apache telat

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
KaRRppa
3WD
Viestit: 105
Liittynyt: 16 Touko 2008 14:19
Mönkijä:: Can-am Outlander 800xt max -07

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja KaRRppa »

Minulla on tuollanen g1 800 max outti ja alkanu telasarjat houkuttaa. Kannattaako tuollasia laittaa vanhempaan missä ei ole ohjaustehostinta? Onko telasarjoissa ylipäätään minkälaisia eroja valmistajien kesken?
Polle57
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Tammi 2015 11:23

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Polle57 »

Tuli hankittu uusi telasarja, Apache 360 2017 Cam-Am Outlander 1000 traktoriin. Asennuksessa meni runsaat 5 tuntia Hyvin toimii, menee lumessa ongelmitta. Ongelma on vain se että nopeusmittari ei toimi, DPS kytketty ja toimii, ilmoita että TRAX installed, mutta siellä missä nopeuslukema pitää olla on vain tyhjä aukko. Missä voi olla vika?
KAT
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015 17:15

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja KAT »

Paina mittariston keskellä ylhäällä olevaa nappulaa (ei siinä muuta olekkaan)niin pitkään että tulee 0 eli nopeus, samalla se hyväksyy tela asetukset. Tulet muuten yllättyy bensan kulutuksesta, piä varakanisteria mukana jos lähet kauemmas. :D
Polle57
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Tammi 2015 11:23

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Polle57 »

Jep toimii, mutta nyt sitä pitää joka kerta painaa. Lisäksi ilmaantuu joku pieni symbooli, ympyrä ja nuoli.
KAT
Noppeli
Viestit: 10
Liittynyt: 13 Maalis 2015 17:15

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja KAT »

Niin pitää, ärsyttävä ominaisuus. Symboli tarkoittaa juurikin telasarjaa.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja keulii »

Kurtti kirjoitti:Ehtoota arvon mönkijäkansa! Ajattelin kirjottaa tänne tarinan ensimmäisen (2012) sarjan Apache 360 telapyörien laakereitten vaihdosta ku ei ollukkaa niin yksinkertanen homma mitä kuvittelin... Uudemmissa kehitysversioissa ilmeisesti vahdettavat laakerit? Kaikki alkoi viime talvena ku onnistuin ajamaan etutelan rungon solmuun (saatiin kyllä runko oikastua ja vahvistettua kaverin kanssa mutta se on sitte tarina erikseen...) ja samalla huomasin melkein kaikkien telapyörien laakerien olevan väljät ja rohisiki ne ihan kivasti, mutta laakerit on valettu pyörien sisään ja ei siis vaihdettavissa. Annoin asian sillon olla, kasasin telan rikkinäisillä laakereilla ja ei muuta ku kovaa ajoa. Nyt, noin vuosi myöhemmin, asia hiipi taas mieleen ja pikaisella googletuksella rapakon takaa löyty hinta telapyörälle ja se oli niin järkyttävä lukema että meinasin pyörtyä. Toki jotku kelkan pyörät olis passannu mutta nekin tuppaa maksamaan useita kymppejä kappale ja tähän telasarjaan niitä on onnistuttu sullomaan yhteensä 48kpl! Noh, toissapäivänä purin kaikki telat lihoiksi ja mietiskelin että eihän tämä ole homma eikä mikään, toistakymmentä vuotta ajanu kohtuu isoa aarporaa työkseen ja manuaalikoneillaki tullu tehtyä yhtä jos toista. Eilen illalla nakkasin 3 pussillista rullia Audin konttiin ja karautin työpaikalle, sorvasin vanhat laakerit esille ja painoin pois kolostaan, pistin seegeri-urat laakerin teräksistä pesää vasten ja avot: kaikissa rullissa on nyt vaihdettavat 6004 2RS seegereillä kiinni.

