Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Öljynvaihto väli, venttiilien säätöä + muita huolto vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Mikä mahtaa olla maantieajossa tuo öljynvaihtoväli?

Tässä selatessani huoltotaulukkoa (joka menee vain 6000km:n asti) öljyt vaihdetaan vain alkutarkastuksessa(300km) ja 1500 km:n jälkeen?

Näköjään tehty paljon turhaa työtä tuossa aiemmassa 6000km:n huollossakin kun huoltotaulukon mukaan vain enimmäkseen tarkastuksia, mutta mulla on kaikki vaihdettu tulpista ja jokapaikan öljyistä lähtien...

Nyt kun alkaa tuo 9000km mennä rikki aattelin että minkä huollon sille tekee oikein?
Avatar
karvalakki
6WD
Viestit: 428
Liittynyt: 02 Loka 2007 09:57
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja karvalakki »

Jos nyt ihan oikein tulkitsen tuota huoltokirjaa niin öljynvaihtoväli on 100tuntia / 1500km / 1 vuosi eli mikä noista täyttyy ensin niin sillon. Ja mitä tohon 6000km huoltoo tulee niin sillon ohjelman mukaan kuuluu vaihtaa tulpat, vaihteistoöljyt ym.. eli ei varmaankaan ainakaan haittaa ole kun ne on vaihdettu.
Viisaammat kertokoon lisää kun itsekkin olen aika newbie viel :lol:
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Toivottavasti ei ole tuo 1500km öljynvaihtoväli, se tulee mun ajoilla täyteen parissa kuukaudessa :lol: :lol:
Ajattelin maantieajoon että olisko mahd. 6000km vai 3000km?
Tuo kolmetonniakin tuntuu hätävarjelun liiottelulta kun vertaa autoihin/prätkiin tai ylipäätään mihinkään moottorilla kulkevaan?
3000km:n vaihtovälillä pitäs oljyt vaihtaa 2 kertaa vuodessa?
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä en ole paljoa huoltokirjaa katsellut oman pelin huollon kanssa.

1500km välein vaihtuu moottori sekä vaihteisto öljyt ja rässätään vaseliinia nippoihin.

3000km kaikki öljyt ja suodattimet sekä nippu tarkastuksia, varin puhdistus/tarkastus.

6000km noiden lisäksi jarrunesteet, jäähdytinnesteet, pa-suodatin, tulpat ym.

Maastokäytössä vaihtaisin kilsojen tilalle tunnit eli 1500km=50h, 3000km=100h jne.

Venttiilit kannattaa alkutaipaleella tarkistaa/säätää joka huollossa, jossain 3000-5000km paikkeilla säätötarve loppuu kun kaikki osat on hakeneet paikkansa.

Tällainen huolto ohjelma on tullut mulle käytännöksi. Aikaa noihin menee järjestyksessä: 1-2h 2-3h ja 3-4h riippuen työtahdista, laitteen puhtaudesta sekä siitä että tuleeko ylläreitä. Ajat on suunnilleen niitä kun tallin ovi avataan/suljetaan ja missään vaiheessa ei hosuta vaan homman tehdään huolella mutta turhia puunaamatta. Muutama tupakkitauko ja pakollinen puhelimeen vastaaminen sisältyy huoltoaikoihin :wink:

Tässä on yksi syy sille että voin luottaa laitteeseen kuin talviflunssan tuloon, vanhana rallimekatsuna opittu että laitteiden pitää aina olla siinä kunnossa että sillä voi lähteä koska tahansa vaikkapa viikon mettäsafarille.

Siinä jotain referenssiä huoltoveloituksille :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Ookoo, elikkä öljyt siis mun ajoilla vaihtuu tästälähtien 3000km:n välein :wink:
Venttiilien välykset vois vielä samalla tarkastaa niin näkee meneekö ne mihkään suuntaan enää.
Nippoja ja raidetangonpäitä tulee rasvattua kerran parissa viikossa suunnilleen..Onkohan tuo nyt turhan usein vai riittääkö tosiaan että 1500km:n välein painaa rasvaa nippoihin? Tuntuu jo viikon ajelun jälkeen että nippaan menee rasvaa kuitenkin jo jonkin verran.
Ei muutakun huoltamaan! :D
Avatar
villev
6WD
Viestit: 730
Liittynyt: 24 Maalis 2005 17:17
Mönkijä:: ½ moottori
Paikkakunta: ruottin ja venäjän välissä

Viesti Kirjoittaja villev »

miten sää rasvaat raidetangon päät? eihän niissä ole mitään nippoja misään.
570 T3 PRO

mönkijän renkaat aina edullisesti http://www.kalajoenkumikorjaamo.fi

http://www.kepomonkijat.com/
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Tuota sellasella sprayvaseliinilla mis on sellanen pitkä pilli kärjes.
Mul meni vanhat raidetangonpäät takuuseen kuten vissii monella muullakin, niin siitälähtien oon rasvaillu nekin samalla vaivalla :lol:

Ei muutakun painaa sen pillin kärjen sinne kumin alle(menee helposti) ja suihkasee tai jos ei meinaa mennä nii avittaa pikkuruuvarilla :wink:
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Entiseen kasisatkuun ei vaihdettu kertaakaan raidetangonpäitä mun aikana eli 12600km. Kumien alle suhautin uutena sprayvaseliinia ja taisin kerran sen jälkeen suhauttaa lisää. Jos paljon möyrii märässä niin kannattaa aika usein suhautella vassua palloihin.

