2010 Can-Am
Re: 2010 Can-Am
Iridiumi-tulpat helpotti tuohon kyykkäämiseen vähän. Joku softa-bugi lienee kuitenkin kyseessä, bensa ei lähde suuttimelta samassa tahdissa kuin kaasuläppää avataan. Kai.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Re: 2010 Can-Am
Mulla katosi kylmäkäynnistyksen viive kun vaihdoin Iridiumit vakiokynttilöiden tilalle, myös viileällä koneella pätkiminen loppui.
Kun paikaltaan polkaisee kaasun pohjaan niin pientä hetkellistä ontumista ilmenee. Nyt kun tota variaattoria ropasi eri painoilla ja jousilla niin tulin siihen päätelmään että 500 koneen alaväntö on sen verran ohut että lievä puutuminen johtuu siitä, vaikuttaa siltä että 500 on enemmän kierroskone jos sitä vertaa isompiin Rotaxeihin. Álku kyykkäyksen jälkeen kun vari pääsee "alueelle" ja kierrokset nousee hieman niin sitten mennään tukka pujona, pienellä puolella tätä ei juurikaan huomaa mutta isolla vaihteella kyykkääminen tulee esille jos ottaa sprintti lähtöjä.
Kun paikaltaan polkaisee kaasun pohjaan niin pientä hetkellistä ontumista ilmenee. Nyt kun tota variaattoria ropasi eri painoilla ja jousilla niin tulin siihen päätelmään että 500 koneen alaväntö on sen verran ohut että lievä puutuminen johtuu siitä, vaikuttaa siltä että 500 on enemmän kierroskone jos sitä vertaa isompiin Rotaxeihin. Álku kyykkäyksen jälkeen kun vari pääsee "alueelle" ja kierrokset nousee hieman niin sitten mennään tukka pujona, pienellä puolella tätä ei juurikaan huomaa mutta isolla vaihteella kyykkääminen tulee esille jos ottaa sprintti lähtöjä.
Kylätason mönkijäkuski
Re: 2010 Can-Am
Niin. Liekkö tässä tarkoitettiin sitä puolen sekunnin "kuollutta" kohtaa kun kaasuliparetta painaa, esim esteen yli noustessa. aiheuttaa lievää kumartamis-liikettä, kun itse on valmistautunut eteenpäinlähtöön ja kones lähteekin pikku viiveellä.
Edittiä. Jäikös koheltajalla niitä jousia ylimääräiseksi? Semmosen 800 jousen vois laittaa mikäli se tarraamiskierroksia hieman nostaa.
Edittiä 2: Tietääkös joku saako softapuolelta laskettua tyhjäkäyntikierroksia? Sais tuon vaihteensiirron aika kivaksi mikäli tyhmäkäynti olisi esmes 100rpm pienempi. Omassa laitteessa kone käy n. 1300 tyhjällä, joskus kun jostain syystä kierrokset on vähän alempana niin vaihteensiirto pelaa paljon sujuvammin.
Edittiä. Jäikös koheltajalla niitä jousia ylimääräiseksi? Semmosen 800 jousen vois laittaa mikäli se tarraamiskierroksia hieman nostaa.
Edittiä 2: Tietääkös joku saako softapuolelta laskettua tyhjäkäyntikierroksia? Sais tuon vaihteensiirron aika kivaksi mikäli tyhmäkäynti olisi esmes 100rpm pienempi. Omassa laitteessa kone käy n. 1300 tyhjällä, joskus kun jostain syystä kierrokset on vähän alempana niin vaihteensiirto pelaa paljon sujuvammin.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Re: 2010 Can-Am
Jousia ei valitettavasti ole ylimääräisiä, jatkan testejä kun jaksan/kerkeen/viittin ja sitten harmittaa jos joku palikka puuttuu
Pitääpä kiinnittää huomiota tuohon viiveeseen, muistaakseni tuollaista kyykkäämistä ei ole mutta pitkät ajotauot ja tuntuman katoaminen voi kultaa muistot...

