Can-Am DS450

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

yaguza kirjoitti:
Grey kirjoitti:Takajarrupaloja tuossa aloin vaihtamaan, mutta eipä löytynyt sopivaa työkalua... Onko nuo palojen läpi menevät pultit 9mm kuusiokolokannalla vai millä? 8 ja 10 löytyivät hyllystä, mutta toinen liian iso ja toinen liika pieni. Mistä passeli työkalu tuohon?
Tuumaisesta kuusiokoloavainsarjasta löytyy sopiva sen pultin avaamiseen. Eikai ne torx-kannalla sentään ole?
Tuumasesta satsista löyty passeli. Oikea koko on 3/8".

Sitten seuraava ongelma, johon on täällä jo törmättykin:
Tänään taas töihin lähtiessä ei mitään surinoita kuulunut eikä mönkijä luonnollisesti käynnistynytkään... Kuinkahan usein noita releitä oikein saa vaihdella? Ja missä lienee syy tähän että koko ajan hajoaa? Jokohan tuon kiikuttaisi takuuhuoltoon? Ei siksi että olisi iso työ, mutta ihan siksi jos keksisivät mikä tuota tekee.
unto83
Noppeli
Viestit: 8
Liittynyt: 22 Kesä 2010 11:56
Mönkijä:: Can am 500 Max T3 2013
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja unto83 »

Grey kirjoitti:
yaguza kirjoitti:
Grey kirjoitti:Takajarrupaloja tuossa aloin vaihtamaan, mutta eipä löytynyt sopivaa työkalua... Onko nuo palojen läpi menevät pultit 9mm kuusiokolokannalla vai millä? 8 ja 10 löytyivät hyllystä, mutta toinen liian iso ja toinen liika pieni. Mistä passeli työkalu tuohon?
Tuumaisesta kuusiokoloavainsarjasta löytyy sopiva sen pultin avaamiseen. Eikai ne torx-kannalla sentään ole?
Tuumasesta satsista löyty passeli. Oikea koko on 3/8".

Sitten seuraava ongelma, johon on täällä jo törmättykin:
Tänään taas töihin lähtiessä ei mitään surinoita kuulunut eikä mönkijä luonnollisesti käynnistynytkään... Kuinkahan usein noita releitä oikein saa vaihdella? Ja missä lienee syy tähän että koko ajan hajoaa? Jokohan tuon kiikuttaisi takuuhuoltoon? Ei siksi että olisi iso työ, mutta ihan siksi jos keksisivät mikä tuota tekee.
Mulla tosiaan takkusi tuo rele ja nyt hajosi veljen puolivuotta vanhasta ds:stä sama rele kesken ajon. Onneksi ei missään syvällä mettäs oltu mutta kärryllähän se pois piti hakea. Koko mönkijä vietiin takuuhuoltoon,mutta ilmeisesti nuo releet ovat vain huonolaatuisia osia kun koko ajan hajoavat. Alkuperäisosana maksoiko se 11€ ettei sinänsä kauhean kallis osa,mutta eipä tuo kauhean hauska "ominaisuus" ole.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Tänään aloin tuota katselemaan, mutta loppupeleissä tuli vain mittailtua nuo toisten iskareiden holkkien pituudet. Tulee aikasta matala vehje kesäksi. 8)
Löysin laatikosta vanhoja releitä, kun joskus taisin vaihtaa kaikki kerralla. Pitää kokeilla jos saisi tuosta etukatteen raosta vaikka kärkipihdeillä vaihdettua, kun ei millään jaksaisi alkaa koko katetta taas purkamaan. Releiden heiluttelulla ei ainakaan alkanut millekkään...

Mietiskelin tuossa jos vakioputken laittaisi ennen kesää paikoilleen, niin voi olla että kohta on FMF:n Q4 slipari kaupan jos jota kuta kiinnostaa... :D
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Eilen sain pumput huollosta ja väännettiin paikoilleen. Etuset luonnollisesti meni mukavasti, mutta takaiskarin kanssa saatiin hiukan taiteilla että saatiin vanha pois paikoiltaan ja uusi tilalle. Etuiskareihin tuli 35x70mm ja takaseen 39x55mm (halkaisija x pituus) holkit POM-muovista. Takaiskari meni kivuttomasti kasaan vakiojousella, mutta eteen vaihdettiin hiukan lyhyemmät. Olisi saattanut saada vääntämällä vakiotkin eteen, mutta olisi ollut jo melkoinen esijännitys sen jälkeen. :lol:
Joustovaraa noihin jäi kuitenkin vielä hiukan eikä tällaisen vajaa 90kg ukkelin alla tuntunut edes liian kovalta. Säätövaraakin jäi tuolle esijännitykselle vielä niin voipi ajan kanssa kokeilla sopivan setin. Ajamassakin kävin ja ihan hyvältä vaikutti. Tosin kuiva asfaltti, spacerit ja matalammat kesäkumit sitten paljastaa tarkemmin tilanteen.

Noita holkkien pituuksia epäilin hiukan, mutta näytti osuneen mittaukset hyvin kohilleen. Taakse tuli tuo lyhyempi holkki ja hyvä niin, sillä muuten olisi laskenut perä suhteessa liikaa.
Alla vielä kuva nykytilanteesta. Ja vanha kuva vieressä josta näkee tuon lähtötilanteen. Isot renkaat hiukan hämäävät, mutta onpa melkein samankokoiset molemmissa.
Ja kitokset nimimerkillä TAJ kirjoittelevalle tekijälle. Homma hoitui nopsaan ja kohtuu hintaan. Voin suositella. :D
Kuva Kuva
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja poke »

Tuosta kuvakulmasta katottuna aika passelisti on tullut alas ja alkuperäistä hieman takapainoisempi, toivotaan että vaikutukset on pelkästään positiiviset.
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

poke kirjoitti:Tuosta kuvakulmasta katottuna aika passelisti on tullut alas ja alkuperäistä hieman takapainoisempi, toivotaan että vaikutukset on pelkästään positiiviset.
Ja eteen vielä tulee kesäksi 130/70-10 kokoset kumit joten laskee vielä keula hieman. Tuossa Villikissassa samankokoiset:
Kuva

Takakumit ei pienene ihan niin reilusti, vaan pysyvät koossa 255/50-10. Loppuu välitykset aika äkkiä jos kovin pientä takarengasta laittaa kun tuollakin renkaalla on jo tiukkaa.
poke
Tracks
Viestit: 3667
Liittynyt: 10 Joulu 2004 00:02
Paikkakunta: Oulu.

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja poke »

Meikäläisellä ei ole kokemusta rossipeleistä, canan nelikoissa on vain pantu merkille seuraava asia, voi toimia ehkä pienenä tippinä rosseissakin. Matalassa alustassa korostuu seikka, että jos peli käyttäytyy levottomasti, eikä parane aurauskulmien muutoksilla, syy löytyy todennäköisesti liian keulapainoisesta alustasta. Edellyttää tietenkin normitukivarsia, säädettävät on asia erikseen. Jos löydät oikean suhteen matalalle ja normialustalle, voit jopa unohtaa aurauskulmien säätelyn alustaa vaihdettaessa. :) :wink:
Noilla etutassuilla ei luulisi ainakaan renkaissa olevan syytä, jos sattuu ohjaus vetelemään. :D
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Pitääpä ilmoitella miten toimii jahka pääsee kuivalle kokeilemaan. Viime kesän oli alla samaiset kumit, joskin 90-profiililla.
Grey
6WD
Viestit: 532
Liittynyt: 08 Maalis 2009 18:18
Mönkijä:: Can-Am Outlander 570 Pro T3
Paikkakunta: Muhos City

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja Grey »

Oli tylsää niin testasin joutessani miltä näyttää DS kesäkunnossa. Hiukan on etupainoinen tuolla rengastuksella, eli huutaa matalampaa takakumia. Edestä toki saa hiukan jäykemmäle säädettyä vielä esijännitystä mikä helpottaa myös hieman.
225/40-10 kumi taakse siis hakusessa, joten tarjota saa jos on ylimääräisenä.
Kuva
ds450
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Touko 2010 21:11
Mönkijä:: Can-am DS 450&outti 650 T3

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja ds450 »

mulla tuossa kävi semmone juttu että napsahti deeässästä taka akseli poikki siitä, kohtalaisen läheltä rengasta. :lol: onkos muilla käynyt tällä tavalla?
ts80
2WD
Viestit: 26
Liittynyt: 15 Joulu 2009 22:33
Mönkijä:: Can am ds 450 x TL

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja ts80 »

Minulla on can am ds 450x tl malli.. Onko kellään antaa mitään suosituksia männän vaihtoväliksi?
Muita virityksiä ei taida olla kuin motoworks slipari ja Motoworks fmi.
Nyt on tunteja mittarissa noin 83 tuntia..

Kiitos etukäteen kaikista vinkeistä :)
BuG
Noppeli
Viestit: 3
Liittynyt: 30 Elo 2011 20:06

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja BuG »

Meinasin kelkan vaihtaa tämmöiseen ds:ään.

Mitä kannattaa otaa huomioon ostettaessa? Onko jotakin vikoja tai jotain muuta huomiota vaativaa. Onko kone kestävä? kelkoissa 2t rotax koneissa on aika paljon eroja, toinen kestää 7000km, toinen 14000km. Mut onhan 4t luotettavampi

Kiitos etukäteen!
ds450
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 13 Touko 2010 21:11
Mönkijä:: Can-am DS 450&outti 650 T3

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja ds450 »

BuG kirjoitti:Meinasin kelkan vaihtaa tämmöiseen ds:ään.

Mitä kannattaa otaa huomioon ostettaessa? Onko jotakin vikoja tai jotain muuta huomiota vaativaa. Onko kone kestävä? kelkoissa 2t rotax koneissa on aika paljon eroja, toinen kestää 7000km, toinen 14000km. Mut onhan 4t luotettavampi

Kiitos etukäteen!
Itellä ainakin kestänyt todella hyvin! Pian 100h mittarissa eikä koneessa mitään moittimista =D>
Avatar
SETMA
Tracks
Viestit: 1249
Liittynyt: 15 Tammi 2010 07:10
Mönkijä:: ?
Paikkakunta: ympyrä

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja SETMA »

Helpoin tapa tyhjentää tankki?Vehjes pannaan säilöön xxx ajaksi.
Haminan seudun mönkijät ry
JrN83
Noppeli
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Marras 2009 18:52
Mönkijä:: SMC WildCat 500 RE HardTuned
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Can-Am DS450

Viesti Kirjoittaja JrN83 »

Äskettäin tälläsen tiemallin hommanneena, nyt 30h ajettu. Näitä ei kait paljon tiemalleina ole? Millasia välityksiä käytätte? Ite ainakin huomannu et vakio renkailla ja välityksillä on liian pitkät välitykset, 5 aika turha vaihde. Menee tietysti pienellä kulutuksella jos isoja teitä ajelee mut leikkimiseen nää on mutkateille tarkotettu!! :lol: Ajokavereitakin kaipailisin pk seudulle...
Uudenmaan Mönkijät RY
Vastaa Viestiin