle paikoillaan ollessa että tuon laakerin voi vaihtaa vai pitääkö koko kytkin irroittaa kampiakselista?
Sitten kun kasaatte noita laakereita niin mitä vaseliinia ootte käyttäneet?
Niin ja laitehan on viissatanen Outlander vm.2014 ja näkyy oleva TGB;n valmistama kytkin.
Ongelma on se että ykssuuntalaakeri on jostain syystä yllättäen jumiutunut ja moottori pyörittää vaihdelaatikkoa myös tyhjäkäynnillä joten vaihde kytkeytyy vain hieman rusahtaen ja alkaa ryömittämään mönkijää.
Ongelmaa tutkittu senverran että vika on paikallistettu tuohon ykssuuntalaakeriin.
Kysymykset kuuluukin, että pystyykö tuon kytkimen purkamaan niin pitkälle paikoillaan ollessa että tuon laakerin voi vaihtaa vai pitääkö koko kytkin irroittaa kampiakselista?
Sitten kun kasaatte noita laakereita niin mitä vaseliinia ootte käyttäneet?
Niin ja laitehan on viissatanen Outlander vm.2014 ja näkyy oleva TGB;n valmistama kytkin.
- suomiPIONEERI
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
- Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
- Paikkakunta: Uurainen
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Voi olla myös etuvariaattorin painot jumissa ja variaattori on kytkeytyneenä jatkuvasti. Hommahan on yksinkertainen;
-Varin koppa irti
-Remmi irti, 100mm pitkällä 8mm pultilla toisiovariaattorista kääntäen, jolloin remmi löystyy.
-Etuvariaattorista/kytkimestä keskipultti auki ja kytkin jää käteen (varo voimakasta jousta joka vapautuu pultin irrottua)
-Sitten näkyykin jo yksisuuntalaakeri remmin alla etuvariaattorissa, se irti (varoen, sieltä lentää sisältä kaksi pientä tappia jousen voimalla)
-Laakeriin mos2-rasvaa.
-Koita kytkimestä kaikki osat että liikkuu vapaasti.
-Varin koppa irti
-Remmi irti, 100mm pitkällä 8mm pultilla toisiovariaattorista kääntäen, jolloin remmi löystyy.
-Etuvariaattorista/kytkimestä keskipultti auki ja kytkin jää käteen (varo voimakasta jousta joka vapautuu pultin irrottua)
-Sitten näkyykin jo yksisuuntalaakeri remmin alla etuvariaattorissa, se irti (varoen, sieltä lentää sisältä kaksi pientä tappia jousen voimalla)
-Laakeriin mos2-rasvaa.
-Koita kytkimestä kaikki osat että liikkuu vapaasti.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kiitoksia suomiPIONEERI neuvoistasi!
Senverran tuota jo päivällä tutkin, että tosiaankin siinä laakerissa on jotakin hämminkiä. Elikkä tyhjäkäynnillä kytkimen liikkuvanlautasen ja hihnan välissä on selvä ilmarako ja kun antaa hieman kierroksia niin lautanen lähtee nätisti liikkeelle kohti hihnan kylkeä. Myöskään painon akselit ja rullat eivät olleet jumissa vaan pyörivät herkästi.
Senverran tuota jo päivällä tutkin, että tosiaankin siinä laakerissa on jotakin hämminkiä. Elikkä tyhjäkäynnillä kytkimen liikkuvanlautasen ja hihnan välissä on selvä ilmarako ja kun antaa hieman kierroksia niin lautanen lähtee nätisti liikkeelle kohti hihnan kylkeä. Myöskään painon akselit ja rullat eivät olleet jumissa vaan pyörivät herkästi.
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Pultin kierteen kätisyys kannattaa selvittää ennen purkua. Omassa 450:ssä toinen normaali ja toinen vääränkätinen (etummainen kytkin ja takimmainen pyörä). Pulttipyssy on kova sana kun tietää oikean suunnan. Muuten on vaikea saada pysymään paikoillaan, jos vääntövarrella tms koittaa avata. Kasauksessa olis hyvä käyttää momenttiavainta, kun tietää momentit ja varmistaa että mom.avain toimii myös "väärään" suuntaan mikäli tarvetta. Kierteen kätisyyksissä ja momenteissa en osaa auttaa. Täältä varmaan löytyy tietoa tai google. Uudet herkästi pyörivät laakerit saa vaikka etrasta, mutta on melko arvokkaat. Mulla maksoi n. 70€ vaikka oli kaikki henkkarialet jo käytössä.
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
Kiitokset myös Karstalle lisävalaisusta asiaan!
Löytyy sekä pulttipyssy että molempiin suuntiin toimiva momenttiavain.
Löytyy sekä pulttipyssy että molempiin suuntiin toimiva momenttiavain.
-
- 4WD
- Viestit: 147
- Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22
Re: Can-Am Ongelmat ja niiden ratkaisut.
No niin nyt on kytkin purettu ja hommahan oli erittäin helppo.
Jumiutumisen syykin löytyi, ykssuuntalaakerin takimmaisen laakerin lukitusrengas oli irronnut ja mennyt laakerin ja kiinteänlautasen väliin joka jumitti laakerin pyörimistä. Laakeri on muuten ihan kunnossa ja pyörii kevyesti.
Millainen paketti nämä uudet laakerit on, elikkä kuuluuko siihen myös tuo noin tuuman levyinen holkki jossa on nuo kaksi ilmeisesti kuulalaakeria ja kuuluuko pakettiin myös nuo pienetjouset ja tapit jotka työnnetään akselin sisään?
Jumiutumisen syykin löytyi, ykssuuntalaakerin takimmaisen laakerin lukitusrengas oli irronnut ja mennyt laakerin ja kiinteänlautasen väliin joka jumitti laakerin pyörimistä. Laakeri on muuten ihan kunnossa ja pyörii kevyesti.
Millainen paketti nämä uudet laakerit on, elikkä kuuluuko siihen myös tuo noin tuuman levyinen holkki jossa on nuo kaksi ilmeisesti kuulalaakeria ja kuuluuko pakettiin myös nuo pienetjouset ja tapit jotka työnnetään akselin sisään?