Pitääpä kiinnittää huomiota tuohon viiveeseen, muistaakseni tuollaista kyykkäämistä ei ole mutta pitkät ajotauot ja tuntuman katoaminen voi kultaa muistot...
Kylätason mönkijäkuski
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2010 Can-Am
Tänään sain omani huollosta, ja samanlailla mennään luonnollisesti kun ei mitään vikaa ollut.
Tuossa nyykähtämisessä on todellakin kaksi eri versiota.
Eli toinen on selkeästi katkos jossain, ja toinen on sitten se verkkainen paikaltaanlähtö mikä ilmenee aina.
Kävin tänään kokeilemassa toista, missä oli n. 40h mittarissa, ja se oli havaittavasti herkempi paikallaan lähdössä, sekä tuota katkomista ei ilmennyt ollenkaan.
Selkeästi tämä on kierroskone verrattuna cattiin, jos renkaita ei saa pyörimään /sutimaan, niin sitten ei H alueella tapahdu kerrassaan mitään.
kaksi esimerkkiä: Ajoin sulamisvesien täyttämällä pellolla, vettä n.40cm kaasupohjassa mentiin mittarinkin mukaan n. 20km/h ja vauhti pikemminkin hyytyi kuin olisi kiihtynyt.
Soraluiska, ei mikään hiekkakuopan 45 asteinen, vaan pikemminkin joku 20 astetta. Alkuvauhti pieni kun tunnustelin että miten lähtee nousemaan, laiskasti meni niin pistin lipareen pohjaan, tulos: vauhti hyytyi niin että juuri ja juuri jaksoi kiivetä mäen päälle, huipulla mentiin ehkä sellaista kävelyvauhtia.
Rinteen pituus tuollaiset 10m
Kysyin tuota kytkimen jousta, hintaa oli kokonaiset 12,50€, mutta ei tietenkään hyllyssä. Kyllä täytyy se tilata ja alkaa testailemaan, muuten käy niin että joutuu hihnakauppaan menemään seuraavaksi.
Tuossa nyykähtämisessä on todellakin kaksi eri versiota.
Eli toinen on selkeästi katkos jossain, ja toinen on sitten se verkkainen paikaltaanlähtö mikä ilmenee aina.
Kävin tänään kokeilemassa toista, missä oli n. 40h mittarissa, ja se oli havaittavasti herkempi paikallaan lähdössä, sekä tuota katkomista ei ilmennyt ollenkaan.
Selkeästi tämä on kierroskone verrattuna cattiin, jos renkaita ei saa pyörimään /sutimaan, niin sitten ei H alueella tapahdu kerrassaan mitään.
kaksi esimerkkiä: Ajoin sulamisvesien täyttämällä pellolla, vettä n.40cm kaasupohjassa mentiin mittarinkin mukaan n. 20km/h ja vauhti pikemminkin hyytyi kuin olisi kiihtynyt.
Soraluiska, ei mikään hiekkakuopan 45 asteinen, vaan pikemminkin joku 20 astetta. Alkuvauhti pieni kun tunnustelin että miten lähtee nousemaan, laiskasti meni niin pistin lipareen pohjaan, tulos: vauhti hyytyi niin että juuri ja juuri jaksoi kiivetä mäen päälle, huipulla mentiin ehkä sellaista kävelyvauhtia.
Rinteen pituus tuollaiset 10m
Kysyin tuota kytkimen jousta, hintaa oli kokonaiset 12,50€, mutta ei tietenkään hyllyssä. Kyllä täytyy se tilata ja alkaa testailemaan, muuten käy niin että joutuu hihnakauppaan menemään seuraavaksi.
- tryyk1
- 6WD
- Viestit: 282
- Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
- Mönkijä:: Canamilla mennään
- Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa
Re: 2010 Can-Am
Et sitten kokeillu, miten toimii L-alueella samoissa paikoissa, se lienee vähän niinku tarkotettu raskaampiin olosuhteisiin.
