Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Kuten Logibear näytti jo mallia hyvien/huonojen puolien listaamisesta niin tehdään Can-Am osioon sama homma Outlandereiden osalta eli käytetään tässäkin Logibearin hyväksi havaittua formaattia.

Saa täydentää ja korjata, havainnot tehty lähinnä V2 (500/650/800) Outlander malleilla joten joiltain osin kaikki ei päde mm. Outlander 400 malliin tai Renegadeen.


PLUSSAT

Moottori ja polttoaineen syöttö
-Vääntävä ja tehokas moottori jossa voimaa riittää koko kierrosalueelle
-Käynnistyvyys luotettava myös kovilla pakkasilla
-Ei sammuile hitaassa ajossa, varmakäyntinen
-Helppo huoltaa, tarvittavat huoltokohteet hyvin esillä
-V2 moottorin miellyttävä käyntiääni
-V2 moottori käytännössä lähes tärinätön
-Pieni polttoaineen kulutus normalissa ajossa
-2009 -> Lukittava bensakorkki


Sähköt
-Liittimien suojaus tehty vedenpitäväksi
-Akku suhteellisen alhaalla edullisen painopisteen takia
-Tieliikenne johdotukset tehty tehtaalla valmiiksi omiin johtosarjoihin
-Hyvät valot
-D.E.S.S käynnistyksen estolaite
-2009 -> vilkun monitoimikatkaisija
-2010 -> mallissa 650w laturi joka lataa tehoklkaasti pienilläkin kierroksilla


Vaihteisto
-Vaihdekaavio helppokäyttöinen
-Kestävä suorahampainen vaihteisto
-2009 -> vaihdelukko joka korvaa ohjaus/jarrulukon


Voimansiirto ja etulukko
-Automaattinen ja huoleton Viscolukko, 2010 -> ultranopea lukko
-Pehmeästi kytkeytyvä etulukko säästää vetoakseleita/niveliä
-Variaattorin jouhea mutta napakka toiminta
-Hyvä moottorijarru joka toimii tyhjäkäynnille asti
-Kestävä variaattoin hihna


Ohjaus ja muut hallintalaitteet
-Ohjaus kevyt ja tunnokas
-Hallintalaitteet selkästi esillä ja helppokäyttöiset
-2010 ohjaustehostin, tehostuksella kaksi voimakkuutta plus mokkulalla oma ohjelma teloille


Runko, alusta ja jarrut
-Runko kapeaprofiilinen, helpottaa huoltokohteisiin pääsyä
-Jarrut tehokkaat ja tunnokkaat
-Kaikki jarrut toimii yhdellä kahvalla
-Etujarrut kiinni etuperässä ->jousittamaton massa pienenee
-Elastinen vakioalusta mutta jämäkkä, toimii maastossa sekä kadulla
-Kallistuksenvakaaja tekee ajamisesta suuntavakaan, ei kallistele
-XT mallissa Warn 3.0 vinssi vakiona
-Vinssi alhaalla, helpottaa keulan nousemista vinssatessa
-Saa lisävarusteena taakse vinssisarjan
-Ajoasento ryhdikäs, kuljettajalla reilut tilat
-Max malleissa reilut tilat molemmille
-Max mallin muunneltavuus
-Max mallissa neutraali ajettavuus myös matkustajan kanssa
-Erittäin avoin ja sontaa keräämätön perärakenne
-Vetokoukku syvällä, vie aisapainon lähelle akselilinjaa ja vähentää keulan kevenemistä suurilla kuormilla


Renkaat/vanteet
-XT mallin Carlisle ACT renkaat, tasaiset ominaisuudet eri ajopinnoilla
-XT malleissa näyttävät ja kestävät alumiinivanteet


Kuljetus ja säilytys
-Helppo kiinnittää tavarat putkirunkoisille tarakoille
-Tarakan keskellä tasaiset muoviset koteloiden kannet
-Vedenpitävä kannellinen säilytyskotelo ehjällä/timmillä tiivisteellä


Katteet
-Pehmeää ja elastista muovia
-Astinlaudat pehmeää muovia, ei rikkoonnu helposti
-XT malleissa vakiona käsisuojat



