2010 Can-Am

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

poke kirjoitti:Kannattaa mitata nuot vastukset. Suattaap olla jotta pellaakin molemmat, jospa haalian puolen lämmön imaiseekin ohj.tanko. :-k
Täältä se oikea vastaus löytyi. Molemmat asennot pelaa, olivat vaan piuhat katkaisijalta ristissä eli kun lykkäsin täystehon päälle, menikin lämmitys puoliteholle ja se ei riittänyt mihinkään havaittavaan lämpenemiseen. Nyt johdot oikeinpäin ja käytellään sitten vaan täystehoa näillä keleillä.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

setu kirjoitti:Paahan jatkossa snadisti kokemuksia miten on pelittäny...varsinkin millanen on renessä tehostin...tiellä ja mettässä...
Tehostin on hyvä! Okei, kokemusta tehostamattomasta ei juurikaan ole, mutta kyllä tällä on pahuksen mukava ajaa. Nopeassa ajossa pienellä tiellä ei tule kivet eikä juuret läpi ohjaukseen millään tavalla. Umpimetsään mennessä laitetaan MAX asento päälle ja annetaan palaa. Ohjaus kääntyy vaivatta ja omat resurssinsa saa säästää ajolinjan valintaan ynnä painonsiirtelyyn. Vielä en ole niin ahkerasti onnistunut ruoria veivaamaan että tehostin olisi ylikuumenemisen takia pitänyt paussia.

Meinasin ensin että tehostin aiheuttaa nopeassa ajossa pientä "tunnottomuutta", mutta se taisikin johtua vain nelivedosta joka näillä keleillä on poikkeuksetta päällä. Kokeilin nimittäin vähän matkaa takaveto päällä ja ohjaus olikin heti ihan erilainen. Toki ajaminen muuten meni hankalaksi...

Lukkokin pelaa ripeästi, mutta minusta on silti liioittelua sanoa että kytkeytymisviivettä ei muka huomaisi. Kyllä tuolla metsäkoneen uralla keikkuessa huomasi pahimmissa paikoissa ihan selvän (olkoonkin että pienen) viiveen lukon kytkeytymisessä. Sitä kun yritti varovasti lähteä liikkeelle pahasta paikasta niin pari kertaa ehti jo nostaa kaasun ja hamuta pakkia, ennenkuin huomasi että toinen etunen ei vielä tullutkaan apuun. Sitten uusi vedätys hiukan pidempään ja johan se lähti kapuamaan.
GreatS
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 29 Kesä 2007 13:09
Mönkijä:: Xcc 2011
Paikkakunta: Nastola

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja GreatS »

Huomasin muuten itse että pakkasella on hiukka hitaampi tuo lukko. Ilmeisesti öljy topakoituu sen verran että vaikuttaa viscon toimintaan. Tänään pärräsin motouria itsekin ja kiinnitin asiaan huomiota. Lämpöisemmällä kelillä en ole viivettä havainnut..
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

GreatS kirjoitti:Huomasin muuten itse että pakkasella on hiukka hitaampi tuo lukko. Ilmeisesti öljy topakoituu sen verran että vaikuttaa viscon toimintaan.
Totta juu, viscolukon toimintaperiaatteesta johtuen lämpötila varmasti vaikuttaa. Ehkä se kesällä sitten jää jopa huomaamattomaksi. Kevättä ja testiajoja odotellessa, hyvin tälläkin päästään. 8)
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

migu250 kirjoitti:Paikallaan olosta ja tehostajan toiminnasta:
En tiedä miten missäkin "köpiässä" on, mutta autopuolella ainakin on suositus ettei paikoillaan pahemmin kännellä. (Rasittaa niveliä nääs).
Eli ainakin minä suosittelen pientä liikettä edes ja kääntöä, millikin jo riittää.
Nyt kun oikein rupesin miettimään, niin ihan kuin tehostaja olisi pari kertaa lyönyt hanskat naulaan kun sitä pihassa uutuuttaan testaili ihan paikallaan kääntelemällä. Voisko olla mahdollista että tehostajassa on ihan ominaisuutena haluttomuus paikallaan kääntelyyn? Koska metsässä ryömiessä ei kertaakaan tullut vastaavaa ilmiötä, kun laite eteni (tai vähintään suti hetken paikallaan) kokoajan, vaikkakin hyvin hitaasti. Nopeuttahan se tehostajan softa muutenkin vahtaa (siitä kai se dynamic) niin ei kai tuollainenkaan mahdottomuus olisi?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kyllä se paikallaan tehostamattomuus on ominaisuus jolla säästetään niin tehostinta kuin ohjausnilviäisiä. Omassa pelissä paikallaan tehostin on melko mykkä mutta pienikin liikahdus niin johan on kevyt käännellä.
Kylätason mönkijäkuski
Mortti
2WD
Viestit: 48
Liittynyt: 30 Kesä 2009 00:09
Mönkijä:: Can-Am Outlander 500 XT -10
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mortti »

Laitanpa kyssärin nyt tähän ku -10 mallista kyse. Eli tuossa kun hötylunta aurailin ja sitähän pölisee jokapaikkaan niin seuraavanlaisen hommelin teki. Vinssillä nostaessa auraa ylös ja kierrokset pääsi hiukan laskeen niin kone ei enää ottanut kierroksia normaalisti ja kävi niin kun olis ollut dieseliä tankissa. Mitään ilmoitusta tai moottorivaloa ei taulussa palanut. Muutaman minuutin ku anto olla sammuksissa niin vika hävisi itsestään. Pari kertaa teki tämän lumihommissa. Kone Outlander 500. Onko muilla ollut vastaava tai onko tietoa mistä tuo johtuu? Pääseekö hötylumi ilmanputsarinkautta koneeseen ?
Avatar
mönkkä
6WD
Viestit: 941
Liittynyt: 03 Loka 2005 19:59
Mönkijä:: 2 x 100 ccm3
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja mönkkä »

Mortti kirjoitti:Laitanpa kyssärin nyt tähän ku -10 mallista kyse. Eli tuossa kun hötylunta aurailin ja sitähän pölisee jokapaikkaan niin seuraavanlaisen hommelin teki. Vinssillä nostaessa auraa ylös ja kierrokset pääsi hiukan laskeen niin kone ei enää ottanut kierroksia normaalisti ja kävi niin kun olis ollut dieseliä tankissa. Mitään ilmoitusta tai moottorivaloa ei taulussa palanut. Muutaman minuutin ku anto olla sammuksissa niin vika hävisi itsestään. Pari kertaa teki tämän lumihommissa. Kone Outlander 500. Onko muilla ollut vastaava tai onko tietoa mistä tuo johtuu? Pääseekö hötylumi ilmanputsarinkautta koneeseen ?

Ei se lumi koneeseen pääse mutta ilmanputsariin kylläkin.
http://www.kaivaa.fi

Heijari kohti napaa, leuka rintaan ja eteenpäin.

Se on nyt 67
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Mortti kirjoitti:Laitanpa kyssärin nyt tähän ku -10 mallista kyse. Eli tuossa kun hötylunta aurailin ja sitähän pölisee jokapaikkaan niin seuraavanlaisen hommelin teki. Vinssillä nostaessa auraa ylös ja kierrokset pääsi hiukan laskeen niin kone ei enää ottanut kierroksia normaalisti ja kävi niin kun olis ollut dieseliä tankissa. Mitään ilmoitusta tai moottorivaloa ei taulussa palanut. Muutaman minuutin ku anto olla sammuksissa niin vika hävisi itsestään. Pari kertaa teki tämän lumihommissa. Kone Outlander 500. Onko muilla ollut vastaava tai onko tietoa mistä tuo johtuu? Pääseekö hötylumi ilmanputsarinkautta koneeseen ?

Laitappas akku lataukseen, täysi akku auttaa vaivaan.
Vinssi haukkaa niin paljon virtaa että nakkaa vikasietotilaan laitteen, omassa samaa vikaa, mutta kun pitää ylläpitävässä laturissa niin loppuu vaiva.
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Tutkin tuossa miten uusi Rene lataa ja hyvinhän se tuntuisi virtaa syöttävän. Ja tämä käsittääkseni pätee kaikkiin ohjaustehostimella varustettuihin malleihin joissa on tämä uusi laturi.

Mittasin virtaa jännitteensäätäjältä lähtevästä johdosta kuormittamalla systeemiä mönkijän omien sähkölaitteiden kanssa. Lämppärit täysille, valot päälle, vinssillä reipasta vetoa ja vielä vähän ohjaustehostimellekin töitä tankoa kääntelemällä.

Tyhjäkäynnillä 1300rpm, piikkinä 40A ja alimmillaankin 35A, latausjännite siinä vaiheessa 12V, tippuisi varmaankin alemmaksi jos pitkään kiusaisi, näissä testeissä akku oli aikalailla täysi.

