2010 Can-Am

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
GreatS
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 29 Kesä 2007 13:09
Mönkijä:: Xcc 2011
Paikkakunta: Nastola

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja GreatS »

Iridiumi-tulpat helpotti tuohon kyykkäämiseen vähän. Joku softa-bugi lienee kuitenkin kyseessä, bensa ei lähde suuttimelta samassa tahdissa kuin kaasuläppää avataan. Kai.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mulla katosi kylmäkäynnistyksen viive kun vaihdoin Iridiumit vakiokynttilöiden tilalle, myös viileällä koneella pätkiminen loppui.

Kun paikaltaan polkaisee kaasun pohjaan niin pientä hetkellistä ontumista ilmenee. Nyt kun tota variaattoria ropasi eri painoilla ja jousilla niin tulin siihen päätelmään että 500 koneen alaväntö on sen verran ohut että lievä puutuminen johtuu siitä, vaikuttaa siltä että 500 on enemmän kierroskone jos sitä vertaa isompiin Rotaxeihin. Álku kyykkäyksen jälkeen kun vari pääsee "alueelle" ja kierrokset nousee hieman niin sitten mennään tukka pujona, pienellä puolella tätä ei juurikaan huomaa mutta isolla vaihteella kyykkääminen tulee esille jos ottaa sprintti lähtöjä.
Kylätason mönkijäkuski
GreatS
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 29 Kesä 2007 13:09
Mönkijä:: Xcc 2011
Paikkakunta: Nastola

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja GreatS »

Niin. Liekkö tässä tarkoitettiin sitä puolen sekunnin "kuollutta" kohtaa kun kaasuliparetta painaa, esim esteen yli noustessa. aiheuttaa lievää kumartamis-liikettä, kun itse on valmistautunut eteenpäinlähtöön ja kones lähteekin pikku viiveellä.

Edittiä. Jäikös koheltajalla niitä jousia ylimääräiseksi? Semmosen 800 jousen vois laittaa mikäli se tarraamiskierroksia hieman nostaa.

Edittiä 2: Tietääkös joku saako softapuolelta laskettua tyhjäkäyntikierroksia? Sais tuon vaihteensiirron aika kivaksi mikäli tyhmäkäynti olisi esmes 100rpm pienempi. Omassa laitteessa kone käy n. 1300 tyhjällä, joskus kun jostain syystä kierrokset on vähän alempana niin vaihteensiirto pelaa paljon sujuvammin.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8676
Liittynyt: 02 Elo 2004 17:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Jousia ei valitettavasti ole ylimääräisiä, jatkan testejä kun jaksan/kerkeen/viittin ja sitten harmittaa jos joku palikka puuttuu :wink:

Pitääpä kiinnittää huomiota tuohon viiveeseen, muistaakseni tuollaista kyykkäämistä ei ole mutta pitkät ajotauot ja tuntuman katoaminen voi kultaa muistot...
Kylätason mönkijäkuski
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rmake »

Tänään sain omani huollosta, ja samanlailla mennään luonnollisesti kun ei mitään vikaa ollut.
Tuossa nyykähtämisessä on todellakin kaksi eri versiota.
Eli toinen on selkeästi katkos jossain, ja toinen on sitten se verkkainen paikaltaanlähtö mikä ilmenee aina.
Kävin tänään kokeilemassa toista, missä oli n. 40h mittarissa, ja se oli havaittavasti herkempi paikallaan lähdössä, sekä tuota katkomista ei ilmennyt ollenkaan.

Selkeästi tämä on kierroskone verrattuna cattiin, jos renkaita ei saa pyörimään /sutimaan, niin sitten ei H alueella tapahdu kerrassaan mitään.
kaksi esimerkkiä: Ajoin sulamisvesien täyttämällä pellolla, vettä n.40cm kaasupohjassa mentiin mittarinkin mukaan n. 20km/h ja vauhti pikemminkin hyytyi kuin olisi kiihtynyt.
Soraluiska, ei mikään hiekkakuopan 45 asteinen, vaan pikemminkin joku 20 astetta. Alkuvauhti pieni kun tunnustelin että miten lähtee nousemaan, laiskasti meni niin pistin lipareen pohjaan, tulos: vauhti hyytyi niin että juuri ja juuri jaksoi kiivetä mäen päälle, huipulla mentiin ehkä sellaista kävelyvauhtia.
Rinteen pituus tuollaiset 10m

Kysyin tuota kytkimen jousta, hintaa oli kokonaiset 12,50€, mutta ei tietenkään hyllyssä. Kyllä täytyy se tilata ja alkaa testailemaan, muuten käy niin että joutuu hihnakauppaan menemään seuraavaksi.
Avatar
tryyk1
6WD
Viestit: 282
Liittynyt: 21 Heinä 2008 22:16
Mönkijä:: Canamilla mennään
Paikkakunta: TORNION puutarhakaupunginosa

