Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä
- dj_jomppa
- 4WD
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
- Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT
Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä
Mikä mahtaa olla maantieajossa tuo öljynvaihtoväli?
Tässä selatessani huoltotaulukkoa (joka menee vain 6000km:n asti) öljyt vaihdetaan vain alkutarkastuksessa(300km) ja 1500 km:n jälkeen?
Näköjään tehty paljon turhaa työtä tuossa aiemmassa 6000km:n huollossakin kun huoltotaulukon mukaan vain enimmäkseen tarkastuksia, mutta mulla on kaikki vaihdettu tulpista ja jokapaikan öljyistä lähtien...
Nyt kun alkaa tuo 9000km mennä rikki aattelin että minkä huollon sille tekee oikein?
Tässä selatessani huoltotaulukkoa (joka menee vain 6000km:n asti) öljyt vaihdetaan vain alkutarkastuksessa(300km) ja 1500 km:n jälkeen?
Näköjään tehty paljon turhaa työtä tuossa aiemmassa 6000km:n huollossakin kun huoltotaulukon mukaan vain enimmäkseen tarkastuksia, mutta mulla on kaikki vaihdettu tulpista ja jokapaikan öljyistä lähtien...
Nyt kun alkaa tuo 9000km mennä rikki aattelin että minkä huollon sille tekee oikein?
- karvalakki
- 6WD
- Viestit: 428
- Liittynyt: 02 Loka 2007 10:57
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Jos nyt ihan oikein tulkitsen tuota huoltokirjaa niin öljynvaihtoväli on 100tuntia / 1500km / 1 vuosi eli mikä noista täyttyy ensin niin sillon. Ja mitä tohon 6000km huoltoo tulee niin sillon ohjelman mukaan kuuluu vaihtaa tulpat, vaihteistoöljyt ym.. eli ei varmaankaan ainakaan haittaa ole kun ne on vaihdettu.
Viisaammat kertokoon lisää kun itsekkin olen aika newbie viel
Viisaammat kertokoon lisää kun itsekkin olen aika newbie viel

- dj_jomppa
- 4WD
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
- Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT
Toivottavasti ei ole tuo 1500km öljynvaihtoväli, se tulee mun ajoilla täyteen parissa kuukaudessa
Ajattelin maantieajoon että olisko mahd. 6000km vai 3000km?
Tuo kolmetonniakin tuntuu hätävarjelun liiottelulta kun vertaa autoihin/prätkiin tai ylipäätään mihinkään moottorilla kulkevaan?
3000km:n vaihtovälillä pitäs oljyt vaihtaa 2 kertaa vuodessa?


