Pappilan Outit...

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Jossain, en tiedä missä oli vetonivelen suojakumiin tullut reikä... Takana vasemmalla sisempi. Huoltoliike kävi hakemassa mönkiän pihasta ja seuraavana päivänä tuli viesti, että laite on valmis. Oli muutakin asiaa kaupunkiin niin kävin itse hakemassa.

Suojakumi vaihdettuna 170€. Olisi jäänyt itsellä vaihtamatta, joten olen tyytyväinen.

Nopeasta palvelusta ja logistiikan hoitamisesta plussaa Konekympin suuntaan =D>
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kuva

Välillä on sen verran poutaa, että ehtii ajamaan liiteriin puita. Hyvä iltajumppa ajaa muutama kuorma. Kesällä tuolla oli sen verran aktiivista lentotoimintaa, että jätin pinon rauhaan. Takana odottaa talviloman savotta :)
lerppu
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 08 Heinä 2016 12:46

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Papilla siisti Outlander ja huomasin, että olet etupenkin selkänoja on lähtenyt kävelemään. Onko se paha ottaa pois, nopeasti katsoin, että yhden ruuvin avaus riittäisi, mutta onko näin?
seatts
6WD
Viestit: 449
Liittynyt: 22 Syys 2007 18:35
Paikkakunta: Sauvo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja seatts »

Lämmittääkö Pappi koko kylän puilla?
Can am Outlander 1000 xt-p -15
ex Polaris Sportsman SP 570 eps -15
ex TGB 425 TL -07
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Selkänoja irtoaa rautoineen neljällä pultilla. Toiset pulteista vaihdoin lyhempiin kun alkuperäiset olivat liian pitkät selkänojan puuttuessa. Saa sen pois muutenkin mutta sitten jää häntäluun kohdalle sellainen rauta, joka sopivasti tökätessään voi aiheuttaa "neitsyyden menetyksen". Maxissa selkänoja on kiinni matkustajan penkin rungossa.

Omassa pihapiirissä on 3 tulisijaa ja veljelle menee myös osa puista. Nyt on parina vuonna myrskyt aiheuttaneet sen verran tuhoja, että puuta on tullut varastoon. Kaikki nämä on kerätty mönkijällä. Isännät tykkää kun metsään ei jää jälkiä. En ole laskenut paljonko vuositasolla menee mutta ei nyt ihan mahottomia.

Pihassa kun ei ole liikaa tilaa niin välivarastot on tuolla metsässä.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Vähän kuulumisia...

Mönkijä on ollut nyt yhdellä kaverin työmaalla. Edestä meni myös vetonivelen suojakumi. Laitettiin tuossa paikallisella huoltamolla ylivedettävä kumi, joka oli huomattavasti juostavampaa materiaalia vrt original.

Sinällään mukava oli antaa kone lainaan kun tiesi, että kuski pitää siitä varmasti huolta. Suojakumin vaihtanut huoltomies tuumasi, että "saman verran saa purkaa kuin autoakin, mutta kaikki osat ovat pienempiä". Kustannukset tästä kuminvaihdosta oli noin puolet vrt alkuperäinen. Kumi oli noin 20€ ja tunti töitä kahveineen.

Kuva

Fiilistelyä hiekkakasalla... Kuumavesipesuri teki hyvää muoveille kun sai pestyä kunnolla. Kuvassa näkyy kovia kokenut kiinankärry. Tuli aikoinaan Catilla vedettyä solmuun... Nythän tuo on kestänyt kun runkoa vahvistettiin ja tehtiin oikea akseli.

Lumityökausi lähestyy uhkaavasti. Piti jo puskulevyä käyttää paikallaan ja kuten aiemmin kirjoitin niin rajakytkin temppuilee. Käytettiin muovit pois ja kokeiltiin magneetilla toimivuutta. Nähtävästi menee vaihtoon tuo kytkin. Suolaisen hinnan ovat laittaneet. Brp:n kuvastossa 99€, jos en ihan väärin muista :evil:
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja keulii »

Ite hain orkkis kumin marmorilta 52€ ja asennutin valtuutetulla. 2,5 tuntia velottivat työstä, vajaa 170€.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Näillä kumien hinnoilla pistää miettimään, missä ja milloin rypee. Halvemmalla pääsisi kun opettelisi tekemään tuonkin homman itse. Näyttävät olevan kulutustavaraa. Huoltomies oli tuumannut konetta kasatessa, että etujarrupalat pitäisi kohta vaihtaa? Tällä viikolla käytävä kyselemässä vähän hintoja. Vinkkejä saa laittaa jos tietää mistä löytyy sopivaan hintaan passelit palat.

