apache telat

Keskustelua Can-Am mönkijöistä. Entinen Bombardier.
Mannesman
4WD
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Joulu 2012 12:08
Mönkijä:: Can-Am 1000 pro 6x6
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

Talvi tulee. Ittekkin tilasin telat viisssataseen. Odotellaan... Kunhan telat ja lumi tulee, niin käyttökokemuksia tiputellaan sitten tännekkin.. :mrgreen: elämäni vaikeimpia päätöksiä.
Itä-Suomen Mönkijät Ry

Näillä mennään:

Can-Am Outlander Max 570 Pro + -21
mr.Kreivi
6WD
Viestit: 418
Liittynyt: 10 Helmi 2008 22:18
Mönkijä:: scadam
Paikkakunta: Keminmaa
Viesti:

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja mr.Kreivi »

Mannesman kirjoitti:Talvi tulee. Ittekkin tilasin telat viisssataseen. Odotellaan... Kunhan telat ja lumi tulee, niin käyttökokemuksia tiputellaan sitten tännekkin.. :mrgreen: elämäni vaikeimpia päätöksiä.
Hyvä päätös - ensimmäiset 10 metriä lumessa ajetussasi alat miettiä että miten ihmeessä ihmisten päät kestää sitä renkailla hinkutusta talvella.. ;)
nimim. En ehtiny viimetalvena ees teloja alla käyttää, josko sitä taas tänä talvena 8)
Mannesman
4WD
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Joulu 2012 12:08
Mönkijä:: Can-Am 1000 pro 6x6
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

Nyt telat alla. Mahdottoman hyvin kantaa lumella. Ja nousee jyrkkiä mäkiä sutimatta =D> Ja lumenauraus... Saan työnnettyä etemmäs enkä oo koko ajan pohjasta kiinni...
Itä-Suomen Mönkijät Ry

Näillä mennään:

Can-Am Outlander Max 570 Pro + -21
K-kettu
3WD
Viestit: 86
Liittynyt: 14 Maalis 2015 08:38
Mönkijä:: Can-am 500 t3-15
Paikkakunta: Kuopio, Team kuramunat

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja K-kettu »

Hyvinkö jaksaa 500 mennä teloilla?
Mannesman
4WD
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Joulu 2012 12:08
Mönkijä:: Can-Am 1000 pro 6x6
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

Ihan hyvin menee ja jaksaa mennä. Nopeassa ajossa ei varmaan ku 40km/h mutta siihenhän rajotin potkii vastaan. Eikä noin kovasti mikään kiva oo ajaakkaan, paitsi ehkä jäällä jos on tasasta. Offihommiin hiukan liian jäykät, menee kyllä suollakin aivan mahtavasti..
Itä-Suomen Mönkijät Ry

Näillä mennään:

Can-Am Outlander Max 570 Pro + -21
Sirkku
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Maalis 2014 19:52

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Sirkku »

Naapurilla on vm 2011 Outlander 650 XT (DPS) varustettuna Apache WT teloilla.

Pitääkö paikkansa kun hän kysyi vaihtaa sitä uuteen traktorimallin Outlander Maxiin, niin myyjäliike sanoi hänelle, että kyseiset telat ei sovi Maxiin?
Ei kai nuo sentään niin mallikoohtaisia ole, ettei lähes samaan malliinkaan sopisi ristiin?

Ilmeisesti tuossa ei kuitekaan ole sitä DPS moduulia koska tehostin ei mene track moodiin, ja sen vähän mitä olen tuolla koittanut ajaa, niin minusta ainakin nopesmittari näyttää renkaille tarkoitetun nopeuden.
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja keulii »

Siis onko ne telat sitä uusinta 360 mallia vai vanhempaa mallia? Jos vanhempaa, ni eihän niihin välttämättä saa G2 rungon asennussarjaa. Omat telat ostin 2013 ja ne käy sekä G1 että G2 runkoon. Asennussarja on vaan eri.