Tiekäytössä vaihdelaatikon öljyt kannattaa vaihtaa vähintään 3000km välein, öljytilavuus on pieni ja rattaat pyörii lujaa joten lyhyet vaihtovälit pitää kirstun pitempään hyvässä kunnossa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

jahas, pitänee siis vaihtaa ne lootaöljy täs samoilla sessioilla :wink:
Kuitenkin tuosta pelistä näyttää tulevan sellainen millä ajellaan vielä monia vuosia kun kakkosautoakaan en tilalle tahdo :lol: :lol:
Cooleri
Tracks
Viestit: 1532
Liittynyt: 21 Huhti 2005 16:35

Viesti Kirjoittaja Cooleri »

Ei ne öljyt taida niin kalliita olla etteikö niitä kannattaisi vaihtaa riittävän usein....
Back in business
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Eikä "väliöljynvaihto" ilman suodattimen vaihtoa ole edes kovin vaikea tehdä. Biltemasta 20€ öljyimuri ja öljynvaihdossa menee aikaa 15 minuuttia.
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
Viksma
6WD
Viestit: 779
Liittynyt: 06 Elo 2006 19:18
Mönkijä:: ei olaa
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Viksma »

Öljyt kun vaihdellu, niin yleensä laskenu pohjaropusta pois, vaikka imuri tallissa onkin.
Tuppaa vaan oleen sillain että ne raskaimmat ja paksuimmat alumiinihiutaleet mitkä irtoaa moottorista kuin moottorista hioutessaan niin jäävät aina sinne ihan pohjalle mihin ei imuri yllä. Yleensä tulevat pohjaropusta ekana suurimmat moskat pihalle.

Imuri toki toimii enemmän ajetuissa moottoreissa, mutta pari ekaa öljynvaihtoa ropusta!
"Never argue with an idiot, they bring the conversation down to their level and then win with experience."
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Ei siellä moottorissa mitään hituleita pitäisi olla ja jos on niin öljynsuodattimeen ne jää. Omissa peleissä en ainakaan ole tuohon asiaan törmännyt, väittäisin Rotaxin laadunvalvonnan olevan sillä asteella että työstöjätöksiä ei moottorissa ole sitä kasattaessa :wink:
Kylätason mönkijäkuski
Avatar
dj_jomppa
4WD
Viestit: 156
Liittynyt: 17 Touko 2007 18:28
Paikkakunta: Vaasa Mönkijä: Outlander 800 Max XT

Viesti Kirjoittaja dj_jomppa »

Mitäs ölkkää olette tuonne laatikkoon laittaneet?
Mulle on annettu näköjään jonkun 400 maxin huoltokirja missä sanotaan että lootassa ja koneessa on sama öljy..
Koheltaja
Koheltaja (r)
Viestit: 8671
Liittynyt: 02 Elo 2004 16:59
Mönkijä:: Kodiak T3b

Viesti Kirjoittaja Koheltaja »

Mä olen V2 koneissä käyttänyt Mobil ykköstä 5w40 ja 5w50 öljyjä ja vaihteistossa joko BRP:n omaa ketjukoteloöljyä tai Mobilin vaihteistoöljyä, taisi olla GX:ää ja SHC:tä mitä tallista löytyi. Etu ja takaperässä on Mobilin LS merkinnällä olevat peräöljyt, takaperä ei LS:ää vaadi mutta selviää vähemmillä öljypurkeilla kun käyttää samaa öljyä :wink:

Jos panssari on paikallaan ja ei halua tehdä panssariin öljynvaihtoreikää laatikkoa varten niin öljyimuri toimii tässäkin paikassa, tosin tyhjennyspropun kautta. Vaatii pienen taiteilun ja kumisen adapterin imuletkuun niin homma pelittää. Tunkilla peli kallelleen vasemmalle, tyhjennyspropun irroitus ja välittömästi imuletku reikään. Sitten pumppu päälle ja tunkilla peli alas niin johan on kirstu kohta tyhjä. Muutama tippa saattaa hurahtaa panssarille mutta rätillä siitä selviää.
Kylätason mönkijäkuski
Vastaa Viestiin