Elikkä: Pyörän takapuoli sorvataan halkaisijaltaan 45mm laakeria vasten olevaan prikkaan asti, painetaan laakeri ja prikka pois, sorvataan 47,5x 1,85mm seegeri ura kiinni laakerin pesään ja homma sitä myöten selevä. Kävin IKH:lta 50kpl SKF:n laakereita ja saman verran 45 seegereitä (DIN472) ja näille hintaa tuli vajaa 200€. Ja vaikka laakeri on ulkohalkaisijaltaan 42mm niin pysyy pesässään seegerillä vaikka täytyykin laakeria vasten olevan prikan takia sorvata "liian" isoksi. Rullien takapuolen stefat jää tässä tapauksessa pois mutta saahan nekin hommattua oikean kokoset jos niin haluaa. Itse en nähny niitä tarpeellisiksi ku on suojatut laakerit ja telat on vain talvikäytössä. Eikä kelkkojenkaa pyörissä ole stefoja ja hyvin toimivat...
Omat telat ostettu 2013 Joulukuussa. Viides talvi lähtee ja laakerit taitaa olla ehjät. Ei ainakaan ollut väljää eikä rohissu. Pyörii kyllä, mutta ei silleen fillarin renkaan tyyliin kevyesti. Oisko noissa siis jotain parannusta tapahtunu? En ruvennu turhaa aukoo, ni en tiedä laakereista. Muutama vuosi sitten piti pari ratasta uusia, ku oli kivi/kanto viistäny kyljen auki. Hintavia oli jo siihen aikaan, muistaakseni 75€/kpl. Mutta kestävät nuo telat on, ku vertaa esim. kelkan mattoon.
setkamies66
4WD
Viestit: 147
Liittynyt: 23 Helmi 2015 21:22

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja setkamies66 »

Kuinka paljon nuo mönkijäntelat sitten oiken kestävät ajaa, mulla kesti Lynxissä alkuperäinen telamatto ajaa 30964 kilometriä kunnes meni kerrasta poikki.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja keulii »

En osaa ajetuista kilometreistä sanoa, kun tunnit kuvaa paremmin mun käyttöä. Mutta noilla mun teloilla on ruovitettu kivikossa ja kannokossa, ku on jäänyt mönkijä tukkikärry perässä kiinni. Kerran lensi toinen takatela pois paikoiltaan, ku olin kiinni ja paikallaan ruovitin. Ei ne oo pahasti kulunu.
-08 Pollen matto rupes murenemaan jo 1000-2000km ajolla, vaikka oli pätkä enkä sillä kannokossa rypeny. Kyllä oli heikko matto siinä kelkassa, vaikka muuten olikin luja kelkka.
Kurtti
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Huhti 2015 12:16
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

Mulle telasarja tuli käytettynä pari vuotta sitte niin en tiiä aikasemmasta käytöstä. Ite käyttäny vaan talvella ja näillä Koillismaan kairoilla lunta yleensä on ihan riittävästi... Aivan ehdottomat lumitöissä, saa puskea lumet niin kauas pellolle ku haluaa ja sieltä pääsee pakilla poiski. Ja tuohon laakerin vaihtoon on nyt sorviin vehkeet olemassa niin seki on pikku juttu jos jollaki tarvista ilmenee. Jos laskee rullien hinnat tuon 75€ mukaan niin alle kolmen rullan hinnalla sain kaikkiin uudet laakerit, omalle työllehän ei ruukata laittaa hintaa harrastuksissa... :D
Polle57
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Tammi 2015 11:23

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Polle57 »

Hyvin pelaa, etene umpihangessa kuin hirvi. Mutta nyt mietin mitähän voisi olla etutelan säätöpyörän oikea korkeus.
Ohjeet ovan vähintään ylimalkaisia. Jostain sanotaan 260 mm maasta, mutta tuntuu oleva uskomaton vähäisiltä.
Kurtti
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Huhti 2015 12:16
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

Se 260mm on takimmaisen pyörän ylälaidasta maahan.
Polle57
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 31 Tammi 2015 11:23

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Polle57 »

Se on varmaan kohdallaan, mutta ne etutelat, onko niille jotain tarkempaa tieto?
Kurtti
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Huhti 2015 12:16
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

Siis se 260mm on ETUTELAN takimmaisen pyörän päältä maahan. Etummaisilla pyörillä säädetään telan kireys.
Kumitela
Noppeli
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Huhti 2018 10:20

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Kumitela »

Hei, löytyisikö apua? Telat olisi tarkoitus laittaa alle kun lumet painumassa alle metrin ja pitäisi hakea muutama puukuorma.

Apache 360 telasarja ja niiden mukana tuli kahdet prikat akselin päähän, laitetaanko eteen vai taakse? En löytänyt manuaalia netistä.. Jos löytyy niin linkkiä. Kuvakin olisi, mutta en osaa liittää. Jonkinlainen vahvike siis, kaksi "piikkiä" tavallaan sojottaa levystä.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja keulii »

Spacerit, eteen laitetaan. Siis jos ne on mustat ja jotain 5mm paksut?

Tuolla kuva, numero 11.
http://www.2wheelpros.com/oem-parts/201 ... =705401322#
Vastaa Viestiin