Viikonloppuna laitoin telat alle ja 2.5 tuntia meni vesisateessa ährätessä sähkövalo kaverina. Saa olla melko pätevä asentaja, joka ne valmistajan lupaamaan 20min vaihtaa... :shock:
Asennussarjalla on muuten vuoden takuu, eikä ne ainakaan minun käytössä tahdo kestää.
Jonttu
6WD
Viestit: 365
Liittynyt: 01 Marras 2008 11:06
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Jonttu »

Sirkku kirjoitti:Ilmeisesti tuossa ei kuitekaan ole sitä DPS moduulia koska tehostin ei mene track moodiin, ja sen vähän mitä olen tuolla koittanut ajaa, niin minusta ainakin nopesmittari näyttää renkaille tarkoitetun nopeuden.
Itsellä oli aikoinaan 650 max dps malli johon hankin telasarjan vähän käytettynä. Dps moduuli ei yllättäen toiminutkaan. Silloin selvisi, että moduuli toimi vain siinä laitteessa johon se oli ensimmäisen kerran asennettu. Seuraavaa mönkijää varten olisi pitänyt ostaa uusi moduuli. Asia oli silloin vielä verraten uusi ja sainkin uuden moduulin takuuseen.
Sirkku
Noppeli
Viestit: 9
Liittynyt: 04 Maalis 2014 19:52

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Sirkku »

En tunne nuota telasarjoja sen paremmin kuin että siinä telan alumiinijalassa on WT-tarra

Kyseinen telasarja hankittu samaan aikaan tuon itse mönkijän kanssa ja myyjäliike asentanut ne heti uutena paikalleen joten DPS-moduulin toiminta ei ainakaan siitä kiinni että se olisi ollut kytkettynä toiseen koneeseen kiinni aiemmin. Mistäpäin laitetta tuon dps moduulin pitäisi löytyä?
Mannesman
4WD
Viestit: 168
Liittynyt: 29 Joulu 2012 12:08
Mönkijä:: Can-Am 1000 pro 6x6
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Mannesman »

Väliaikatiedote. Kun ostin telat, tuli pieni ostokrapula, kun lunta ei meinannut alkaa näkyä ei kuulua. Nyt lunta ihan helvetisti. Ilman teloja ei onnistuisi mitenkään lumityöt. Viikonloppuna aikomus lähteä vetää latuja. :) Jos joku vielä miettii teloja, niin kauppaan hop hop!
Itä-Suomen Mönkijät Ry

Näillä mennään:

Can-Am Outlander Max 570 Pro + -21
tiasma
3WD
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Kesä 2016 17:49
Mönkijä:: Can-am Outlander Max 570 Pro
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja tiasma »

Tere. Käykö vanhemman mallin teloihi nuo uuden mallin telojen g2 kiinikkeet? Vanhoissa g1 runkoisen niin olis edullisesti saatavana mutta tarvis uudemman mallin canaa.

Jos ei niin kuka myy g2 mallin kiinikkeitä vanhemmille teloille
Can-am Outlander Max 570 Pro - 20
Hencca
Noppeli
Viestit: 21
Liittynyt: 08 Loka 2008 18:20
Paikkakunta: Sodankylä

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Hencca »

Täälä kans olis kiinnostusta sovittaa vanhemman mallin telat g1 rungosta g2 runkoon. uudet telasarjat maksaa +4k eur ja käytettyjä settejä löytyy tonnista ylöspäin. ei raaskisi summamutikassa ostella teloja mutta kovasti houkuttaisi lumihommiin telat. Moottorikelkankin joutaisi hävittää pihasta kun pääasiallinen kelkan käyttötarkoitus on viimevuosina ollut pilkkijakkaran virka. :?
keulii
6WD
Viestit: 611
Liittynyt: 01 Tammi 2009 14:27
Mönkijä:: Can-Am 650 XT -12

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja keulii »