MIINUKSET

Moottori ja polttoaineen syöttö
-Ei yhtä taloudellinen kuin yksisylinteriset moottorit
-Moottorin kuumuus kesäkeleillä oikean jalan kohdalta

Sähköt
-Akku sijoitettu hankalaan paikkaan
-Vilkkukatkaisijan toiminta epämääräinen (päivitetty parempaan alkaen 2009)
-Pienillä kierroksilla heikohko latausteho, ei koske 2010 malleja joissa erittäin tehokas lataus jo pienillä kierroksilla

Vaihteisto
-Vaihteensiirto takeltelee joissain tilanteissa
-Vaihdevivun sijainti kun ohjaustanko on käännettynä oikealle, jää pahasti ohjaustangon alle

Voimansiirto ja etulukko
-Hieman äänekäs voimansiirto
-Joissain tilanteissa etulukon viive häiritsee. Poistunut 2010 malleissa joissa nopea lukko)
-Hitaassa ajossa/liikkeelle lähdössä kytkin hieman äkäinen/nykivä.



Ohjaus ja muut hallintalaitteet
-Vaihdekeppi hankalassa paikassa kun ohjaustanko on käännettynä


Runko, alusta ja jarrut
-Etujarrut "narisee" märkänä
-Pitkä keulaylitys tökkii ojien vastapenkkoihin
-Jäykkä kallistuksenvakaaja vähentää alustan elastisuutta maastossa
-Turhan pehmeä etuiskunvaimennus->keula "sukeltaa" jarrutuksissa, 500 mallissa ei tätä ongelmaa johten eri jousituksesta.
-Vinssin asento, vaijeri ottaa kiinni vinssin poikkipienaan
-Astinlautojen alurungot taipuu ylöspäin (käytöstä riippuva)
-Vetokoukku syvällä ja hankala käyttää kun akunteline on suhteellisen alhaalla
-Rekkarikilven sijainti haittaa vetokidan kytkentää


Renkaat
-Vakiomallien hentokuvioiset renkaat ei toimi suolla/pehmeällä/lumella


Kuljetus ja säilytys
-Säilytystiloja liian vähän
-Ainoa säilytystila jää takalaukun alle tyhjänpantiksi
-Säilytyslokeron kannen tiivistys alkaa vuotaa ajan mittaan

Katteet
Viimeksi muokannut Koheltaja, 16 Huhti 2008 09:43. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Kylätason mönkijäkuski
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 418
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

"-Moottorin kuumuus kesäkeleillä oikean jalan kohdalta" Oliskohan se kuitenkin vasen jalka? (kun on pakoputki on vasemmalla) Voihan se olla oikeakin mutta minua ei ole häirinnyt oikeastaan kumpikaan, paitsi että vanhassa 500ssa se pakoputki sulatti varikopan yläosan mutkalle ja se ei ollut kiva. #-o
Avatar
timpuri83
4WD
Viestit: 248
Liittynyt: 12 Loka 2007 19:02
Mönkijä:: Can-Am Outlander 800 TL
Paikkakunta: Vaasa

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja timpuri83 »

Mulla taas polttelee molempia jalkoja jos on jalat paljaina :) Jostain kuulin, että ilman pohjapanssari ei olis niin kuuma, pitääkö paikkaansa?
mh
6WD
Viestit: 292
Liittynyt: 18 Loka 2007 16:04
Mönkijä:: 800 rene TL, DS450 TL
Paikkakunta: jyväskylä

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja mh »

timpuri83 kirjoitti:Mulla taas polttelee molempia jalkoja jos on jalat paljaina :) Jostain kuulin, että ilman pohjapanssari ei olis niin kuuma, pitääkö paikkaansa?
kokemusta panssarilla ja ilman, voin sanoa että yhtä tehokas on jalkojen lämmitin oli pannsari tai ei. kyllähän tommosesta isosta 2 pyttysestä bensakrematoriosta lämpöä lähtee :D
pistetäämpä hösseliksi.
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 418
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

mh kirjoitti:bensakrematoriosta
***repesin*** =D>
otto13
6WD
Viestit: 815
Liittynyt: 20 Loka 2008 07:01
Mönkijä:: xmr 650
Paikkakunta: Kempeleen ja Haukiputtaan välisä.
Viesti:

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja otto13 »

"Astinlaudat pehmeää muovia, ei rikkoonnu helposti" Juuri päinvaston ne ei kestä maastoajoa lainkaa. pöljän malliset joutuu heti pyöristää nurkat, ja sekkää ei auta heleposti hajuaa iha selevä materiaalivika. 08 renessä ei astilauvat halakeillu.
Mönkii
3WD
Viestit: 93
Liittynyt: 12 Syys 2008 21:02

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Mönkii »

mh kirjoitti:
timpuri83 kirjoitti:Mulla taas polttelee molempia jalkoja jos on jalat paljaina :) Jostain kuulin, että ilman pohjapanssari ei olis niin kuuma, pitääkö paikkaansa?
kokemusta panssarilla ja ilman, voin sanoa että yhtä tehokas on jalkojen lämmitin oli pannsari tai ei. kyllähän tommosesta isosta 2 pyttysestä bensakrematoriosta lämpöä lähtee :D
Juu, molempia jalkoja lämmittelee kivasti. Pistin itse tuota "pakosarjateippiä" (Thermocoat) putken päälle ja se auttaa lämmön säteilyyn hieman, mutta ei paljoa. Lämmittää silti aika kivasti molempia jalkoja. Shortseilla ajaminen kesäisin peräti hankalaa.. :D
I Am,
I Can...
-Can-Am-
JTL76
2WD
Viestit: 46
Liittynyt: 21 Maalis 2010 19:49

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja JTL76 »

Itte oon tykänny koneesta , tasainen ja miellyttävä ajella , ei yllätyksellisiä heittoja mikäli vertaa aiempaan , kivikautiseen kalustooni,,
niin se oli 650 out...
Heikko kardaani-akseli ja se osa mikä nimenomaan menee koneen läpi toi harmaita hiuksia,,,kone revittävä pois vaidettaessa ,, osa pökkää vaihrelaatikkoon koneen ollessa paikallaan... tottavie!
laika
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2010 20:50
Mönkijä:: can am 500 xt
Paikkakunta: kurikka

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja laika »

huhu kertoo että takuuaikana ei saisi käyttää vinssiä etulevyn kans...katkaistaan huhuilta siivet,,,ei kuuleman mukaan pidä paikkaansa..ja kertoja on jälleenmyyjä..
Avatar
Roosa999
Ylläpitäjä
Ylläpitäjä
Viestit: 10873
Liittynyt: 09 Tammi 2005 21:42
Mönkijä:: Honda
Paikkakunta: Honda TRX Foreman 500 T3,Yamaha Breeze
Viesti:

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Roosa999 »

laika kirjoitti:huhu kertoo että takuuaikana ei saisi käyttää vinssiä etulevyn kans...katkaistaan huhuilta siivet,,,ei kuuleman mukaan pidä paikkaansa..ja kertoja on jälleenmyyjä..
Jälleenmyyjän nimi ja myyjän nimi esille, muuten menee esson baarin jutuksi. Ja kirjallisena...
Ettepäin
Varoitus: Luvalliset ajot saattaa olla maksullisia ja aiheuttaa riippuvuutta !
Skype: Roosa999 ja oikea nimi: Heikki Hautala
https://www.pariuraa.fi/wordpress
laika
2WD
Viestit: 41
Liittynyt: 22 Loka 2010 20:50
Mönkijä:: can am 500 xt
Paikkakunta: kurikka

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja laika »