Ajattelin maantieajoon että olisko mahd. 6000km vai 3000km?
Tuo kolmetonniakin tuntuu hätävarjelun liiottelulta kun vertaa autoihin/prätkiin tai ylipäätään mihinkään moottorilla kulkevaan?
3000km:n vaihtovälillä pitäs oljyt vaihtaa 2 kertaa vuodessa?
Mä en ole paljoa huoltokirjaa katsellut oman pelin huollon kanssa.
1500km välein vaihtuu moottori sekä vaihteisto öljyt ja rässätään vaseliinia nippoihin.
3000km kaikki öljyt ja suodattimet sekä nippu tarkastuksia, varin puhdistus/tarkastus.
6000km noiden lisäksi jarrunesteet, jäähdytinnesteet, pa-suodatin, tulpat ym.
Maastokäytössä vaihtaisin kilsojen tilalle tunnit eli 1500km=50h, 3000km=100h jne.
Venttiilit kannattaa alkutaipaleella tarkistaa/säätää joka huollossa, jossain 3000-5000km paikkeilla säätötarve loppuu kun kaikki osat on hakeneet paikkansa.
Tällainen huolto ohjelma on tullut mulle käytännöksi. Aikaa noihin menee järjestyksessä: 1-2h 2-3h ja 3-4h riippuen työtahdista, laitteen puhtaudesta sekä siitä että tuleeko ylläreitä. Ajat on suunnilleen niitä kun tallin ovi avataan/suljetaan ja missään vaiheessa ei hosuta vaan homman tehdään huolella mutta turhia puunaamatta. Muutama tupakkitauko ja pakollinen puhelimeen vastaaminen sisältyy huoltoaikoihin
Tässä on yksi syy sille että voin luottaa laitteeseen kuin talviflunssan tuloon, vanhana rallimekatsuna opittu että laitteiden pitää aina olla siinä kunnossa että sillä voi lähteä koska tahansa vaikkapa viikon mettäsafarille.
Siinä jotain referenssiä huoltoveloituksille
1500km välein vaihtuu moottori sekä vaihteisto öljyt ja rässätään vaseliinia nippoihin.
3000km kaikki öljyt ja suodattimet sekä nippu tarkastuksia, varin puhdistus/tarkastus.
6000km noiden lisäksi jarrunesteet, jäähdytinnesteet, pa-suodatin, tulpat ym.
Maastokäytössä vaihtaisin kilsojen tilalle tunnit eli 1500km=50h, 3000km=100h jne.
Venttiilit kannattaa alkutaipaleella tarkistaa/säätää joka huollossa, jossain 3000-5000km paikkeilla säätötarve loppuu kun kaikki osat on hakeneet paikkansa.
Tällainen huolto ohjelma on tullut mulle käytännöksi. Aikaa noihin menee järjestyksessä: 1-2h 2-3h ja 3-4h riippuen työtahdista, laitteen puhtaudesta sekä siitä että tuleeko ylläreitä. Ajat on suunnilleen niitä kun tallin ovi avataan/suljetaan ja missään vaiheessa ei hosuta vaan homman tehdään huolella mutta turhia puunaamatta. Muutama tupakkitauko ja pakollinen puhelimeen vastaaminen sisältyy huoltoaikoihin

Tässä on yksi syy sille että voin luottaa laitteeseen kuin talviflunssan tuloon, vanhana rallimekatsuna opittu että laitteiden pitää aina olla siinä kunnossa että sillä voi lähteä koska tahansa vaikkapa viikon mettäsafarille.
Siinä jotain referenssiä huoltoveloituksille

Kylätason mönkijäkuski
- dj_jomppa
- 4WD
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
- Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT
Ookoo, elikkä öljyt siis mun ajoilla vaihtuu tästälähtien 3000km:n välein
Venttiilien välykset vois vielä samalla tarkastaa niin näkee meneekö ne mihkään suuntaan enää.
Nippoja ja raidetangonpäitä tulee rasvattua kerran parissa viikossa suunnilleen..Onkohan tuo nyt turhan usein vai riittääkö tosiaan että 1500km:n välein painaa rasvaa nippoihin? Tuntuu jo viikon ajelun jälkeen että nippaan menee rasvaa kuitenkin jo jonkin verran.
Ei muutakun huoltamaan!

Venttiilien välykset vois vielä samalla tarkastaa niin näkee meneekö ne mihkään suuntaan enää.
Nippoja ja raidetangonpäitä tulee rasvattua kerran parissa viikossa suunnilleen..Onkohan tuo nyt turhan usein vai riittääkö tosiaan että 1500km:n välein painaa rasvaa nippoihin? Tuntuu jo viikon ajelun jälkeen että nippaan menee rasvaa kuitenkin jo jonkin verran.
Ei muutakun huoltamaan!

- villev
- 6WD
- Viestit: 730
- Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
- Mönkijä:: ½ moottori
- Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä
miten sää rasvaat raidetangon päät? eihän niissä ole mitään nippoja misään.
570 T3 PRO
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi
http://www.kepomonkijat.com/
- dj_jomppa
- 4WD
- Viestit: 156
- Liittynyt: 17 Touko 2007 19:28
- Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT
Tuota sellasella sprayvaseliinilla mis on sellanen pitkä pilli kärjes.
Mul meni vanhat raidetangonpäät takuuseen kuten vissii monella muullakin, niin siitälähtien oon rasvaillu nekin samalla vaivalla
Ei muutakun painaa sen pillin kärjen sinne kumin alle(menee helposti) ja suihkasee tai jos ei meinaa mennä nii avittaa pikkuruuvarilla
Mul meni vanhat raidetangonpäät takuuseen kuten vissii monella muullakin, niin siitälähtien oon rasvaillu nekin samalla vaivalla