Osta 360 malli, ni pitäs käydä. Tunnistaa rattaiden määrästä versus vanhempi malli. Kuvahaulla huomaa eron. 360 mallissa on myyjän mukaan parannuksia vanhaan verrattuna ja pysyy paremmin päällä.
Asennussarjan malli ja sopivuus kannattaa tietenki varmistaa jälleenmyyjältä, ennen ku kaupat tekee.
Harka79
Noppeli
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Tammi 2015 14:50

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Harka79 »

Voiko tuon apache telasarjan dps-moodin nopeusnäytön suhdetta muuttaa jotenkin? Korjata vastaamaan todellista nopeutta telasarjalla? Nythän se on 1,6 eli muuttaa km/h mail/h ;)
Kurtti
3WD
Viestit: 88
Liittynyt: 29 Huhti 2015 12:16
Mönkijä:: Outlander 500 dps T3 -15
Paikkakunta: Taivalkoski

Re: apache telat

Viesti Kirjoittaja Kurtti »

Ehtoota arvon mönkijäkansa! Ajattelin kirjottaa tänne tarinan ensimmäisen (2012) sarjan Apache 360 telapyörien laakereitten vaihdosta ku ei ollukkaa niin yksinkertanen homma mitä kuvittelin... Uudemmissa kehitysversioissa ilmeisesti vahdettavat laakerit? Kaikki alkoi viime talvena ku onnistuin ajamaan etutelan rungon solmuun (saatiin kyllä runko oikastua ja vahvistettua kaverin kanssa mutta se on sitte tarina erikseen...) ja samalla huomasin melkein kaikkien telapyörien laakerien olevan väljät ja rohisiki ne ihan kivasti, mutta laakerit on valettu pyörien sisään ja ei siis vaihdettavissa. Annoin asian sillon olla, kasasin telan rikkinäisillä laakereilla ja ei muuta ku kovaa ajoa. Nyt, noin vuosi myöhemmin, asia hiipi taas mieleen ja pikaisella googletuksella rapakon takaa löyty hinta telapyörälle ja se oli niin järkyttävä lukema että meinasin pyörtyä. Toki jotku kelkan pyörät olis passannu mutta nekin tuppaa maksamaan useita kymppejä kappale ja tähän telasarjaan niitä on onnistuttu sullomaan yhteensä 48kpl! Noh, toissapäivänä purin kaikki telat lihoiksi ja mietiskelin että eihän tämä ole homma eikä mikään, toistakymmentä vuotta ajanu kohtuu isoa aarporaa työkseen ja manuaalikoneillaki tullu tehtyä yhtä jos toista. Eilen illalla nakkasin 3 pussillista rullia Audin konttiin ja karautin työpaikalle, sorvasin vanhat laakerit esille ja painoin pois kolostaan, pistin seegeri-urat laakerin teräksistä pesää vasten ja avot: kaikissa rullissa on nyt vaihdettavat 6004 2RS seegereillä kiinni.

Elikkä: Pyörän takapuoli sorvataan halkaisijaltaan 45mm laakeria vasten olevaan prikkaan asti, painetaan laakeri ja prikka pois, sorvataan 47,5x 1,85mm seegeri ura kiinni laakerin pesään ja homma sitä myöten selevä. Kävin IKH:lta 50kpl SKF:n laakereita ja saman verran 45 seegereitä (DIN472) ja näille hintaa tuli vajaa 200€. Ja vaikka laakeri on ulkohalkaisijaltaan 42mm niin pysyy pesässään seegerillä vaikka täytyykin laakeria vasten olevan prikan takia sorvata "liian" isoksi. Rullien takapuolen stefat jää tässä tapauksessa pois mutta saahan nekin hommattua oikean kokoset jos niin haluaa. Itse en nähny niitä tarpeellisiksi ku on suojatut laakerit ja telat on vain talvikäytössä. Eikä kelkkojenkaa pyörissä ole stefoja ja hyvin toimivat...
Vastaa Viestiin