Roosa999 kirjoitti:
laika kirjoitti:huhu kertoo että takuuaikana ei saisi käyttää vinssiä etulevyn kans...katkaistaan huhuilta siivet,,,ei kuuleman mukaan pidä paikkaansa..ja kertoja on jälleenmyyjä..
Jälleenmyyjän nimi ja myyjän nimi esille, muuten menee esson baarin jutuksi. Ja kirjallisena...
Loukko Kauhajoki..Juji Loukko....Oli puhetta liikkeessä ja juji lupasi kirjottaa tännekkin..kiire varmaan sieläkin mutta näin sovittiin... 8)
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Olihan listassa paljon hyvää, mutta kun luki miinukset niin mitä jäi hyvistä asiosta jäljelle :D
Vai jätättikö äly jossakin kohdin. Kyllä alkaa olla liian teknisiä nää laitteet, ei parane varmaan
suolla paljon ajella. Vähän vettä katkasimille, tai anturan liittimelle ja siellä ollaan tumput suorana
ihmettelemässä että missä vika.
Miten toi V2 pelaa, se kiinnostaisi lähinnä.
Ja mitä siitä pikku virityksellä saa tehoa ulos.
Mitkä sen isommat ongelmat ja onko kyseisessä tekniikassa ollut isompia vikoja kellään.
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Mika_M
6WD
Viestit: 697
Liittynyt: 26 Loka 2008 17:30
Paikkakunta: Kotka

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Mika_M »

Sutinen kirjoitti:Miten toi V2 pelaa, se kiinnostaisi lähinnä.
Ja mitä siitä pikku virityksellä saa tehoa ulos.
Mitkä sen isommat ongelmat ja onko kyseisessä tekniikassa ollut isompia vikoja kellään.
Käsittääkseni Rotaxin V2 on kestävän koneen maineessa, ei siinä ole mitään suurempia ongelmia. Huoltojen laiminlyönnillä ja väärällä käytöllä saa rikki mitä vaan, mutta oikealla käytöllä huoleton peli. Vanhoissa (-07 taaksepäin tai jotain sellaista?) taisi olla vähän heikkolaatuiset nokkaketjun laahaimet, jotka on sittemmin päivitetty vahvempiin.

Kun nyt haet kaupasta uuden kasisatasen niin se hönkäisee jo vakiona yli 70 hevosvoimaa, kyllä sekin vähän aikaa repii ranteita trapperin jälkeen. Virittämistä voi sitten miettiä myöhemmin jos ei mikään riitä. :p
Avatar
Sutinen
Tracks
Viestit: 1747
Liittynyt: 05 Marras 2006 11:13
Mönkijä:: CF Moto 800 cc V2 vm 2013
Paikkakunta: iisalmi

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Sutinen »

Ei ole tapana millään vakio vehkeillä ajella, ihan periaatteen vuoksi :D Ja ainahan se mukava laiteita viritellä ja kiihdytellä.
Pikkuisen kun virittää oli laite mikä tahansa, niin mukavampi ajella.
Heikot on ranteet jos tuolla teholla jo venyy... salille pojat reenaa ranteita ja hapaa, niin mäkin teen 8)
Viimeisin viritys oli V2 kone, mutta ruohon leikkuri kyseessä, nyt lentää lehdet paremmin
keräys säiliöön, kun kiertää enemmän lavat :lol: Tehoa jo kolmas osa Can amista ja kuutioita siinäkin jo 650 cc.
Jotenkin noi V koneet vaan vetää puoleensa, niitä löytyy jo ennestää 3 kpl. Erillaisilla litra koolla....
V 2 alla laulaa .....sointi tää, aina miehen mieleen jää :-)
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Re: Can-Am Outlander V2 plussat ja miinukset

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ajelet sitten liian leveitä teitä jos ensimmäisenä on mielessä virittämien, kertaakaan ei ole ollut mielessä tehonlisäys kun puut vilisee kahvasuojien vieressä...

Mutta, saa Can-Amiin helposti +100 heppaa, se on sitten lompakosta kiinni mutta ei tarvii jäädä vakiovehkeiden jalkoihin kiihdytyksissä. Käy ensin ostamassa 800 Cana ja kun olet sillä hetken ajellut niin mieti vasta sen jälkeen virittämistä, sitten kun kaasun painaminen ei pelota niin sitten voi siirtyä päiväunista virittämisen pariin :wink:

Tulen jossain vaiheessa siivoamaan nämä jappastelut pois täältä, pidetään tämä enemmän informatiivisenä topiccina. En ole tätä pitkään aikaan päivittänyt joten jos käyttäjiltä tulee mieleen jotain plussia/miinuksia tai päivityksiä niin infoa tänne, päivittelen sitä mukaa.
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin