IHMETTELYN AIHE

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
setu
Tracks
Mönkijä:: Can Am Spyder 1300 F3 SE6

Re: IHMETTELYN AIHE

Viesti Kirjoittaja setu »

Joo,

Can Amillä on markkinointiosasto kyllä onnistunut parhaiten vs. muut merkit...ainakin Suomessa viime vuosina (Maailmalla kanahan on kait vasta sijalla jotain 4-5 merkkivehkeistä=>ja Suomessa kanat on kasvaneet ymmärtääkseni ihan mukavasti V2 rotaxin jne ansiosta...)

Mielikuvaan näyttää kaikilla mönkkärihemmolilla merkistä riippumatta iskostunut kanan mainostamat sloganit...tehokkain luokassaan" eniten tehoa jne...sporttisuutta sun muuta hypetystä... :wink: Välttämättä nämä ei ole ne "parhaimmat" kriteerit jos mietitään mihin nää vehkeet on alunperin tarkoitettu eli maastoon...

Totuushan on se jotta vaikka oma peli olisi kuinka hyvä omaan käyttöön=>jää takaraivoon kaikilla äijillä aina pyörimään tehot, nopeus, kiihtyvyys jne..eli "naapurin muijaa ja autoa" kadehditaan salaa =>vaikka himassa voi olla asiat näissäkin systeemeissä ihan kunnossa (jopa paremmin)....mutta harmittahan se kun sillä naapurin muijalla on isommat tissit...tai yksi horsepoweri enemmän kuin omassa rutinoffissa.... :badgrin:

Autoissa, veneissä, moottoripyörissä jne tää teho sota on jo karannut kaus jo aikaa sitten tavallisen palkansaajan vinkkelistä....mutta aina kun tulee taas entistä tehokkaampi superauto luetaan ja kadehditaan sitä sitten urakalla...

Tietenkin tehokkaan mönkkärin saa jopa Suomessa vielä alle 20 000€ =>vaikka sekin on rahaa =>on se mahdollista vielä toteuttaa ainakin toistaiseksi...
Canaan minäkin siirryin parin muun merkin jälkeen ja oon ollut tyytyväinen =>tosin en suokuopissa joka viikonloppu bludaa...ja siksi mulle riittä visco jne..

Kiva kun on eri vaihtoehtoja mönkkäreissä ja kaikissa niissä on omat jutut ja haasteet....ei muutakuin valkkaamaan omaan tarpeeseen... :p

Fanikulttuuri ja merkkiuskollisuus kuuluu kaikkiin lajeihin joten vaalitaan niitä ja kinataan ja sparrataan.....ei kuitenkaan kannata alkaa turpaan lyömään näiden "vääntöjen" takia tai yöunia menettämään..... (esim.jalkapallossahan on jo "mopo" karannut käsistä näissä faniväännöissä Maailmalla).
qaw
6WD
Mönkijä:: Polaris Sportsman 500 EFI T3
Viesti:

Viesti Kirjoittaja qaw »

Jaa kai mä oon sit jotenkin poikkeeva ku ajan tolla 800:lla rajoittimet päällä hymyssä suin, tehoa on just sopivasti. 500-mallikin riittäis, jos sillä sais tiellä päästellä ilman rajoittimia. Eli tsori, en oo kateellinen kotkottimien tehoista ;)

EDIT: Nii enkä mäkään suokuopissa juuri lutraa. Mut kalliolla kiipeillessä oikee lukko on rok, nääs kun ei osaa ajaa.
Polaris Sportsman 500 EFI T3 -13
(EX: Polaris Sportsman 800 EFI L7e -08)
(EX: Comanche Bull 300 L7e -07)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Artoav, katteet tuntuu kyllä kestäviltä, kunhan ei kovilla pakkasilla nojaile. Vielä ei ole ketteita mennyt rikki, poislukien astinlautojen etuosa, se joka on lokasuojan jatkeena. Parit astinlaudat rikottu pakkasilla mutta muuten ei ole tarvinnut muoveja sääliä.

Nelisatkussa on tosiaan löysän oloinen keula, varsinkin jos vertaa sitä vastaavalla perssonilla olevaan viissatkuun. Ilmeisesti 400 on selkeästi löysempi jousi ja iskari, sitä en tiedä käykö 500 jouset siihen mutta jos käy niin sillä voisi saada keulaan lisää kantavuutta?

Tämmöstä tuli mieleen noista jutuista, vähän meni otsikon aiheen ohi mutta semmosta se välillä on :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Ovlov
4WD
Mönkijä:: Outlander 650 -08 XT TL

Viesti Kirjoittaja Ovlov »

Tuo keula oli yks pääsyy, miksi päädyi 650:een vaihdon yhteydessä. Ja teho tietenkin, jota ei omasta mielestäni ole koskaan liikaa (makukysymyksiä). Olen kuullut 500 -09 keulasta tutulta huonoa palautetta. Ei ole kuulemma kiva sekään. Itse vaihdon yhteydessä yllätyin todella kuinka paljon erilainen tuo 650 on ajaa verrattuna samanvuotiseen 400:een.