Ainaki aikasemmissä Canoissa olen käyttäny L-aluetta jos vähänkään mahdollista vauhdin puolesta. Ei tuolla 500:lla ole vielä oikein tullu testattua.

Ainaki aikasemmissä Canoissa olen käyttäny L-aluetta jos vähänkään mahdollista vauhdin puolesta. Ei tuolla 500:lla ole vielä oikein tullu testattua.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2010 Can-Am
Joo toki se menee L alueella, mutta catilla vaan tottunu ajamaan H:lla kun L on niin hidas. Olenkin nyt "opetellut" ajamaan tuolla L puolella enemmän, mutta sitä saa sitten aina veivata H:lle kun tulee vähänkin siirtymää.
Mutta kuten sanoin jo aiemmin, kyllä hihnasta saa savut tuolla L puolellakin, että jotenkin se on pehmeä viritys tuossa voimalinjassa.
Testataan sitä 800/650 jousta, ja katsotaan sitten lisää...
Mutta kuten sanoin jo aiemmin, kyllä hihnasta saa savut tuolla L puolellakin, että jotenkin se on pehmeä viritys tuossa voimalinjassa.
Testataan sitä 800/650 jousta, ja katsotaan sitten lisää...
Re: 2010 Can-Am
Kannattaa ajella L:llä, kulkee melkein 70 lyhälläkin puolella. Jaksaa pyörittää rengasta ihan eri malliin. Ei H:lla ajella tällä pelillä vakio-setupilla kun tiellä,.
Mikäli tilaat jostain sen jousen, tilaa samalla kaksi ja laita mulle se toinen. Nakkaan rahat tilille het kun summat selvillä. Lahdesta ei viitti mennä edes kyselemään moista.
Mikäli tilaat jostain sen jousen, tilaa samalla kaksi ja laita mulle se toinen. Nakkaan rahat tilille het kun summat selvillä. Lahdesta ei viitti mennä edes kyselemään moista.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2010 Can-Am
Jep, näin se varmaan täytyy tehdä, eri peli, eri kujeet.GreatS kirjoitti:Kannattaa ajella L:llä, kulkee melkein 70 lyhälläkin puolella. Jaksaa pyörittää rengasta ihan eri malliin. Ei H:lla ajella tällä pelillä vakio-setupilla kun tiellä,.
Mikäli tilaat jostain sen jousen, tilaa samalla kaksi ja laita mulle se toinen. Nakkaan rahat tilille het kun summat selvillä. Lahdesta ei viitti mennä edes kyselemään moista.
Voin noita jousia tilata kaksi, mutta postikuluja siitä kyllä kertyy jonkin verran, eikö tosiaan lahdesta saa?
Re: 2010 Can-Am
Onko Can-amin traktorimönkijöistä kuulunut mitään uutta? Tietoa kellään milloin tulevat markkinoille?
-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2010 Can-Am
No niin, nyt on alla 27" AMS swamp foxit, vaihdettu 650/800 mallin kytkimen jousi, etujousia kirrattu 10mm tangosta väännetyllä U-mallisella palikalla ja takavakaajaa ohennettu 23mm paksuiseksi.
Palikat alkaa olemaan kohdallaan reippailuun ja hitaampaan ajoon.
-Renkaat näytti hurjilta tasapainotuskoneessa: silmin havaittava pystyheitto, ja painoja olis pitäny laittaa sen verran, että ei laitettu mitään.
Jännityksellä ajamaan tielle, ja yllätys, ei täristä juuri lainkaan, vakio carlislet vippas paljon enemmän! Tällähän voisi jo kuvitella ajavansa enemmänkin, tosin ohjaus on hivenen epävarmempi 60-> suuremmissa nopeuksissa.
Täytynee säätää pikkasen haritusta pyöriin koheltajan neuvojen mukaan.
Maastossa onkin sitten ihan eri meininki verrattuna vakioihin...