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja tryyk1 »

Et sitten kokeillu, miten toimii L-alueella samoissa paikoissa, se lienee vähän niinku tarkotettu raskaampiin olosuhteisiin. :badgrin:
Ainaki aikasemmissä Canoissa olen käyttäny L-aluetta jos vähänkään mahdollista vauhdin puolesta. Ei tuolla 500:lla ole vielä oikein tullu testattua.
Onhan se väärin, että työnteko on hauskaa.
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rmake »

Joo toki se menee L alueella, mutta catilla vaan tottunu ajamaan H:lla kun L on niin hidas. Olenkin nyt "opetellut" ajamaan tuolla L puolella enemmän, mutta sitä saa sitten aina veivata H:lle kun tulee vähänkin siirtymää.
Mutta kuten sanoin jo aiemmin, kyllä hihnasta saa savut tuolla L puolellakin, että jotenkin se on pehmeä viritys tuossa voimalinjassa.
Testataan sitä 800/650 jousta, ja katsotaan sitten lisää...
GreatS
4WD
Viestit: 199
Liittynyt: 29 Kesä 2007 13:09
Mönkijä:: Xcc 2011
Paikkakunta: Nastola

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja GreatS »

Kannattaa ajella L:llä, kulkee melkein 70 lyhälläkin puolella. Jaksaa pyörittää rengasta ihan eri malliin. Ei H:lla ajella tällä pelillä vakio-setupilla kun tiellä,.
Mikäli tilaat jostain sen jousen, tilaa samalla kaksi ja laita mulle se toinen. Nakkaan rahat tilille het kun summat selvillä. Lahdesta ei viitti mennä edes kyselemään moista.
"Minne ryntäät?" kysyi mies juoksevalta naiselta.
-"Sinne minne minäkin" nainen vastasi ja jatkoi matkaansa tissit heiluen.
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rmake »

GreatS kirjoitti:Kannattaa ajella L:llä, kulkee melkein 70 lyhälläkin puolella. Jaksaa pyörittää rengasta ihan eri malliin. Ei H:lla ajella tällä pelillä vakio-setupilla kun tiellä,.
Mikäli tilaat jostain sen jousen, tilaa samalla kaksi ja laita mulle se toinen. Nakkaan rahat tilille het kun summat selvillä. Lahdesta ei viitti mennä edes kyselemään moista.
Jep, näin se varmaan täytyy tehdä, eri peli, eri kujeet.
Voin noita jousia tilata kaksi, mutta postikuluja siitä kyllä kertyy jonkin verran, eikö tosiaan lahdesta saa?
VaLtSu
4WD
Viestit: 162
Liittynyt: 13 Touko 2008 20:11
Mönkijä:: can am outlander 650 efi

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja VaLtSu »

Onko Can-amin traktorimönkijöistä kuulunut mitään uutta? Tietoa kellään milloin tulevat markkinoille?
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rmake »

No niin, nyt on alla 27" AMS swamp foxit, vaihdettu 650/800 mallin kytkimen jousi, etujousia kirrattu 10mm tangosta väännetyllä U-mallisella palikalla ja takavakaajaa ohennettu 23mm paksuiseksi.
Palikat alkaa olemaan kohdallaan reippailuun ja hitaampaan ajoon. =D>

-Renkaat näytti hurjilta tasapainotuskoneessa: silmin havaittava pystyheitto, ja painoja olis pitäny laittaa sen verran, että ei laitettu mitään.
Jännityksellä ajamaan tielle, ja yllätys, ei täristä juuri lainkaan, vakio carlislet vippas paljon enemmän! Tällähän voisi jo kuvitella ajavansa enemmänkin, tosin ohjaus on hivenen epävarmempi 60-> suuremmissa nopeuksissa.
Täytynee säätää pikkasen haritusta pyöriin koheltajan neuvojen mukaan.
Maastossa onkin sitten ihan eri meininki verrattuna vakioihin...

-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi. Aivan tiukimmassa paikassa voisi olla välitys lyhyempi, mutta siihen ei pysty näillä eväillä vaikuttamaan, en tiedä miten jossain mudassa toimii, uskoisin että hyvin. Saattaisi olla hyvä päivitys ihan vakiorenkaillekin jos harrastaa vakavaa maastoajoa, jos taas meno painottuu tielle, niin ei kannata koska kierrokset nousee hivenen.

-Etujousien kiristäminen auttoi makaavaan keulaan joka on kyllä aika veltto vakiona, huonona puolena kolahdus ulosjoustossa kuuluu aika selvästi, mutta se on aika pieni haitta.

-Takvakaajan ohennuksesta on toisessa topicissa enemmän juttua, mutta sanoisin että kannattava homma. Ei maksa paljon, helppo operaatio ja tuo mukavuutta lisää. Saa nähdä jos jossain vaiheessa ohennetaan vielä lisää...

Lukko toimii erinomaisesti, sen mitä olen kerennyt ajamaan. Maastossa tiukasssa paikassa laitteet kuopii aina sen verran että lukko ehtii ottaa kiinni ilman että sitä edes huomaa. Ehkä jos on kulmittain jyrkässä ojassa, niin viive ehtii kääntämään laitteen ojan suuntaisesti, ja voi olla joskus pieni ongelma. Toistaiseksi kuitenkin näyttää hyvältä.

Huonona puolena on se, että vauhdit kasvaa jo liian kovaksi jos innostuu, ajaminen on liian helppoa... :evil:
Tieliikennemallin huono puoli on kun kilometrejä tulee ihan tolkuttomasti, laite ollut nyt kolmisen viikkoa, ja kilometrejä 550km, vanha oli reilun vuoden kun meni vaihtoon ja siinä oli mittarissa 650km... :D
Avatar
Pete-79
Noppeli
Viestit: 19
Liittynyt: 25 Maalis 2010 10:11
Mönkijä:: CanAm 500 XT
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja Pete-79 »

rmake kirjoitti:-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi.
Veli osti tossa kanssa 500:seen 27" renkaat ja huomatiin tämä kytkimenjousi keskustelu joten ajattelin
kysästä vielä että vaihdoitko pelkästään tohon variaattoriin 800 jousen vai vaihdoitko sen vaihdelaatikon päässä
olevan hihnapyörän jousenkin 800 Canamista vai onko se sama 500 ja 800?
ja toinen että onko variaattorin pultissa vasen vai oikea kätinen kierre?
ilmeisesti itse jousen vaihto ei ole kummonenkaan operaatio joten pitänee vaihtaa se tässä kevään mittaan.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)
rmake
4WD
Viestit: 206
Liittynyt: 19 Marras 2005 10:15
Mönkijä:: Polaris 1000xp
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja rmake »

Petri.Uutela kirjoitti:
rmake kirjoitti:-650/800 mallin kytkimen jousi. Sanoisin että pakollinen varuste, jos on isommat renkaat, muuttaa melkein koko nopeusalueella voimalinjan mukavemmaksi.
Veli osti tossa kanssa 500:seen 27" renkaat ja huomatiin tämä kytkimenjousi keskustelu joten ajattelin
kysästä vielä että vaihdoitko pelkästään tohon variaattoriin 800 jousen vai vaihdoitko sen vaihdelaatikon päässä
olevan hihnapyörän jousenkin 800 Canamista vai onko se sama 500 ja 800?
ja toinen että onko variaattorin pultissa vasen vai oikea kätinen kierre?
ilmeisesti itse jousen vaihto ei ole kummonenkaan operaatio joten pitänee vaihtaa se tässä kevään mittaan.
Kiitos vastauksesta jo etukäteen :)
Pelkästään kytkimen jousi vaihdettiin, ja se on sama 650/800 mallissa.
Normaalikierre on kytkimessä, aukesi pulttipyssyllä helposti.
Vaihto on tosiaan helppo 15min homma. Hihnakotelo pois, pultti auki, jousen vaihto, pultti kiinni.
Hankalin työvaihe on pujotella varinkoppa pois, jos on sen verran laiska kuin minä ettei viitsi purkaa astinlautoja yhtään, mutta kyllä se mahtuu pois tulemaan...
wild
6WD
Viestit: 542
Liittynyt: 06 Kesä 2005 20:42
Paikkakunta: vantaa can-am 650 xt

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja wild »

no nyt on syytä hymyyn :mrgreen: :mrgreen: vaihoin noi 800 painot ja toimiii kytkin on sen tuntuinen kun vanhassa 800:sessa oli eo oo viivettä :wink:
no nyt se vaan on niin mukavaa
iddqd
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 26 Huhti 2010 20:49
Mönkijä:: Can Am Outlander 800 XTP
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: 2010 Can-Am

Viesti Kirjoittaja iddqd »

Hyvää iltaa,

Ensiksi täytyy sanoa, että kiitos hyvästä foorumista. Oli paljon apua kun piti speksata oma mönkijä. Onneksi valinnan tuska kasvaa samalla kun hankkii tietoa ja lukee testejä :? .Useamman viikon mietinnän jälkeen päädyin mielestäni parhaasiin vaihtoehtoihin. Kalkkiviivoilla oli enään jäljellä polaris ja can-am. Joten luonnollisena lopputulemana tuli viime torstaina haettua kaupasta kotiin oma can-am. Viikonlopun sisäänajojen jälkeen ei voi muuta olla kuin tyytyväinen.
Vastaa Viestiin