Kun nyt joskus saan ne kärryt mäelle, niin suunnittelin, että voisipa alkaa käymään jossain ajotapahtumissa. Sitte näkis kädestä pitäen kuinka mönkijät toimii maastossa, kun niitä käskyttää kokeneet kuskit ja porukassahan on aina kivempaa. Sais tuota näkökantaa, kun näkis jonku muunki mönkijän kuin canan. Tai no, oon nähny kyllä useastikki 200 Comsun, mutta ei siitä tässä sen enempää. Mutta tähän mennessä oon ollut tyytyväinen, että cana on ollu hyvä omiin tarkoituksiin.
mh
6WD
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL

Viesti Kirjoittaja mh »

rane kirjoitti:Mietittyäni tuota asettamaani topikkia:Ihmettelyn aihe sain itseltäni siihen vastauksen kun mietin asiaa ja kerron sen:
Muistan kun minulla oli toisen merkkinen mönkijä ja kovasti teki mieli vaihtaa Can-Amiin mutta ei siinä vaiheessa ollut mahdollista,niin yritin keksiä kaiken näköisiä nekatiivisia asioita kyseisestä merkistä että polte olisi loppunut siihen.Mutta eihän siitä poltteesta kyseiseen merkkiin/mielen rauhaa saanut ennen kuin meni kauppaan ja hankki Can-Amin.Sen jälkeen on ollut hyvä ja onnellinen olo.Eli mikä oli opetus ? Eli suosittelen niille jotka on nyt samassa tilassa kun olin minä poltteeni kanssa,niin tulla ulos kaapista ja mennä lähimmän Can-Am kauppiaan tykö ja sen jälkeen helpottaa :mrgreen:
:D :D :D erittäin hyvin sanottu :D
pistetäämpä hösseliksi.
Apsku
Noppeli
Mönkijä:: Defender 800 Pro

Viesti Kirjoittaja Apsku »

Niin no joo,

kuten ihan millä tahansa keskustelupalstalla, löytyy aina "asiantuntijoita", jotka voivat tyrmätä/ylistää ihan mitä vain sillä valtavalla kokemuksella, jota ovat keränneet. Itse voin ihan rehellisesti tunnustaa, että mönkkäriä hankkiessa vaikutti ihan yhtä paljon ns. asiantuntijalausunnot, mönkkärilehdin testit, nopeat koeajot kuin myyjän hinnoittelu. Lyhyesti sanottuna meille olisi ollut aivan sama mikä ns. parempi mönkkäri olisi tullut, kun mistään sellaisesta ei ollut aiempaa kokemusta.

Nyt tallissa on Can Am 400 EC ja kaikki sitä käyttäneet ovat olleet h****n tyytyväisiä. Puita on tullut metsästä (halvan) puukärryn kanssa enemmän kuin moni tuo elinikänään, lyhyet huviajelut ovat olleet tyydyttäviä ja laite näyttää jokaisen käyttäjän silmissä hyvältä. On kiva ostella lisävarusteita, vaikka osa tuntuukin järjettömän kalliilta, mutta tämähän on harrastus siinä kuin hifi tai pitkän matkan juoksu.

450 Suzuki tuntui tosi hyvältä ajaessa, testien perusteella olisi valinta voinut olla joku muukin, kavereiden lausuntojen perusteella ei olisi ollut muuta vaihtoehtoa kuin Polaris. En voi kieltää, etteikö mikä vain näistä olisi ollut kiva. Mutta ennenkaikkea; mönkkäri on jokaiselle lyhyemmän tai pidemmän harkintaprosessin ratkaisu, ja varmasti me kaikki valitsemme itsellemme parhaan/järkevimmän vaihtoehdon.

Nämä keskustelut ja kommentit ovat olleet ainakin minulle erinomaisen tärkeää osviittaa sopivaa laitetta valitessa, siitä kiitos teille kaikille aktiivisille kommentoijille. Ilman tätä palstaa en olisi tiennyt mihin katsoa ja mitä kaikkea omasta koneesta seurata. Mutta kaiken kaikkiaan, antakaa nyt nauttia kivasta harrastuksesta ja kivasta työkalusta. Jokainen ymmärtää, että KQ 750 tai Renegade 800 olisi vielä maukkaampi kuin 400:nen perus Outlander, mutta jostain harrastus on aloitettava ja olen itse tyytyväinen tästä ratkaisusta.

