Kävin kaupassa ja samalla tankkaamassa, kun meinaa mennä bensat huonoks mun ajoilla, kun tää kuluttaa niin turkasen vähän . Tämän kerran keskikulutus 1,40l/h .
Tänään pesin koneen reissun jälkeen ja nyt myöhemmin illalla kiinnitin huomiota kun tallin oven raosta kajastaa punaista valoa. Avaimet oli taskussa, mutta mönkijässä paloi takavalot, parkit ja mittariston valot. Oli ns. saattovalot päällä, jotka palaa sen hetken vaikka ottaa avaimet pois. Pari vikakoodia juoksi näytöllä: "communication failure" ja "transmission xx failure" oletin näiden johtuvan pesusta ja irrotin mittariston liittimen, jossa olikin reilusti vettä. Valot paloi silti vaikka löin punaisen tappokatkasijan pohjaan.. Joutu ottaa akunkengän irti että tuli pimeys. Minusta on ihan ok ottaa itseensä vedestä ja näytellä vikakoodeja, mutta tarviiko loimuttaa kaikkia valoja, kunnes akku on tyhjä?
No ilmankos. Oon ettiny ja todennut ettei näitä kukaan väännä ainakaan tämmösiin pikkukoneisiin. Renegadeen ja muihin "amerikan malleihin" löytyy kun on menekkiä. Komee on puskuri! Täytyy varmaan itekkin ottaa vaan asiaksi ja pokkailla tohon LE puskuriin lisäksi jotain koukeroo.
Muistaakseni jostain syystä ainakaan tgb:ssä ei saanut siitä varastettua herätettä ja joutui hoitamaan mikrokytkimellä. Olis vaan niin paljon helpompi kun löytys valmis piuha, huonosti suunniteltuja vehkeitä nää mönkijät kun ei vakiona ole minkäänlaista pakkivaloa
Muutama tunti tässä nyt ajeltu uudella laitteella ja kirjoittelen päällimmäiset huomiot ja kysymykset tähän:
- Jousitus ja jarrut tuntuvat miellyttävältä. Edestä löysäsin naksun verran esikiristystä, saattaisi voida kokeilla vieläkin pykälän pehmeämpää molemmissa päissä.
- Lähivalot ovat kohtalaisen hyvät, mutta sensijaan kaukovalojen kuvio jostain aivan "Aunuksen Karjalasta", ei oikein osaa sanoa minne sitä valoa tulee mutta lähivalot ovat joka tapauksessa paremmat kaikissa ajotilanteissa.
- Vaihteensiirto takkuaa jonkin verran, uskotaan että hioutuu paremmaksi ajan saatossa.
- Vaihdekeppi ja virtalukko jäävät vähän ahtaasti ohjaustangon alle. Joku oli sitä korottanutkin mikä saattaisi olla hyvä idea. Millä osilla onnistuu?
- Joko tässä on hirmuinen bensankulutus tai mittari näyttää mitä sattuu, mutta pidättäydyn enemmistä kommenteista ennen kuin on muutama tankillinen ajettu.
- Kiihtyvyys on mielestäni vähintäänkin rittävä ilman kuormaa ajettaessa, en tiedä mitä sillä säästyneellä sekuntilla tekisi jonka isommalla moottorilla voittaisi 45 km/h nopeuteen. Sen sijaan rajoittimen toimintaa en ihan ole sisäistänyt, välillä antaa mennä melko puhtaasti jonnekin 48-49 paikkeille ja välillä kuuluu pätkintää jo 45 vauhdissa. Voi olla että tuota joutuu hiukan parantamaan jossain vaiheessa.
- Käynnistyksen jälkeen kuuluu sekunnin tai parin verran ylimääräistä helinää kun moottori starttaa ja napista päästää irti. Ikään kuin startin mekanismi pyörisi käyvän koneen mukana. Onko normaalia?
- Onko tässä nyt sitten ohjaustehostin vai ei, kun BRP:n weppisivun mukaan on "3-asentoinen dynaaminen ohjaustehostin (DPS)" mutta mitään nappulaa ei ole ja tuo KV:n artikkelikin tehostimen puutetta arvostelee?
- VInssissä on voimaa riittävästi kun tänään kiskottiin puunrunkoja kasan päältä traktorin peräkärryyn. Langaton kaukokäyttö voisi olla aika ehdoton mutta kuski mönkijän selässä takajarrua painamassa lisää kyllä laitteen vetokykyä selvästi.
-Tuli hankittua 4 kpl 18W matalaa alumiinirunkoista lediheitintä työvaloiksi. Noista kaksi eteen ja ainakin yksi taakse. Onkohan laitteessa valmista sähkönsyöttöä sulakerasiassa noille ja miten yleensä on laitettu katkaisija?
- Saako mittariston tervehdystekstiä jossa on myyjäliikkeen nimi, pois muuten kuin jollain merkkikohtaisella testerillä?
-Jarrut on hyvät. Ainoo että jarrun lukitus käsikahvassa pitäisi saada vielä tiukemmalle. Luistaa jos jättää jyrkkään mäkeen. Jousituksen säätö riippuu paljon ajopaikasta ja -tavoista. Itse suosin hidasta ajoa ja paras metsässä on säädöt täysin löysällä.
-Valot näyttää hienolta, mutta on lähinnä vitsi. Lisävaloa keulalle.
-Vaihteensiirto paranee ajan kanssa tai kuulemma vaihtamalla yksisuuntalaakerin variaattoriin. Tästä löytyy juttua foorumilta.
-Ohjaustankoon myydään ihan valmiita korokepaloja ainakin prätkäkaupoissa. Itsellä ei ole ollut tarvetta.
-Bensankulutuksesta on huhu että pari ekaa tankillista tiettyyn tunti/km määrään asti olisi ohjelmoitu käymään reilusti rikkaalla ja tämmöseltä mustakin tuntu ekat tankilliset. Vaikea sanoa, riippuu taas niin paljon ajotyylistä ja paikasta.
EDIT Huomaa myös että tankin saa kaataa todella täyteen, ennenkuin se on täynnä. Vertaa korkissa olevaa valkosta putke ja kato tankin mallia sivulta. Ja mittari näyttää välillä mitä sattuu tasasellakin.
-Rajotin mun mielestä "varottaa" 45km/h nopeudessa, mutta päästää silti sinne 49 asti, jossa ottaa kiinni kunnolla. Oppii kyllä ajan kanssa säätämään kaasulla sopivasti.
-Onko kone 2016 vai 2017? Luin kanssa että 2017 mallissa pitäisi olla ohjaustehostin ja ehkä tämän myötä nopeampi lukko edessä?. 2016 mallissa ei ole.
-Helinä käynnistyksessä normaalia. Oon ajatellu että liittyy jotenkin puolipuristimeen tai sitten sanomaasi starttiin.
-Langaton kaukoohjainsarja warnilta 180€. Kiinalaisissa halpiksissa riskit ja viat. Foorumilta löytyy juttua. Kätevä olla jos kone on kiinni savihaudassa ja joudut ite olee pois kyydistä.
-Sulakeboxissa ei ole paikkaa lisälaitteille. Toki sen voisi ryöstää "acessories" releeltä, mutta itse pidin koneen sähköt omanaan ja vedin akulta oman syötön. Releet ja rekkulat mittariston alle ja napin porasin mittariston viereen.
-Tervehdystekstin saa muutettua/poistettua huollon tietokoneilla. Ei ole tullut vastaan kapulaa tai softaa jolla pääsisi kiinni tähän koneeseen. Saa vinkata jos jollain on tietoa?