Ei muutakun painaa sen pillin kärjen sinne kumin alle(menee helposti) ja suihkasee tai jos ei meinaa mennä nii avittaa pikkuruuvarilla

Entiseen kasisatkuun ei vaihdettu kertaakaan raidetangonpäitä mun aikana eli 12600km. Kumien alle suhautin uutena sprayvaseliinia ja taisin kerran sen jälkeen suhauttaa lisää. Jos paljon möyrii märässä niin kannattaa aika usein suhautella vassua palloihin.
Tiekäytössä vaihdelaatikon öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 3000km välein, öljytilavuus on pieni ja rattaat pyörii lujaa joten lyhyet vaihtovälit pitää kirstun pitempään hyvässä kunnossa
Tiekäytössä vaihdelaatikon öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 3000km välein, öljytilavuus on pieni ja rattaat pyörii lujaa joten lyhyet vaihtovälit pitää kirstun pitempään hyvässä kunnossa

Kylätason mönkijäkuski
Öljyt kun vaihdellu, niin yleensä laskenu pohjaropusta pois, vaikka imuri tallissa onkin.
Tuppaa vaan oleen sillain että ne raskaimmat ja paksuimmat alumiinihiutaleet mitkä irtoaa moottorista kuin moottorista hioutessaan niin jäävät aina sinne ihan pohjalle mihin ei imuri yllä. Yleensä tulevat pohjaropusta ekana suurimmat moskat pihalle.
Imuri toki toimii enemmän ajetuissa moottoreissa, mutta pari ekaa öljynvaihtoa ropusta!
Tuppaa vaan oleen sillain että ne raskaimmat ja paksuimmat alumiinihiutaleet mitkä irtoaa moottorista kuin moottorista hioutessaan niin jäävät aina sinne ihan pohjalle mihin ei imuri yllä. Yleensä tulevat pohjaropusta ekana suurimmat moskat pihalle.
Imuri toki toimii enemmän ajetuissa moottoreissa, mutta pari ekaa öljynvaihtoa ropusta!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
Mä olen V2 koneissä käyttänyt Mobil ykköstä 5w40 ja 5w50 öljyjä ja vaihteistossa joko BRP:n omaa ketjukoteloöljyä tai Mobilin vaihteistoöljyä, taisi olla GX:ää ja SHC:tä mitä tallista löytyi. Etu ja takaperässä on Mobilin LS merkinnällä olevat peräöljyt, takaperä ei LS:ää vaadi mutta selviää vähemmillä öljypurkeilla kun käyttää samaa öljyä 
Jos panssari on paikallaan ja ei halua tehdä panssariin öljynvaihtoreikää laatikkoa varten niin öljyimuri toimii tässäkin paikassa, tosin tyhjennyspropun kautta. Vaatii pienen taiteilun ja kumisen adapterin imuletkuun niin homma pelittää. Tunkilla peli kallelleen vasemmalle, tyhjennyspropun irroitus ja välittömästi imuletku reikään. Sitten pumppu päälle ja tunkilla peli alas niin johan on kirstu kohta tyhjä. Muutama tippa saattaa hurahtaa panssarille mutta rätillä siitä selviää.

Jos panssari on paikallaan ja ei halua tehdä panssariin öljynvaihtoreikää laatikkoa varten niin öljyimuri toimii tässäkin paikassa, tosin tyhjennyspropun kautta. Vaatii pienen taiteilun ja kumisen adapterin imuletkuun niin homma pelittää. Tunkilla peli kallelleen vasemmalle, tyhjennyspropun irroitus ja välittömästi imuletku reikään. Sitten pumppu päälle ja tunkilla peli alas niin johan on kirstu kohta tyhjä. Muutama tippa saattaa hurahtaa panssarille mutta rätillä siitä selviää.
Kylätason mönkijäkuski