Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Sen verran johny1332 kysymykseen selvennystä. vuonna 2015 markkinoitiin päivitettyä viscolok qe ja sinne perään ilmestyi jokin ristin mallinen merkki. Myyjät puhuivat "uudenlaisesta" paremmasta systeemistä ja rakenteesta, kun fakta oli että vain kitkalevyn materiaali ja kitkalevypakan ja visco männän välistä jousilevyä muutettiin, rakenne on sama.
Kuitenkin tässä on pieni pokloomi huoltomanuskojen kohdalla. 2015 vuoden koneissa lukee siellä vaihtoehtoisen öljyn perässä suluissa se LS. ensisijainen öljy on sama AINA oli se kone 2008, 2015 tai 2017.
Ei sitä 2015 mallia oo tehty vain omanaan ja muutettu taas seuraaviin, eli vuoden 2015 jälkeen on kitkalevyt samat ollu. Kuitenkin jälkimmäisiin koneisiin ei mainita LS aineistuksesta,
JA VAIKKA MAINITTAISIINKIN , on edelleen ensisijainen öljy normaalia 75w90 tyylistä öljyä ilman lisäaineistusta.
LS lisäaine öljyssä ei ole kitkaa lisäävä aine. Sitä ei laiteta sinne siksi että levyt pitäisi paremmin.
Normaalissa KITKALUKKO perässä se öljyn lisäaine LS on siellä siksi ,että levyt antaisi jonkun verran periksi ja kytkentä olisi hallittu. Koska öljy omaa suuremman pintapaineen keston ja leikkautumisrajan, on se hyvä pehmentäjä kytkentä tilanteeseen. Normaalilla öljyllä ilman lisäaineistusta se kytkentä on nopeampi.
Tässähän rakenteessa on kaksi eri asia samassa kuoressa, jotka kuulostaa äkkinäisestä samalle , ja eri pitäjällä eri merkitys sanalla voi olla.
KITKA
VISCO
Jotkut puhuu kitkalukosta, jotkut visco lukosta.
KITKA levyt koskettaa peräöljyä ja ui siinä. Tämä osa perästä on se joka yhdistää eli KYTKEE renkaat toisiinsa
VISCO mäntä on se jonka sisällä on oma silikoniöljy joka ei kosketa peräöljyä. Sen sisältämä rakenne ei siis ole peräöljyn vaikutuksen alainen. Tämä osa rakenteesta aiheuttaa KITKALEVY pakan yhteen puristamisen eli lukon kytkeytymisen kun pyörintänopeuseroa on ollut tarpeeksi.
Kun VISCO pakan ulompi osa on kytketty perärakenteeseen , ja taas VISCO pakan sisempi osa kytketty KITKA levy pakan sisäosaan.
Kuitenkin tässä on pieni pokloomi huoltomanuskojen kohdalla. 2015 vuoden koneissa lukee siellä vaihtoehtoisen öljyn perässä suluissa se LS. ensisijainen öljy on sama AINA oli se kone 2008, 2015 tai 2017.
Ei sitä 2015 mallia oo tehty vain omanaan ja muutettu taas seuraaviin, eli vuoden 2015 jälkeen on kitkalevyt samat ollu. Kuitenkin jälkimmäisiin koneisiin ei mainita LS aineistuksesta,
JA VAIKKA MAINITTAISIINKIN , on edelleen ensisijainen öljy normaalia 75w90 tyylistä öljyä ilman lisäaineistusta.
LS lisäaine öljyssä ei ole kitkaa lisäävä aine. Sitä ei laiteta sinne siksi että levyt pitäisi paremmin.
Normaalissa KITKALUKKO perässä se öljyn lisäaine LS on siellä siksi ,että levyt antaisi jonkun verran periksi ja kytkentä olisi hallittu. Koska öljy omaa suuremman pintapaineen keston ja leikkautumisrajan, on se hyvä pehmentäjä kytkentä tilanteeseen. Normaalilla öljyllä ilman lisäaineistusta se kytkentä on nopeampi.
Tässähän rakenteessa on kaksi eri asia samassa kuoressa, jotka kuulostaa äkkinäisestä samalle , ja eri pitäjällä eri merkitys sanalla voi olla.
KITKA
VISCO
Jotkut puhuu kitkalukosta, jotkut visco lukosta.
KITKA levyt koskettaa peräöljyä ja ui siinä. Tämä osa perästä on se joka yhdistää eli KYTKEE renkaat toisiinsa
VISCO mäntä on se jonka sisällä on oma silikoniöljy joka ei kosketa peräöljyä. Sen sisältämä rakenne ei siis ole peräöljyn vaikutuksen alainen. Tämä osa rakenteesta aiheuttaa KITKALEVY pakan yhteen puristamisen eli lukon kytkeytymisen kun pyörintänopeuseroa on ollut tarpeeksi.
Kun VISCO pakan ulompi osa on kytketty perärakenteeseen , ja taas VISCO pakan sisempi osa kytketty KITKA levy pakan sisäosaan.
Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero

Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
- suomiPIONEERI
- 4WD
- Viestit: 248
- Liittynyt: 25 Kesä 2013 19:03
- Mönkijä:: Outlander Max T3B ABS 1000
- Paikkakunta: Uurainen
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Tämäkin on sellainen asia että sen ymmärtää kunnolla vasta kun on purkanut yhden perän, ja tutkinut rakenteen/toimintaperiaatteen pöydällä.
Itä-Suomen Mönkijät Ry-Jäsen
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Nykyiset: Can-am Outlander Max 1000 ABS 2018, Can-am Outlander 2018 650 pro
Exät: Can-am Outlander 650cc 2008 /Can-am Outlander MAX 650cc 2007 L7e /Yamaha Bruin 350cc 4x4 /Kymco MXU 500 L7e /Kymco KXR 250 L7e
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
varmasti. mut ainakaan mulle ei jääny kyllä enää mitään epäselväks rakenteesta tai toiminnasta ton actionmanin viimeisimmän tarinoinnin jälkeen (oli todella hyvä) sekä ku katoin youtubesta pari purkuvideoo. kirkastui asia aivan täysin.
DIY
- Act10nM4N
- 6WD
- Viestit: 313
- Liittynyt: 10 Joulu 2014 20:58
- Mönkijä:: Can-Am Renegade 800
- Paikkakunta: Utajärvi
- Viesti:
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Tämä mitä koitan siis loppujen lopuksi sanoa, on se että yleinen käsite siitä että sinne täytyy olla , on todistettu vääräksi kokemuksella. Ja sitä tukee vielä fakta öljyn laadusta jota sinne suositellaan brp toimesta vuosimallista ja mallista riippumatta kaikkiin samaa.
En toki käske laittamaan , se on kunkin oma asia mitä sinne survoo.
En toki käske laittamaan , se on kunkin oma asia mitä sinne survoo.

Hulluuden ja nerouden raja on häilyvä.....
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero
Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Nero ei voi tietää olevansa hullu , mutta hullu voi olla tietämättään nero

Järjettömän ajatuksen muuntaminen todelliseksi on mahdollista siinä vaiheessa kun tarpeellisuus peittoaa hyödyttömyyden
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Outlander 500 vuodelta 2014 pitäs vari koppa avata mutta alimmainen ruuvi on tosi pirullisesti ,kun on pohjapanssarit jne miten olette sen saaneet auki , taisi jäällä hihna sanoa lopullisesti työsopimuksen irti (toivottavasti vain hihna...)
remppapaikka on onneksi hyvintuuletettu pihamaa .
remppapaikka on onneksi hyvintuuletettu pihamaa .
-
- 3WD
- Viestit: 84
- Liittynyt: 08 Maalis 2017 22:07
- Mönkijä:: Artic Cat 300 4x4
- Paikkakunta: Hollola
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Oman kun avasin kesällä niin kaikista pienimmästä hylsy-sarjasta 2jatkoa niin pituus riitti. Toki en tiedä onko uudemmissa canoissa ahtaammat välit.
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Kyllä se onnistui, pieni hylsäsarja ja nivel 8mm hylsyn eteen niin just ja just sai pois. Hihna oli "räjähtänyt palasiksi . Ammattilainen kertoi että astinlauta kannattaa irrottaa niin on tilaa operoida paremmin. Oma oli niin soseessa ja jäässä että olisi vaatinut viikon hallissa olon
Etulevy on harmillinen kun apurunko vie maavaraa kovasti niin jäällä sohjovaiheessa tahtoo lähteäkellumaan lumipatjanpäälle. No tietysti voi pistää vahvemmat jouset tai ottaa apurungon pois vaan sen edestakas värkkääminenkään ei ole niin hauskaa.
Onko kokemuksia muista lumentyöntimistä jotka eivät vie maavaraa?

Etulevy on harmillinen kun apurunko vie maavaraa kovasti niin jäällä sohjovaiheessa tahtoo lähteäkellumaan lumipatjanpäälle. No tietysti voi pistää vahvemmat jouset tai ottaa apurungon pois vaan sen edestakas värkkääminenkään ei ole niin hauskaa.
Onko kokemuksia muista lumentyöntimistä jotka eivät vie maavaraa?
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Vihdoin sain aikseksi tehtyä tunnukset tänne foorumille,vaikka on tullut lueskeltua keskuteluita jonkin aikaa.Elikkäs taloon tuli outlander max 500 -15,ajettu 98h joten sadan tunnin huolto on ovella.Moottori öljyiksi arvelin tilata xps:än 0w-40 öljyt ja alkuperäisen suodattimen.Keskusteluiden perusteella periin ja laatikkoon käy motonetin mag1 öljy, mikä lienee samaa tavaraa xps öljyn kanssa mutta eri etiketeillä ja hinnalla varutettuna?Venttiilien säädöt meinasin käyttä paikallisella huoltoliikkeellä tarkistettavana.Ilmeisesti "vaatii huoltoa" tekstin poistoo ja omistajan nimen vaihtamiseen tarvitaan buds ohjelmisto,vai onko tähän keksitty mitään ratkaisua.
Busse-
Busse-
Toisen romu on toisen aarre
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
huolto tuli tehtyä.Svh:n verkkokaupasta tuli xps:ät ja öljyn suodatin.Paikallisesta motonetista mag1 öljyt.Laatikkon laitoin 500ml 400ml sijaan, sillä suurin osa ajosta tapahtuu kovisssa nopeuksissa.Kovasti saa purkaa katteita pois, että pääsee moottorin huolto kohteisiin käsiksi.Kovasti oli jonoa paikalliseen brp huoltoon kun 2vk päähän sai ajan huolto ilmoituksen nollaukseen ja venttiilien säätöönBusse- kirjoitti:Vihdoin sain aikseksi tehtyä tunnukset tänne foorumille,vaikka on tullut lueskeltua keskuteluita jonkin aikaa.Elikkäs taloon tuli outlander max 500 -15,ajettu 98h joten sadan tunnin huolto on ovella.Moottori öljyiksi arvelin tilata xps:än 0w-40 öljyt ja alkuperäisen suodattimen.Keskusteluiden perusteella periin ja laatikkoon käy motonetin mag1 öljy, mikä lienee samaa tavaraa xps öljyn kanssa mutta eri etiketeillä ja hinnalla varutettuna?Venttiilien säädöt meinasin käyttä paikallisella huoltoliikkeellä tarkistettavana.Ilmeisesti "vaatii huoltoa" tekstin poistoo ja omistajan nimen vaihtamiseen tarvitaan buds ohjelmisto,vai onko tähän keksitty mitään ratkaisua.
Busse-
Toisen romu on toisen aarre
-
- 3WD
- Viestit: 93
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 21:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 650 MAX
- Paikkakunta: Vihteljärvi
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Ennen huollatin Hyvinkäällä, joka kerta 2viikkoa jonoa. Nyt olen huollattanut Kauhajoella ja Kankaanpäässä ja kysynyt huoltoaikaa myös Tampereelta, kaikille pääsi heti, 2viikon päästä.
Sattumaa? vai teennäistä? Päätä itse. 


*** Uudenmaan Mönkijät Ry ***
-
- 3WD
- Viestit: 93
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 21:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 650 MAX
- Paikkakunta: Vihteljärvi
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Huolsin sitten itse. Jätin helpoimman viimeiseksi joten aloitin takaa öljyjen vaihdon. Kello kävi jo puolta yötä ja mieli teki mennä jo maate, mutta cana oli toista mieltä etuperän "helpoimmasta" ö-vaihdosta. Tyhjennys proppua ei ollut. Imurin putki ei mennyt täyttöreiästä sisään kun pari senttiä, kunnes törmäsi isoon rattaaseen. Meinasin jo alkaa poraamaan uutta reikää, kun huomasin kotelosta lähtevän alaspäin torvimaisen paksunnoksen. Silloin tajusin koittaa altapäin ja panssarissa onkin iso reikä perän kohdalla, ja kas siellä karkulainen piilottelikin, meinaan tyhjennys proppu. Sijoitus on tietysti optimaalinen öljyn tyhjentymiselle, mutta kun edellisessä Canassa se oli "paremmin" esillä siinä sivussa. No ei aamu kuitenkaan ehtinyt tulla,kun ölpät oli vaihdettu.


*** Uudenmaan Mönkijät Ry ***
-
- 3WD
- Viestit: 93
- Liittynyt: 12 Huhti 2010 21:32
- Mönkijä:: Can-Am Outlander 650 MAX
- Paikkakunta: Vihteljärvi
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Vaihteistoöljyn vaihdon yhteydessä huomioni kiinnitti jokin anturi mistä lähtevä johto oli irti, mutta vastakappaletta ei ollut? Tietääkö kukaan mikä anturi on kyseessä?


*** Uudenmaan Mönkijät Ry ***
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Ebayta selatessani sattui silmään tälläinen pyöränlaakereiden rasvaus työkalu.Onko porukalla kokemusta kyseisestä kamppeesta vai onko turhaa näpräystä alkaa käyttään napa auki että voi rasvata laakerit. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3782228523
Toisen romu on toisen aarre
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
Turhaa näpräystä. Sittenku laakeri menee niin vaihtoon. Pahimmassa tapauksessa rikot ehjän laakerin tolla työkalulla/purkuvaiheessa ku stefat hajoo tms. ei ehkä heti mutta myöhemmin kun vesi ja hiekka pääsee väliin.
ois eri asia jos laakerit ois kartiorullalaakereita niinkuin ennenvanhaan ja vaseliinit pysty vaihtaa yhen kupin avaamalla. nykysi ku noi on lähtökohtasesti suljettuja ja kestovoideltuja.
ois eri asia jos laakerit ois kartiorullalaakereita niinkuin ennenvanhaan ja vaseliinit pysty vaihtaa yhen kupin avaamalla. nykysi ku noi on lähtökohtasesti suljettuja ja kestovoideltuja.
DIY
-
- 4WD
- Viestit: 190
- Liittynyt: 03 Loka 2012 20:05
- Mönkijä:: Outlander 570 pro
- Paikkakunta: Rauma
Re: Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vink
mä sorvasin tollasen jokuvuosi sitten ja on käytetty paljon. Ajellaan pääasiassa vedessä aiemmin kun säilytin talvella ulkona konetta niin laakereita meni kun vesi jäätyi sisään mutta nyt on kestänyt kun painaa vesivaseliinia sisään. Laakeria ei siis tarvitse purkaa irti vaan vetari pois ja siitä sisään, HUOM myös liikavaseliiini on haitaksi jos tiellä ajelee kovia vauhteja!Busse- kirjoitti:Ebayta selatessani sattui silmään tälläinen pyöränlaakereiden rasvaus työkalu.Onko porukalla kokemusta kyseisestä kamppeesta vai onko turhaa näpräystä alkaa käyttään napa auki että voi rasvata laakerit. https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre ... 3782228523