-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi. Aivan tiukimmassa paikassa voisi olla välitys lyhyempi, mutta siihen ei pysty näillä eväillä vaikuttamaan, en tiedä miten jossain mudassa toimii, uskoisin että hyvin. Saattaisi olla hyvä päivitys ihan vakiorenkaillekin jos harrastaa vakavaa maastoajoa, jos taas meno painottuu tielle, niin ei kannata koska kierrokset nousee hivenen.
-Etujousien kiristäminen auttoi makaavaan keulaan joka on kyllä aika veltto vakiona, huonona puolena kolahdus ulosjoustossa kuuluu aika selvästi, mutta se on aika pieni haitta.
-Takvakaajan ohennuksesta on toisessa topicissa enemmän juttua, mutta sanoisin että kannattava homma. Ei maksa paljon, helppo operaatio ja tuo mukavuutta lisää. Saa nähdä jos jossain vaiheessa ohennetaan vielä lisää...
Lukko toimii erinomaisesti, sen mitä olen kerennyt ajamaan. Maastossa tiukasssa paikassa laitteet kuopii aina sen verran että lukko ehtii ottaa kiinni ilman että sitä edes huomaa. Ehkä jos on kulmittain jyrkässä ojassa, niin viive ehtii kääntämään laitteen ojan suuntaisesti, ja voi olla joskus pieni ongelma. Toistaiseksi kuitenkin näyttää hyvältä.
Huonona puolena on se, että vauhdit kasvaa jo liian kovaksi jos innostuu, ajaminen on liian helppoa...
Tieliikennemallin huono puoli on kun kilometrejä tulee ihan tolkuttomasti, laite ollut nyt kolmisen viikkoa, ja kilometrejä 550km, vanha oli reilun vuoden kun meni vaihtoon ja siinä oli mittarissa 650km...
Palikat alkaa olemaan kohdallaan reippailuun ja hitaampaan ajoon.

-Renkaat näytti hurjilta tasapainotuskoneessa: silmin havaittava pystyheitto, ja painoja olis pitäny laittaa sen verran, että ei laitettu mitään.
Jännityksellä ajamaan tielle, ja yllätys, ei täristä juuri lainkaan, vakio carlislet vippas paljon enemmän! Tällähän voisi jo kuvitella ajavansa enemmänkin, tosin ohjaus on hivenen epävarmempi 60-> suuremmissa nopeuksissa.
Täytynee säätää pikkasen haritusta pyöriin koheltajan neuvojen mukaan.
Maastossa onkin sitten ihan eri meininki verrattuna vakioihin...
-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi. Aivan tiukimmassa paikassa voisi olla välitys lyhyempi, mutta siihen ei pysty näillä eväillä vaikuttamaan, en tiedä miten jossain mudassa toimii, uskoisin että hyvin. Saattaisi olla hyvä päivitys ihan vakiorenkaillekin jos harrastaa vakavaa maastoajoa, jos taas meno painottuu tielle, niin ei kannata koska kierrokset nousee hivenen.
-Etujousien kiristäminen auttoi makaavaan keulaan joka on kyllä aika veltto vakiona, huonona puolena kolahdus ulosjoustossa kuuluu aika selvästi, mutta se on aika pieni haitta.
-Takvakaajan ohennuksesta on toisessa topicissa enemmän juttua, mutta sanoisin että kannattava homma. Ei maksa paljon, helppo operaatio ja tuo mukavuutta lisää. Saa nähdä jos jossain vaiheessa ohennetaan vielä lisää...
Lukko toimii erinomaisesti, sen mitä olen kerennyt ajamaan. Maastossa tiukasssa paikassa laitteet kuopii aina sen verran että lukko ehtii ottaa kiinni ilman että sitä edes huomaa. Ehkä jos on kulmittain jyrkässä ojassa, niin viive ehtii kääntämään laitteen ojan suuntaisesti, ja voi olla joskus pieni ongelma. Toistaiseksi kuitenkin näyttää hyvältä.