Kierroksia 2000rpm, virtaa irtoaa jo liki 50A ja jännite pysyy 12,3 voltissa.

Kierroksia 3000rpm, piikki käy jo 60A kohdalla eli tässä vaiheessa tulee jo kaikki mitä laturille on luvattukin.

Vaikuttaisi siis olevan ihan oikeasti puhdikas laturi. Itse olin vähän huolissani metsässä ajellessa että mitä tuo tehostin tekee sähkön riittävyydelle kun se sitä haukkaa aika tavalla ohjausta jatkuvasti käännellessä ja koneessa ei liiemmin kierroksia ole. Mutta vaikka kone käy tyhjäkäyntiä kaikki valot ja lämmittimet päällä, ei ohjaustankoa (tehostin täysillä) kääntelemälläkään saa latausjännitettä tippumaan alle 13 voltin.
Avatar
Catiska
6WD
Viestit: 430
Liittynyt: 20 Loka 2008 17:45
Mönkijä:: Polaris Ranger 570 ESP 2017
Paikkakunta: Lappeenranta
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Catiska »

Tuo sama tuntuma on minullakin, taitaa olla ensimmäisiä kömpijöitä missä on oikeasti latauksessa tehoa.
Avatar
Viksma
6WD
Viestit: 779
Liittynyt: 06 Elo 2006 20:18
Mönkijä:: ei olaa
Paikkakunta: Espoo

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Viksma »

Tähän ois kiva saada nyt verrokiksi, vaikka -08 mallin renen, jossa oli low battia aina mettässä ajellessä jos vähänkin vinssin nappulaa hipaisi.
Vitsi kun toi käsi kestäis, vois joutuu sen -10 rekun hakee :P
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
Avatar
Bliz
6WD
Viestit: 681
Liittynyt: 23 Loka 2006 21:40
Mönkijä:: BRP Outlander 800 EFi
Paikkakunta: Helsinki

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Bliz »

Vähän ristiriitaista kun kehutaan laturia ja toiset suosittelee pitää piuhassa että akussa riittää potku..
"Läski" BRP outlander 800 EFi
Avatar
ATC
Koheltaja (r)
Viestit: 5025
Liittynyt: 01 Marras 2004 22:15
Mönkijä:: Maatalous traktori
Paikkakunta: Oulu

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja ATC »

Bliz kirjoitti:Vähän ristiriitaista kun kehutaan laturia ja toiset suosittelee pitää piuhassa että akussa riittää potku..
Riippuu lähtötilanteesta, joillakin mönkijä saattaa seistä viikkojakin ja sitten startattua otetaan akusta kaikki irti, mikä ei tietenkään välttämättä ole paljon.
Idea tuossa moottorinohjauksen toiminnassa lienee säilyttää laitteen kyky käynnistää itsensä, entisvanhaan toisenmerkin laitteella auratessa kävi useammin kuin kerran niin, että auran nostossa laite sammui ja startatessa vaan rele naksui.
Kävellen kotiin ja pulkalla vedin auton akun josta sitten virtaa käynnistykseen, eipä ole ikävä noita aikoja.
Meillä päin saattaa myös joskus hieman pakastaakkin ja aammulla pittää töihin joutua, notta laittaa net jotkut autosakki töpselin nokkaan, nim minäkin mönkijäni, on toiminu ja virtaa piisannu, töihin ommenty ja tultu takasin kotio. :wink:
¤VETERAANIT¤
Kerran jo luulin olleeni oikeassa, valitettavasti erehdyin...
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 419
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

Bliz kirjoitti:Vähän ristiriitaista kun kehutaan laturia ja toiset suosittelee pitää piuhassa että akussa riittää potku..
Juu forum-talkkia, sitä ei voi lukea niinkuin lakikirjaa, enempi niinkuin lokikirjaa.. :wink:
Jokainen tarpeensa mukaan. Itse en ole "päässyt" vielä vinssiä paljolti käyttämään koska kelit on olleet täällä aika "kuivat" ja lukko on ainakin näissäpuitteissa pitänyt niin en voi antaa omaa luovaa mielipidettäni tähän. Vinssihän se kuulostaa olevan se suurin virtasyöppö, valaistuksessa olen vanhasta tottumuksesta "säästänyt" ledeillä..
Heres looking good so far...
Vastaa Viestiin