Mutta kiitos kaikille palstan lukijoille ja kommentoijille; ilman tätä kaikkea olisin ollut aika eksyksissä valintaa tehdessä. Ja erityinen kiitos varsinkin kaikille teknisen puolen vinkkaajille; teidän kokemuksillanne me perustumpelotkin pääsemme esiintymään (ainakin perheillemme) ihan guruilta :) Naapurin Suzuki 50PV-->250crossari -virittäjille ei tietenkään tämänkään erinomaisen palstan lukeminen riitä :D
dexta
6WD

Viesti Kirjoittaja dexta »

Tää nyt on taas ihan samaa ku mettäkoulussa talven olleet koulupojat tappelee pottupellossa siitä et mikä se on paras kone tai kenen isällä se o paras raktori. Täälä sama natina vaan sillä erotuksela et aikuiset miehet vääntää samasta Pesän asiasta kohteena mönkijät. Meijän äiti o tehny teijän kaikkien mönkijät, jaksa kohta enää lukee koko palstaa.
Catiska
6WD
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Jaa, sitä ollaan vai Dexta-miehiä (Fordson)... Minusta Jontikka on traktorien traktori (koska minulla on sellainen vaikkei peltoa olekaan...) :biggrin:
dexta
6WD

Viesti Kirjoittaja dexta »

Ehkä tuossa nimimerkissä on pien kytkös siniseen ovaaliin, raktoria en kuitekaan omista, mut ehkä jonain päivänä sellanen tulee, ei kuitenkaan dextaa
poke
Tracks

Viesti Kirjoittaja poke »

Kehitimme aikoinaan veli Koheltajan ja ATC:n kanssa täydellistä mönkijää, jossa oli mm. jarru-/ohjaustehostin, ennakoiva ohjaus, oppiva, täysin säädettävä variaattori, ajatteleva, eri rengaskoon edessä ja takana salliva neliveto, puhkeamattomat renkaat, haitek-täysin muotoonsa palautuva, joustava runko, 6000rpm:n jälkeen täyskiihdytyksessä avoimeksi muuttuva pakoputkisto, joka voitiin rataolosuhteisiin manuaalisestikin avata, joustava ohjaustanko ja kuppi-istuin. Esittelimme laitetta sitten maahantuojalle tarkoituksenamme saada se 2010 mallistoon uutuutena. Verrokkina näytöksessä oli muuan Kisu tai jotain, joka oli silloinen markkinoiden mahtisonni tai tässä tapauksessa mahtikisuli. Jostain syystä maahantuojan edustajat ei ainakaan vielä ole innostuneet asiasta. Palautetta odotellessa en malta olla esittelemättä kehitelmäämme, joka kyllä jo aiemmin on lipsahtanut toisaalle liian optimismin vallatessa meidät. Vassokuutten.
http://www.youtube.com/watch?v=BN5di_Dfjzg&NR=1
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
rane
6WD
Mönkijä:: Can-Am 800 XT

Viesti Kirjoittaja rane »

Onko tilauskirjassa vielä vapaata,jos on niin laita nimi :)
Uudenmaan Mönkijät Ry
poke
Tracks

rane kirjoitti:Onko tilauskirjassa vielä vapaata,jos on niin laita nimi :)
Viimeisiä sivuja viedään, pari vuotta joutuu jonottamaan mutta sehän on pieni hinta tästä laitteesta. :) :wink:
When the Last Tree Is Cut Down, the Last Fish Eaten, and the Last Stream Poisoned, You Will Realize That You Cannot Eat Money.
Viksma
6WD
Mönkijä:: ei olaa

Viesti Kirjoittaja Viksma »

Tahtoo kans, mut pitää sit olla yli litrasella rotaxilla, ahtimella, muuttuvalla venttiilien ajotuksella ja rev-limitti jotain 12 000rpm.
Sit mun nimi kans listan perälle! :)
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
poke
Tracks

Eihän sitä oikein millään halunnut paljastaa vehkeen sydäntä, mutta moottori on 1048cc ja varustettu twin-scroll-tyyppisellä ahtimella, jolla saadaan paras vääntö jo 1500rpm:ssä. M-ohjausyksikkö on tietysti täysin säädettävissä, jotta saadaan moottorin käytös säädettyä kuskin ajotyylille sopivaksi. :wink:
ATC
Koheltaja (r)
Mönkijä:: Maatalous traktori

Viesti Kirjoittaja ATC »

poke kirjoitti:Eihän sitä oikein millään halunnut paljastaa vehkeen sydäntä, mutta moottori on 1048cc ja varustettu twin-scroll-tyyppisellä ahtimella, jolla saadaan paras vääntö jo 1500rpm:ssä. M-ohjausyksikkö on tietysti täysin säädettävissä, jotta saadaan moottorin käytös säädettyä kuskin ajotyylille sopivaksi. :wink:
Näkyi olevan myös tuon uuden mallin proto, josta vielä uupuu katteet, tuossa videolla, sen tehot pidetään piilossa ja vienosti ajellaan vanhan mallin vanavedessä. :lol:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Vastaa Viestiin