Huonona puolena on se, että vauhdit kasvaa jo liian kovaksi jos innostuu, ajaminen on liian helppoa...

Tieliikennemallin huono puoli on kun kilometrejä tulee ihan tolkuttomasti, laite ollut nyt kolmisen viikkoa, ja kilometrejä 550km, vanha oli reilun vuoden kun meni vaihtoon ja siinä oli mittarissa 650km...

- Pete-79
- Noppeli
- Viestit: 19
- Liittynyt: 25 Maalis 2010 10:11
- Mönkijä:: CanAm 500 XT
- Paikkakunta: Keski-Suomi
Re: 2010 Can-Am
Veli osti tossa kanssa 500:seen 27" renkaat ja huomatiin tämä kytkimenjousi keskustelu joten ajattelinrmake kirjoitti:-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi.
kysästä vielä että vaihdoitko pelkästään tohon variaattoriin 800 jousen vai vaihdoitko sen vaihdelaatikon päässä
olevan hihnapyörän jousenkin 800 Canamista vai onko se sama 500 ja 800?
ja toinen että onko variaattorin pultissa vasen vai oikea kätinen kierre?
ilmeisesti itse jousen vaihto ei ole kummonenkaan operaatio joten pitänee vaihtaa se tässä kevään mittaan.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen

-
- 4WD
- Viestit: 206
- Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
- Mönkijä:: Polaris 1000xp
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 2010 Can-Am
Pelkästään kytkimen jousi vaihdettiin, ja se on sama 650/800 mallissa.Petri.Uutela kirjoitti:Veli osti tossa kanssa 500:seen 27" renkaat ja huomatiin tämä kytkimenjousi keskustelu joten ajattelinrmake kirjoitti:-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi.
kysästä vielä että vaihdoitko pelkästään tohon variaattoriin 800 jousen vai vaihdoitko sen vaihdelaatikon päässä
olevan hihnapyörän jousenkin 800 Canamista vai onko se sama 500 ja 800?
ja toinen että onko variaattorin pultissa vasen vai oikea kätinen kierre?
ilmeisesti itse jousen vaihto ei ole kummonenkaan operaatio joten pitänee vaihtaa se tässä kevään mittaan.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen
Normaalikierre on kytkimessä, aukesi pulttipyssyllä helposti.
Vaihto on tosiaan helppo 15min homma. Hihnakotelo pois, pultti auki, jousen vaihto, pultti kiinni.
Hankalin työvaihe on pujotella varinkoppa pois, jos on sen verran laiska kuin minä ettei viitsi purkaa astinlautoja yhtään, mutta kyllä se mahtuu pois tulemaan...
Re: 2010 Can-Am
no nyt on syytä hymyyn
vaihoin noi 800 painot ja toimiii kytkin on sen tuntuinen kun vanhassa 800:sessa oli eo oo viivettä 



no nyt se vaan on niin mukavaa
-
- Noppeli
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26 Huhti 2010 20:49
- Mönkijä:: Can Am Outlander 800 XTP
- Paikkakunta: Hyvinkää
Re: 2010 Can-Am
Hyvää iltaa,
Ensiksi täytyy sanoa, että kiitos hyvästä foorumista. Oli paljon apua kun piti speksata oma mönkijä. Onneksi valinnan tuska kasvaa samalla kun hankkii tietoa ja lukee testejä
.Useamman viikon mietinnän jälkeen päädyin mielestäni parhaasiin vaihtoehtoihin. Kalkkiviivoilla oli enään jäljellä polaris ja can-am. Joten luonnollisena lopputulemana tuli viime torstaina haettua kaupasta kotiin oma can-am. Viikonlopun sisäänajojen jälkeen ei voi muuta olla kuin tyytyväinen.
Ensiksi täytyy sanoa, että kiitos hyvästä foorumista. Oli paljon apua kun piti speksata oma mönkijä. Onneksi valinnan tuska kasvaa samalla kun hankkii tietoa ja lukee testejä