Tunteja taitaa olla joku 150? Äkkiä menivät. :(
jykke75
4WD
Viestit: 152
Liittynyt: 14 Loka 2010 07:41

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja jykke75 »

Pappi kirjoitti:Vähän kuulumisia...

Edestä meni myös vetonivelen suojakumi. Laitettiin tuossa paikallisella huoltamolla ylivedettävä kumi, joka oli huomattavasti juostavampaa materiaalia vrt original.
Muutama vuosi sitten vaihdoin ylivedettävän kumin G1 Outlanderin etuvetoakselin sisäpäähän. Ei ollut ainakaan silloin toimiva ratkaisu kun kumi kului erittäin nopeasti ulkolaidalta, kohdista missä kumin poimut hankaa toisiaan vasten. Alkuperäisessä kumissa poimut on terävemmät ja kumin materiaali on kovempaa, niin vastaavaa kulumista ei tapahtunut.
Pappi kirjoitti:Huoltomies tuumasi oli tuumannut konetta kasatessa, että etujarrupalat pitäisi kohta vaihtaa? Tällä viikolla käytävä kyselemässä vähän hintoja. Vinkkejä saa laittaa jos tietää mistä löytyy sopivaan hintaan passelit palat.
Ameriikan foorumeilla noista jarrupaloista ja niiden heikosta kestosta on aika paljonkin tarinoita. Väittävät että alkuperäisenäkin olisi tarjolla kahta eri materiaalia, en ole kysynyt löytyisikö täältä. Race Driven Severe Duty paloja kehuvat hyviksi, sellaiset itsekin tilasin Ebaysta hyllyyn odottelemaan vaihtoa.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

Kiitos vinkeistä.

Pitää seurata miten tuo suojakumi asettuu ja kuluu käytössä?
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja keulii »

Edelliseen mönkkäriin vaihdoin ylivedettävän itse ja siitä huonot kokemukset. Siksi ostin nyt orkkiksen. Hondaan oli muuten orkkis kumit ~50e pari, eli melko arvokkaat on Canaseen.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

On kyllä Papin mönkijästä jarrupalat menny todella nopeasti. Omasta kanasta käytin just eturengasta irti ja jarrupaloissa oli vielä paljon pintaa jäljellä ja tuolla on sentään ajettu jo 480 tuntia ja lähes 11000 kilometriä. Liekö sitten käytöstä vai tuurista johtuvaa mutta yhtään nivelen suojakumijakaan minulta ei ole vielä mennyt.
Avatar
Pappi
Moderaattori
Viestit: 2310
Liittynyt: 14 Maalis 2009 09:39
Mönkijä:: Outlander max 650 T3 -15
Paikkakunta: Pohjois-savo

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja Pappi »

En ole ihan varma missä yhteydessä meni tuo suojakumi takaa. Edestä saattoi mennä kun oltiin harjoittelemassa maastopelastusta. Ura mitä ajettiin oli aika tympeä.

Jarrupalat tarkastan ja mittaan kunhan kone kotiutuu loppuviikosta. Minustakin nuo on kyllä kuluneet yllättävän nopeasti.
meura
6WD
Viestit: 294
Liittynyt: 03 Marras 2014 22:11
Mönkijä:: Rekku -08 500 Tl
Paikkakunta: Oulu

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja meura »

Laitan paremmaksi ;) +50 000 km ja ainuttakaan jarrupalaa en ole vaihtanut, ainakaan vielä :lol:
Mika
Tunsit minut aikaisemmin nicillä "MikaR"
Avatar
cotcot
Moderaattori
Viestit: 2917
Liittynyt: 26 Loka 2010 18:02
Mönkijä:: Cänäm 400 -10 l7e
Paikkakunta: Hanimaa

Re: Pappilan Outit...

Viesti Kirjoittaja cotcot »

Olikohan noita paloja kahta versioo, "normipalat" jotka pehmeemmät ja kuluu nopeammin ja sitte sintteripalat jotka kestää kulutusta paremmin.

Olisko ollu jossain vaiheessa canoissa mettäversioissa noi pehmeemmät ja tieliikennekoneissa sintteripalat :-k
Vastaa Viestiin